• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    PES: o název webu nejde, spíš o to jejich heslo ale to s tebou nemá cenu řešit

    doufám že tuhle eko "logiku" používáš všude, protože tyvole těch starejch aut :* a stoporocentně recyklovatelnýá auto je (narozdíl od listu turbíny) dost exotika

    PES
    PES --- ---
    ADAMIRA: Jestli jde jen o adresu webu, tak snad dušičku uspokojí třeba tyhle - budou stačit jako dostatečně objektivní???

    Wind Turbine Blades Can’t Be Recycled, So They’re Piling Up in Landfills - Bloomberg
    https://www.bloomberg.com/news/features/2020-02-05/wind-turbine-blades-can-t-be-recycled-so-they-re-piling-up-in-landfills

    anebo

    What happens to all the old wind turbines? - BBC News
    https://www.bbc.com/news/business-51325101
    ADAMIRA
    ADAMIRA --- ---
    PES: z toho webu objektivita přímo tryská :)
    PES
    PES --- ---
    Zatím jsem viděl třeba tohle
    The Big Cover Up: Wind Industry Burying Millions of Toxic Turbine Blades In Landfills – STOP THESE THINGS
    https://stopthesethings.com/2020/05/13/the-big-cover-up-wind-industry-burying-millions-of-toxic-turbine-blades-in-landfills/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Je to o legislative hlavne. I sklolaminat povoli pri plasmovem zplynovani a ta epoxidova cast se zplyni a da se s ni dale pracovat (syngas). Ta anorganicka cast samozrejmne bude odpad, ale takovy ktery nicemu nevadi.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: cwe pes, viděls někdy vrtuli? To není žádnej space tech materiál, ale normální skořepina ze sklolaminátu zalitá epoxydem, stejnej materiál jako třeba kanoe. Že na to ve Státech kašlou fakt neznamená, že nemáme technologie, jak je rozřezat a nadrtit, jenom se jim to halt zatím vyplatí hodit na skládku.
    PES
    PES --- ---
    DZODZO: Stejně jako jedna vlaštovka nedělá jaro, tak to, že se někde začíná vyrábět první recyklovatelný list větrné turbíny, ještě neznamená, že stávající továrny nechrlí stále tuny těch nerecyklovatelných + že se nebudou někam muset "pohřbít" ty megahromady stávajících existujících listů turbín, které jsou již v provozu...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PES: pretoc si kalendar, asi tam mas stale rok 2020 :)

    Siemens Gamesa pioneers wind circularity: launch of world’s first recyclable wind turbine blade for commercial use offshore
    https://www.siemensgamesa.com/newsroom/2021/09/launch-world-first-recyclable-wind-turbine-blade
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: ale to víš že jo
    PES
    PES --- ---
    DZODZO: Vetrniky hlavně produkují tuny zatím nerecyklovatelného odpadu v podobě starých listů vrtulí... např.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MAKROUSEK: pokial loziska na veternikoch generuju nejaky prach, tak by ich asi mali namazat, loziska z ktorych sa prasi su recept na katastrofu :D
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    DZODZO: A co otery lozisek na vetrinikach? Ha?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MARSHUS: otazne ci do tych particulate matter zapocitali napr. aj prach z brzdenia a gum kamionov co su navyse na ceste aby rozvazali benzin, lebo elektrina ti dotecie po dratoch, takze menej ojazdis gumy a brzdy aj tym, ze nemusis jazdit tankovat
    KULA
    KULA --- ---
    MARSHUS: prach od brz bude desetinový oproti spalovacím autům, maximum brždění se realizuje rekuperací.
    PES
    PES --- ---
    ALCATOR: Vždy je to "něco za něco" (u spalováků v honbě za nižším CO2 se zjemnilo rozstřikování a hle PM10 šlo nahoru takže katalyzátory + filtry a jejich vypalování, vyhnala se teplota spalování a hle NOx vyrazily nahoru takže závislost hlavně dieselů na močovině - prostě klín klínem)
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    MARSHUS: OK, díky, to jsem nevěděl.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    ALCATOR: jup, ale vozovka a kola se ošoupávají o 25% víc protože EV jsou zatím těžší.
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    MARSHUS: Vzhledem k tomu, že EV brzdí převážně s rekuperací, tak by se jejich brzdová tělíska neměla ošoupávat tak silně, jako u spalovacích, ne? Plus samozřejmě je tam značný potenciál plné autonomie/autopilota, který předvídá mnohem lépe než člověk, takže by brzdění nemělo většinu času ošoupávat vůbec nic.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    KAERO: to mi povídej. vždycky když se vrátím do čech tak si připadám jak v budoucnosti (v tomhle ohledu). bohužel.
    KAERO
    KAERO --- ---
    MARSHUS: ja bych to nevidel jako blindspot. Momentalne neni realne, ze by lidi v USA hromadne presli na hromadnou dopravu. Mesta v USA jsou obvykle stavena tak, ze vsude dojedes vlastnim autem. Takze jedine mozne je zmenit nadrz, ale auto musi (doufejme prozatim) zustat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam