• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BEYBOY: ja se snazim predstavovat si to na globu, 2D obrazkum vubec neverim. "jina faze" znamena, ze je posunuty v case, tj. ze preleti o nekolik km zapadadneji, ale stale ve stejnem smeru. Jeste se mluvi o "rovinach obehu". Promyslim si to. Ale takhle po ranu mi pripada, ze to bude to, na co jsem zapomnel.

    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    TOXICMAN: fiha, to sa im pri prvom navrate takto otlkol?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    B1069's Merlin engines quite bent

    BEYBOY
    BEYBOY --- ---
    SEJDA: To ze maji stejnou nebo velmi podobnou inklinaci neimplikuje to, ze se pri srazce nutne musi srazit s rozdilem te inklinace. Muzou totiz byt "fazove posunuti" a razem mas rozdil inklinace +51° a -51° coz ti da vic nez pravy uhel. I starlinky prece obihaji v nekolika fazove posunutych rovinach (spravne buzzwordy neznam sory)
    PES
    PES --- ---
    Jo a tady je animace "Debris in Motion"
    (The dots in the above animation represent actual cataloged objects (payloads and debris) in orbit around Earth. The cataloged objects are generally 4 inches (10 cm) or larger, but there are many more debris objects too small to be tracked which pose a threat to operational spacecraft. Relative distances and rates are shown to scale, but the orbiting objects themselves are greatly exaggerated in size. The objects would be much too small to be visible if drawn to scale.)

    https://www.orbitaldebris.jsc.nasa.gov/_media/orbital-debris-flythrough-hd.mp4
    GODY
    GODY --- ---
    SEJDA: aaaachh taaaaak :D mno, ale to na věci nic nemění. A značku, že by ze dvou pruhů byl náhle jeden, jsem taky ještě neviděl. Vždy se jeden pruh připojuje do druhého. Takže vždy je jeden průběžný, a to i bez toho, aby jsi to napsal. Takže pokud bude průběžný pravý, platí co jsem napsal. Pokud bude průběžný levý situace se otočí. Howgh.
    PES
    PES --- ---
    Tak ono se to určitě vyvine v nějakou jednotnou metodiku řízení, tipl bych si, že to vyjde z toho základu v NASA sledování trosek a smetí na orbitě - snad nebudou jednotlivé kosmické agentury a státy spekulovat a obstruovat tak dlouho, než dojde k nějakému fatálními rozstřelu pilotovaného objektu...

    Space Debris and Human Spacecraft | NASA
    https://www.nasa.gov/mission_pages/station/news/orbital_debris.html

    ARES | Orbital Debris Program Office
    https://www.orbitaldebris.jsc.nasa.gov/

    a tady má NASA 45 vteřinovou animaci postupného růstu počtu katalogizovaného "smetí" na orbitě od 60. let do 2019
    ARES | Orbital Debris Program Office | Debris Modeling
    https://www.orbitaldebris.jsc.nasa.gov/modeling/
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    SEJDA: Eh? Pokud je jeden z nich nucen zrychlit, aby nedošlo k nehodě, tak ten druhý dělá nějaký přestupek.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    GODY: dal jsem ti minus .. napsal, jsem, ze se "pruhy spojuji". Nepsal jsem nic o prubeznem a sbihajicim pruhu. Navic i v prubeznem pruhu maji ridici povinnost srovnat rychlost a udelat misto. Je to prave reciprocni, oboustranne ohleduplnne, pravidlo. Takze vubec nevim o cem to tu pises .. o prejizdeni z pruhu do pruhu? ;)

    KAERO: Jasne ze to budou resit, nejakou apkou, a suportem, ktery nekdy zareaguje vcas. Ja mel zase z tveho prispevku pocit, ze SpaceX ma platit hotelovy pokoj pro pridelence z kazde jedne agentury, aby si denne mohli davat kaficko v zasedacce. Nicmene verim, ze ve SpaceX jsou fer a navic i chteji vydelavat, takze dostanes presne takovou kvalitu sluzeb, jakou si zaplatis.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: ech, to neres. Tohle: SEJDA znelo jako ze si myslis, ze kdyz nekdo provozuje hromadu levnych satelitu, tak nemuze resit kazdy jednotlivy kolizni problem. Ale asi jsme te vsichni spatne pochopili.
    GODY
    GODY --- ---
    SEJDA: chybí ti za D. Vozidlo v pravém pruhu má přednost, takže frajer v Tesle, ať se mu to líbí nebo ne, nesmí ohrozit vozidlo v pravém pruhu a tak šlápne na brzdu a zařadí se za Fóbii... když už chceš argumentovat provozem na silnici, tak si ty pravidla provozu přečti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SN0WCRASH: jede Fabia v pravem pruhu, vedle ni Tesla S v levem pruhu .. pruhy se nahle spojuji a znacka oznami povinnost se "zipovat". A tak dojde:
    a) ke kolizi = posrana Tesla
    b) Tesla zrychli a zabrani nehode = wau a ridic se znova nadechne
    c) Fabia zacne brzdit a dostanese do smyku = posrana Tesla.

    Nejpravdepodobnejsi vysledek: v Pravu (novinky.cz) vyjde clanek o zlych Teslach.

    Taky nevim, jak se co ujme. Jedine co jsem chtel napsat, ze "Starlinky jsou zle" protoze "Starlinku je nejvice". Z toho vyplyva spousta jevu zcela automaticky. Jako napriklad: Nejvetsi pocet neaktivnich satelitu (i pri velmi velmi nizke mire poruch), nejvyssi pocet ohrozeni Starlinkem atd.
    Na druhou stranu pisi, ze zatim je jich vetsina na draze s inklinaci 53°, ISS 51° ~ srazka se udeje pod uhlem 2°, coz je prave jako kdyz Tesla zacne zrychlovat, ale i vylizany magor ve Fabii zacne zrychlovat a nekde za 100 metru zvladne tak akorat lehce tuknout do ujizdejici Tesly (rozdil rychlosti je stale jeste pomerne maly).
    Cinani to maji horsi jejich inklinace je jenom 41° .. uhel 10° uz nejakou tu energii prenese. Asi jako kdyby se na posledni chvili rozhodl ridic Fabie "prirazit".
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    SEJDA: stale nevidim ako sa to v praxi udeje. Ja vidim telesa na uplne inych drahach. Starlinky bud o 100+ km vyssie alebo o ~50km nizsie. Ak teda vezmeme do uvahy nejaku drahu podobnu tej ISS. Polemizovat o prekonnani tychto vyskovych rozdielov mi pride, ze to uz mozeme ako relevantne rovno zapocitat aj asteroidy a ufonov. Preto, rozved pls, ak sa ti chce, ako sa *realne* budu starlinky ohrozovat s ISS.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SN0WCRASH: pri postupnem stoupani/klesani
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    SEJDA: ved su uplne v inych vyskach, ako moze byt "na ISS veselo"?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: argumenty proti Cine se zvrhly v "kdo je bez viny necht hodi kamenem". No a tak mame otazku, ktera se zemi je vlastne na ISS "bez viny". (Cinani brutalnim zpusobem sundali svuj satelitit tak, ze nektere jeho kusy budou Zemi obihat jeste i za 10 000 let).
    Ale jinak ISS se uhyba pravidelne, nekolikrat za rok, zejmena neaktivnim kusum hornich stupnu raket minule ery, ktere se uz nektere casem rozpadaji samy od sebe. Tyto druhe stupne se casto vyznacuji ze jsou na "prechodove" draze ke geostacionarni, takze vlastne pri ohrozeni ISS ji "bombarduji ze shora". Starlinky takto eliptickou drahu nemaji, vesmes maji drahu temer kruhovou, taky vetsina, zatim, obiha se skoro stejnou inklinaci jako ISS, a tak uhel impaktu je temer nulovy. Takze by to spise bylo jako pretlacovana pri zipovani mezi trabantem a ferari pri pokusu se zaradit do pruhu.
    Samozrejmne Cinani jsou na tom hure, protoze jejich inklinace je mensi, a Starlink s nimi ma tupejsi uhel = vice energie. No ale s narustajicim poctem "polarne krouzicich" Starlinku bude jeste i na ISS veselo.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: tak hlavně jsou v tom čínským bazmeku lidi, a spaceX je pro ně furt nepřátelská korporátní entita. Si představ ten řev, kdyby se ISS musela vyhýbat nějakýmu čínskýmu špionážnímu/armádnímu satelitu...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: A kdo kdy rekl, ze SpaceX pravidla nerespektuje? :) A o jakych pravidlech to vlastne pises? :)

    OMNIHASH: Mne prijde reciprocita nejlepsi. Samozrejmne, kdyz budou argumentovat "potrebujeme 20 denni obdobi, kdy nedelame korekcni manevry kvuli vyzkumu", ok, ale pak by meli dat 20 denni obdobi, kdy korekcni manevry delat mohou.
    Na druhou stranu nekolikatunovy kolos ma zpravidla oborvskou zasobu hypergolickeho paliva, tedy je schopny svoji drahu upravit v radu sekund. Samozrejmne, "ad hoc" to nema nikdo rad, a kazdy by to radeji udelal v perigeu.
    No, nekolikatunove kolosy maji i moznost palivo doplnit, a taky ho doplnuji a doplnovat budou.
    Ale rozumim tvemu argumentu i tak, ze "reciprocita" by me byt na kg pohonnych latek, tj. casteji ma uhybat lehci satelit, ev. satelit s iontovym pohonem. S tim se da souhlasit, nebot pak nastava rovnost v nakladech na uhyby.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam