• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SN0WCRASH: v holandsku ale tomu usposobili aj infrastrukturu, t.j. trasy kadial mozu auta jazdit, rozdelenie ciest na rychle spojovacie a rezidencne, kde je obmedzena rychlost, preferencia cyklo a pesej dopravy... neviem ako je to tam s MHD
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SN0WCRASH: Nevím, je to možné. Podle mě ale chybít nějaká analýza (mohla by jí udělat třeba nějaká AI), kolik těch lidí za volantem se tím živí, protože v podstatě neumí nic jiného, než řídit auto. Co budou dělat, až jim AI tuhle práci sebere? Podle mě půjdou a budou trollit na Internetech... :-))
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    XCHAOS: Ja to vidim na doprave v Holandsku v porovnani so susednymni krajinami, lepsia organizacia dopravy znamena lepsiu priepustnost ciest, menej problemov v spicke a pod. Na urovni statu ci velkeho mesta (SF, LA, Tokyo ci trebars cele Holandsko) to usetri mrte vela prostriedkov.
    Toto je prave job, kde by AI fungovala dobre, obzvlast ak bude sediet za volantom vacsiny aut. Riadenie auta v husto zaludnenych oblastiach je proste job pre umelu inteligenciu a je to podla mna otazka casu.
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: Pamatuješ si to dobře, akorát to vycházelo z US reálií, kde obvykle na křižovatkách byl tzv. "Right Turn" možný i když svítila červená, takže v rámci plánování a optimalizace bylo výhodnější v plánování trasy městem mít co nejvíce odbočení vpravo na křižovatkách...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: tak ta debata se už dost odklonila od Elona Muska, ale reagoval jsem na tezi, že "Elon by mohli zainvestovat do lepší AI, a ta bude gamechanger". Ale jako v čem? Co je ta hra, kterou AI má vyhrát? Kdyby mu AI navrhla lepší baterie... tak to potom jo, možná...

    Na tom, že ceny čehokoliv jsou spíš relativní, než absolutní, na tom ale trvám. Díky válce to pocítíme i my. Cena paliva vs. cena auta. Cena nájmu vs. cena energie: inflace není o tom, že prostě zdraží všechno stejně. Inflace je jen projev toho, že se dostává šanci projevit flexibilita různých nabídek a poptávek na trhu a vzniká díky neochotě většiny hráčů strany nabídky zlevnit (tedy, místo zdražení nedostatkové komodity by taky všichni mohli vše, co na ní nezávisí, zlevnit - ale to se nestane)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS:
    BLACKHEAD: lehké OT: UPS nebo FedEx, nebo podobná firma kdysi předělala interní navigaci aby preferovala odbočení vpravo (t.j. je lepší 3x odbočit vpravo než jednou vlevo) a ono to uspořilo palivo (protože nečekáš tak dlouho na křižovatce, než tě někdo pustí) (a teď jen doufám že si to pamatuju dobře a není to hoax :D )
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: uprimne, myslim si ze jen tak placas, aniz bys vedel treba jakou cast nakladu dela ridic v rozvinutych a zaostalych zemich, abys vedel jak moc se snazi vyrobci snizovat provozni naklady, jake jsou nejnovejsi trendy v logistice, jake problemy jsou v logistice vlaku. Rad se necham presvedcit o opaku, ale sam o tom vim houbeles.
    Co se tyce tech vlaku - kamoska dela logistiku. A vzdycky povida o tom, jak jsou vlaky priserna komplikace, a s kamionem je vse jednoduche, tudiz rychle, a tudiz levnejsi. Protoze kouzelne slovicko co setri tovarnam nemale naklady: On Time Delivery.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLACKHEAD: akorát jsem se snaži rozvést, jak velkou část nákladů na dopravní prostředek představují náklady na řidiče. A že se to může lišit jednat napříč vyspělými vs. chudšími zeměmi, jednak mezi menšími a většími auty. Větši ambice můj příspěvek neměl, úspora elektřiny a úspora paliva vyjde nakonec nastejno (u nákladního elektromoblu bude hrát roli ušlý zisk během dobíjení, které bude trvat nezanedbatelně dlouho, diskutabilně podobný problém může být ušlý zisk v důsledku stání během povinného odpočinku řidiče, což jsem teda v původním příspěvku nezohlednil). Pořád si ale myslím, že AI není úplně zásadní gamechanger (i když zrovna mindset uživatelů taxislužeb mi není blízký, takže celkově neumím posoudit, jak moc sexy je zavolat si odvoz samořídícím autem...)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    XCHAOS: Motas jabka a hrusky, nebo mozna jablicka a housky...
    Mluvis o uspore na palivech a AI rizeni auta. Ale ono se tak nejak pocita s tim, ze to AI bude ridit elektricka auta. A tudiz mas razem jine naklady na provoz toho auta... At uz osobniho, nebo nakladniho...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: no, jako připomínku to chápu - ale z čistě praktického hlediska - zrovna těžká auta budou ta poslední, která podle mě budou plně svěřena automatice zcela bez dohledu liidského faktoru.... tam je potenciální způsobená škoda nejvyšší....

    Kdybych měl tu připomínku k taxíkům formulovat zcela exaktně: ano, existuje pár zemí, kde cena pracovní síly řidiče taxíku výrazně převyšuje amortizaci toho auta za provozu. Ale v naprosté většině světa mají zatím problém přesně opačný: téměř určitě existuje obrovské množství světové populace, které umí řídit auto, které si přitom vydělává podstatnně méně, než je amortizace vozidla (v daných zemích). A někde tuty vede dělící linie mezi tím, jestli někdo bude ochoten investovat do dražšího samořídícího auta, nebo ne... zkrátka jde o to, jak velkou část provozních nákladů to sníží.

    No a u těch kamionů bude ale poměr nákladů na mzdu řidiče vs. na samotné vozidlo daleko podobnější taxíkům v rozvojových zemích... takže? Daleko víc, než do samořidiče by se vyplatilo investovat třeba do úspor paliva nebo do fleet managementu (aby auta nejezdila půlku cest prázdná, apod.). Navíc tam určitě není jen v roli řidiče, ale i údržbáře a osoby odpovědné za náklad. Jistě, nějaký vývoj tam bude, ale zrovna v té logistice podle mě samořízení není takový megatrend.... kdyby mzda řidičů hrála takovou roli, určitě by se to nějak projevilo v překládce nákladů na železnici, kde celý vlak zaměstná jediného strojvedoucího... ale zjevně je ve hře víc faktorů než jen řidiči...

    #offtopic
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: co sa tyka "jaké množství dat a jak rychle to zpracuje" nezabudaj, ze si tesla vyvija svoj vlastny procesor optimalizovany na AIcko
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: myslim ze zapominas na nakladaky - pokud se budes moci zbavit ridicu nakladaku, tak to bude ekonomicky vyznamne. Anebo jen umoznit, aby nakladak jel behem ridicova spanku, ktery pak jen dojede posledni kilometr do tovarny, to bude taky terno. Povinne prestavky ridicu berou hodne casu.
    PES
    PES --- ---
    KAERO: Jelikož IMHO stále pořádně nevíme co je inteligence naše vlastní (tedy technicky řečeno opravdu ani zdaleka nevíme, jak "funguje" inteligence naše vlastní), tak se těžko definuje ta umělá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: ano, žádná jednoduchá definice neexistuje :-) ale polemizuju s tím, že na tom poli nás čeká zásadní průlom. Opatrný bych byl pokud jde o kvantové počítače - tam jde skutečně o cosi principiálně jiného, co je hodně mimo mojí intuici. Ale pokud jde o algoritmy klasifikované jako "umělá inteligence", tam se dají čekat průlomy spíš v tom, jaké množství dat a jak rychle to zpracuje. Ale zásadní game-changer - kromě možnosti, že někdo ty algoritmy aplikuje na soubory dat, na které fakt nikoho nenapadlo, že by šly aplikovat, což se ale už nějaký čas stejně děje - tam neočekávám. Game changer by byl v tom, jaké skupiny by výsledkům těm dat třeba měly přístup, jestli to bude transparentní či dokonce masové, jestli se pro to, co se dnes děje spíš pro zábavu, najde praktické využití - ale to se v podstatě už děje, akorát naše pozornost je od toho zatím spíše odvedena.

    Chtěl jsem říct, že i když se dají očekávat překvapení typu kdo a na co použije AI, tak neočekávám, že Elon získá nějakou lepší AI než všichni ostatní. Co by mělo smysl, by bylo kdyby AI použil na něco úplně jiného, než všichni ostatní (např. pokud se tolik investuje do samořídících aut, něco mi říká, že to asi bude blbost, která plně nebere v úvahu to, proč vlastně lidi těmi auty jezdí a jakou roli to v jejich životech hraje - tedy, je to boj o něco, co se může ukázat jako niche market - třeba nahrada taxíků a taxikářů, což je možná velká věc v USA, ale ve světě s rozvinutou MHD je to přeci jen niche market)
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: kdyz jsi rekl A, tak rekni i B, neboli jak definujes inteligenci? Coz se dostanes do uzkych, takze jen chci rict, ze to nema smysl resit.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    [Exclusive] Elon Musk: A future worth getting excited about | TED | Tesla Gigafactory interview
    https://youtu.be/YRvf00NooN8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak to, čemu dnes říkáme AI, je vlastně jen řešení extrémně složitých matic, extrémně mnoha rovnic o velmi mnoha nenámých. Jsou to pořád matematické modely, i když velmi složité a tudíž řešitelné jen strojově. S "inteligencí" to nemá společného skoro nic. Strojovou moderaci sociálních sítí mám už dnes (se vším, co z toho vyplývá: tedy diktatura algoritmu, na rozdíl tady od NYXu nám sociální sítě nakonec vytváří určitou bublinu toho, co a kdo nás zajímá...)
    LEGI
    LEGI --- ---
    XCHAOS: myslím, že to bylo vyvrácené jako fake.
    osobně bych to smazal, být tebou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: pozri ten TED talk, tam je ten zamer trochu nacrtnuty, inak ako sa tam spomina ten Optimus a ze Tesla nie je automobilka, tak rozmyslam, ked budu mat zvladnute FSD co je vlastne nejaka general AI, tak to moze nejako fungovat aj na moderovanie twitteru

    az zvladnu to AI, tak potom vsetkym ujde vlak, ale strasne moc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ani tak ani tak. Twitter je (skoro) jediný, je to jediná relevantní alternativa Facebooku. Pro Elona je kličový vliv na veřejné mínění, protože řada jeho projektů vyžaduje veřejnou podporu, tak či onak. A sociální sítě dnes veřejné mínění formují. Nemůže si dovolit třeba to, co se stalo Trumpovi, který na nich stavěl, ale zabanovli ho...

    Je to pragmatický krok. Papalášství je v tomhle případě až postraní efekt...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: zakaznik je pan, to je kapitalizmus. Musk mel tu "smulu", ze jeho produkty vykryvaly mezeru na trhu, takze zatim bez chyby. Twitter uz je ale jiny, neni novy, neni jediny, ale Musk si usmyslel, ze je jeho. Jestli tohle neni papalastvi, tak uz nevim co.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam