• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS:
    BLACKHEAD: lehké OT: UPS nebo FedEx, nebo podobná firma kdysi předělala interní navigaci aby preferovala odbočení vpravo (t.j. je lepší 3x odbočit vpravo než jednou vlevo) a ono to uspořilo palivo (protože nečekáš tak dlouho na křižovatce, než tě někdo pustí) (a teď jen doufám že si to pamatuju dobře a není to hoax :D )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLACKHEAD: akorát jsem se snaži rozvést, jak velkou část nákladů na dopravní prostředek představují náklady na řidiče. A že se to může lišit jednat napříč vyspělými vs. chudšími zeměmi, jednak mezi menšími a většími auty. Větši ambice můj příspěvek neměl, úspora elektřiny a úspora paliva vyjde nakonec nastejno (u nákladního elektromoblu bude hrát roli ušlý zisk během dobíjení, které bude trvat nezanedbatelně dlouho, diskutabilně podobný problém může být ušlý zisk v důsledku stání během povinného odpočinku řidiče, což jsem teda v původním příspěvku nezohlednil). Pořád si ale myslím, že AI není úplně zásadní gamechanger (i když zrovna mindset uživatelů taxislužeb mi není blízký, takže celkově neumím posoudit, jak moc sexy je zavolat si odvoz samořídícím autem...)
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    XCHAOS: Motas jabka a hrusky, nebo mozna jablicka a housky...
    Mluvis o uspore na palivech a AI rizeni auta. Ale ono se tak nejak pocita s tim, ze to AI bude ridit elektricka auta. A tudiz mas razem jine naklady na provoz toho auta... At uz osobniho, nebo nakladniho...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: no, jako připomínku to chápu - ale z čistě praktického hlediska - zrovna těžká auta budou ta poslední, která podle mě budou plně svěřena automatice zcela bez dohledu liidského faktoru.... tam je potenciální způsobená škoda nejvyšší....

    Kdybych měl tu připomínku k taxíkům formulovat zcela exaktně: ano, existuje pár zemí, kde cena pracovní síly řidiče taxíku výrazně převyšuje amortizaci toho auta za provozu. Ale v naprosté většině světa mají zatím problém přesně opačný: téměř určitě existuje obrovské množství světové populace, které umí řídit auto, které si přitom vydělává podstatnně méně, než je amortizace vozidla (v daných zemích). A někde tuty vede dělící linie mezi tím, jestli někdo bude ochoten investovat do dražšího samořídícího auta, nebo ne... zkrátka jde o to, jak velkou část provozních nákladů to sníží.

    No a u těch kamionů bude ale poměr nákladů na mzdu řidiče vs. na samotné vozidlo daleko podobnější taxíkům v rozvojových zemích... takže? Daleko víc, než do samořidiče by se vyplatilo investovat třeba do úspor paliva nebo do fleet managementu (aby auta nejezdila půlku cest prázdná, apod.). Navíc tam určitě není jen v roli řidiče, ale i údržbáře a osoby odpovědné za náklad. Jistě, nějaký vývoj tam bude, ale zrovna v té logistice podle mě samořízení není takový megatrend.... kdyby mzda řidičů hrála takovou roli, určitě by se to nějak projevilo v překládce nákladů na železnici, kde celý vlak zaměstná jediného strojvedoucího... ale zjevně je ve hře víc faktorů než jen řidiči...

    #offtopic
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: co sa tyka "jaké množství dat a jak rychle to zpracuje" nezabudaj, ze si tesla vyvija svoj vlastny procesor optimalizovany na AIcko
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: myslim ze zapominas na nakladaky - pokud se budes moci zbavit ridicu nakladaku, tak to bude ekonomicky vyznamne. Anebo jen umoznit, aby nakladak jel behem ridicova spanku, ktery pak jen dojede posledni kilometr do tovarny, to bude taky terno. Povinne prestavky ridicu berou hodne casu.
    PES
    PES --- ---
    KAERO: Jelikož IMHO stále pořádně nevíme co je inteligence naše vlastní (tedy technicky řečeno opravdu ani zdaleka nevíme, jak "funguje" inteligence naše vlastní), tak se těžko definuje ta umělá...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: ano, žádná jednoduchá definice neexistuje :-) ale polemizuju s tím, že na tom poli nás čeká zásadní průlom. Opatrný bych byl pokud jde o kvantové počítače - tam jde skutečně o cosi principiálně jiného, co je hodně mimo mojí intuici. Ale pokud jde o algoritmy klasifikované jako "umělá inteligence", tam se dají čekat průlomy spíš v tom, jaké množství dat a jak rychle to zpracuje. Ale zásadní game-changer - kromě možnosti, že někdo ty algoritmy aplikuje na soubory dat, na které fakt nikoho nenapadlo, že by šly aplikovat, což se ale už nějaký čas stejně děje - tam neočekávám. Game changer by byl v tom, jaké skupiny by výsledkům těm dat třeba měly přístup, jestli to bude transparentní či dokonce masové, jestli se pro to, co se dnes děje spíš pro zábavu, najde praktické využití - ale to se v podstatě už děje, akorát naše pozornost je od toho zatím spíše odvedena.

    Chtěl jsem říct, že i když se dají očekávat překvapení typu kdo a na co použije AI, tak neočekávám, že Elon získá nějakou lepší AI než všichni ostatní. Co by mělo smysl, by bylo kdyby AI použil na něco úplně jiného, než všichni ostatní (např. pokud se tolik investuje do samořídících aut, něco mi říká, že to asi bude blbost, která plně nebere v úvahu to, proč vlastně lidi těmi auty jezdí a jakou roli to v jejich životech hraje - tedy, je to boj o něco, co se může ukázat jako niche market - třeba nahrada taxíků a taxikářů, což je možná velká věc v USA, ale ve světě s rozvinutou MHD je to přeci jen niche market)
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: kdyz jsi rekl A, tak rekni i B, neboli jak definujes inteligenci? Coz se dostanes do uzkych, takze jen chci rict, ze to nema smysl resit.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    [Exclusive] Elon Musk: A future worth getting excited about | TED | Tesla Gigafactory interview
    https://youtu.be/YRvf00NooN8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tak to, čemu dnes říkáme AI, je vlastně jen řešení extrémně složitých matic, extrémně mnoha rovnic o velmi mnoha nenámých. Jsou to pořád matematické modely, i když velmi složité a tudíž řešitelné jen strojově. S "inteligencí" to nemá společného skoro nic. Strojovou moderaci sociálních sítí mám už dnes (se vším, co z toho vyplývá: tedy diktatura algoritmu, na rozdíl tady od NYXu nám sociální sítě nakonec vytváří určitou bublinu toho, co a kdo nás zajímá...)
    LEGI
    LEGI --- ---
    XCHAOS: myslím, že to bylo vyvrácené jako fake.
    osobně bych to smazal, být tebou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: pozri ten TED talk, tam je ten zamer trochu nacrtnuty, inak ako sa tam spomina ten Optimus a ze Tesla nie je automobilka, tak rozmyslam, ked budu mat zvladnute FSD co je vlastne nejaka general AI, tak to moze nejako fungovat aj na moderovanie twitteru

    az zvladnu to AI, tak potom vsetkym ujde vlak, ale strasne moc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ani tak ani tak. Twitter je (skoro) jediný, je to jediná relevantní alternativa Facebooku. Pro Elona je kličový vliv na veřejné mínění, protože řada jeho projektů vyžaduje veřejnou podporu, tak či onak. A sociální sítě dnes veřejné mínění formují. Nemůže si dovolit třeba to, co se stalo Trumpovi, který na nich stavěl, ale zabanovli ho...

    Je to pragmatický krok. Papalášství je v tomhle případě až postraní efekt...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: zakaznik je pan, to je kapitalizmus. Musk mel tu "smulu", ze jeho produkty vykryvaly mezeru na trhu, takze zatim bez chyby. Twitter uz je ale jiny, neni novy, neni jediny, ale Musk si usmyslel, ze je jeho. Jestli tohle neni papalastvi, tak uz nevim co.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: tak framework korporace takovou operaci umožnuje a existuje řada korporací, které konkrétní osobou kontrolovány jsou, více či méně oficiálně. Ostatně "Elonovy" firmy pod jeho kontrolou pořád jsou a je jedno, jestli firmu vybudješ, nebo si ji koupíš. To je prostě kapitalismus. (já osobně si myslím, že alternativní ekonomické modely existovat můžou, ale musí vyrůstat z empirického pochopení existujících ekonomických zákonitostí a fungování v rámci nich a ne z ideologického "zjevení pravdy"... existují "niche markets", kde se alternativa může ujmout, ale je to složité i psychologicky, protože tvář jednoho superpodnikatele se dá v médiích prezentovat líp, než třeba tým spolupraujících poloanonymních inženýrů...)

    máš pravdu, že efektem je spíš růst cen akcí a že on může nečekaně svůj podíl prodat a naopak vydělat. Je to naprosto průhledné. Na druhou stranu, pokud zrovna on bude mít pod kontrolou Starlink a Twitter, tak de fakto kontroluje globální sociální sít' schopnou konkurovat Facebooku - a to dokonce včetně distribučního média (na rozdíl od Facebooku). ale to, že může bud' nakupovat nebo prodávat a že nikdo doopravdy neví, co udělá (včetně možnosti, že si hodí mincí) - to je prostě feature akciových trhů (opět, vymyslet takové chování na burze, kdy subjekty chovající se nenáhodně budou mít výrazně lepší výsledky než ty, chovající se v podstatě náhodně, je docela výzva - viz obíbené srovnání výsledků makléřských firem s opicí apod., high frequency trading a podobné blbosti....)

    Jinak Twitter je specifický tým, že jeho uživatelé zkrátka nejsou ani náhodou zákazníci (natož majitelé) - ale jsou produktem, který je prodáván. Twitter mimo jiné prodává twíty Elona Muska - což je velmi úspěšný uživatel (tedy nikoliv zákazník) Twitteru. Že nechce být "zbožím, které je prodáváno" a přitahuje tak pozornost k celému médiu, je naprosto logické. Připomíná to třeba snahy rockových kapel o nezávislé labely, aby kapely neotročily hudebním vydavatelstvím, apod. Elon je svého druhu rocková hvězda a prochází poodobným procesem souboje s tržními silami, jakým procházely třeba rockové kapely....

    (Vůbec bych se nedivil, kdyby jeho převažujícím způsobem prezentace za pár let byly nějaké stadionové show, kde bude vybírat na vstupném... třeba spojené s nějakým tím veletrhem Tesly a Starlinku, apod., jak sám psal - technoparties v gigafactory Berin... už se tím směrem ta prezentace tak jako tak vydává...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: mne hlavne fascinuje, ze si Elon rekl "ted si koupim toto", ale zapomnel, ze toto vyuzivaji miliardy lidi a ti by radi vedeli, co s tim ma v planu. Zcela transparantne, jako kdyz ma fakt zajem o koupi vsech podilu spodilu spolecnosti, tj. miliony podilu, miliony podilniku, proc by mu to meli prodavat? Clovek by cekal, ze se poucil z nakupu nemovitosti u Starbase ..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: platformu si může napsat doslova každej (ostatně existujou open source řešení), sehnat potřebný hardware v éře cloudu taky není vůbec nemožné. Co Elon doopravdy kupuje (nebo by chtěl), je stávající uživatelská základna, všechny její sítě followerů, všechny twíty, a samozřejmě i navázaný reklamní trh.

    V tomhle směru si nemyslím, že je to úplně Elon osobně. Pro určité skryté investiční síly (ostatně, Elon se pohybuje na trhu kryptoměn) může být zajímavé mít vlliv ne skrze relativně transparentní systém akcionářů, členů správních rad, apod. - ale přímo přes osobnost "soukromého majitele", u které se vždy nějaká rozhodnutí dají svést na osobní preference, vrtoch, intuici, apod.

    Dejme tomu, že schopnost twítů manipulovat ceny akcií i kryptoměn se více než, prokázala. Co když se ale někdo rozhodne, že příště ne a na Twitteru tento typ obsahu nebude tolerován? Nebo vůbec, co když algoritmy Twitteru selektivně vyvolají nějakou paniku na burze a propad nějaké akcie či kryptoměny? V tom případě samozřejmě něčím zájmem nebude max. svoboda projevu, ale spíš cenzura - i když by šlo spíše o "algoritmickou cenzuru", ne o to twít zakázat či smazat, ale spíš mít vliv na algoritmy, díky kterým se virálně šíří. Skrýt to lidem z timeline, spíš než zcenzurovat....

    Elon v tomhle může hrát v podstatě vedlejší roli. Určitě si tuto možnost dobře uvědomuje. Může jí plánovat zneužít, plánovat zabránit zneužití, nebo může tuhle kartu chtít držet v rukou pro někoho, protože je to výhodné. Jeho osobní války s makléři shortujícími jeho akcie můžou znamenat, že se na to zaměřit, prostudoval si mechanismy, jakými se virální informace (meme) mohou šířit, identifikoval klíčový nástroj - a chce mít v rukou zbran' proti těm, kdo by ohrozili jeho plány, k čemu velké peníze potřebuje on...

    Tohle je trochu samozřejmě odbočka stranou, ale dejme tomu, že nejnovější vývoj v mezinárodních vztazích jasně ukazuje, že velké peníze neexistují nějak ve vzduchoprázdnu "samy o sobě", ale že jsou navázané na politickou a mediální realitu. Snaha kontrolovat existující, reálnou sociální sít' a ne jen neúspěšně vytvořit novou vlastní je zjevná i když člověk vidí, jak s tímhle pokusem dopadl Trump (ona ta polarizace uživatelů je součástí hry - když někam odejde jedna půlka uživatelů, co se jen poplácávají po rameni, nebude diskuze, nebude kontroverze, nebude flameware = bude to všechny nudit...)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    @SpaceX
    Due to excessive upper level winds forecasted for Saturday, we are now targeting no earlier than Sunday, April 17 for Falcon 9’s launch of NROL-85 from Vandenberg Space Force Base
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: nekdo investuje s laskou, ma svoji vizi a nepotrebuje, aby mu kde jaky zbohatlik zacal diktovat, kdy ma svuj prodat, nebo jak s nim ma nakladat.
    Jo az bude twitter krachovat a bude treba nejakeho toho spasitele, tak to bude jine. Podobne jako mohly krachovat staleta, tistena media.

    Musk si prece muze zalozit vlastni platformu, proc chce zrovna twitter? :)
    PES
    PES --- ---
    SEJDA: No to určitě... akcie s velkou slevou (takový "výprodej"... že by kvůli tomu vydali nové akcie?)...
    ...každopádně se "papaláši" bojí, že by už nebyli "správní radou" a že by s nimi soukromý majitel Musk pěkně zametl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam