• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: U satelitů to bude o volbě zda chytat nejbližší/nejsilnější, ale rychle letící v blbém úhlu vůči pohybu letadla/hůře zaměřitelný satelit anebo volit jiný/jiné, které jsou sice na první pohled dál/slabší, ale relativní pohyb pro anténu nemusí být tak smrtící...
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Co jsem se o 4G/5G jen lehce otřel, tak mám pocit, že to není "široké pásmo", ale právě obrovská halda užších kanálů naráz zkombinovaná ještě s masivním MIMO... navíc (už od dob 3G, tehdy o tom psal famózní a bohužel dnes již zesnulý Eda - tehdy jako Kamojedov na VÚČAKO - tomu ještě pomáhají tzv. Turbokódy = Near Shannon Limit Error-correcting Coding and Decoding: Turbo-codes)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: dtto, to samé. Já mám na dvou barácích vedle sebe na jedno phased-array LHGG, který je známý tím, že se snaží o nějaký beamforming a NRAY, který je rozhodně svým chováním velmi směrový. Rozdíl je asi 5 dB. Ale pro frekvence, které používá starlink, znamená přesné zaměření už jednotky ° a to si teda v letícím letadle umím představit stěží... no asi to jde, ale signál by se ztrácel při každém manévru....

    by mi zajímalo, jestli v těch letadlech zaměřují jen prostou geostacionární družici.. tam bych si to uměl představit a i šířka paprsku na těch asi 40 000 km nebo kolik bude dostatečná. neumím si představit, že by měli rotátor trackující nízko letící družice :-) ten jsem viděl v akci u týmu, co chystal czCube a nakonec se dostal pouze na úroven pozemní přijímací stanice.. to ale žádná komunikační sít nevyužívala, teoreticky by rotátorem šlo sledovat právě Starlinky a díky lepšímu signálu protlačit o trochu víc dat oproti phased-array anténě... no ale taky prostě můžou do těch letadel dát větší phased-array anténu, než prodávají konckákům, že jo... :-) varianta s mechanickým trackováním je ale fascinující... takový steampunk :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: asi to tak bude. Starlink musí být mírně skloněný. Dovedu si představit, že pro letadlový systém dodají phased array antény hned dvě, skloněné na dvě strany.

    Mimochodem, ačkoliv nedělám v žádném z "velkých" oborů, jako někteří NYX experti, tak se mi dostal do ruky celkem nový 60 Ghz klient od Mikrotiku, se stejným chipsetem, jaký používají phased-array antény v předchozí generaci téhle technologie, takže jsem dostal šanci srovnat stejný chipset se stejnou citlivostí jednak ve variantě phased-array a jednak ve variantě klasická směrová parabola, velmi citlivá na přesné zaměření. A teda, to přesné zaměření před phased-array a (asi) beamformingem, nebo co to právěděj, o pár dB pořád vede...

    Starlink je na bázi beamformingu, zatím si neumím představit, že by nějaká parabola s rotátorem mechanicky sledovala prolétající satelit, na který by se lockla... ale kdyby ano, tak samozřejmě odstup signál-šum bude o pár dB větší. Ale Starlink nejspíš jede na podobné bázi, jako pozemní 5G a prostě používá k dosažení velké šířky pásma široké kanály. A zkrátka je jednodušší ten výkon trochu ohulit, na obou stranách, než natáčet nějaké parabolky...

    Starlink je chytrý, já celou dobu přemýšlel, co bych dal do "stratelitu", kdyby se mi nějaký dostal do ruky - přeci jen, jsem ISP a nedalo mi to nepřemýšlet o tom, stejně jako to nedalo Googlu, Facebooku, apod. Pro začátek, přesné zaměření by nebylo možné, stratelit by kroužil v nějaké výseči na obloze, phased-array antény by byly nutnost. Ale to, co máme na hraní od Mikrotiku, má dosah tak 0.5 km, zatímco stratelit by se nacházel 50x výše. S technologií podobnou Starlinku, ale při výkonu bližším těm pozemním wifinám, tedy min. o řád nižším, by se podle mě ze stratelitu dal přenášet gigabit, akorát na to zatím není k dispozici vhodné volné pásmo (nebo možná by šlo nějaké zrecyklovat, ale není k dispozici vhodný chipset). Namíření antény směrem nahoru minimáně vhodně eliminuje pozemní rušení, pokud by se jelo v pozemních volných pásmech. Ale těch 25 km kolmo vzhůru (a tedy reálně klidně 40-50 km, při předpokladu, že každý stratelit má sektorovou anténu cca 90° a vykrývá území kolem 2000 km^2).

    Ale to, že to Facebook i Google vzdali a ukázalo, se že bude globální jednodušší satelitní pokrytí, zřejmě má nějaké dobré důvody... samozřejmě mi nedá spát myšlenka, že ve spolupráci s partou trochu-víc advanced leteckých modelářů by na nějakém území typu Praha-západ i v údolích mohl "stratelitní internet" nabídnout giga s latencí 1ms tam, kde starlink nabídne 100 mega s latencí, jakou nabízí... a určitě by se při řešení tohoto muselo okoukat, jak udělaný Starlink... ale zatím se regulace provozu dronů i regulace kmitočtů jeví nekompatibilní a spíš než provozovatelé by to měl šanci změnit výrobce, který by to dodával ve velkém. Solární letadla ale zatím nemají úplně parametry, které by na stratelitní pokrytí stačily. (a pokud ano, rozhdoně ne celoročně).
    PES
    PES --- ---
    Tehdejší stav (pro ty, co nechtějí rozklikávat)

    Anténa a tři „škatule“

    Honeywell JetWave se skládá ze čtyř komponent: pohyblivé antény, frekvenčního konvertoru se zesilovačem signálu, systému pro zaměřování satelitní družice a agregátoru dat.

    U velkých letadel je anténa (respektive anténní pole) ukryta v kopuli (tzv. radonu) na trupu letadla. Může se rychle otáčet kolem své vertikální osy, přičemž samotný vysílací prvek se naopak může rychle naklápět v ose horizontální. U malých letadel lez instalovat menší anténu do „ocasu“, tu jsme však v brněnském sídle Honeywellu neviděli.

    O směrování antény na satelitní družici se stará „Ka band control digital unit“ (KANDU), což je ta prostřední „krabice“ na obrázku níže, k dispozici má jak vlastní poziční systém, tak data z avioniky na palubě letadla.

    Samotná anténa je z hlediska signálu pasivním prvkem, o jeho modulaci a zesílení se stará další skříňka, říká se jí „Ka band RF unit“ (KRFU) a na obrázku je vpravo.

    Poslední součástí je agregátor dat, respektive „modem manager“ (ModMan), který celý systém z hlediska datové komunikace řídí. Síťovou kabeláží jsou z něj rozvedena data k bezdrátovým přístupovým bodům, ke kterým se pak již prostřednictvím wi-fi připojují chytré telefony, tablety a notebooky cestujících.

    Data samozřejmě proudí i do pilotní kabiny, nebo také do řídícího systému IFE (in flight entertainment), tedy obrazovek zábavního systému v sedačkách. Zde je pamatováno i na přenos televizního vysílání ve formátu DVB-S2.





    PES
    PES --- ---
    Tak jen pár let "výletu do historie" - otázkou je, zda StarLink (popř. posléze další podobné konstelace další konkurence, které se postupně objeví) nebude ten "game-changer", který tyhle snahy (navíc zjevně realizované pomalu) nepošle do propadliště dějin...

    2016/2018 - Konsorcium EAN (European Aviation Network)
    Evropa se dočká LTE v oblacích. V Česku už jsou první čtyři vysílače - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/mobil/tech-trendy/lte-letadlo-pokryti-evropa-vysilace-cesko.A161213_184149_mob_tech_jm
    https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/mobilni-sit-pro-letadla-ean-t-mobile.A180208_105411_mobilni-operatori_jm

    2015/2016 - různé testy včetně Honeywellu (tady se opravím - od nich to byl systém JetWave) - tady byl i popis těch antén, umístění a to, že tehdy byla mechanická jsem zvědav zda a jak se v tomhle případně za tu skoro dekádu projeví vývoj v oblasti phase-arrays)
    V Brně přistál testovací Boeing s divokou historií. Prozkoumali jsme jej - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/technet/reportaze/boeing-s-divokou-historii.A150619_111834_tec_reportaze_nyv
    https://www.idnes.cz/technet/technika/vysokorychlostni-internet-na-palube-letadla.A160426_171235_tec_technika_nyv
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: anténa pro sat-comm se obvykle roubuje těsně pod povrch někam na hřbet trupu, kde na to určitě je místo. Logicky, ze hřbetu "vidí" (i fázově orientované) antény největší rozsah, je to v ose (v, vážené), nestíní to tam jiné věci.
    V přídi (čumáku) je radar (riziko vzájemného rušení - což bude stejně největší problém, aby to umístěním, vyzařováním antény a přívodů signálů v žádném případě nerušilo nic z elektroniky a systémů letadla, když je tam dnes snad prakticky všechno flight-by-wire). Křídla jsou prakticky jen motory a nádrže, tam elektroniku navíc stejně nechceš.

    Btw. hodně tyhle věci lze sledovat např. i z informací sem tam uveřejněných v ČR, třeba Honeywell v Brně dělá spousty věcí tohoto typu - je to pár let, co dělali na "LTE pro letadla", kde řešili sice příjem "naopak", tj. z povrchu do letadla, ale principiálně podobné problémy - jak a kam umístit antény a kam zbytek. Tehdy uváděli, že pro provoz nad ČR by snad stačily jen dvě nebo tři ty pozemní LTE stanice (samozřejmě s více směry a MIMO anténami).
    Dá se o tom určitě vyhrabat nějaký článek (snad byl i na Technet.cz).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: to se nevylučuje... já vždy v letadle obdivuju takovej ten specifickej "letadlo style" s instruktážními štítky v angličtině a imperiálních jednotkách všude možně v prostorách přístupných cestuícím.. :-) je to něco mezi starýma štítkama ve vlacích ČSD a vnitřnostma PC, takový nezaměnitelný nadčasový byrokraticko-technický mix.

    Někam do toho na imbusy přidat Starling nevidím problém, podle mě na to už dávno mají připravenou přihrádku v nějakém letadlovém ekvivalentu 19" racku, akorát vyměněj jednu inflight entertainment jednotku za jinou. Jako trochu hlavolam vidím tu anténu, ale letadlo určitě má dostatek místa v nějakém plastovém radomu v čumáku či jinde, kam se takový věci daj dát a hlavně se s tím určitě 30 let dopředu počítalo... tyhle věci jako satelitní komunikační systémy nejsou žhavé novinky, ale spíš něco, s čím systém desítky let počítal, ale nemělo to kapacitu, která by šla zpřístupnit cestujícícm.

    Nejspíš jen vyhoděj anténu pro takové to absurdní in-fight telefonování přes Inmarsat či Iridium (nebo co to bylo) a strčej na stejný místo Starlink. A imbusy jsou velmi pravděpoobné, o tom žádná :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Kdepak, bude to vytuněno "IKEA style", že bude stačit šestihranný klíč na smontování celého ;-)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    EXIS: jasně říkaj cena vybavení a budou to dodávat z návodem, aby to mohl instalovat každý letadloservis (což tak nějak předpokládám je stejně vyšší dívčí, než běžné stolní IT...)
    EXIS
    EXIS --- ---
    XCHAOS: jedna věc je cena toho tech stack, co si tam musí nainstalovat, druhá věc je cena samotné instalace..
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Quicksilver & Midnight Cherry Red – Made at Giga Berlin
    https://www.youtube.com/watch?v=OOTECH2ZjDI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    opět full stack

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    hi res pod sukni S24

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: jede
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak tohle se celkem čekalo... 150 000 USD per letadlo, to není špatný...
    Starlink Unveils Airplane Service - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/story/22/10/19/1811214/starlink-unveils-airplane-service
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla call som zatial nepocuval ale toto asi preberali https://mobile.twitter.com/Tesla/status/1582825290426109952
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak nejsem jediný, kdo si toho všiml...
    Muskovy výroky o Tchaj-wanu kopírují stanovisko Číny - Sinopsis
    https://sinopsis.cz/muskovy-vyroky-o-tchaj-wanu-kopiruji-stanovisko-ciny/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam