• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: to si musí Musk rozhodnout a spočítat sám, zda mu model "freemium" s reklamou přinese více než varianty "osekané freemium" + "placené přístupy"
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: Well, proč by twitter zpoplatňoval vlastní účty, který mu tvářej základnu, na který může prodávat reklamu stejným způsobem jako google, zrovna v tomhle by byl sám proti sobě..
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: proč by asi tak zpoplatňovali vlastní hledání, když jim tím uživatelé sami a zadarmo poskytují data pro trénování vyhledávání - stačí sledovat na které odkazy z toho vyhledávání lidi jdou, jak dlouho tam na tom serveru zůstanou (na to mají prakticky všude rozlezlé, opět "zadarmo" naivními tvůrci stránek, Google Analytics a všechny ty vkládané prvky z gstatic apod.) resp. kterým otevřeným odkazem vyhledávání skončí (tj. velká pravděpodobnost, že pokud tam zůstali, tak našli hledané)...
    ...zrovna v tomhle by Google byl těžce sám proti sobě.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DZODZO: to jsou ale poplatky za použití google maps na stránkách/appkách třetích firem ne za jejich používání ne? Samotný googlení afaik nikde pro uživatele zpoplatněný není.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: no google zas tak uplne zadarmo nie je, mas tam nejake kvoty na nejake hobby pouzivanie, ale ked uz budes na tom robit biznis, tak treba zacat solit napr. na maps api https://developers.google.com/maps/billing-and-pricing/billing#monthly-credit
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KOUDY: ano, vánoční sezóna, která na Twitter dorazila o 40% slabší než obvykle, a někam se ty inzerenti přesunout museli. Nebejt Muska, je Meta v podstatně horších číslech.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    OMNIHASH: Lol. Za to muze kazdej rok vanocni sezona a ne twitter s Muskem :))..Firmy ktery inzerujou na twitteru inzerujou zaroven i na facebooku a to mnohem vic, protoze na faceboku je 6x vic lidi.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KOUDY: jak nepravda, od tý doby, co Musk převzal Twitter, se zvedly Metě příjmy z reklamy o 15%
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    OMNIHASH: To je nepravda..Akcie mety rostly bez ohledu na Muska. Bylo to hlavne kvuli propousteni lidi a informaci o zpetnem odkupu akcii spolecnosti. Inzerenti z twitteru nepresli na facebook, protoze tam uz davno jsou. Na twitteru pouze reklamu pozastavili. Facebook byl za ctvrtej kvartal, coz byl podzim, aka doba, kdy Elon twitter koupil a zacal s nim delat psi kusy..v daleko mensim zisku nez rok zpatky, ale uz se z tech sracek pomalu hrabe.

    Čistý zisk americké internetové společnosti Meta Platforms se ve čtvrtém čtvrtletí meziročně snížil na 4,65 miliardy (100 miliard Kč) z 10,29 miliardy dolarů.

    Výnosy z reklam se však meziročně propadly o více než čtyři procenta na zhruba 31,5 miliardy dolarů. Poslední kvartál roku se proto Mark Zuckerberg chytil za hlavu a dostává firmu zpátky do formy, tedy alespoň prozatím. Podle ve středu oznámených finančních výsledků za čtvrtý kvartál se Zuckerbergovi daří velmi pomalu obracet nelichotivý trend propadu tržeb. Výsledek je ale zatím pořád přinejlepším na trojku.

    Firma také ohlásila, že vykoupí zpět své akcie v hodnotě 40 mld. USD, což je také důvod, proč hodnota Mety navzdory ne úplně dobrým výsledkům strmě vystřelila nahoru ze 153 na 190 USD za akcii. Zuckerberg také uvedl, že letošní rok bude zaměřený na zvyšování efektivity fungování společnosti.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: viz můj předchozí výžblebt :-) Zaprvé to vůbec nemusí být v zisku - ono v jistém ohledu stačí, aby to lidem, co v tom mají peníze, vydělávalo víc, než je úrok v bance (ono v tom reálném kapitalismu vůbec spousta věcí funguje trochu jinak, než když is někdo jen otevře stánek s pivem a párkama... )

    Zadruhé, je sice pravda, že pokud za produkt neplatíme, tak my jsme produktem - ale není to tak jednoduché, že my jsme produktem, který je prodáván inzerentům, kteří chtějí cílit reklamu. Tenhle model existuje, ale je fakt iluzorní, že by někdy byl ziskový - ano, existuje marginání trh vysoce ziskových produktů, za které jsou blbci ochotní zaplatit, takže cílit reklamu na blbce může být teoreticky lukrativní, ano. Ale pořád mi to přijde spíš jako taková cover-story.

    Podle mě pointou všech investic do všech technologických firem kolem Internetu byla vždy, aby se nikdy potenciál decentralizace Internetu a nemožnosti plně uhlídat, kdo má na daný trh přístup... je taková chytře vytvořená past, prostě prostředí, kde všichni musí soutěžit o kontrolu kvůli kontrole samotné. Tím se vracíme k tématu - Elon je jedním z velkých amerických monopolistů, tzv. https://en.wikipedia.org/wiki/Robber_baron_(industrialist) .. a prakticky od chvíle, kdy nějaké finanční kruhy pochopili, že když si od něj nekoupí paypal, tak je v háji, tak prakticky všechny jeho další aktivity a hry směřovaly k nějaké metakontrole nad finančními, kapitálovými, energetickými a dopravními toky.

    Prakticky všechny monopoly, které ohrožuje decentralizace a konkrence, kterou přináší internet, obnovitelné zdroje energie nebo přístup do vesmíru, vlastně nakonec Elona musí podpořit, aby jejich monopol (v jiné, nové podobě) zůstal zachovaný. A tady udělám radost libertariánům: ano, jedním z takových monopolů je i stát samotný, i když vůbec nehraje tak důležitou roli, jakou mu jeho nepřátelé přikládají (já naopak jako liberální demokrat věřím, že smyslem státu je "mít monopol na to, mít monopol" - monopoly mimo demokratickou kontrolu by neměly existovat, a tohle je dokonce podle mě podstata amerického staletého politického dilematu, jehož ozvuky pocit'uje celý svět a Elon se prakticky stal jeho současným ztělesněním)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: mno za poslední čtvrtrok jsem tu spořádal takovýho popcornu, že je pomalu na čase objednat si soukromýho fitness trenéra
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: No vidíš, tak popcorn a klid...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: já mu rozhodně nebráním, aby si s twitterem dělal, co uzná za vhodný, klidně ať ho předělá na světový centrum furry porna. Ale budu se mu u toho smát jako každýmu lumenovi, co páchá akcidentální haraliri v přímým přenosu a ještě se tím chlubí. Zatím jeho aktivity vedly jenom k tomu, že dal neskutečně vydělat FB, kam se přelila korporátní reklama z twitteru, Zuckeberg si musí mnout ruce blahem.
    PES
    PES --- ---
    Ale zpět k tématům viz. Název klubu, ne?
    PES
    PES --- ---
    GIOMIKY: Čína a socialismus? ;-) Tak leda názvem a "pláštíkem" Komunistické strany Číny, ale pro lidi tam spíš ten nejtvrdší kapitalismus...
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    PES: Jsi vyhraněný ve světonázorech já ne. Nevím, co vydrží v Číně. Zda-li jim tam socialismus bude vládnout další dekádu, měsíc, den. Nevím.
    PES
    PES --- ---
    GIOMIKY: To (opět) je velmi špatná interpretace - nemám rád chamtivost, ale také vím, že "socialismus" dlouho nevydrží, takže porostě něco zkouší, má nějaké své představy a teď prokáže čas, zda to je dobrá/špatná/slepá cesta...

    OMNIHASH: Hele, je to jeho rozhodnutí, tak ho respektuj - nikdo Tě nenutí mu cokoliv platit (tedy dokud nedojde na to, že by mu "za Tebe" stát poslal kus i Tvých daní, jako třeba Biden do Tesly ;-)) a ani Tě na Twittru nikdo nedrží násilím, ne?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: alesymtěpse, tvoje bába je komunismus s obědama zadarmo. Je google komuismus? Nebo FB/meta? A stejně není zpoplatněný jejich užívání, čím to asi je? Není to náhodou tak, že maj jiný a efektivnější cesty, jak si vydělat, než se snažit skřípnout a popudit každýho uživatele výběrem pár dolarů?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOUDY: to se mu stejně nepodaří. I bez uměle vytvořených nákladů (typu nějaké ty dotované obědy pro zaměstnance) je obchodní model sociálních sítí ztrátový. Je to jen spekulace na to, že když to neudělám já, udělá to někdo jiný. Ale v zásadě je to spekulace směrem, kterým se to nemělo nikdy vůbec vydat, protože pokud některé ty informace jsou na jednom místě, je to potenciální hrozba. Takže ti, kteří to dělají, to pak dělají proto, že když už to někdo dělá, tak to radši chtějí být oni...

    Tyhle velké věci můžou fungovat stylem, že někdo v tom má utopené peníze, které nepotřebuje - a vydělá mu to nějak víc, než by byl úrok v bance. Ale nějaká iluze, že by to bylo "ziskové" je podle mě jen iluze. Cena akcií tohohle všeho byla daná hrou o kontrolu - ne vizí nějaké dividendy (to je u technologických firem běžné). V podstatě ovládnutí něčeho takového je vždycky o tom, že prohlásíš "babylonská věž byla dostavěna - zedníci, rozejděte se, bežte domů".

    Samozřejmě je za tím vidět snaha dovést to do fáze, kdy za to lidi budou fakt platit, jako platěj za Netflix. Fakticky za Internet se dlouho platil jakýsi "all inclusive" paušál - kromě toho, čím chtěl propagovat jakýkoliv subjekt sebe (tedy DNS a související hostingy něčeho) bylo dlouhá léta vše konzumní financováno modelem reklamy - od vyhledávání, po obsah, apod. Internetoví poskytovatelé (třeba já) měli tendenci snažit se o nějaký bundle kabelovky s tím internetem, ale princip on-demand videa vůbec nepochopili, takže prvním masivně úspěšným modelem mimo samotné zpoplatnění Internetu se staly všechny ty služby typu Netflix, Disney+, atd. atd. - prostě masivně to vytlačuje tradiční kabelovky, strukturované podle množství kanálů (na kterých je bez ohledu na množství vždycy houby a ne obsah, který člověk aktivně hledá).

    Twitter má při dobrém manévrování šanci uhrát cca peníze, které lidi utráceli historicky za domény a hosting. Proti tomu stojí Fediverse, kdy by autoři snažící se o kontrolu nad obsahem, platili překvapivě (a poněkud konzervativně a tradičně) - za domény a hosting. Ovšem nikoliv monopolu, ale na trhu, který je konkurenční, a kde mají na výběr.

    Co je paradoxní je, že o ty fotky snídaní, večeří a z dovolených stejně doopravdy nikdo nestojí (k fotkám koček se nechci vyjadřovat). To, co lidi na sociálních médiích drží, je poměrně profesionálně vytvářený obsah, který někdo dotuje v nějaké naději, že tím něco získá (přímou publicitu, obchodovatelnou publicitu, pořadí v žebříčku největších influencerů... nevím, nejsem influencer ani investor do influencerů, takže prostě nevím).

    Twitter stojí a padá na tom, že autoři obsahu budou do tvorby obsahu investovat řádově víc (času, peněz, úsilí...), než jim to kdy může teoreticky vydělat. Zatím to ale nevypadá, že by autoři tohohle typu obsahu věřili Fediverse víc, než monopolizované centralizované autoritě Twitteru.

    Ta plánovaná "boticida" je proti tomu základnímu irelevantní: nikdo nebyl na Twitteru kvůli botům a nikdo z něj kvůli boticidě neodejde. Lidi, schopní se na API Twitteru programátorsky napojit, to dělali hlavně jako demonstraci svých schopností, dá se říct. Pokud to mělo obchodní model, zaplatěj. Pokud ne, odejdou do Fediverse a zaplatěj za to, za co se platí tam (tedy doména a hosting).
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    PES:
    PES:
    Ty máš rád chamtivost. Já obdivuji skromnost. Nejsou dvě duše na tomhle světě stejné.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam