• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    Elon Musk propustil další zaměstnance Twitteru, na sociální síti se jim vysmál - itnews24.cz
    https://www.itnews24.cz/elon-musk-propustil-dalsi-zamestnance-twitteru-na-socialni-siti-se-jim-vysmal/
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Berlínská Tesla vyrábí 4 000 vozů týdně, předstihla vlastní cíl - Garáž.cz
    https://www.garaz.cz/clanek/novinky-berlinska-tesla-vyrabi-4-000-vozu-tydne-predstihla-vlastni-cil-21009840
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ONDRA_99: no, kdyby hořelo, asi bych za to teda zatáhnout zkusil :-)
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    PES: To mas stejny jako u velkych budov. Mas tam vytah ktery je prijemnejsi na pouzivani. Ale mas tam schody pro pripad nouze. Jasne muzes si rict "vytah sam nestaci tak ho nedam vubec", ale neni lepsi ho pro tu vetsinu casu mit?
    PES
    PES --- ---
    ONDRA_99: Takže dva naprosto rozdílné prvky pro jednu funkci... ach ten moderní svět.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    Jinak kdyz uz sem si to behem chvilky vygooglil tak takhle (3 a S):

    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    XCHAOS: Tam pouzijes samozrejmne tu manualni emergency a nejaky tlacitko te nezajima.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JANOS: a svítí i v případě havárie a požáru? :-)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JANOS: jo, u 3 a Y je vlastně dobře daná, ale u modelu S to je mam pocit schované
    JANOS
    JANOS --- ---
    Jo a cudlik na normalni otevirani je jedine tlacitko na dverich, na kterem je mala podsvicena carka (?), takze je to jediny svitici prvek na celych dverich
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    XCHAOS: vsadím se, že v návodu je ta páčka dobře popsaná :)
    JANOS
    JANOS --- ---
    PES: Ja to nechapu. Mam teslu model 3. VSICHNI pasazeri co vezu okamzite hrabou na to manualni otevirani dveri a ja je vzdy musim zastavit, rict ze to je na emergency a vysvetlit kde najdou cudlik na normalni otevirani. Byla to prvni vec co mi vysvetlili pri predavani auta...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: oni to tam mají - ale uživatelé nejsou školení v tom, aby hledali, kde je ta páčka schovaná :-/ samozřejmě, že asi tak 99 z 100 havarovaných tu páčku nakonec najde, ale ten 1 ze 100 se dostane do zpráv... a i to je moc. A hlavně je to zbytečné, prostě by to těm lidem prodejci měli ukázat.

    Osobně nevím, jak se o těhle věcech bavit, abych nenaštval místní kněží církve elonologické. Já už jsem už heretik, odpadlík :-) Ale navzdory všemu, Starlinky i elektromobily jsou potřeba - jsou součástí balíku změn ve světě, který je potřeba. Ale je otázka, jestli potřebujeme prostě účinný elektromobil - nebo elektromobil s dveřma, které nejdou intuitivně otevřít. Obecně je to součást trendy, který dělá z majitele konzumenta - někoho, kdo už nemá pod kontrolou ani nejzákladnější aspekty toho, co původně bylo myšlené jako majetek, ale dnes je to spíš jen "prostředek spotřeby"...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: no, představa, že argon z Marsu bude levnější, než pozemský, je dost divoká - na Zemi je to skoro 1% atmosféry, ale to právě znamená naprosto odlišný parciální tlak, než na tom Marsu.

    Ale šlo by ho samozřejmě na Marsu vyrábět pro iontové motory těžních lodí, zalétajících do pásma asteroidů (tam už metan nijak extra výhodný nebude a vzdálenosti, které bude nutno překonat, budou obrovské...).

    Jinak argon fakt není drahý a jeho použití v iontových motorech je zásadní inovace. Specifický impuls bude zřejmě jen zanedbatelně horší, než u těch těžších iontů...

    Opravdu cool varianta iontového motoru je takový, který pracuje se zbytky atmosféry - tedy pro udržení satelitů v letové hladině kolem 100 km. Tam by samozřejmě byla lepší latence a silnější signál... ale co by se ušetřilo na energii, kterou spotřebují vysílače signálu, to by se zase spotřebovalo udržení výšky oběžné dráhy, takže Starlink je asi lepší kompromis... (navíc vliv na astronomii by byl nejspíš ještě dramatičtější).
    PES
    PES --- ---
    TOXICMAN: a další krok pak někdy v budoucnu automatizované náhradní náplně pro manévrovací trysky ;-)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: z nasaspaceflight fora

    Argon is a pretty big deal for scalability. Xenon costs around $3000/kg & has limited world supply. Starlink would’ve used all of it & more. Plus, $3000/kg is more than F9’s launch costs and more than Starlink average manufacturing cost. So SpaceX went to Krypton, which is 10 times as plentiful and costs a tenth as much. But $300/kg is still much more than Starship’s long term launch costs, so it makes sense they’re moving to Argon, which is cheaper than $1/kg and much lower than Starship’s launch costs. It also is a plentiful byproduct of producing liquefied oxygen and nitrogen. For every 4000 tons of nitrogen, about 200 tons of Argon can be produced (argon is about 1% of Earth’s atmosphere), so SpaceX can get their own Argon from their own liquefaction process (or easily from Air Liquide or Linde or whatever, instead of as a specialized gas).

    It can also be easily produced on Mars, where it’s about 2% of the atmosphere (plus 3% nitrogen, a bit of water vapor, and the rest CO2), so in principle it’s something a Mars city could launch to Earth for revenue.

    If SEP propellant is 20% of Starlink’s launch mass, and Starlink is 40,000 satellites 2 tons each replenished every 5 years, that’s 3200 tons of SEP propellant per year. Not sure there’s that much Krypton in the world, and there’s certainly not that much Xenon.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: tohle je ale bomba

    Among other enhancements, V2 minis are equipped with new argon Hall thrusters for on orbit maneuvering
    Developed by SpaceX engineers, they have 2.4x the thrust and 1.5x the specific impulse of our first gen thrusters.
    This will also be the first time ever that argon Hall thrusters are operated in space

    Argon Hall thruster tech specs:
    - 170 mN thrust
    - 2500 s specific impulse
    - 50% total efficiency
    - 4.2 kW power
    - 2.1 kg mass
    - Center mounted cathode

    PES
    PES --- ---
    CRAZY_IVAN: a najdou ho pasažéři včas? (se ptám, zrovna Teslu po ruce nemám)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ale neni fool proof, protože o něm musíš vědět
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    PES: je tam mechanické otevření dveří pro tyhle případy
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam