• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    LEGI
    LEGI --- ---
    Elon dal hodinovy interview asi nejvic mainstream mediu, ktery na svete je..

    BBC News - Six things we learned from Elon Musk interview
    Six things we learned from Elon Musk interview - BBC News
    https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-65251160
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    THAIGRR: jak při kterém... nemyslíš, že tady to budou chtít vyzkoušet a přistát relativně blízko břehu? když v budoucnu neplánují přistání na moři, ale návrat přímo na rampu?

    ale jak říkám, jejich zjednodušené malůvky jsou mi celkem jedno...

    jinak momentálně "ne dřív než 17.dubna". uvidíme...
    SpaceX readying Starship rocket for around-the-world test flight next week – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/2023/04/11/spacex-readying-starship-rocket-for-around-the-world-test-flight-as-soon-as-next-week/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS: meanwhile ale nahradili parkovaci senzory tesla vision coz zatim moc nefunguje. snad nedeaktivuji v aute funkci human driver jez dodelaji fsd na level 5 ,)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    na 3min klickuje fsd mezi lidma, slusna prace

    Fort Point on Tesla Full Self-Driving Beta 11.3.4
    https://youtube.com/watch?v=PfDC0wzdvoU&feature=youtu.be
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Tesla delivers a new fleet of Tesla Semi electric trucks to PepsiCo | Electrek
    https://electrek.co/2023/04/12/tesla-delivers-fleet-tesla-semi-electric-trucks-pepsico/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SATAI: na druhou stranu, po crypto craze a AI craze se můžeme sázet, na co se GPU budou používat za dalších 10 let :-)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Transporter-7

    SEJDA
    SEJDA --- ---
    THAIGRR: naposledy to udelali u zasobovaci mise CRS-27
    Mise CRS-27 – ElonX
    https://www.elonx.cz/mise-crs-27/
    SATAI
    SATAI --- ---
    E2E4: longermismus, zastavte AI na pul roku my ass
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    SEJDA: cool! a jak často to dělaj?
    tu možnost za cenu nižší nosnosti samozřejmě mají, taky můžou přistávat rovnou na LZ, ale je to spíš u specifických misí a není jich moc
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    THAIGRR: pri balistickem letu doleti prvni stupen Falconu 9 asi 666 km daleko od mista startu. Uz nejednou se stalo, ze prvnimu stupni zbylo palivo a provedl Boost Back a pristal na dalkove ovladane lodi jenom 350 km daleko od mista startu.
    Tim SpaceX usetrila posadku, dostala prvni stupen do doku za 1,5 dne a ne za 3 dny, mohla lod rychleji vyslat na dalsi misi.
    Vsimni si, ze kdyz cesta zpet trava 3 dny, cesta tam trva 3 dny. S 2 lodemi na Floride tak udelas v prumeru 1 start za 3 dny .. kdyz by casteji provedali boostback a vraceli se na lode, ktere nejsou tak daleko od pristavu, muzou startovat casteji.
    Z pohledu SpaceX je sice start se Starlinky dulezity, musi splnit zavazky, ale zase to az tak netlaci. Takze pokud maji mezi 2 starty pro zakazniky malo dni, vynesou mene Starlinku, udelaji Boostback, pristanou na lodi blize pristavu a jeste stihnou vsechny komercni mise.
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    THAIGRR: Neprovadi. Ale na zacatku pri prvnich pokusech provadelo. Protoze prvni pristani bylo na pevnine ale na lod se zatim nedarilo. A tak SpaceX pristavali na plosinu i kdyz byl naklad maly. A tak udelali boostback burn aby nemusela byt lod tak daleko. Napriklad takhle bylo presne prvni povedene pristani na lod pri misi CRS-8 ;)

    CRS-8 Dragon Hosted Webcast
    https://www.youtube.com/watch?v=7pUAydjne5M
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    XCHAOS: není, při přistání na moři se neprovádí boost back burn
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ano, tohle schéma je správně. Schéma, co zveřejnili pro Starship, je takové... hodně schématické, ale jsou tam blbě orientace komponent i křivky. (Nepřijde mi to ale jako big deal, pro lidi, co věděj, jak to funguje doopravdy...)
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    SEJDA: já vím, je to zjednodušené, ale když se nad tím člověk trochu zamyslí, tak dost nelogické
    tady mi zase nesedí boostback burn, když se přistává na lodi
    a taky mám pocit, že grid fins se vyklopí ještě před entry burn
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    THAIGRR: to je jenom blbe schema, kdyz si vsimnes, ze carkovana cara zacina tam, kde je napsano "stage separation", tak si uvedomis, ze prave tehdy musel zacit Boosback, jak jinak by se Booster zacal vracet zpatky? Protivetrem? :)
    Skutecnosti blize je toto schema pro Falcon 9:
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    a to že flip je ještě před boost back burnem, tedy v trajektorii setrvačnosti boosteru a ne mimo už na cestě zpět

    KAERO: kdyby nechtěli zkoušet vertikální přistání, tak by mohli ušetřit na nějakém vybavení lodi (například atmosférické raptory, ale ty na lodi už stejně jsou)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MRAKY: jak jsem tu psal, očekávám zásadní problém při reentry, protože se mi to prostě nezdá. při startu mi to přijde relativně přímočaré a když se objeví problém, tak řešitelné, protože to principiálně není nic nového pod sluncem a ty motory jsou dobré a jednotlivé kusy vyzkoušené a jediný trochu potenciální zádrhel je v jejich počtu a potenciálních interakcích (rezonanční frekvence všech těch roztočených turbín a tak). Ve skutečnosti problém během vzletu by samozřejmě SpaceX do jisté míry koupil čas a odsunul problém s tm reentry, který je klíčový.

    Myslím N1, která jediná měla srovnatelný počet motorů, musela nakonec dojet na ty rezonanční frekvence těch motorů.. proto jim vždycky nějaký vysadil nebo vybouchl nebo tak něco. Samy o sobě ty motory byly ne-úplně spolehlivé a v tom pekelném akustickém prostředí při běhu celého 1.stupně se ten problém zřejmě zhoršoval. Raptory mají jednu větev toho full-flow taky oxygen-rich a to s sebou nějaké riziko nese, hlavně při tom rychlém turnaroundu bez nějakých kontrol opotřebení (motory STS se vždy celé rozebíraly a kontrolovaly...a Merliny v podstatě taky). Japonská H3 má jiný typ cyklu, není sice uzavřený, ale plýtvá jen palivem, což je v případě H3 vodík a oproti okysličovadlu představuje zlomek hmotnosti a každopádně v turbočerpadlu H3 se nic nespaluje, teče skrz to jen ohřátý vodík, což mi z hlediska např. budoucího opakovaného použití turbíny přijde bezpečnější (otázka je, jestli s metanem by to fungovalo tak dobře, protože vodík je jako chladicí médium optimální). (Elon umí každopádně výhody full-flow metalox motoru velmi dobře prodat, ale to nic nemění na tom, že možná skutečně převratnou technologii má dnes někdo jiný a jen o tom méně mluví..)

    Každopádně, Booster se svým mamutím počtem Raptorů je tak obludná věc, že má podobný problém jako Rusové s N1 - nejde zkrátka vyzkoušet "green run", jako u SLS, nešlo by to na zemi vůbec asi uchladit, nebo tak (možná by to muselo být na konstrukci strašně vysoko nad zemí?). Tím pádem ale dlouhodobou interakci těch běžících motorů můžou jen odhadovat z toho několikasekundového static fire - naměřili nějaké vibrace, nějaké oscilace a extrapolovali, že 2 minuty těhle vibrací to asi vydrží.

    No ale pořád sázím na to, že při vzletu se jim to nerozpadne. Myslím i jiní komentátoři vyslovili vážné pochybnosti spíš ohledně reentry. Tam je to nevyzkoušené, připomíná to podobný revoluční přístup, jaký měli Virgin Galactic, resp. Burt Rutan se svým otočným křídlem, akorát v tomhle případě jde o řádově větší rychlosti a plasma bude tvořit rázovou vlnu a zkrátka tady si nejsem jistý, jestli to někdo umí správně nasimulovat, vůbec... na rozdíl od běžné subsonické i hypersonické aerodynamiky. Je tam i jedna možnost, že se reentry sice povede, ale stejně vyhodnotí, že to z nějakého důvodu není použitelný tvar... uvidíme, je to zajímavé.

    Na start každou hodinu si podle mě každopádně nějaký čas počkáme a nebude to jen o povolení FAA :-)
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    PER2: ten boostback s motory nahoru fakt moc nevylepšili
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam