OMNIHASH: Možná prostě Boring company nikdy předtím neasfaltovala :-) Nevešel se jim tam nejspíš standardní finišer a museli tam naházet asfalt z nějakýho přívěsu za auto a jezdit po tom malým válcem na chodníky (a zrovna Amerika chodníky moc neumí, že jo). Ten tunel je prostě pidi, takže nemůžeš použít technologii jako na dálnici.
Zase celou tu věc s elektromobily v tunelu bych _úplně_ nezatracoval, jen proto, že Vegas a Elon trolí proti MHD, apod. Řada amerických míst, např. univerzitních kampusů, léta uvažovala o nějaké on-demand dopravě na menší vzdálenosti - v podstatě extenze kabiny výtahu aby občas jezdila i horizontálně. Něco mezi kabinkovou lanovkou a tramvají, ale pointa je, že to mělo být on demand: prostě na zastávce si přivoláš minitramvaj a ta tě doveze bez přestupů přesně, kam chceš (a popravdě, ono není úplně jisté, že zrovna tohle není budoucnost třeba i tramvajové sítě v Praze, protože tramvaje nakonec půjde udělat vždycky samořídící snáz, než auta, a MHD jako koncept se ekonomicky chytá do neřešitelné pasti mezi vysokými intervaly a prázdnými spoji, takže jakékoliv on-demand features by MHD mohly zachránit...)
Jakkoliv jsem Elonův krtkomobil zpočátku kritizoval, tak zase rozšíření sítě on-demand samořídících elektromobilů na více zastávek (a následně třeba i na pruhy pozemních komunikací vyhrazené pro autobusy?) zase není takový nesmysl, jak to vypadá, protože je tam lepší šance na plné obsazení kabiny (která dělá z osobního auta menší nesmysl), je tam šance na recyklaci po dosažení cíle (jako taxík, ale bez taxíkáře), je tam šance na přímou trasu k cíli bez přestupu (a hlavně čekání na přestup). Budoucnost městské mobily je skutečně nějaká forma on-demand, ale za cenu MHD - a skutečně ta věc, že tunely (a v budoucnu vyhrazené pruhy či mosty?) jsou méně náročné na údržbu, než kolejová sít', to zas tak mimo mísu není. On-demand samořídící taxíky by masivně snížily potřebu vlastnictví osobního auta ve městech a vlastně to právo zajíždět do vyhrazených tunelů na místech s největší poptávkou a největšíma dopravníma zácpama ekonomicky smysl docela dává..
Některé Elonovy nápady nejsou v první řadě Elonovy, ale jsou v oběhu už léta (třeba vlaky ve vakuových trubicích, akorát v jeho podání typu "vzduchový polštář ve vakuu" to bylo poněkud vtipné a není divu, že je po tom ticho po pěšině :-). Menší průměr tunelů, než má metro, by skutečně mohl umožnit hustší sít' tunelů a dopravní zácpa je statisticky hodně podivný paradox - samotný fakt, že rychlejší spojení, než skrz tu zácpu existuje, by mohl ty zácpy vymýtit (je to stejné, jako když 20% lidí vyrazí na kole... ja bych jim sice spíš poradil elektrokola, než tyhle tunýlky, ale zase technologie malých tunelů se velmi dobře hodí i pro cyklostezky... ve skutečnosti v Praze jsou úseky, třeba z Klárova na Újezd nebo z Palachova náměstí na Smetanovo nábřeží, která asi nikdy nebudou uspokojivě vyřešená jinak, než tunelama, a takové cyklotunelové "H" v tomhle místě kdyby nakonec nejlevněji postavila Boring company, tak mi to bude úplně jedno - hlavně, že to tam nakonec bude...)