OMNIHASH: záleží na tom, jak to pojmou. Pokud mají ty Tesly akorát autopilota a systém funguje bez jakékoliv koordinace, vzniknou zácpy. Ale pokud by ty auta měly informace nejen o poloze, ale i plánované trase ostatních aut v tunelu, šlo by to poměrně jednoduchým algoritmem (žádná AI, prostě na úrovni plánovače tras v mapách.cz, akorát pro víc aut souběžně...) zkoordinovat, aby auta vyrazila optimální rychlostí a trasou, aby k žádným kolizím nedocházelo...
Dokonalé to určitě není a shodneme se, že auta a dopravní zácpy ve městech jsou smrt. Otázkou spíš je, jestli řešením tohohle problému je tradiční MHD. Jistě, v takovém Japonsku to téměř funguje, ale východní Asie je specifická. Už jen třeba MHD jakou vidíš třeba v Indii bys fakt nechtěl...
Já bych optimální velikost kabin viděl třeba pro 10 lidí - vycházím ze zkušenosti s kabinami v lyžarských střediscích, kdy tenhle počet je takový relativně nenásilný, ani tlačenice, ve městech by přibyl aspekt, že třeba v noci by se ženy mohly být, že do kabiny přistoupí nějaký úchyl, ale tohle nepůjde úplně vyloučit ani třeba v metru bez řidiče (je zajímavá otázka, jestli to, že soupravy metra bez řidiče v Praze budou průchozí po celé délce, tenhle problém zhoršuje nebo zlepšuje... lidi nechtějí být v MHD ani úplně sami, ani blízko "podezřelým lidem", ani se mačkat v davu.. .je to složitě řešitelné).
A musíš se zamyslet i nad tím, že "tržním" řešením v MHD v místech, kde moc nefungují městské rozpočty a dopravní podniky a jízdní řády, sou maršrutky - prostě minimbusy, které jedou po plus-minus předvídatelných trasách a jejichž cestující se skládají na náklady. Nebýt poměrně vysoké stupně byrokratické organizace západoevropského typu by si po Praze taky nejspíš jezdil v maršrutkách - protože taxík by i v případě deregulace vyšel dráž a navíc by si čekal na nějaký neobsazený.
Další evoluce Elonomobility, kdy by tam místo Tesel jezdily samořídící kabiny pro 10 cestujících a byly schopné vyjet z tunelů např. i na vyhrazené povrchové komunikace, fakt není takový nesmysl - naopak je to něco, s čím se počítá už delá desetiletí, ale pořád nějak nebyly správné podmínky, resp. vymýšlet na to koleje s častými vyhýbkami tě vede k nějakým lanovkám a to je šíleně drahé (i když teda ne úplně nepraktické - lanovky jako druhé patro dopravy nad úrovní pozemní dopravy mi přijdou docela logické, akorát z nejasných důvodů je celkem jednoduchý princip lanovky šíleně předražený a města na tom krvácí, když to zavedou)
Blbé je to s tou velikostí kabiny - čím bude větší, tím bude menší šance, že fakt využiješ té on-demand výhody, protože přistoupíš k němu, kdo už někam jede, a tím se zvýší četnost zastávek. Tohle závisí na velikosti těch destinací, ale trochu i na tom, kde nastupuješ a kam jedeš - když mimo velký uzel, pravděpodobně tě naloží malá kabina, když z velkého uzlu nebo do něj, tak přijede velká kabina. Nemůžeš to ale vůbec srovnávat s osobními auty, protože neřešíš věci jako parkování, řízení, vrácení se do stejného místa, apod. Z hlediska zamoření města silnicema nebo garážema je to fakt někde jinde...