• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    lidi si zvyknou na hodne. Podle tesly dochazi k pravidelnemu cviceni s hasici a neverim, ze by nemeli vypracovane postupy.
    Kdyz jsem jel poprve londynskym metrem, tak jsem byl taky vyplaseny z uzkych tunelu :) Bezpecnost je tvorena overenymi postupy. ne vzhledem :)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    VACA: to je přece jasný, ne? Las Vegas je známý tím, že je v okolí spousta vody v řekách a jezerech. Takže v případě, že by tam začaly hořet elektric cars s baterkama, který dokážou hořet ponořený až x hodin v kuse, tak se z těch vodních zdrojů začne hasit.
    #muhaha
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: záleží na tom, jak to pojmou. Pokud mají ty Tesly akorát autopilota a systém funguje bez jakékoliv koordinace, vzniknou zácpy. Ale pokud by ty auta měly informace nejen o poloze, ale i plánované trase ostatních aut v tunelu, šlo by to poměrně jednoduchým algoritmem (žádná AI, prostě na úrovni plánovače tras v mapách.cz, akorát pro víc aut souběžně...) zkoordinovat, aby auta vyrazila optimální rychlostí a trasou, aby k žádným kolizím nedocházelo...

    Dokonalé to určitě není a shodneme se, že auta a dopravní zácpy ve městech jsou smrt. Otázkou spíš je, jestli řešením tohohle problému je tradiční MHD. Jistě, v takovém Japonsku to téměř funguje, ale východní Asie je specifická. Už jen třeba MHD jakou vidíš třeba v Indii bys fakt nechtěl...

    Já bych optimální velikost kabin viděl třeba pro 10 lidí - vycházím ze zkušenosti s kabinami v lyžarských střediscích, kdy tenhle počet je takový relativně nenásilný, ani tlačenice, ve městech by přibyl aspekt, že třeba v noci by se ženy mohly být, že do kabiny přistoupí nějaký úchyl, ale tohle nepůjde úplně vyloučit ani třeba v metru bez řidiče (je zajímavá otázka, jestli to, že soupravy metra bez řidiče v Praze budou průchozí po celé délce, tenhle problém zhoršuje nebo zlepšuje... lidi nechtějí být v MHD ani úplně sami, ani blízko "podezřelým lidem", ani se mačkat v davu.. .je to složitě řešitelné).

    A musíš se zamyslet i nad tím, že "tržním" řešením v MHD v místech, kde moc nefungují městské rozpočty a dopravní podniky a jízdní řády, sou maršrutky - prostě minimbusy, které jedou po plus-minus předvídatelných trasách a jejichž cestující se skládají na náklady. Nebýt poměrně vysoké stupně byrokratické organizace západoevropského typu by si po Praze taky nejspíš jezdil v maršrutkách - protože taxík by i v případě deregulace vyšel dráž a navíc by si čekal na nějaký neobsazený.

    Další evoluce Elonomobility, kdy by tam místo Tesel jezdily samořídící kabiny pro 10 cestujících a byly schopné vyjet z tunelů např. i na vyhrazené povrchové komunikace, fakt není takový nesmysl - naopak je to něco, s čím se počítá už delá desetiletí, ale pořád nějak nebyly správné podmínky, resp. vymýšlet na to koleje s častými vyhýbkami tě vede k nějakým lanovkám a to je šíleně drahé (i když teda ne úplně nepraktické - lanovky jako druhé patro dopravy nad úrovní pozemní dopravy mi přijdou docela logické, akorát z nejasných důvodů je celkem jednoduchý princip lanovky šíleně předražený a města na tom krvácí, když to zavedou)

    Blbé je to s tou velikostí kabiny - čím bude větší, tím bude menší šance, že fakt využiješ té on-demand výhody, protože přistoupíš k němu, kdo už někam jede, a tím se zvýší četnost zastávek. Tohle závisí na velikosti těch destinací, ale trochu i na tom, kde nastupuješ a kam jedeš - když mimo velký uzel, pravděpodobně tě naloží malá kabina, když z velkého uzlu nebo do něj, tak přijede velká kabina. Nemůžeš to ale vůbec srovnávat s osobními auty, protože neřešíš věci jako parkování, řízení, vrácení se do stejného místa, apod. Z hlediska zamoření města silnicema nebo garážema je to fakt někde jinde...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: bohužel je to právě naopak. Dookud to mělo jeden tunel a pár stanic, nemohlo se tam v podstatě nic stát, jakmile začneš budouvat jakoukoliv reálnější dopravní síť, tak akorát přineseš zácpy z povrchu pod zem. A ne, opravdu nevyjde levnejš vykopat tunel, než natáhnout koleje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: tohle je něco jiného: auto ve městě není moc on demand, 99% času někde parkuje, zbytek veze samotného řidiče a je prázdné. Elektromobil on demand není úplně mimo mísu, a implementace s 18 stanicemi samozřejmě dává větší smysl, než se dvěma (což byla fakt blbost a v nejlepším případě demoverze). Kolejová doprava vyžaduje obrovské počty přepravených cestujících, aby byla ekonomicky výhodná - ostatně rozšiřování pražského metra na tyto limity dost naráží (a i proto se Dopravní podnik přeorientoval zpět na tramvaje a jejich expanzi a zahuštění...).

    Samozřejmě, poptávka po dopravě v Las Vegas asi nesnese srovnání s normální evropským městem. Srování s dětským vláčkem je tristní, ale pořád ty on-demand spoje dávají větší smysl, když ze stanice auta nevyrážejí jediným směrem, ale minimálně dvěma, z některých třeba a pokud půjde jde dojet přímou trasou bez zastávek na kteroukoliv z cílových stanic. To, že ti on-demand MHD umožní vynechat zastávky po cestě, to by skutečně mohlo být rozhodující. Pokud by v jakýkoliv moment bylo na trase jen tolik vozidel, po kolika je opravdu poptávka, tak by náklady na MHD zlevnily...

    Ono totiž úspory z rozsahu představují velkou past. MHD, která jezdí prázdná, je podobný problém, jako výroba zboží na sklad nebo stavba domů, ve kterých pak nikdo nebydlí. Navíc americká města mají malou hustotu zalidnění a kromě varianty, že potáhneš MHD po hlavní třídě, tam chybí přirozené dopravní uzly, jako v evropských městech (samozřejmě třeba proto, že se tam už moc nejezdí vlakem, takže přirozeným cílem MHD nebude nádraží, ale max. letiště, ale na tom letišti proti tomu budou lobovat Rent-a-car společnosti a tak... a hlavně nebude kudy tu MHD trasovat...)

    Každopádně na elonomobilitu mezi 18 zastávkami místo 2 jsem zvědavej a samozřejmě to jistý smysl tomu projektu dává (i když možná je to trochu zoufalý krok města poté, co zjistili, že systém s 2 zastávkami je poněkud underwhelming :-)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VACA: myslim, ze nejdelsi upatni zeleznicni tunel ma momentalne ~ 45 km a ma jednu jedinou stanici uprostred, ke ktere vede asi 600m dlouhy vytah.
    Jinak ma samozrejme 1 evakuacni tunel, kde se muzes o berli cely den belhat, aby ses dostal z tunelu ven.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ne. On demand dopravu už ve městech máme, jmenuje se to auto. Zahlcenost dopravy fakt nevyřešíš přidáváním dalších kravin, všechny tyhle pody, osobní tramvaje, levitující/lítající boxy jsou totální chiméra. Dělaj to samý co auta, jakkoliv neřešej problém s kapacitou a jako bonus stojej aspoň o řád víc. Las Vegas Loop stál miliardu a má dvojnásobnou přepravní kapacitu co lanovka v ZOO a stejnou, jako ten dětskej vláček, co k ní vede. To není reálnej použitelnej dopravní projekt, ale atrakce.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: Možná prostě Boring company nikdy předtím neasfaltovala :-) Nevešel se jim tam nejspíš standardní finišer a museli tam naházet asfalt z nějakýho přívěsu za auto a jezdit po tom malým válcem na chodníky (a zrovna Amerika chodníky moc neumí, že jo). Ten tunel je prostě pidi, takže nemůžeš použít technologii jako na dálnici.

    Zase celou tu věc s elektromobily v tunelu bych _úplně_ nezatracoval, jen proto, že Vegas a Elon trolí proti MHD, apod. Řada amerických míst, např. univerzitních kampusů, léta uvažovala o nějaké on-demand dopravě na menší vzdálenosti - v podstatě extenze kabiny výtahu aby občas jezdila i horizontálně. Něco mezi kabinkovou lanovkou a tramvají, ale pointa je, že to mělo být on demand: prostě na zastávce si přivoláš minitramvaj a ta tě doveze bez přestupů přesně, kam chceš (a popravdě, ono není úplně jisté, že zrovna tohle není budoucnost třeba i tramvajové sítě v Praze, protože tramvaje nakonec půjde udělat vždycky samořídící snáz, než auta, a MHD jako koncept se ekonomicky chytá do neřešitelné pasti mezi vysokými intervaly a prázdnými spoji, takže jakékoliv on-demand features by MHD mohly zachránit...)

    Jakkoliv jsem Elonův krtkomobil zpočátku kritizoval, tak zase rozšíření sítě on-demand samořídících elektromobilů na více zastávek (a následně třeba i na pruhy pozemních komunikací vyhrazené pro autobusy?) zase není takový nesmysl, jak to vypadá, protože je tam lepší šance na plné obsazení kabiny (která dělá z osobního auta menší nesmysl), je tam šance na recyklaci po dosažení cíle (jako taxík, ale bez taxíkáře), je tam šance na přímou trasu k cíli bez přestupu (a hlavně čekání na přestup). Budoucnost městské mobily je skutečně nějaká forma on-demand, ale za cenu MHD - a skutečně ta věc, že tunely (a v budoucnu vyhrazené pruhy či mosty?) jsou méně náročné na údržbu, než kolejová sít', to zas tak mimo mísu není. On-demand samořídící taxíky by masivně snížily potřebu vlastnictví osobního auta ve městech a vlastně to právo zajíždět do vyhrazených tunelů na místech s největší poptávkou a největšíma dopravníma zácpama ekonomicky smysl docela dává..

    Některé Elonovy nápady nejsou v první řadě Elonovy, ale jsou v oběhu už léta (třeba vlaky ve vakuových trubicích, akorát v jeho podání typu "vzduchový polštář ve vakuu" to bylo poněkud vtipné a není divu, že je po tom ticho po pěšině :-). Menší průměr tunelů, než má metro, by skutečně mohl umožnit hustší sít' tunelů a dopravní zácpa je statisticky hodně podivný paradox - samotný fakt, že rychlejší spojení, než skrz tu zácpu existuje, by mohl ty zácpy vymýtit (je to stejné, jako když 20% lidí vyrazí na kole... ja bych jim sice spíš poradil elektrokola, než tyhle tunýlky, ale zase technologie malých tunelů se velmi dobře hodí i pro cyklostezky... ve skutečnosti v Praze jsou úseky, třeba z Klárova na Újezd nebo z Palachova náměstí na Smetanovo nábřeží, která asi nikdy nebudou uspokojivě vyřešená jinak, než tunelama, a takové cyklotunelové "H" v tomhle místě kdyby nakonec nejlevněji postavila Boring company, tak mi to bude úplně jedno - hlavně, že to tam nakonec bude...)
    VACA
    VACA --- ---
    Ja si pri pohledu na tu rouru co je velikosti “tak akorat” jen kladu otazku: jak to maj poreseny v pripade nekaky nehody?

    Kdyz by proste doslo ke vzplanuti, nebo ze by tam nekdo otocil to auto na strechu, etc…
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KAERO: bohužel, je to fakt hrbolatý, stěžujou si na to celou dobu. Uplně nechápu proč, zrovna vylejt asfalt rovně v tunelu není takovej boj, rozhodně v porovnání se všema ostatníma věcma, co tam musíš postavit nebo vykutat.
    KAERO
    KAERO --- ---
    LEGI: otazka nakolik je to vlneni zpusobene tim ze v zaberu je asi celkem dlouhy tunel, takze kazda malinka zmena sklonu se na fotce projevi jako hrbol (cti: neverim ze to je horsi nez nejlepsi ceska dalnice).
    LEGI
    LEGI --- ---
    KOUDY: jako jo, ale jak píše kolega, Vegas je Vegas. btw na třetí fotce se jim to "krapet" vlní (čti: tohle by neprošlo ani na D8)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KOUDY: :)))))) Las Vegas, co chceš slyšet, kde jinde by se tahle píčovina mohla uchytit...
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Nekdo tu pred casem psal, ze je to zbytecna sracka..Tak tu sracku ted rozsirujou :)

    https://twitter.com/ClarkCountyNV/status/1653808770492026883
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    TOXICMAN: jsem zvědavej na ty podkladní ocelový pláty s perforací, kdyby to bylo někde vidět, budu rád za fotku
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    https://twitter.com/NASASpaceflight/status/1653884020051116038
    SATAI
    SATAI --- ---
    Daring Fireball: 'Nice Twitter Handle You Have There. Would Be a Real Shame if Something Happened to It.'
    https://daringfireball.net/linked/2023/05/02/npr-musk-handle
    ARAON
    ARAON --- ---
    https://twitter.com/RGVaerialphotos/status/1653467472694001693
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    troska toho porna fairing/kryt satelitu - vstup do atmosfery, 15x rychlost zvuku

    https://twitter.com/SpaceX/status/1653509582046769156
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam