• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DRAGON: S a X netvoria ani zdaleka polovinu produkcie tesly, je to uplny zlomok, napr. za uplynuly kvartal:

    Q1-2023
    Model S/X production 19,437
    Model 3/Y production 421,371
    Total production 440,808
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: takže do poloviny produkce tesly se dávají silně hořlavé baterie. Ok. Takže se o tom pobavíme za pár let, right? :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no to su tie NCA co sa pouzivali povodne, momentalne sa davaju uz iba do S a X, ale 3 a Y sa uz vyrabaju s LFP

    Tesla Switching To LFP Batteries For Standard Range Model 3 & Model Y Cars - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/10/21/tesla-switching-to-lfp-batteries-for-standard-range-model-3-model-y-cars/
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    DZODZO: afaik v Teslách jsou Lithium-Ion baterie a ty jsou extra hořlavé (jedna blbá baterie zapálila barák atd).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DRAGON: LFP zas tak moc horlave neni, sodikove baterky budu tiez bezpecnejsie, takze skor nez bude existovat nejaka hustejsia siet tunelov, tak v nich budu jazdit elektromobily s bezpecnejsimi bateriami
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MRAKY: kolikrát se stalo u vozů metra v Londýně od roku 1863, že začaly hořet? Kolikrát za posledních pár let se to stalo u elektrickýho auta? Aha :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: ne, nezmění. Jenom se zvýší propustnost uzlů, všechno ostatní ti zůstane při starým. Ostatně tu plně automatizovaný sekce MHD máme už od minulýho tisíciletí třeba v Paříži, a žádnou velkou revoluci to nevyvolalo. Je to tím, že plat řidiče je asi tak na 85. místě v pořadí problémů a nákladů na tramvaj/metro. Momentálně stojej nový škodovky 75 milionů, to je na plat řidiče na dalších 150 let.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: hele, nemáš pravdu, nebo ne nutně pro americký charakter zástavby. V evropských velkoměstech metro asi potřebuješ, v Praze na C se budou nasazovat vozy metra bez řidiče (stejné, jako na trase D), aby se mohl snížit interval, protože nyní je na hranici možností vlaků se strojvedoucím...

    A někde tady konverguje metro s Elonovými tunýlky. Problém je, že v řidší zástavbě už lidi tak snadno nepřiměješ, aby došli na zastávku autobusu - protože to může být klidně i půl kilometru. Má to jistě mouchy... použít jako vozidla sériově vyráběné Tesly byla spíš Elonova znouzectnost, nemyslím, že to má vypadat jako auta. Ale ten základní koncept, že je to dálkový tubel s odbočkami a cestující víceméně stráví cestu bez zpomalování a rozjíždění... to prostě nějaký základní smysl má a kolejová řešení tohle jednoduše nabídnout neuměj.

    Jakmile nasadíš na MHD autonomní vozidla, tak se ti logika dramaticky mění. Třeba až dospějeme k samořídícím tramvajím, tak se snadno může stát, že místo velkých vozidel se v ulicích objeví spousta malých, které cestující budou přímo programovat k cíli a které zastavěj jen "na znamení". (já osobně bych to preferoval přes klaustrofobií v tunelech). Celá logika velkých vozů z delšími intervaly je dost historická, protože úspory z rozsahu vycházely celých sto nějak - jeden řidič, jedno řídící stanoviště, jeden pantograf, jeden motorizovaný podvozek, apod. Ale s tím, ja se ti ekonomika celého světa mění, tak zjistíš, že když škrtneš řidiče, tak se ti může vyplatit třeba spousta minitramvají, protože v zásadě nestojej víc, než jedna velkotramvaj - a máš tam přidanou výhodu kratších intervalů a on-demand trasování...
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    ad MRAKY: - dneska jsou v provozu i silnicni tunely, ktere nemaji zadne eme vychody - viz https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdal_Tunnel

    24km a ma jen kaverny, kam se da "schovat" jinak je to jeden tubus, kde se mijis s protijedoucimi auty - ne prilis prijemny pocit ( alespon pro mne)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    DRAGON: tak londynske vozy maji v sobe samozrejme baterky taktez. Napajeni je dneska pomerne komplexni zalezitost... nehlede na fakt, ze se v metru vede primo napajeci kolej...

    samozrejme ze zabezpeceni podzemni dopravy je narocna zalezitost, tunely tesly jsou pomerne velka novinka a urcite nebudou mit vychytany vsechny detaily, ale prosim delejte si tu vtipy alespon na nejake urovni. to co tu pada v diskuzi to jsou zase vyplody :/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    VACA: ano ale zastavky ve Vegas jsou kazdych 10 kroku .. a podpovrchem je to 3 patra. Takze tam mas "servis" blize, nez v tom zeleznicnim tunelu.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    nojo, experti z prazskych gymnazii zase perli.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: upřímně, zase se v tom strašlivě plácáš, jako před 10 rokama, když si navrhoval solární letadlo. Já nemám kapacity na to ti vysvětlovat, kde všude máš díry v úvahách, a doporučím ti nějakej populárně výkovej youtube kanál o hromadný dopravě, protože vysvětlovat, proč je lepší budovat siť metra, než hightek maršutek, akorát povede ve střednědobým horizontu k tomu, že se naseru a budu na tebe sprostej.
    Hodně zkompresovaně: potřebuješ co největší množství lidí přepravovat co nejoptimalizovanějšíma prostředkama. K tomu nevede cesta individualizací a zasráním veškerýho prostoru, ale naopak co největší rozumnou centralizací, a čím líp jí provedeš, tím víc lidí a zboží jseš schopnej do toho města nacpat za rozpočet, kterej k tomu dostaneš. Jak toho dosáhneš ti vysvětlej na studiu dopravky, a ne já v náhodným příspěvku na nyxu.

    Self-Driving Cars Will Only Make Traffic Worse
    https://www.youtube.com/watch?v=UVWciFJeFNA



    Urban "Smart Gondolas" are a Dumb Idea, Here's Why
    https://www.youtube.com/watch?v=fvvA_GToc0M
    SATAI
    SATAI --- ---
    VACA: ale není od Muska, takže je tu off topič. :trollface:
    VACA
    VACA --- ---
    VACA: já bych jen projistotu rád uvedl na pravou míru: ani náznakem jsem to nemyslel jako hejt, ani na elektromobily, ani na Muska, ani na jeho mini tunely.

    SEJDA: no pokud se nepletu tak nejdelsi tunel, kterej ma prez 50km, jednak ma po cely delce platformu pro evakuaci vozů, system haseni pozaru, je tam servisni tunel po kterm se muze pohybovat i kolova technika, protipozarni pruchody mezi temi tunely jsou kazdejch x desitek metru, maj 24/7 v pohotovsti spesl hasicsky vlaky a x stovek specialne vycvicenyho pesonalu pro zachranny prace primo v tomhle konkretnim tunelu.
    Maj evakuacni vlaky, takze zadny belhani o berli so rozhodne nekona. A asi by se dalo pokracovat. Pak je tam cela rada externich preventivnich opatreni ktery kontrolujou prijizdejici vlaky, vcetne teploty jejich naprav etc.

    Fakt to neni prosta "dira v zemi" kde by jsi mel jednu stanici uprostred a v pripade cehokoli "postarej se o sebe", jak z tvoji reakce vypliva :)

    - - -

    Jen tak nějak tušim že v tunelech většinou bejvá spešl bezpečnostní režim, proto jsem se zeptal.
    Obcas mam pocit ze v nekerejch diskuzich se podobna otazka automaticky bere jako utok nebo hejt. Fakt si nemyslim ze by elektromoby samozahorovaly na bezny bazy apod. Ale proste dokud to nemuzes vyloucit se 100% jistotou (coz v nasem soucasnym svete selhani jakykoli techniky vyloucit nemuzes), tak musis pocitat s tim ze se to stat muze.


    zejmena u teh delsich sekci pochybuju, ze by to mel bejt provoz typu "jedno vozidlo na sekci", to by tak nejak postradalo smysl, ne?
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MRAKY: tohle je mozny prohlasit o londynskym metru, ne o tunelu plnym baterek ktery jsou ultra horlavy a ultra dlouho horlavy :)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    lidi si zvyknou na hodne. Podle tesly dochazi k pravidelnemu cviceni s hasici a neverim, ze by nemeli vypracovane postupy.
    Kdyz jsem jel poprve londynskym metrem, tak jsem byl taky vyplaseny z uzkych tunelu :) Bezpecnost je tvorena overenymi postupy. ne vzhledem :)
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    VACA: to je přece jasný, ne? Las Vegas je známý tím, že je v okolí spousta vody v řekách a jezerech. Takže v případě, že by tam začaly hořet elektric cars s baterkama, který dokážou hořet ponořený až x hodin v kuse, tak se z těch vodních zdrojů začne hasit.
    #muhaha
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: záleží na tom, jak to pojmou. Pokud mají ty Tesly akorát autopilota a systém funguje bez jakékoliv koordinace, vzniknou zácpy. Ale pokud by ty auta měly informace nejen o poloze, ale i plánované trase ostatních aut v tunelu, šlo by to poměrně jednoduchým algoritmem (žádná AI, prostě na úrovni plánovače tras v mapách.cz, akorát pro víc aut souběžně...) zkoordinovat, aby auta vyrazila optimální rychlostí a trasou, aby k žádným kolizím nedocházelo...

    Dokonalé to určitě není a shodneme se, že auta a dopravní zácpy ve městech jsou smrt. Otázkou spíš je, jestli řešením tohohle problému je tradiční MHD. Jistě, v takovém Japonsku to téměř funguje, ale východní Asie je specifická. Už jen třeba MHD jakou vidíš třeba v Indii bys fakt nechtěl...

    Já bych optimální velikost kabin viděl třeba pro 10 lidí - vycházím ze zkušenosti s kabinami v lyžarských střediscích, kdy tenhle počet je takový relativně nenásilný, ani tlačenice, ve městech by přibyl aspekt, že třeba v noci by se ženy mohly být, že do kabiny přistoupí nějaký úchyl, ale tohle nepůjde úplně vyloučit ani třeba v metru bez řidiče (je zajímavá otázka, jestli to, že soupravy metra bez řidiče v Praze budou průchozí po celé délce, tenhle problém zhoršuje nebo zlepšuje... lidi nechtějí být v MHD ani úplně sami, ani blízko "podezřelým lidem", ani se mačkat v davu.. .je to složitě řešitelné).

    A musíš se zamyslet i nad tím, že "tržním" řešením v MHD v místech, kde moc nefungují městské rozpočty a dopravní podniky a jízdní řády, sou maršrutky - prostě minimbusy, které jedou po plus-minus předvídatelných trasách a jejichž cestující se skládají na náklady. Nebýt poměrně vysoké stupně byrokratické organizace západoevropského typu by si po Praze taky nejspíš jezdil v maršrutkách - protože taxík by i v případě deregulace vyšel dráž a navíc by si čekal na nějaký neobsazený.

    Další evoluce Elonomobility, kdy by tam místo Tesel jezdily samořídící kabiny pro 10 cestujících a byly schopné vyjet z tunelů např. i na vyhrazené povrchové komunikace, fakt není takový nesmysl - naopak je to něco, s čím se počítá už delá desetiletí, ale pořád nějak nebyly správné podmínky, resp. vymýšlet na to koleje s častými vyhýbkami tě vede k nějakým lanovkám a to je šíleně drahé (i když teda ne úplně nepraktické - lanovky jako druhé patro dopravy nad úrovní pozemní dopravy mi přijdou docela logické, akorát z nejasných důvodů je celkem jednoduchý princip lanovky šíleně předražený a města na tom krvácí, když to zavedou)

    Blbé je to s tou velikostí kabiny - čím bude větší, tím bude menší šance, že fakt využiješ té on-demand výhody, protože přistoupíš k němu, kdo už někam jede, a tím se zvýší četnost zastávek. Tohle závisí na velikosti těch destinací, ale trochu i na tom, kde nastupuješ a kam jedeš - když mimo velký uzel, pravděpodobně tě naloží malá kabina, když z velkého uzlu nebo do něj, tak přijede velká kabina. Nemůžeš to ale vůbec srovnávat s osobními auty, protože neřešíš věci jako parkování, řízení, vrácení se do stejného místa, apod. Z hlediska zamoření města silnicema nebo garážema je to fakt někde jinde...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: bohužel je to právě naopak. Dookud to mělo jeden tunel a pár stanic, nemohlo se tam v podstatě nic stát, jakmile začneš budouvat jakoukoliv reálnější dopravní síť, tak akorát přineseš zácpy z povrchu pod zem. A ne, opravdu nevyjde levnejš vykopat tunel, než natáhnout koleje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: tohle je něco jiného: auto ve městě není moc on demand, 99% času někde parkuje, zbytek veze samotného řidiče a je prázdné. Elektromobil on demand není úplně mimo mísu, a implementace s 18 stanicemi samozřejmě dává větší smysl, než se dvěma (což byla fakt blbost a v nejlepším případě demoverze). Kolejová doprava vyžaduje obrovské počty přepravených cestujících, aby byla ekonomicky výhodná - ostatně rozšiřování pražského metra na tyto limity dost naráží (a i proto se Dopravní podnik přeorientoval zpět na tramvaje a jejich expanzi a zahuštění...).

    Samozřejmě, poptávka po dopravě v Las Vegas asi nesnese srovnání s normální evropským městem. Srování s dětským vláčkem je tristní, ale pořád ty on-demand spoje dávají větší smysl, když ze stanice auta nevyrážejí jediným směrem, ale minimálně dvěma, z některých třeba a pokud půjde jde dojet přímou trasou bez zastávek na kteroukoliv z cílových stanic. To, že ti on-demand MHD umožní vynechat zastávky po cestě, to by skutečně mohlo být rozhodující. Pokud by v jakýkoliv moment bylo na trase jen tolik vozidel, po kolika je opravdu poptávka, tak by náklady na MHD zlevnily...

    Ono totiž úspory z rozsahu představují velkou past. MHD, která jezdí prázdná, je podobný problém, jako výroba zboží na sklad nebo stavba domů, ve kterých pak nikdo nebydlí. Navíc americká města mají malou hustotu zalidnění a kromě varianty, že potáhneš MHD po hlavní třídě, tam chybí přirozené dopravní uzly, jako v evropských městech (samozřejmě třeba proto, že se tam už moc nejezdí vlakem, takže přirozeným cílem MHD nebude nádraží, ale max. letiště, ale na tom letišti proti tomu budou lobovat Rent-a-car společnosti a tak... a hlavně nebude kudy tu MHD trasovat...)

    Každopádně na elonomobilitu mezi 18 zastávkami místo 2 jsem zvědavej a samozřejmě to jistý smysl tomu projektu dává (i když možná je to trochu zoufalý krok města poté, co zjistili, že systém s 2 zastávkami je poněkud underwhelming :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam