• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    EZOUN
    EZOUN --- ---
    Plná baterie elektromobilu za 5 minut? Vyzkoušeli jsme NIO Battery Swap
    https://youtu.be/kBS7Lwd4c-k?si=yNmfrPa1NoF_uyYV
    SATAI
    SATAI --- ---
    Daring Fireball: Elizabeth Lopatto on Walter Isaacson's 'Elon Musk'
    https://daringfireball.net/linked/2023/10/04/lopatto-isaacson-musk
    SATAI
    SATAI --- ---
    Musk can’t dodge payments to ex-Twitter execs he fired, judge rules | Ars Technica
    https://arstechnica.com/tech-policy/2023/10/musk-cant-dodge-payments-to-ex-twitter-execs-he-fired-judge-rules/
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    E2E4
    E2E4 --- ---
    PES: ted jsem dohledal ze to by v mym pripade Alcatel One Touch easy

    Kulthändy Alcatel one touch easy, € 50,- (4223 Katsdorf) - willhaben
    https://www.willhaben.at/iad/kaufen-und-verkaufen/d/kulthaendy-alcatel-one-touch-easy-714967400#fullscreen
    PES
    PES --- ---
    E2E4: Motorola D160 s možností tužkových baterií ;-) Měl jsem kdysi v ruce.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: on teda ten zájem v 70. letech opadl hlavně proto, že nastal oil glut a ropa byla zase levná..

    teprv v 21. století už elektromobil dokázal být užitečným autem sám o sobě (nejen Tesla, ale před ní Toyota Prius, byť hybrid) asi hlavně díky Lion bateriím. cena paliva už nehrála moc velkou roli, ekologická motivace možná trochu?

    a v prvních mobilech byly výměnné baterie, dokonce jsem v jednom měl adaptér na tužkový baterie a vývoj šel směrem napevno namontované baterie a sjednocené USB nabíječky.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AXTHEB: o výměně baterek se mluví od začátků elektromobility, ale fakticky jsou baterky často integrální součástí podvozku auta, i z konstrukčních důvodů, a najít v autě hardpointy, na které by šlo upnout výměnných několik set kg je těžké (jak tu už zaznělo). U mopedů je podíl hmotnosti baterii na hmotnosti podvozku relativně nižší, resp. v rámu mopedu je snazší vymezit míst pro výměnnou baterii, než v autě... co mi trochu mrzí je, že u elektrokol si každý výrobce jede vlastní design a standardů pro výměnné baterie je málo (i když existují a kola používaná pražskými cargobajkery výměnné baterie mají, ale pořád jde o dost marginální standard, používaný pouze levnými DIY koly... maximum možného je, že výrobce prodá náhradní baterii ke svému kolu).

    Ona světlá stránka je, že Elon rozjel, co se nepodařilo desítky let od ropné krize 70tých let (vše končilo u prototypů nebo malovýroby, v jednom případě v USA to automobilový průmysl dokonce aktivně sabotoval...): tedy sériově vyráběný, masově dostupný elektromobil, o čemž třeba v 80tých letech všichni jen snili (v 90tých pak vznikll ten pocit, že by ani elektřiny vlastně nemuselo být dost, apod.). Stejně tak výroba powerwallů vyplnila místo na trhu, kde existovala jasná poptávka. z

    Jiná věc je, jestli zrovna tyhle dvě evidentní poptávky skutečně jsou budoucností trhu... powerwally řeší individuální pocit "elektřiny zadarmo" pro majitele domů, co mohou investovat... ale je to jen pocit a baterky nemají dostatečnou kapacitu ani životnost. A elektromobil je zase výmluva, proč zásadně neměnit životní styl. Elektromobil dobíjený z vlastní fotovoltaiky je sice hodně velká vychytávka, a přesně vede k pocitu, že výměnné baterie nedávají smysl... ale bohuže, občas je potřeba dobíjet i jinde.

    Modularita baterií větší kapacity, aby byly stejně standardizované jako co já vím, A-A pod. baterie, by pomohla elektrokolům, elektromopedům a nakonec i autům. U těch elektrokol mi napadlo naskočit na standard baterií pro akuvrtačky, který momentálně expanduje do veškerého zahradního nářadí... minimálně by na bázi toho mělo jít udělat nějaký xtendér dojezdu. U mopedů lze baterii pořád unést v ruce, proto se to v Asii rozšířili. U elektromobilů uzvednout nejde, sice to není nic, co by nevyřešil hever a kolečka, ale mechanicky je to už náročné natolik, že je vlastně levnější prodat lidem elektromobily dva, než to řešit... elektromobil jsou vlastně kolečka k velké baterii :-)

    Jistý smysl by měl sharing elektromobilů ve smyslu "vyměníme vám vybité půjčené auto za nové". Auto je pořád vnímané jako hodně osobní prostor, takže tohle postupuje pomalu.

    Podle mě se standardizace vyměnitelných silových lithiových baterií mohla povést jedině v Evropě: tady taky máme GSM SIMkarty, zatímco v USA se registrovaly do sítě přímo telefony, apod. Evropa se ale nástupu eletrkomobility bránila, protože systematicky chránila vlastní investice do automobilového průmyslu. Přitom výměnné baterie podpořit např. selektivními dotacemi, které by takový standard zvýhodňovali oproti Teslám, apod. Ale navzdory tomu, co se domnívají libertariáni, je kultura byrokratické technologické regulace v Evropě v hlubokém úpadku a zaujatá sama sebou, tedy sjednodnocováním letitých národních standardů, a nové technologie, které přišly po původních mobilech, si nechala úplně utéct.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    AXTHEB: to by sis musel koupit auto bez baterky a tu si leasovat.. no anebo s baterkou, ale potom by musel existovat financni kompenzacni system, protoze ti cou budou mit vyjezdenou baterku si prijednou pro kapacitnejsi a tobe se tam budou hromadit bateriebs nizkou kapacitou a jenom sem tam prijede zoufalec, ktery nema cas, vymeni svoji "novou" baterku za baterku "overenou provozem".
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    PES: Pokud bude výměna drahá, bude stanic relativně málo, tj. na každé bude hodně baterek. Nebude problém ti dát nějakou o podobné kapacitě.
    PES
    PES --- ---
    AXTHEB: no určitě... byť by to znamenalo (pro poskytovatele) držet haldu baterií různých zbylých kapacit... jo, pro ekologii všechno... (logistická noční můra)
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    PES: Hele, kapacita baterky je pomněrně snadno měřitelná věc. Pokud by byla výměna drahá, pak by asi nebyl pro poskytovatele problém zařídit to tak, abys dostal baterku o podobné kapacitě. Pokud by byla levná, tak by tě to prostě netrápilo.
    Navíc už po pár letech bys dostával baterky o vyšší kapacitě než sis koupil v autě, protože to je parametr, který s časem přirozeně poroste obnovou zásoby/energetické hustoty baterek.
    Už dneska není v Evropě nic jako "nedojel dostatčně daleko", na nějakou rychlonabíječku/swap dojedeš vždycky.
    Baterky bys mohl dobíjet v čase, kdy je elektřina levná (a v době, kdy je drahá, by se zas mohla prodávat do sítě), takže by se mohlo klidně stát, že by nabitá vyměněná baterka stála míň, než nabití na nabíjčce.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PES
    PES --- ---
    AXTHEB: to právě nebylo - by na ni nedojel dostatečně daleko a kolik by se platilo i za výměnu (plus za kWh)
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    DZODZO: Což by ti bylo úplně jedno, protože bys ji za chvíli zase vyměnil za jinou.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    E2E4: aha, kecam, v 70. letech paletak, az v 80. letech baterky na koleckach. :)

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KAERO: to by sa ten startup musel hafo vypracovat, aby vybudoval infra minimalne po celej zemi, aby si pohodlne nabil na kazdom rohu
    KAERO
    KAERO --- ---
    DZODZO: u tech to fungovalo tak, ze baterka byla vlastnena tou firmou, a clovek si ji jen pronajimal. takze firma garantovala i kvalitu baterie.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja by som o to nemal zaujem ani dnes, dostat na vymenu nejaku vymlatenu baterku co sa nabijala iba na rychlonabijackach :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam