AXTHEB: o výměně baterek se mluví od začátků elektromobility, ale fakticky jsou baterky často integrální součástí podvozku auta, i z konstrukčních důvodů, a najít v autě hardpointy, na které by šlo upnout výměnných několik set kg je těžké (jak tu už zaznělo). U mopedů je podíl hmotnosti baterii na hmotnosti podvozku relativně nižší, resp. v rámu mopedu je snazší vymezit míst pro výměnnou baterii, než v autě... co mi trochu mrzí je, že u elektrokol si každý výrobce jede vlastní design a standardů pro výměnné baterie je málo (i když existují a kola používaná pražskými cargobajkery výměnné baterie mají, ale pořád jde o dost marginální standard, používaný pouze levnými DIY koly... maximum možného je, že výrobce prodá náhradní baterii ke svému kolu).
Ona světlá stránka je, že Elon rozjel, co se nepodařilo desítky let od ropné krize 70tých let (vše končilo u prototypů nebo malovýroby, v jednom případě v USA to automobilový průmysl dokonce aktivně sabotoval...): tedy sériově vyráběný, masově dostupný elektromobil, o čemž třeba v 80tých letech všichni jen snili (v 90tých pak vznikll ten pocit, že by ani elektřiny vlastně nemuselo být dost, apod.). Stejně tak výroba powerwallů vyplnila místo na trhu, kde existovala jasná poptávka. z
Jiná věc je, jestli zrovna tyhle dvě evidentní poptávky skutečně jsou budoucností trhu... powerwally řeší individuální pocit "elektřiny zadarmo" pro majitele domů, co mohou investovat... ale je to jen pocit a baterky nemají dostatečnou kapacitu ani životnost. A elektromobil je zase výmluva, proč zásadně neměnit životní styl. Elektromobil dobíjený z vlastní fotovoltaiky je sice hodně velká vychytávka, a přesně vede k pocitu, že výměnné baterie nedávají smysl... ale bohuže, občas je potřeba dobíjet i jinde.
Modularita baterií větší kapacity, aby byly stejně standardizované jako co já vím, A-A pod. baterie, by pomohla elektrokolům, elektromopedům a nakonec i autům. U těch elektrokol mi napadlo naskočit na standard baterií pro akuvrtačky, který momentálně expanduje do veškerého zahradního nářadí... minimálně by na bázi toho mělo jít udělat nějaký xtendér dojezdu. U mopedů lze baterii pořád unést v ruce, proto se to v Asii rozšířili. U elektromobilů uzvednout nejde, sice to není nic, co by nevyřešil hever a kolečka, ale mechanicky je to už náročné natolik, že je vlastně levnější prodat lidem elektromobily dva, než to řešit... elektromobil jsou vlastně kolečka k velké baterii :-)
Jistý smysl by měl sharing elektromobilů ve smyslu "vyměníme vám vybité půjčené auto za nové". Auto je pořád vnímané jako hodně osobní prostor, takže tohle postupuje pomalu.
Podle mě se standardizace vyměnitelných silových lithiových baterií mohla povést jedině v Evropě: tady taky máme GSM SIMkarty, zatímco v USA se registrovaly do sítě přímo telefony, apod. Evropa se ale nástupu eletrkomobility bránila, protože systematicky chránila vlastní investice do automobilového průmyslu. Přitom výměnné baterie podpořit např. selektivními dotacemi, které by takový standard zvýhodňovali oproti Teslám, apod. Ale navzdory tomu, co se domnívají libertariáni, je kultura byrokratické technologické regulace v Evropě v hlubokém úpadku a zaujatá sama sebou, tedy sjednodnocováním letitých národních standardů, a nové technologie, které přišly po původních mobilech, si nechala úplně utéct.