• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    ARAON
    ARAON --- ---
    JARDABEREZA: No takhle funguje Waymo v LA. Odemyká se přes appku, takže jméno zákazníka znají, je tam hned několik kamer, co zaznamenávají jízdu a ještě to dozoruje dispečink, na který se dá v případě problému dovolat stiskem jednoho tlačítka.
    SATAI
    SATAI --- ---
    OMNIHASH: autobus je stejně jen parodie na metro pro chudá města ;-)
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    ALCATOR: Je tu nějaký rozdíl oproti šalině nebo metru? Sice tam je řidič, ale když má dva neprůhozí vozy za sebou...

    Bylo by těžké udělat, že auto s nefunkční bezpečností kamerou prostě zaparkuje na nejbližším místě a odmítne kamkoliv jet? Nebo, že se dveře z venčí otevřou pouze pro přiloženi občanky nebo nějakého ID? Jako to dělají samoobslužné supermarkety bez personálu?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SATAI: optimalizaci a řádový znásobení efektivity auta už sme vymysleli v předminulým století, jmenuje se to autobus ;)
    SATAI
    SATAI --- ---
    OMNIHASH: on určitě je nějaký prostor pro optimalizaci, kterou by zvládnul globální pohled na požadavky, ale nezvládnou jednotliví uživatelé.

    Ale zdvojnásobení efektivity je v tomhle případě pořád zoufale špatná efektivita.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DZODZO: oni motoristi nejsou uplně blbý Džodžo, kdyby jednoduše mohli jezdit ve dvou, dělaj to už dávno...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: jaky bambilion jizd, ked miesto 2 aut rano z vesnice alebo parkoviska na sidlisti do mesta vyrazi iba 1?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    DZODZO: #aletakurčitě! Přidáním dalšího bambilionu jízd do systému, kdy se ještě bude auto přesouvat samo, naprosto neomylně povede ke zklidnění dopravy a snížení jejího objemu... dyk musíš i ty sám vidět, jaká je to kravina.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    QWWERTY: ten obrazok pocita s tym ze v 1 aute je iba 1 clovek, pritom keby sa to auto vedelo efektivne presuvat medzi roznymi lokalitami, tak by stacilo 1 pre 4 osoby napriklad, rano odvezie decka do skoly, mamku a tatka do prace, poobede sa stavi po decka na kruzky a odvezie mamku a tatka z prace, takze mamka a tatko nemusia jazdit 2 autami, pribudne aj parkovacich miest, lebo ludia nebudu potrebovat 2-3 auta do rodiny tak ako je to bezne dnes, vsetko je to iba o tej dostupnosti
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    JARDABEREZA: "Robotaxi" je naprosto naivní myšlenka, která nemá šanci. Dokud je to v režimu "naprostá novota", tak do toho samozřejmě kde kdo vleze, ale jakmile ti tam poprvé nějaký zákazník hodí šavli a další si do toho sedne, tak jsi skončil. A to ani nemluvím o tom, když tam poprvé vleze někdo v masce, urve jakoukoliv bezpečnostní kameru, znásilní zákaznici (za jízdy!!) a vyskočí na nejbližší křižovatce, zatímco oběť v bezvědomí pojede dalších pět kilometrů kdo ví kam.

    Ze stejného důvodu se nikdy neprosadí, že bys svoje soukromé FSD auto nechal jezdit po autě a generovat peníze tím, že by fungovalo jako "taxi". Myšlenka krásná, ale lidi jsou svině.

    Srdce krvácí, že se tohle nikdy neprosadí, ale bohužel -- dokud je pro osmdesát procent lidí "zábava" spojená s "konzumuju alkohol", tak nemáš naprosto šanci výše popsanému zabránit.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    QWWERTY: Ale vzdyt na vsech trech obrazcich jsou stejna auta, to nepla.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    QWWERTY: Jo chci... jenom přemýšlím o všech souvislostech nahlas... je to už moje profesní deformace :-D
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    JARDABEREZA: MHD chces urcite zachovat, protoze jinak se divas na tehle problem

    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    QWWERTY: Z toho co jsem četl, tak počítač si to umí spočítat líp než člověk. Takže na začátku to ty lidi děsilo a museli to nastavit, aby to vypadalo víc jako řízení člověka, kde jsou větší tolerance :-D

    Nizozemsko má už teď některé chytré křižovatky. Např. když z jednoho směru křižovatka vidí cyklistu a další směry jsou volný tak dostané instantní zelenou aniž by musel zastavit. A chytrá auta stejně musí sledovat co se děje kolem, aby nesrazili ostatní... ale je to vzdálená budoucnost... rozhodně to nebude v první fázi adopce.

    Na road train budeš potřebovat autonomii všech... víceméně postavení manuálního řízení mimo zákon. Buď všeho a všude, nebo jenom někde anebo třeba jenom co se týče akcelerace.

    Zase pokud bude autonomní auto schopné vozit lidi za úplatu, tak může suplovat MHD... např. si v aplikaci kliknu že chci auto, ono přijede, řeknu kam chci, doveze mě a odečte mi to kredit. Nemusím ho vlastnit. Pokud se má MHD zachovat, tak to bude muset být dražší.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JARDABEREZA: to je moc pěkná úvaha, má jenom jednu malinkatou chybu na kráse. Musel bys ještě nějak ze silnic odstranit všechny chodce a ostatní účastníky provozu. Výměnou motoru fakt dopravní indukci nevyřešíš, jediná oblast, kde by to mohlo pomoc, je parkování (odešleš auto na noc někam do polí) za cenu o to horšího zatížení silnic.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    KAERO: "tak ja odlozim ten mobil a rozjedu se"
    § 5 – Povinnosti řidiče : Zákon o provozu na pozemních komunikacích – 361/2000 Sb. | Zákony.centrum.cz
    http://zakony.centrum.cz/zakon-o-provozu-na-pozemnich-komunikacich/cast-1-hlava-2-dil-1-paragraf-5
    Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen
    b) věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích,


    to ze lidi cumi do mobilu/nedavaji pozor co se deje, je otazka osobni nezodpovednosti a poruseni predpisu uz ted
    a je docela smutne, ze hledame technicky workaround, nez aby tady treba vznikl nejaky tlak na spolecenskou zodpovednost

    (ano, stejne tak to pomuze odstranit lidi, co maji problem s ovladanim vlastniho auta, rozjidenim se, etc.. nebo ty, co zacinaji radit az teprve kdyz se rozsviti zelena)
    KAERO
    KAERO --- ---
    QWWERTY: to mas zase uvahy ode zdi ke zdi. Dokonale soubezne rozjizdeni je nanic, kvuli tem rozestupum. Ale to co vidim na krizovatkach dnes je spis typu "uz je zelena? ok, tak ja odlozim ten mobil a rozjedu se". Staci prejet do vidne a mam pocit ze ridici ty rozjezdy zvladaji mnohem lip. Takze muzeme doufat ze FSD to zvladne lip nez prumerny cesky ridic s mobilem.

    SATAI: ale ono to samozrejme bude vytlacovat MHD jeste vic nez auto bez FSD. Protoze jizda vlastnim autem bude jeste pohodlnejsi, tedy bude jeste mensi duvod jet MHD. Tady nejde o nejakem "jak to bude nasazene". To budou proste plusy a minusy posuzovane jednotlivcem. Takze jestli chces zvyhodnit MHD, tak musis udelat prednostni pruhy, poplatky za vjezd do centra, pripadne zakazy vjezdu, nebo vysoka dan na osobni auta. Tak jak to uz proste delaji v Londyne, Parizi, ale i Pekingu (aby tu nekdo nenadaval na EU).
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    QWWERTY: tak treba predpoklada, ze zadni chodci,cyklisti a kolobezkari uz v ty dobe existovat nebudou a vsichni budou jezdit jenom sdilenymi samoridicimi elektrickymi auticky. pak by to mohlo fungovat.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    JARDABEREZA: "bys mohl zrušit semafory pro auta". To si nejak nedovedu predstavit, dokud do toho systemu nezaintegrujes uplne kazdeho ucastnika vstupujiciho do dane krizovatky od cyklistu, tramvaji, lidi na elektro-cemkoliv, po babicku o holi.

    Na jednu stranu mas pravdu se soubeznym rozjizdenim. Na druhou, postupne rozjideni je takovy prirozeny mechanismus, jak generovat bezpecne rozestupy. Pokud se shodneme, ze bezpecnostni rozestupy jsou dobra vec, tak i u plne automatickeho systemu je budes muset zvetsovat primou umerou k rychlosti a vicemene jich dosahnes jenom tak, ze auto #2 s rozjezdem a akceleraci pocka, nez se auto #1 pred nim dostatecne vzdali. Tzn. odstranime "ridic nedava pozor (=porusuje predpisy)", ale rozhodne bych si vysledek nepredstavoval jako "road train".

    Dost mozna komputerizace povede i ke zhorseni dopravy, protoze zatimco lidi jsou ochotni jezdit "na tesno", ignorovat bezpecnost, popr. si nekde uhnout 20 cm pres caru/do vedlejsiho pruhu (napr. aby se vedle nich mohli protahnout odbocujici doprava), tak pocitac se bude drzet hard-coded podminek. Cara je zed, striktini rozestupy, etc...

    V podstate podobna situace, jako ted vidime na draze s ETCS. Koridor uz ted kapacitne nestaci, ale se zavedenim ETCS se zvysi bezpecnostni rozestupy => klesne hustota dopravy => zmensi se transportni kapacita komunikace.
    SATAI
    SATAI --- ---
    JARDABEREZA: nebo to bude jen další způsob, jak šikanovat MHD a vytlačit ji neefektivním šidítkem.

    Záleží na provedení.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam