• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: asi milé (Breton konci v Bruselu)

    PES
    PES --- ---
    SATAI: Kdepak - to by dělal jako "odpustky za zasrání orbity" (a kromě radioastronomů by tam mohl vzít i ty optické ;-))
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    dneska si elon legraci z niceho nedelal?
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    SATAI: tak to je preci klasickej US business plan
    SATAI
    SATAI --- ---
    PES: rozjebat jim to a pak je zkasírovat za "řešení"
    PES
    PES --- ---
    BINARY_PARANOIC: Rádiová astronomie se bude stejně brzy muset vystěhovat do vesmíru...
    ...na Měsíc, na orbitu (blízké L-body apod.). Navíc jim to zlepší signál a také se jim mohutně zvětší základna pro interferometrii ;-)))

    Úkol pro Elona vyvozit jim tam vybavení, antény atd. ;-)))
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Second-Generation Starlink Satellites Leak 30 Times More Radio Interference, Threatening Astronomical Observations | ASTRON
    https://www.astron.nl/starlink-satellites/

    Since 2019, companies like SpaceX and OneWeb have launched hundreds to thousands of satellites, particularly for communication purposes. Plans show that the number of satellites launched into orbit could surpass 100,000 by the end of the decade. The escalation in radio wave emissions from satellites in LEO raises serious concerns for the future of astronomical research.

    (…)

    “With LOFAR we have started a program to monitor unintended emission from satellites belonging to different constellations, and our observations show that the second-generation Starlink satellites emit stronger emission and do so over a larger range of radio frequencies, compared to the first-generation satellites”, says Cees Bassa from ASTRON (the Netherlands Institute for Radio Astronomy), lead author of the study.

    The analysis revealed that these newer satellites emit up to 32 times brighter unintended radio waves compared to the first generation, with levels potentially exceeding internationally regulated thresholds for interference set for intentional emissions and even more relaxed terrestrial electromagnetic compatibility standards.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    SATAI
    SATAI --- ---
    Elon Musk threatens to sue FAA after feds propose fining SpaceX $633,000 | Ars Technica
    https://arstechnica.com/space/2024/09/elon-musk-threatens-to-sue-faa-after-feds-propose-fining-spacex-633000/
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    DZODZO: na dalsi evoluci venkovnich - typ nevim, ale stavajici SPX to nedavaj na mori a v dalsich nepriznivych podminkach, takze tam konecne daj nejakej poradnej - doufam aspon IP67
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    VYHULENY_UFO: [YMLADRIS @ Elon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI]
    naopak oceňuju, že očekávání na začátku snižuje

    "eventually" může být i za sto let že
    KAERO
    KAERO --- ---
    STARE_CASY: 'neviditelne' je nomen omen, opravdu si myslis ze jsem tak blby a predstavuju si plnou optickou neviditelnost? Uklidni se.
    Jo, za "neviditelnost" si stojim, prece nebudu kvuli tvemu bazirovani na slovickareni pokazde psat "snizeny radarovy prurez", kdyz kazdy v tomhle auditku vi ze stealth letadlo ocima uvidi. Ano, stojim si za "zbytecnost", protoze jsem pred tim napsal jeste tohle: " by mohly zpusobit ". A ano, stojim si za "mensi stroje", protoze proc tu doprcic musim vysvetlovat, ze kdyz letadlo nese naklad + pilota, tak potrebuje vic paliva a ma hur optimalizovany drak (aby pilot videl) nez kdyz nese jen naklad. To relativizovani si nech od cesty, dekuji.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: takže jsi nenapsal, že jsou neviditelné a budou zbytečné, chápu.

    Další větou pak potvrzuješ, že stealth zbytečný opravdu nebude, protože "ano, normalni stihacku uvidi jeste mnohem driv". Čili i nadále nebude zbytečné přesně to, co je stealth - horší/pozdější zjistitelnost.

    A kdyby... No, místo toho tvého kdyby se vývoj vydává cestou, že to je prostě stejně velká mrcha. Co tam je místo pilota? Těžko říct, jestli to je další palivo, zbraně nebo elektronika a senzory navíc oproti pilotovi, podstatné je, že ten vývoj jde prostě cestou toho, že i bezpilotní prostředky jsou postupně čím dál větší stroje. I těch ušetřených teoretických 20 % je sama o sobě hodně divoká spekulace pro kterou není moc objektivních důvodů. 20 % čeho? V rozměrech? V hmotnosti? A které hmotnosti? Vzletovou stejně určuje hlavně hmotnost paliva a tam už je pilot a to, co potřebuje kolem sebe, dost marginální. V podstatě je to hmotnost jedné pumy nebo dvou, tří střel navíc. A rozměry k hmotnosti stejně nejsou čistě přímá úměra (koneckonců ani rozměry a detekovatelnost).

    Rozporuju jen tvá tvrzení jako "neviditelnost", "zbytečnost" a "menší stroje". Ty tam v tom postu i nadále vidím. Pokud říkáš, že jsi to netvrdil, tak není o čem diskutovat.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    //Ejon Muks je zase zhulenej nebo sjetej kvetakem jak ufon.

    KAERO
    KAERO --- ---
    STARE_CASY: co je furt dokola? pasivni radary spolehaji na externi radiove zdroje. ve chvili kdy jich je hodne, pasivni radary vidi lepe. takze tu stihacku vidi drive. ano, normalni stihacku uvidi jeste mnohem driv, ale rozporuju to snad nekde?
    pokud stroj neponese pilota, tak muze byt o 20 - 30 % mensi. Kdyby X-47B mel nest i pilota, tak je vetsi nez je ted.
    mam pocit ze rozporujes neco co jsem netvrdil.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    KAERO: Tohle je furt dokola... To, že pojem neviditelné propaguje kdejaké médium, neznamená, že to tak je nebo někdy mělo být. Jsou hůře detekovatelné. A to jsou pořád i přes všechny novější technologie v detekci - stále platí, že stealth je zjistitelný hůře než letadla, která tomu přizpůsobená nejsou. A ten rozdíl, jestli vidíš letadlo už na tisíc km nebo až na sto km je zásadní a bude zásadní i nadále.

    Zapomeň na to, že by se dalo čekat nějaké výrazné zmenšování strojů, které mají nést další výzbroj a mít dlouhý dolet. Nosnost tě limituje. Malý stroj bez adekvátní výzbroje je k ničemu a jakmile přidáš výzbroj, tak to prostě nebude malé letadlo. Porovnej si klidně velikosti aktuálních strojů - třeba Northop Grunman X-47B je větší než F-35. A zcela překvapivě je stealth.

    A jinak nevýhoda všech alternativních metod na detekci je, že je musíš mít rozmístěné na relativně velké ploše. Tu plochu musíš aspoň jakž takž bezpečně ovládat a musíš s těmi zařízeními komunikovat, výstup z nich zpracovat (často výpočetně velmi náročné). Je to komplikovanější a ve výsledku dražší. Tohle je taky nepřímá výhoda stealth - nutí to protivníka vynaložit mnohem více zdrojů na detekci.


    Na okraj - ten argument, že stealth je zbytečně drahý, je už taky dost na vodě. To, co na tom bylo dlouho drahé, byla cena vývoje a nízký počet vyrobených kusů (ergo vysoká cena jednoho kusu). Současné ceny F-35 už klesají k cenám předchozích letadel (po srovnání inflace).
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: OTAVA: tenkrat v tech plus minus osmdesatych letech kdy se tamara+vera vyvijely to meli celkem tezke, tech radiovych zdroju bylo relativne malo. Ale dnesni/budouci 3/4 satelitni konstelace by mohly zpusobit ze neviditelne stihacky budou ponekud zbytecne, pripadne zbytecne drahe. No co, stejne to smeruje k lehcim a mensim strojum, ktere nemaji ziveho pilota, takze budou opet hur zachytitelne. Jenze ty zas potrebuji spojeni, takze uzky svazek na obeznou drahu, takze vyzaduji satelity...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam