• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Já se teda přiznám , že moc smysl těch chopsticks nepobírám, ale třeba to bude palivově výhodnější, než ty nožičky co maj teďka na falconech.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: chtel jsem napsat neco podobneho jako ty, ale pak mi doslo, ze i kdyby to SpaceX podelala a uz nikdy nic nezachytila. Ted uz vsichni vi, ze je to mozne, a byl by to set back mozna 5 mozna 10 let, ale uz to lidi nikdy nevzdaji, pokud se neukaze neco jineho jeste vice ekonomicky vyhodne.
    PES
    PES --- ---
    KOUDY: Bylo to zajímavé, ale bylo to jen jednou...
    ...zajímavé to bude, až začnou chytat prakticky každý booster (i když to tím pak zevšední a "zajímavými" se stanou jen výjimky = odklon boosteru při nějaké zjištěné anomálii anebo neúspěšné zachycení s následkem nějakého poškození rampy apod.)
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    BBC World News named SpaceX’s Starship booster catch as one of the top science highlights of 2024
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ALMAD: mno zatím to žádná vládní agentura není :) Tohle je daleko větší průšvih u Trumpa, co si tam zas natáhne všechny děcka, než u elona, kterýmu zbylo jedno pětiletý, co se dá použít jenom jako human shield...
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    OMNIHASH: Ve firme v pohode, ale tady se bavime o clenech rodiny na zasedani vládní agentury.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: dik, no tak to je potom jako Toyota :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: to máš přesně naopak, VW patří Proschům, momentálně jsou někde na 53% hlasovacích práv.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: Porshe je VW. Porshovi sice ve firme jsou ale vzdy je muze prehlasovat rada/predstavnstvo, tak aby nebyly poskozeni jini akcionari.
    PES
    PES --- ---
    KOUDY: Trhej, Rexi, trhej!!! ;-)))
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    Zastava se Elona..na neeej!
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    ALMAD: tady se musím Elona zastat, jeho nikdo nikam nezvolil.l, a mít rodinný členy ve vedení firem mi přijde normální, takový Porscheovi vládnou automobilce dodneška.
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    KOUDY: Na tom me nejvic desi to treti. Stejne jako u Trumpa, podle me jeden ze znalu ze ti oligarchie uz najela az moc je, ze zvoleni cloveka do vlady automaticky znamena, ze tam sedi injeho rodina.
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: ano, ten moment, že Elon nechtěl úplně všechno předat Číně, je zajímavý: jenže tam je ještě specifický problém s americkým mindrákem, kdy prostě musí být "první a nejlepší na světě", jinak je zle (je to asi stejné jako s tím, že Rusové to zase vždycky museli mít "největší"... což se jim už teda dost dlouho nedaří...).

    Součástí problému je samozřejmě to, že než aby západní firmy zaplatily domácí pracovní síle západní mzdy a umožnily ji nedej-bože zbohatnout, tak radši výrobu outsourcujou a zadělávaj si tím na docela velký problém... na druhou stranu, tohle se už jednou částečně stalo s Japonskem, ale to po krátkém období, kdy to vypadalo, že technologicky předežene zbytek světa, upadlo do vleklé ekonomické stagnace, z obvyklých důvodů - je vlastně relativně malé, nemá dostatek vlastních zdrojů, apod.

    Každopádně ten obrat od toho, že jde o vědu a technologii a o politiku vůbec ne k tomu, že najednou o politiku jde až na prvním místě, byl strašně rychlý - vlastně to byl méně než rok. A co se stane teď, to netuším. Odklon od Elona od Trumpovy (nevyhnutelné) reálné politiky by nakonec mohl být zajímavý. A proto sledujeme a komentujeme každé jeho plácnutí.
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: problémy s těmi firmami jsou v zásadě:
    - molochy (tedy efektivita a preciznost šla do kytek, často jen kvůli zisku pro akcionáře)
    - předání celého historického know-how Číně outsourcingem prakticky všeho tam (aby to mohli okoukat, okopírovat a sami vylepšit, kdy jim za to ještě platíme, protože se CN stala naší "fabrikou Světa")

    (zvláště to druhé je velký problém, nejen že dostali všechno to, co se předtím muselo draze zjistit/vyvinout, ale ještě se jim tam sypou kvanta peněz za výrobu, které pak tady zákonitě chybí na jakékoliv další investice/vývoj/výzkum/riskování a vlastně i těm státům na sociální/socialistické rozhazování, které dělají místo toho na dluh)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: ano, ale pokud jsi jedna z těch firem, obvykle nejdeš do politiky s heslem "ať je z čeho vybírat".

    Jinak Amerika má podobný problém s Boeingem, jako Evropa s auty: až se Čína naučí vyrábět dopravní letadla (a učí se to rychle), bude mít západní ekonomika problém...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: bavíme se teď o Starlinku, ten je relevantní. Životnost družice je daná zásobou pracovní látky pro iontové motory, myslel jsem, že Starlinky používají argon, ale wiki hodně píše o kryptonu (vypdá to, že část družic má jeden motor a část druhej). Každopádně vydržej asi 5 let.

    Jak dlouho by vydržel ion-breathing air propulsion, to nevím, ale neustále nahrazovat drahé družice jen proto, že dojde pracovní látka (laicky řečeno "palivo") pro motory mi přijde jako plýtvání. Solární panely vydržej i 20 let. Jestli musí nutně zastarat i modulace, to nevím. Na tyhle velký vzdálenosti hraje roli spíš základní fyzika, než že by šlo kapacitu donekonečna navyšovat rychlejšími chipy...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam