MAKROUSEK: není moje téma, že (vzájemnou) analýzou několika spammerských kampaní zacílených na bůhvíkoho a jejich chybným vyhodnocením jako skutečného vzorku veřejného mínění došlo k naprosto bizarnímu výběru mediálních agend, které pak už prostě začaly žít vlastním životem? Jakože někdo vlastně vyhodnotil nějaké spamboty a trolly jako reálný vzorek veřejného mínění, no a protože média mají tu schopnost lidem nějaké názory podsunout, tak z něčeho, co byl původně ironický až černý humor, stala oficiální agenda? (a teď ani neříkám na jaké straně "barikády" k tomu mohlo dojít poprvé... už jednou jsem napsal, že ta amplifikace mohla nastat v éře původní "umělé inteligence" v letech 2005-2015, která ještě nebyla úplně LLM, ale už uměla věci jako předpovídat, na co který typ uživatele, podle toho do jaké automaticky vydefinované kategorie uživatelů patří s největší pravděpodobností klikne, apod....)
Další feature proto-algoritmů online obsahu mohla být kategorizace uživatelů podle toho, jestli opravdu utratí nějaké peníze na základě cílené reklamy. No a cílení na tuhle skupinu začalo mít dle business inteligence inzerentů samozřejmě největší váhu. No a agentury politického marketingu začaly používat stejné analýzy a stejné nástroje: jaká cílová skupina se cítí nejvíc marginalizovaná? Jakou bude možné nejsnáze ovlivnit, aby udělali to, co od nich zadavatel kampaně potřebuje? Jinými slovy, ta nesmyslná témata vznikla reverzním inženýringem nějakých marketingově-analytických dat, jenže tahle data začala být dříve či později někým účelově manipulována ("Spousta uživatelů Twitteru jsou boti") a vlastně to celé začalo žít tak trochu vlastním životem. (A to nejspíš dříve, než si to uvědomili všichni skrze všudypřítomnost LLM a generativní AI... i když předtím to bylo jen takové to neurčité povědomí "Google ví, co si chci koupit a podsouvá mi tématické reklamy"...)
Zbytek si můžeme snadno domyslet. Prostě se tady plácáme v aftermath nějakých zcela syntetických volebních kampaních, které byly vykonstruované, aby zvedli ze židle nějaké specifické skupiny amerických voličů ve specifických battleground státech, a místo toho zvedají ze židle naše rodiče v důchodovém věku a KOUDYho.