• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: cywe, ty dělaj to, co vymejší Elon, ne co vymejšlím já. A kdyby chtěli radit, rád poradím i na dálku, jen bych na té variantě Superheavy co navrhuju chtěl svoje logo :-) (a ještě by se musely koupit motory od ULA nebo Blue Origin, což by asi Elon či jeho investoři nesli nelibě)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: já nevím, já nejsem expert na FAA ani elonolog... no ale strikntě vzato, Bezos taky hodil někomu obří booster na hlavu a ani přesně neví kam (nebo je ohledně toho strašně tajnůstkářský, minimálně... ale aspoň měl štěstí, že to nebyl efektivní ohňostroj nad frekventovaným koridorem dopravních letadel...)

    Myslím, že největší průšvih nebyl ohňostroj samotný, ale to, že to nedopadlo v ohlášené oblasti (zase ohlásit jako zakázanou obraz obrovskou výseč nejen nad Mexickým (Americkým/Trumpovým :-) zálivem, ale ještě nad kusem Atlantického oceánu je pravděpodobně neprůchozí).

    Svým způsobem, Blue Origin je na tom teď podobně, jako ULA: mají hodně zajímavé vysokoenergetické horní stupně (hned několik různých s min. 2, možná více typu kyslíkovodíkových motorů). Ale SpaceX jediní umějí vícenásobně použitelné první stupně, a to v hodně různých velikostech. Posadit na Superheavy spolehlivý kyslíkovodíkový horní stupeň, byť expendable, to by vytvořilo zdaleka nejefektivnější nosnou raketu současnosti: klidně 70t k Měsíci (ne 7t nebo kolik, jako o New Glenn). Je celkem jedno, jestli by se použily motory BE-3 nebo RLA-10... Starship je strašně zajímavý koncept vícenásobně použitelného 2.stupně, ale je viditelně overengineered. A zbytečně se bude provozovat bůhvíkolik startů, kde by stačil jediný (speciálně po TLI a TMI ty stupně končí v hlubokém kosmu a nepadají zpět za Zem, takže to, že stačí jeden start místo co já vím, pěti dotankovávacích, by sama o sobě byla úspora... třeba emisí, že...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KOUDY: lidi z kremikoveho udoli ale nebyli v te dobe, kdy SpaceX vznikala, ti lidi, kteri by mohli mit zakazky pro SpaceX. A ti lidi, kteri kontrolovali zakazky, chteli Boeing a ULA a ne nymanda z udoli. Dnes uz je situace jina, ale i tak, ma pro lidi z udoli SpaceX starty 2-4 (ze 100) za rok a rikaji jim "transporter", a to se na ty starty "sklada" v podstate cely svet.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: tohle je zcela určitě blbost. Raptory nemůžou být vícepalivové, motory na hypergoická paliva mají nízký specifický impuls, nic tak obřího, jako Moonship, by na Měsíc nedokázaly ani dopravit, natož to z něj zvednout.

    Minus ti nedávám, ale ta úvaha nedává smysl. Celé to tankování na oběžné dráze dává jakýs-takýs smysl díky tomu, že methalox je druhá nejlepší kombinace, po hydroloxu (ale vodík se po všech stránkách špatně skladuje a s těmi opakovanými zážehy motorů bez celkové revize to taky není slavné, i když horní stupeň Centaur a z něj odovozené budoucí tahače pokládá ULA celkem právem za svoje přední know-how). Hypergolická paliva jsou až čtvrtá kombinace v pořadí, horší jsou už jen motory na TPH (a to ještě ne všechny). Zejména u horních stupňů a nebo v prostředí nízké gravitace je specifický impuls důležitější, než celkový tah, takže čím vyšší stupeň, tím větší smysl dává klást důraz na specifický impuls.

    Projekt Apollo byl možný jen proto, že 3.stupeň byl kyslíkovodíkový a umožňoval opakovaný zážeh a vlastně byl po všech stránkách dost geniální (bohužel jednorázový a poměrně nákladný, i když zase ne tolik, jako celý Saturn V a dnes by šel vytunit). SLS je možná celkově neefektivní, ale jeho horní stupeň má v podstatě lepší parametry, než natankovaná Starship. Starship se ale přesto "vyplatí", díky té opakované použitelnosti a schopnosti dotankování. (ovšem tím se přidává další komplexita, viz ta neschopnost věže přijmout úplně zdravý booster - tohle by se pravděpodobně s použitím přistávacích nohou a hloupé betonové placky nestalo...)
    KAERO
    KAERO --- ---
    PES: jo. ocividne tohle umi dobre, jde jim to a ziskavaji naskok pred konkurenci (boeing, ula, blue origin).
    CHAOS_RK
    CHAOS_RK --- ---
    TOXICMAN: CEO ULA Tory Bruno jim na to tweetnul "They have done an excellent job making the assembly simpler and more producible. So, there is no need to exaggerate this by showing a partially assembled engine without controllers, fluid management, or TVC systems, then comparing it to fully assembled engines that do." na coz prisla tahle odpoved od Gwynne Shotwell: https://x.com/gwynne_shotwell/status/1821674726885924923?s=46&t=BX-zKGYj4IQt-cL_y8p--Q
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK: neumím odhadnout, cosi jako sondy je tam patrné, možná ta data snímají bezdrátově, nebo prostě maj motor už vytuněný a tolik sond nepotřebujou. Tak je jasný, že aby vůbec uvezli nějaký užitečný zatížení, tak budou superheavy a starship ještě výrazně odlehčovat... tohle jsou zatím takový proof-of-concept prototypy... ale jako jo, jsem zvědav.

    Ale ULA, která chce obdobné motory BE-4 taky recyklovat, na to taky nejde špatně. Nafukovací brzdící štíty jsou zajímavá cesta celkově, tvrděj, že pomocí nich zvládnou zachraňovat 2.stupně... zachraňovat jen motory taky nezní jako úplně slepá ulička, když těch motorů pak díky tomu může být výrazně méně. Uvidíme, který přístup zvítězí. Na mě je tohle hrozně obří raketa, ale z nějakého důvodu se nešlo cestou "metanového Falconu", i když ještě asi před 10 lety takové plány existovaly. Pořád mi přijde, že naškálovat Falcon 9 tak, že raketa o větším průměru bude prostě mít 9 Raptorů místo 9 Merlinů by bývala byla sázka na jistotu, ale ve SpaceX asi vědí něco, co my nevíme... na druhou stranu, když maj Raptory, tak vždycky můžou couvnout a místo Starshipu, pokud se některé problémy nepodaří vyřešit, udělat menší a jednodušší raketu.. tahle infrastruktura na to rozhodně využít půjde, i motory... zatímco z menší na větší by to nešlo...
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    AVATAR: tohle se řeší už hodně dlouho a je to jedna z věcí, proč vznikl Boston Dynamics - pořád budeš mít strašně moc činností, nástrojů, předmětů, které jsou optimalizované na lidské ruce, nohy, rozměry... Případně řešení krizové situace (zamořené nebo jinak nebezpečné prostředí). Ergo bude poptávka po humanoidním robotovi nebo po takovém robotovi, který to zvládne.

    Viz třeba tenhle contest pět let zpátky:

    CHIMP Robot Full Run at DARPA Robotics Challenge Day 1
    https://youtu.be/nSMIoTdaVo0




    To, co dělá Musk jinak, než firmy, ústavy a instituce, které to zkoušely dosud, je vidět jak ve SpaceX, tak v Tesle - agilní vývoj, konkrétní vize, leadership, využití dosavadních znalostí a postupů (včetně velmi dobré znalosti slepých uliček) a ždímání lidských zdrojů nadoraz (přičemž ti to dlouho dělají dobrovolně a s nadšením - v tom má Musk velmi silnou osobnost se všemi výhodami i nevýhodami, které to nese). Tradiční firmy/instituce jsou pomalejší, byrokratické, opatrné - a je jedno, jestli to je NASA, ULA nebo koncern VW. Tímto přístupem dokázal obsadit většinu trhu v kosmonautice, pořád ještě dominuje v elektrických autech a může mít šanci i v robotice. Jestli skutečně uspěje, je už pochopitelně jiná otázka - zdaleka ne všechno, na co Musk sáhne, je odsouzeno k úspěchu. Viz třeba Neuralink, kde se mu po dobrém rozjezdu prakticky rozpadl výzkumný i vývojový tým a nic moc se neděje (poslední zprávy o prvním lidském pacientovi jsou dost slabé a je to víc PR než skutečný posun).
    PES
    PES --- ---
    Tak prý za pár minut start konkurence (ULA)... Prý 18:25...
    PES
    PES --- ---
    ESTEN: Boeing anebo ULA plní termíny pro NASA jak? ;-)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    US army vydala NOI pro posouzeni startu z Cape Canaveral Space Force Station ...

    https://www.federalregister.gov/documents/2024/02/21/2024-03554/notice-of-intent-to-prepare-an-environmental-impact-statement-for-spacex-starship-super-heavy

    spacex chce pouzivat com. 37 ke startu starship
    SpaceX eyes Cape Canaveral's SLC-37 launch pad for Starship launches
    https://www.newsbytesapp.com/news/science/spacex-wants-to-take-over-a-florida-launchpad-from-ula/story
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    OMNIHASH: Asi uplne nechapu. Pred SpaceX jedine co se umelo vratit a dalo se znovu pouzit (sic ne uplne levne) byl Shuttle. Ale i ten toho bez moznosti pouziti mel hodne.

    Za me mas nekolik urovni u raket, kazda vic narocna:
    - lvl 1 => umis opustit na chvili atmosferu (tam je napr. Blue Origin)
    - lvl 2 => dostanes naklad na orbitu (tam je napr. ULA)
    - lvl 3 => dostanes naklad na orbitu a cast rakety dokazes znovu pouzit (tam je aktualne pouze SpaceX)
    - lvl 4 => dostanes naklad na orbitu a celou raketu znovu pouzijes (to ted SpaceX zkousi)
    KULA
    KULA --- ---
    PALEONTOLOG: nevím, ULA? Mluvící čelo Jeff? Marně hledám lepší investici, která se vrátila skrze doručené výsledky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: no jo, ale pro posílání zásob nemusíš stavět takovou komplexní limuzínu, jako pro posílání lidí. Spoustu materiálu můžeš poslat v jednoduchých, jednorázově použitelných plechovkách a přistát +// na padáku a nejvýš s nějakými airbagy, když to chytře vymyslíš, uděláš to tak, aby materiál byl recyklovatelný (třeba aeroshelly zasypeš vrstvou regolitu a uděláš z nich podzemní skladiště a úkryty před marsovským počasím, airbagy po vypuštění použiješ jako pytle s pískem a to samé, tedy uděláš z nich konstrukční prvek základny, no a tím pádem nemusíš pro nákladní lodě od Země urychlovat palivo pro měkké přistání, apod... ano, jsou případy, kdy se bez Starshipu neobejdeš a zejména na cestu zpět je to spočítané dobře, ale pak jsou podle mě případy, kdy je to overkill a vysokoenergetický 2.stupeň na F9 nebo F9H by to řešil a zajímavé je, že všichni aerospace nadšenci tohle od začátku Elonovi raděj... jenže on místo toho Raptory nasměroval všechny do Starship a kašele na to.

    V původní koncepci SpaceX měly Raptory postupně nahradit Merliny v obou stupních F9. Asi tam byl problém s tím, že pro přistání 1.stupně to nevycházelo a 2.stupeň F9 s jedním vakuovým Raptorem je příliš overkill, možná tak pro F9H, který je ale taky overkill jako takový, tak se na to vykašlali a pokusili se o velký skok. Ale Superheavy je zase monstrozita a dalším krokem měla být raketa s 9 Raptory v 1.stupni a 1 vakuovým Raptorem v 2.stupni a spousta konceptů mezi léty cca 2012-2018 s něčím takovým počítala (prostě se kreslil takový "větší Dragon"). Nevím, kde je zakopaný pes, ale ta odchylka směrem k megalomanskému "velkému skoku kupředu" (dle očekávání) trvala velmi dlouho, nic neletělo do půl roku, ale žijeme velkým očekáváním už 3 roky, vše se logicky ukázalo složitější a aby toho nebylo málo, fláká se i ULA s Vulcanem (kdo to mělo být celkem přímočaré) a prvenství v dosažení oběžné dráhy pomocí motorů na metan získala Čína...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GIOMIKY: to ale může být částečně cíl celé transakce... pokud se např. rozhodl část akcií Tesly nakoupit zpátky, tak tohle je přesně cesta, kterou by toho mohl dosáhnout.

    Nemusí mít s Twitterem nějak dlouhodobý zájem. V tom případě se ale některých minoritních akcionářů, co by mohli mít zájem na koupi jeho v současnosti většinového podílu, bojím o hodně víc...

    Každopádně pochybuju, že jeho dlouhodobým cílem je rozprodejem akcií Tesly financovat Twitter. Jisté ale je, že tím, že drží v rukou Starlink a Twitter současně, má v rukou něco, o co se celkem marně snažili Google i Facebook (tedy vlastní globální pokrytí - projekt Loon, různá solární letadla, apod.). Dostal se do pozice, která je hodně napřed oproti komukoliv z "Big Five". Vlastně bych se nedivil, kdyby korporát zformoval v panice nějaký blok proti Elonovi (typu koalice Big Five s ULA, apod.)
    PES
    PES --- ---
    Nějaký rozbor na Technetu...
    Muskova firma ukázala, že to jde. S novými raketami se roztrhl pytel - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/technet/vesmir/spacex-doprava-naklad-motor-raketa-roskosmos-esa-oneweb-amazon-ula-northrop-grumman.A221006_154125_tec_vesmir_vse
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    How NASA, SpaceX, ULA, and Others Protect Their Rockets from Lightning
    https://www.youtube.com/watch?v=TN1MEFzY-6E&ab_channel=NASASpaceflight
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    BLACKHEAD: za povsimnuti stoji, ze je pred "atd." seznam firem .. nechci si hrat na TOXICMAN, ale me chabe IQ mi napovida, ze se tim "atd." mysli dalsi firmy, ktere treba o Muska zavadi. Jako trebas kdyz sef ULA Tony Bruno rekne neco zajimaveho na konto SpaceX. Nebo kdyz by treba nekdo s VW rikal neco na konto Tesly.
    Ale co ja vim .. lodi, co si mysli, ze Musk je vzorny zivotni priklad je zjevne nejmen 6 :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no zatím nikde :-) ale kdyby se vzal, bylo to by to v daný moment nejspolehlivější řešení - lítalo by s tím, co je, a ne s tím, co možná bude.

    Plánovaná věž pro vertikální integraci stejně bude, byla to podmínka pro armádní zakázky. No a v té věži by si do prodlouženého aerodynamického krytu F9H klidně mohl nacpat a natankovat stupeň Centaur. Kromě řevnivosti mezi ULA a SpaceX tomu doopravdy nebrání nic.

    Rusové plánují lander LVPK pro dva lidi, který bude natankovaný vážit 20t (přistávací i vzletový stupeň). Centaur váží natankovaný asi 23t. F9H údajně uveze na LEO až 60t... když bude náklad lehčí, tak lze asi dosáhnout vyšší parkovací dráhy, ve které je více energie a tím pádem stejný stupeň při TLI navede k Měsíci víc tun, nebo zbyde palivo pro brždění u Měsíce, nebo tak něco.

    Nechci NASA nějak radit, ale fakt si myslím, že kdyby chtěli stihnout rok 2024, měli by začít s tím, co zaručeně maj... samozřejmě, Lunar Starship je asi nejpravděpodobnější aplikace Starship, kterou je možné si být úplně najisto, ale... no prostě uvidím, hlavně ať další zkušební skok nedělaj za mlhy :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam