Abychom zodpověděli pár otázek, co se rojí:
1) Vrchovina má asi tolik obyvatel, kolik má Skotsko a Irsko dohromady v 10.-11. stol. n.l. Počty obyvatel jsou poměrně vyrovnané a v každém se bavíme o několika tisících - nicméně, započítáni jsou i starci a děti, takže pokud se budeme bavit o vojsku, která by laird dokázal povolat, pokud by šel do totální války, bavili bychom se o několika stovkách.
2) Vrchovina je svou kulturou a vyspělostí někdy v období Starověku, i když snad pokročilejšího.
3) Vrchované by rádi jezdili na koních, ale mají pouze své poníky, nesetkali se s plnokrevníky a nemají jak tedy zapojit do bitev nějakou rozsáhlejší jízdu. Pěchota naprosto tvoří 90 procent všech případných armád.
4) Co dělá Arnoch když kolem nejsou Etrurové ani Sakhullové? Mlátí Etrury a Sakhully. Jejich panství je totiž nejblíže ostrovům Etrurů a ty tu a tam podnikají i v dobách klidu nájezdy na Vrchovinu - pobrat pár ovcí, vypálit jednu dvě vísky a zdrhnout. A toho Arnoch nadšeně využívá.
5) Vrchované nemají žádné "Mare nostrum" a Modré krásy se stále bojí. Proto nikdy nevyjeli na Etruských lodích na otevřené moře. Plavit se na svých bárkách po pobřeží je v pořádku, pokud se tedy nebojíte, že vám Morrigu poplete z vrtochu cestu. Navíc, mnohem obratnější námořníci, Etrurové své lodě vždy dobře chránili a pokud nastal problém, stále přítomná posádka nemilosrdně odrazila od břehů. Pokud někdy někde zůstala přeci jen nechráněná loď (oproti malým bárkám Vrchoviny doslova monstrum, ještě to má na přídích nějaké hlavy oblud, no fuj), Vrchované ji v bojovém opojení a za zpěvu druidů obětovali sídhe a spálili ji, jako projev díků, že bitvu přežili.
6) Je v pořádku, že se v pohraničí jednotlivých panství vedou boje a šarvátky, často je to i "zkouška dospělosti" - přeběhnout hranici, ukrást krávu a zdrhnout zpátky. Občas, pravda, jsou z toho nějaké šrámy, modřiny či zranění... A ano, občas někdo umře. Z toho je potom VELKÝ průšvih a může to mít za následek nějakou krevní mstu - byla prolita krev, takže je to špatné.
7) Vrchované začínají užívat trojpolního systému.
8) Měna a směna. Jedná se o klasický "barter", tedy směnný obchod. Kurz vždy určují jednotlivý prodávající.
9) Connavarova sláva - je pravdou, že ačkoliv uplynulo jen dvacet let, tak Connavar je legendou. Ano. Je to proto, že v době nájezdníků byl opravdu velmi akční, kráčel se sídhe a "bez vší pochybnosti" skrze něj zněla Velká Píseň. Proto je tak legendární (jistý Šedý Strážce byl taky legendární velmi rychle :))
10) Ačkoliv Kruhy kamenů jednotlivých panství údajně mohou nejmocnějším druidům sloužit jako prostředek cestování, není to Hvězdná brána a obyčejně cesty do dalších panství trvají v řádu týdnů.
Huh, snad to zase ulehčí to, že to nebudeme tolik muset řešit na kempech...
A snad to púomůže .)