DANYSEK: Ano, v podstatě ve světě podle Pirátů by hardware byl opensource, tedy i lokomitivy. V podstatě lokomotivy, jejichž dokumentace by byla k dispozici pod něčím jako GNU-FDL, by měly na volném trhu konkurenční výhodu před lokomotivami neopravitelnými. V kostce si shrnul, k jakému myšlenkovému proudu se Piráti hlásí... a vyplývá z toho, že to nejde jednoduše zařadit na pravolevé škále (opravitelnost výrobků je tradiční, konzervativní hodnota - na konzumu, jednorázové spotřebě, vendor lock-inu se dá vydělat spoustu peněz a současně to vytváří pracovní místa, přesto to ale není směr, který by se měl politicky jakkoliv podporovat).
Vezmi si, že spousta součástek standardizovaných tak jako tak je (metrickými šrouby počínaje). Opravitelnost byla dlouhá desetiletí samozřejmým předpokladem technické civilizace... posun ke konzumu neopravitelného zboží je trend posledních desetiletí.
A proč to požadovat politickou cestou? Individuální spotřebitel je příliš slabý hráč, aby si něco podobného svou poptávkou mohl vynutit. Stát je dostatečně silným hráčem, aby to požadovat mohl.