• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    TADEAS: hele, tohle a většina jinech tvejch příspěvků okázale ignoruje fakt, že lidstvo nejedná/nemusí jednat náhodně nebo jen reagovat na vstupní podmínky jak kvasinky v petriho misce. Absenci šavlozubejch tygrů vyřešíš poměrně jednoduše ovčáckým psem..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: je to nějak tak, ale já po experimentech se solárních kolech skončil u normálního dobíjení elektrokola ze zásuvky, bohužel často i přes noc. takže taky konzum, ale řádově někde jinde, než to tankování... zase elektromobiy samy o sobě to nevytrhnou.. jde i o počet cyklů které vydrží baterie (u tesly hodně), životnost celého elektromobilu, a tak vůbec.

    celkově společnost je šíleně nastavená na konzum a celkově to určitě souvisí i se zdaněním lidské práce vs. možnostem, jak se vyhnout zdanění zisku.. proto všechno, co je zabalené, vyjde levněji, než třeba jídlo a pití v umyvatelném místo jednorázovém nádobí, apod. Jednoznačně lidská práce je zdaněná víc, než energie z uhlí, například. Ale problém regulování spotřeby daněmi je ten, že stát se pak na příjmech s těch daní stane závislý a zase má vlastně zájem tu spotřebu spíš maximalizovat, aby měl prachy...

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Uhlíková stopa evropských domácností je vysoká, ideál naplňuje jen 5 % z nich - Ekolist.cz
    https://ekolist.cz/...avy/uhlikova-stopa-evropskych-domacnosti-je-vysoka-ideal-naplnuje-jen-5-z-nich
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: In a landmark 1991 paper, meteorologist Syukuro Manabe and his colleagues used an early climate model to compare the transient response of the climate system to gradual increases in CO2 to the long-term equilibrium response.

    In other words, they were comparing the climate while CO2 was increasing with the climate once CO2 had stopped rising and the climate had eventually stabilised at its new, warmer state.

    If the difference in heat capacities between land and oceans was the decisive factor controlling the warming contrast, we would expect the contrast to disappear at equilibrium once the oceans have had sufficient time to warm up.

    But this is not what Manabe found. Instead, he discovered that the ratio of land to ocean warming (now known as the “amplification factor”) was similar in both the transient and equilibrium experiments.

    This was evidence that the land-ocean warming contrast – highlighted in the map below of projected warming for the end of this century – is a fundamental response to climate change that is not controlled by heat capacity. If heat capacity cannot explain amplified land warming in a changing climate, what can?
    TUHO
    TUHO --- ---
    Delving a little deeper into these figures shows that the Earth’s land areas were 1.43C warmer than average, while the oceans were 0.77C warmer. This is evidence of how the world’s continents have warmed more rapidly than its oceans over recent decades.

    This contrast between land and ocean temperature change will strongly shape the global pattern of future warming and has important implications for humans. We are, after all, a species that much prefers to live on land.

    Guest post: Why does land warm up faster than the oceans?
    https://www.carbonbrief.org/guest-post-why-does-land-warm-up-faster-than-the-oceans
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: ja coby lontak mam vzdy radost z natankovanej plnej, lebo to znamena, ze pokial nejdeme k nasim na svk, tak dalsi mesiac-dva na pumpu nemusim, v zmysle toho, ze s EV by som si tankoval doma a ciastocne zadarmo a vzdy by som z garaze vysiel "s plnou", tak mi nutnost jazdit po palivo na pumpu pride strasne iritujuca :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHEFIK: no spíš jde o lifestylovou věc.. lidi se na konzumu musej omezit, ale jde o to aby to nevnímali jako omezení, ale jako lifestylovou věc.

    (což zase není tak těžký, když si člověk uvědomí, kolik konzumu je úplně dementního.. .fakt nevím, kdo může mít radost z natankované plné nádrže u benzínové pumpy...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHEFIK: silnic se zbavíme pomocí solárních stratosférických letadel...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SHEFIK: rozumím. predpokladas mírový vývoj. já myslím že další generace bude mít svět rozdrobený na 1. failed-state území, 2. de-facto totality a 3. opevněné citadely kde občanství není narokovy. vzdělávat obyvatelstvo aby participovalo na demokracii nevim jaká bude priorita. kdo by to tlačil.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    hyperloop, kdyz se zbavime silnic, mohli by se i kopytnici casem vratit :)

    Canadians might be able to travel at 1,000 km/hr on a hyperloop - Electrek
    https://electrek.co/2020/09/01/alberta-canada-hyperloop-transpod/amp/

    The project is estimated to create up to 38,000 jobs over 10 years, diversify Alberta’s economy, improve the efficient movement of people and goods, and reduce Alberta’s carbon emissions by up to 300,000 tonnes per year,” reports the Construction Index.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    a jeste jedna k EV z pohledu celyho lifecyclu auta v ramci EU

    Comprehensive LCA report from Ricardo on behalf of EC confirms environmental benefits of electrified powertrains - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2020/09/20200902-ricardo.html

    Our assessment has shown that over their entire life-cycle in the EU, new electric vehicles are expected to have significantly lower impacts on the climate compared to conventional combustion engined vehicles. The study also highlights key environmental impact hotspots for different road vehicle types, and illustrates the variability in impacts expected for different use cases local conditions in European countries, particularly due to differences in the carbon intensity of the national electricity generation mix.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    YMLADRIS: resenim neni omezovat lidi na konzumu, ale vzdelavat a vytvorit ve statech takovej zakladni zivotni standard, ze budou mit na to vzdelani cas i chut. ale tohle bez generacni obmeny nejde, kdo jednou vzda vejsku, uz se ke vzdelani pravdepodobne nikdy nevrati a jeho potomci budou casto inklinovat k tomu samymu. nicmene dlouhodobe to nekam vede, kdyz srovname napr. evropu s afrikou. na prikladu svycarska nebo severskejch statu to muze v rozumny mire fungovat na urovni vetsiny obyvatelstva.

    se vzdelanim pak spousta lidi prestane mit potrebu honit se za penezma, zaroven nebudou muset resit existencionalni problemy a klidne pujdou svuj cas venovat dobru lidstva a ekosystemu.

    tohle je ale beh na dlouhou trat. a nejde jen tak dat penize lidem, jedbak se ty penize nekde musej vzit a jednak je za tim nejaky budovany vedomostni kapital. na prikladu afriky, spousta neziskovek se venuje vzdelavani a predavani odpovednosti za svoji zemi mistnim, nez financnimi investicemi. s darem se zachazo vzdycky jinak, nez s necim, co buduje clovek sam
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SHEFIK: jestli myslis tech 10 let tomjsem si nevymyslel, to jsou ty emisni krivky a carbon budget
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TADEAS: společnost se skládá z lidí, ale je závislá na ekosystému a ekosystém teda zase nejspíš je závislý na materiální fyzikální realitě. Aspoň to je převažující výklad světa dle filosofie přírodních věd. Což není většinové přesvědčení většiny společnosti ve většině zemí světa, kupodivu... z čehož vyplývá řada těch názorových střetů, kdy někdo bere síly přírody jako dané a jiný naopak chce na přírodu působit nějakým dostatečným množstvím práce/technologie/magie, aby nám dala to, co chceme.

    K tomu co řekl [ PETER_PAN @ Klimaticka zmena // OK, doomer ] - ono je vtipné, že za konzervativní postoj se celá staletí pokládalo budovat celý život nějaké hodnoty, které se pak odkáží potomstvu, příštím generacím. Zatímco dnes se za "konzervativní" pokládá právo na takový ten dekandetní přístup "po nás ať přijde potopa" (v případě klimatu to bude velmi doslova potopa).

    Řešení problému hyperkonzumní společnosti je určitá forma askeze, problém je, že askeze blbě prodává davům. Individuální askeze v tomhle případě nestačí, dopad je mizivý, zdroje max. zkonzumuje někdo jiný. A ten moment, kdy ke zdženlivosti nutíme i ostatní se blbě politicky prodává, vede k nedůvěře a celkovému odporu. A pojmout to celé jako otázku "spravedlivosti", typu "po sociální spravedlivost klimatická spravedlivost" je přístup, který možná odradí víc lidí, než kolik získá stoupenců. Co potřebujeme jsou řešení, a součástí je vytvořit lifestyle, který nebude jen výčtem toho, co má zakázáno (letání, auta, maso, atd.)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TADEAS: odpoved, jak to vyresit rychle klimaticka diktatura :)

    ale ty to porad stavis do roviny, ze bud se neco zmeni ihned, nebo je konec se vsim zivym na zemi. tak to neni, jednak je to proces v case a jednak je uprostred mezi tema poly milion scenaru
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    This week, we published a mini-quiz to help readers get a better sense of their everyday contributions to climate change. It’s surprisingly challenging.

    That’s partly because people tend to rely on what they see in their daily lives to make decisions, but their perceptions can be skewed. Psychologists have been studying this phenomenon for decades.

    https://www.nytimes.com/interactive/2020/08/30/climate/climate-footprint-quiz.html
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SHEFIK: ja rozumim tomu, jak by to melo fungovat. Jako ze kdyz jsi napr expert kterej ma nazor, napr. potravinova sobestatcnost ano, nebo ne, tak bys musel pro CA to vysvetlit a popularizovat tak pochopitelne a dobre, aby to proste pochopil kdokoliv v sale. A tvuj nazorovy oponent totez. Versus parlamentni demokracie, kde zvedaji ruku a ani ten zakon tyvole necetli.

    Ze je to dost utopicky, to se shodujeme. Proc by to ti experti delali ze, maji svuj job a ne zachranovat planetu
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Timmermans defends higher EU goals on climate change – EURACTIV.com
    https://www.euractiv.com/...e-environment/news/timmermans-defends-higher-eu-goals-on-climate-change/

    The proposal, due in September, will be accompanied by a detailed economic analysis to evaluate the costs and benefits of reducing the EU’s greenhouse gas emissions by 50 or 55% below 1990 levels by 2030, up from 40% currently.

    This cost-benefit analysis – or “impact assessment” in EU jargon – is eagerly awaited by EU countries, some of which have grown wary about the cost of climate action at a time when the economy is entering a recession caused by the COVID-19 health crisis.

    In July, a group of six eastern EU countries sent a letter to the Commission warning about the extra costs this will entail for regions that are heavily dependent on polluting industries such as coal.

    “Above all, the impact assessment should be realistic,” said the environment ministers of Bulgaria, the Czech Republic, Hungary, Poland, Romania and Slovakia.

    “We are experiencing a global pandemic that will not end soon and there might be others to come. This is no longer business as usual, so neither the IA should be,” the six ministers wrote in a letter dated 13 July.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    SHEFIK: jj, vzhledem k casovy limitovanosti tohohle "problemu" docela blby, ze? inteligence se taky overuje primarne na tech casove limitovanejch problemech. napady? ,)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    YMLADRIS: ja sem skeptickej k nahodny demokracii/citizen assembly. vedeni vyzaduje nejen vuli rozhodovat, ale taky znalosti a moudrost... v severskejch statech, kde porad mrzne a neni co jinyho delat nez cist, nebo ge svycarsku, kde prebytky bohatsvi od 2m svetovy dovolujou maximalizovat osobni rozvoj to mozna naka moznost je. ale cim vic na jih, tim je to vetsi nesmysl
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam