• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: no tak on spíš shromažďuje fakta, než že by něco ignoroval. Dává sem odkazy na na zdroje, kterým věří, které pokládá za fakta. Diskutujeme a argumentujeme spíš my ostatní.

    Mě to přišlo jasný už v 90tých letech, ale Klaus, ač jako inidividuální politik nakonec se svým lobbyingovým stylem prohrál a podporu mas jako osoba ztratil (či možná ani nikdy nezískal, ve smyslu v jakém davy dokáže manipulovat třeba Zeman), tak myšlení společnosti ovlivnil na dalších 20 let, a vše ostatní splynulo v politickém fiasku Zelených (o které jsem se léta aktivně zajímal a min. jednou je snad i volil), ekonomickém fiasku podpory fotovoltaiky (za kterou Zelení mimochodem vůbec nemůžou - nespadá do období, kdy byli ve vládě, za Lišky jsme naopak vstoupili do ESA, jedné z nejzajímavějších euroinstitucí, stojících zcela mimo půdu EU molochu), a vůbec takové té všudypřítomné anonymní klace, podle které za vše můžou cyklisté, ekologové, vegetariáni, feministky, apod. (vzhledem k 3% podpoře pro Mlause to ale vypadá, že nás cyklistů, ekologů, vegetariánů a feministek je daleko víc, a všichni ti heterosexuální bílí muži v autech se nás zřejmě bojí zcela oprávněně :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DNF: To co se produkuje pár km za městem nemusí bejt to nejdražší. Pořád si můžeš zastavit u trhovce podél výpadovky (dálnice tenhle přirozený "trh" podél cest bohužel ničí) a koupit velmi výhodně pytel brambor, pravděpodobně stejných nebo lepších než těch ze supermarketu, které jely přes půl evropy.

    (Povinné značení, kolik který produkt ujel km, než sis ho koupil, by bylo mimochodem jednou z nejjednodušších regulací trhu, který si jde představit... kupující, zejména překupníky, tenhle údaj dnes nezajímá, a poměrně blbě by se to i ověřovalo, ale právě že v dnešní době, kdy prakticky každý dopravce po cestě má mobil na kterém může být nějaká apka je to stejjně reálné, jako třeba nahrazení taxikářů a jejich šmelení s taxametry a trasami Uberem a jeho GPS v appce... stejjně tak RFID a tak, dnes je možné u každé jednotliivé zásilky potravin sledovat vzdálenost, proože nakonec je povinné sledovat i ten původ, akorát prostě za povinný údaj o zcestovalosti potravin se nedemonstruje tak dobře, jako proti někomu abstraktnímu zlému, kdo za to vše může)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TADEAS: no, pro mě teda existuje reálněji, než třeba Bůh, na kterého se odvolává spousta tradicionalistů, co chtějí tradičně těžit ropu a pálit jí v tradičních rodinných autech, protože Bůh přeci stvořil Evu a auto, aby se Adam měl dobře :-)

    Jako tohle je právě stejně tak blbá odpověď na tenhle problém, jako reakce "globální oteplován nejde dokázat experimentem, takže to není věda". Jako je fakt, že věda, tak jak je dnes chápána, je postavena na experimentech prováděných spíš "tady a teď", a často nejen na pozorováních, ale na řízených experimentech. Je to věda, postavená na individuálním pozorování jednotlivci - ale přesto se výsledky těch pozorování nějak sdílejí a důvěřuje se jim v širší komunitě.

    U toho klimatu jde o experiment, který probíbá neřízeně desetiletí a staletí a který neprovádí jednotlivec, ale společnost jako celek. Ale přesto je to nějaké pozorování prováděné na přírodě. Každopádně, i když si to asi myslel jako vtip, tak všechny extrémní stanoviska jsou houby platná (příroda neexistuje, společnost neexistuje, v krajním případě můžu rejpnout, že třeba i jednotlivec neexistuje :-) nebo ekonomika neexistuje... vzhledem k síle propagandy či reklamy, nebo na základě zážitků projíždění reálnou Amerikou či reálným Ruskem jsem ochoten si představit i to, že ekonomika neexistuje, jsou jen nekonečný ploty podél silnic v americký prérii a nekonečný rozbitý silnice ve stepi za Volhou...)

    Vnesením libovolného množství neověřitelných výroků do debaty se nikam neposuneme... faktem je, že tendence nějak pozorovat a sezóně pozorovat počasí je nedílnou součástí celé neolitické zemědělské revoluce, která nás v první řadě do tohohle průseru dostala. Pokud se vrátíme ke kočovnému lovectví a sběračství, tak klima nebudeme řešit... přesuneme se v zimě na jih a do nížin, v létě na sever a do kopců - za zvěří, za brusinkama a borůvkama, šamani nám řeknou, kterým směrem se vydat a nebudou řešit tolik, jestli je o den víc nebo míň nebo o stupeň tepleji či chladněji. Koncept periodického střídání ročních období vymysleli vidláci-zemědělci, a teď to konečně celý finálně rozbili a my se teda můžeme vrátit zpět do lesů?
    DNF
    DNF --- ---
    PAD: v prvni rade vubec nerozdeluje puvod veci .. jidlo muze znamenat nejhorsi procesovanej pres pul sveta dovazenej junk za velmi levnej peniz, anebo produkty nejakyho statku do 50ti km, ovsem za krvavy hipster stredoevropsky prachy.

    Kultura a rekreace ma u nas prekvapive dost - chodime ve meste do klubu na koncerty, divadlo ... a je za to ranec uhliku, jakoze muzikanti musi priject z velky dalky a v klubu se na cloveka spotrebuje vic energie nez kdyby si kazdej svitil doma? To by koukali co mam doma za apec.
    Taky bych mel prestat chodit do hospody ... takovej kalkulator ti musi bejt podezrelej.
    Jednoduse to nemaj dobre popsany, kdyz hodne poklikas, dostanes se k datum za 2012 z kterych to maj vymysleny. Je to hodne hruby, jakoby na efekt, mozna spis na propagaci toho offsetu? To si myslim i proto, ze na konci jsou jednoduse zaskrtnuty vsechny moznosti, i ty s nulou :)
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    XCHAOS: priroda neexistuje ,)
    PAD
    PAD --- ---
    SHEFIK: Nevim, jak moc je to spolehlivy, ale z tohoto https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx mi vychazi pro nasi domacnost asi 3t CO2/os/rok (12/rok celkem). Prekvapilo me, ze nejvic z toho (pres 6t) pripada na kategorii 'Secondary', kde jenom jidlo a piti odhaduji na 3t/rok (totez, co provoz auta pri najezdu 20kkm/rok). S FVE a bez dalsiho vetsiho nakupovani (jen nabytek tam udelal 1.5t) by to melo byt pod 10t/rok pro domacnost (cili pod 2.5t/os/rok). Dalsi redukci ale vidim jako velmi tezkou: na jidle uz usetrime jen samozasobovanim a elektroauto je zatim priliz drahe. Zero footprint je fakt tezky cil.

    Mate nekdo tip na opravdu provereny CO2 kalkulator pro CR?
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    OMNIHASH: povez mi o tom vic
    TUHO
    TUHO --- ---
    Důl Frenštát čeká likvidace. Zásoby uhlí jsou v něm velké, těžba ale nikdy nezačala — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/...4696-dul-frenstat-ceka-likvidace-zasoby-uhli-jsou-v-nem-velke-tezba
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    TADEAS: hele, tohle a většina jinech tvejch příspěvků okázale ignoruje fakt, že lidstvo nejedná/nemusí jednat náhodně nebo jen reagovat na vstupní podmínky jak kvasinky v petriho misce. Absenci šavlozubejch tygrů vyřešíš poměrně jednoduše ovčáckým psem..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: je to nějak tak, ale já po experimentech se solárních kolech skončil u normálního dobíjení elektrokola ze zásuvky, bohužel často i přes noc. takže taky konzum, ale řádově někde jinde, než to tankování... zase elektromobiy samy o sobě to nevytrhnou.. jde i o počet cyklů které vydrží baterie (u tesly hodně), životnost celého elektromobilu, a tak vůbec.

    celkově společnost je šíleně nastavená na konzum a celkově to určitě souvisí i se zdaněním lidské práce vs. možnostem, jak se vyhnout zdanění zisku.. proto všechno, co je zabalené, vyjde levněji, než třeba jídlo a pití v umyvatelném místo jednorázovém nádobí, apod. Jednoznačně lidská práce je zdaněná víc, než energie z uhlí, například. Ale problém regulování spotřeby daněmi je ten, že stát se pak na příjmech s těch daní stane závislý a zase má vlastně zájem tu spotřebu spíš maximalizovat, aby měl prachy...

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Uhlíková stopa evropských domácností je vysoká, ideál naplňuje jen 5 % z nich - Ekolist.cz
    https://ekolist.cz/...avy/uhlikova-stopa-evropskych-domacnosti-je-vysoka-ideal-naplnuje-jen-5-z-nich
    TUHO
    TUHO --- ---
    TUHO: In a landmark 1991 paper, meteorologist Syukuro Manabe and his colleagues used an early climate model to compare the transient response of the climate system to gradual increases in CO2 to the long-term equilibrium response.

    In other words, they were comparing the climate while CO2 was increasing with the climate once CO2 had stopped rising and the climate had eventually stabilised at its new, warmer state.

    If the difference in heat capacities between land and oceans was the decisive factor controlling the warming contrast, we would expect the contrast to disappear at equilibrium once the oceans have had sufficient time to warm up.

    But this is not what Manabe found. Instead, he discovered that the ratio of land to ocean warming (now known as the “amplification factor”) was similar in both the transient and equilibrium experiments.

    This was evidence that the land-ocean warming contrast – highlighted in the map below of projected warming for the end of this century – is a fundamental response to climate change that is not controlled by heat capacity. If heat capacity cannot explain amplified land warming in a changing climate, what can?
    TUHO
    TUHO --- ---
    Delving a little deeper into these figures shows that the Earth’s land areas were 1.43C warmer than average, while the oceans were 0.77C warmer. This is evidence of how the world’s continents have warmed more rapidly than its oceans over recent decades.

    This contrast between land and ocean temperature change will strongly shape the global pattern of future warming and has important implications for humans. We are, after all, a species that much prefers to live on land.

    Guest post: Why does land warm up faster than the oceans?
    https://www.carbonbrief.org/guest-post-why-does-land-warm-up-faster-than-the-oceans
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: ja coby lontak mam vzdy radost z natankovanej plnej, lebo to znamena, ze pokial nejdeme k nasim na svk, tak dalsi mesiac-dva na pumpu nemusim, v zmysle toho, ze s EV by som si tankoval doma a ciastocne zadarmo a vzdy by som z garaze vysiel "s plnou", tak mi nutnost jazdit po palivo na pumpu pride strasne iritujuca :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHEFIK: no spíš jde o lifestylovou věc.. lidi se na konzumu musej omezit, ale jde o to aby to nevnímali jako omezení, ale jako lifestylovou věc.

    (což zase není tak těžký, když si člověk uvědomí, kolik konzumu je úplně dementního.. .fakt nevím, kdo může mít radost z natankované plné nádrže u benzínové pumpy...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SHEFIK: silnic se zbavíme pomocí solárních stratosférických letadel...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SHEFIK: rozumím. predpokladas mírový vývoj. já myslím že další generace bude mít svět rozdrobený na 1. failed-state území, 2. de-facto totality a 3. opevněné citadely kde občanství není narokovy. vzdělávat obyvatelstvo aby participovalo na demokracii nevim jaká bude priorita. kdo by to tlačil.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    hyperloop, kdyz se zbavime silnic, mohli by se i kopytnici casem vratit :)

    Canadians might be able to travel at 1,000 km/hr on a hyperloop - Electrek
    https://electrek.co/2020/09/01/alberta-canada-hyperloop-transpod/amp/

    The project is estimated to create up to 38,000 jobs over 10 years, diversify Alberta’s economy, improve the efficient movement of people and goods, and reduce Alberta’s carbon emissions by up to 300,000 tonnes per year,” reports the Construction Index.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    a jeste jedna k EV z pohledu celyho lifecyclu auta v ramci EU

    Comprehensive LCA report from Ricardo on behalf of EC confirms environmental benefits of electrified powertrains - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2020/09/20200902-ricardo.html

    Our assessment has shown that over their entire life-cycle in the EU, new electric vehicles are expected to have significantly lower impacts on the climate compared to conventional combustion engined vehicles. The study also highlights key environmental impact hotspots for different road vehicle types, and illustrates the variability in impacts expected for different use cases local conditions in European countries, particularly due to differences in the carbon intensity of the national electricity generation mix.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    YMLADRIS: resenim neni omezovat lidi na konzumu, ale vzdelavat a vytvorit ve statech takovej zakladni zivotni standard, ze budou mit na to vzdelani cas i chut. ale tohle bez generacni obmeny nejde, kdo jednou vzda vejsku, uz se ke vzdelani pravdepodobne nikdy nevrati a jeho potomci budou casto inklinovat k tomu samymu. nicmene dlouhodobe to nekam vede, kdyz srovname napr. evropu s afrikou. na prikladu svycarska nebo severskejch statu to muze v rozumny mire fungovat na urovni vetsiny obyvatelstva.

    se vzdelanim pak spousta lidi prestane mit potrebu honit se za penezma, zaroven nebudou muset resit existencionalni problemy a klidne pujdou svuj cas venovat dobru lidstva a ekosystemu.

    tohle je ale beh na dlouhou trat. a nejde jen tak dat penize lidem, jedbak se ty penize nekde musej vzit a jednak je za tim nejaky budovany vedomostni kapital. na prikladu afriky, spousta neziskovek se venuje vzdelavani a predavani odpovednosti za svoji zemi mistnim, nez financnimi investicemi. s darem se zachazo vzdycky jinak, nez s necim, co buduje clovek sam
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam