• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    31 Countries, States, And Cities Have Gas/Diesel Car Bans In Place
    https://cleantechnica.com/2021/01/02/31-countries-states-and-cities-have-ice-bans-in-place/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Almost 90% of the world's animal species will lose some habitat to agriculture by 2050
    https://phys.org/news/2020-12-world-animal-species-habitat-agriculture.html

    Climate change rightly gets a huge amount of coverage, but for biodiversity, the biggest threat actually comes from the destruction of natural habitats to make way for agriculture. And as global populations grow, and people become wealthier and consume more, that need for new agricultural land is just going to increase, resulting in at least 2 million sq km of new farmland by 2050, and maybe as much as 10 million.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Paper Notes | Economics for the future – Beyond the superorganism
    https://threadreaderapp.com/thread/1264333071769362433.html

    Holistic take on economics, energy, ecosystems, finance, society and much more.



    2020 Economics for the future – Beyond the superorganism
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800919310067

    Our environment and economy are at a crossroads. This paper attempts a cohesive narrative on how human evolved behavior, money, energy, economy and the environment fit together. Humans strive for the same emotional state of our successful ancestors. In a resource rich environment, we coordinate in groups, corporations and nations, to maximize financial surplus, tethered to energy, tethered to carbon. At global scales, the emergent result of this combination is a mindless, energy hungry, CO2 emitting Superorganism. Under this dynamic we are now behaviorally ‘growth constrained’ and will use any means possible to avoid facing this reality. The farther we kick the can, the larger the disconnect between our financial and physical reality becomes. The moment of this recalibration will be a watershed time for our culture, but could also be the birth of a new ‘systems economics’. and resultant different ways of living. The next 30 years are the time to apply all we’ve learned during the past 30 years. We’ve arrived at a species level conversation.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: no s vzducholoďma je to složitý, no :-) ano, zdánlivě jsou příkladem ekologické technologie, o které mluvím, ale při bližším přezkoumání to taková sláva není. jednak máš problém na velké vzdálenosti, protože prostě vzhledem k nízké rychlosti se otočí málokrát; dále jsou hodně citlivé na počasí, takže Rusové na Sibiři se drží vrtulníků (i když zrovna tam nejspíš hrály roli i vojenská kritéria na dopravní prostředek, kdy vzducholoď je prostě moc velký terč.. ale zase, pořád je tu Aljaška a Kanada a Austrálie, a ani tam se vzducholodi proti vrtulníkům neujaly). Na krátké vzdálenosti by člověk čekal, že to bude efektivnější než těžká mechanizace např. při kalamitní těžbě na nepřístupných svazích, ale co jsem tak koukal jak se to dělá, tak i tam je zřejmě ekonomičtější třeba kůň nebo pozemní naviják... no, těžká mechanizace s výkonými motory není na první pohled příkladem nějaké enviromentální šetrnosti, ale na druhou stranu jak jsem tu psal: stroje, které se pohybují mimo infrastrukturu, pomáhají ušetřit beton, ať už lítají nebo se plazí terénem. Samozřejmě, železnice 19.století v tomhle ohledu byly infrastruktura ještě docela šetrná, spotřeba energie na přepravenou tunu byla proti náklaďákům minimální, stavěly se vesměs bez betonu, pomocí přesunu hromad zemin, štěrku a kamenů... právě kdyby šlo zkřížit technologie z různých staletí, abychom udrželi už vybudované železnice a přitom na nich dokázali jezdit opravdu bezemisně, tak bychom asi klimatické krizi čelili líp, než stavbou samých nových vysokorychlostních tratí na betonových estakádách,,,

    Jenže to lokální optimum nejen, že nejsou vzducholodě, ale dost možná je to něco jako cyklostezka pro rychlá elektrokola (do 45 km/h - v podstatě elektrické mopedy) na opuštěném drážním tělese z 19.století. Není to zrovna hromadná doprava, ale hromadná doprava má oprovskou fixní spotřebu energie bez ohledu na počet přepravených osob - tady se dostáváme na čísla typu 10 Wh/km a k tomu určité minimum vynaložené lidské energie, které ale snese srovnání s kroucením volantem při rychlejší jízdě autem... vlaky se na podobně nízká čísla na osobu dostanou nejspíš jen při úplně plném obsazení a elektromobily si o číslech typu 1 kWh/100 km můžou jen nechat zdát, většinou je to třeba 20x tolik, tedy při plném obsazení na osobu 4x tolik....

    Problém s odlehčováním dopravních prostředků je ale pak zase nižší životnost, což sice není problém, pokud je tam vysoká míra opravitelnosti a vyměnitelnosti náhradních dílů - ale i ta kola spotřebovávají na ujetý kilometr docela dost materiálu, sice recyklovatelného, ale přeci jen je to znát, začíná to přetrženými lanky brzd a přehazovačky a ojetými brzdovými destičkami (tady se snažíme nasazovat rekuperační brždění, které ale zase vyžaduje baterie s neomezeným počtem cyklů a vysokými nabíjecími proudy), dál nám třeba u nákladních kol praskají osy motorů - a to vše po daleko menším množství ujetých km, než u aut.

    Tím se obloukem vracím k tomu, proč vlastně doopravdy bez infrastrukury může mít smysl to létání, i když by muselo být hodně jiné, než dneska: infrastruktura obrovským způsobem šetří opotřebení dopravních prostředků a nakonec i energie, ovšem právě to se vyplácí, jen když uvažujeme obrovské úspory z obrovských rozsahů, jenže ten rozsah toho konzumu je součástí problému. Ale zase, když se podíváme na informační společnost: dřív dovést někam civilizaci, to znamenalo stěhovat hromady knih, každodenní zásilky pošty a novin, to byl jeden z důležitých úkolů železniční sítě, a později, protože každá nová technologie začíná slepým napodobováním předchozí éry, tohle samé dostaly jako jeden z prvních úkolů letadla, ještě když byla příliš nespolehlivá na přepravu cestujících. No ale dnes informace dokážeme posílat bez nutnosti stěhovat kilogramy a tuny těžká méda, která by je nesla, že ano...vzhledem k celkovému poklesu hmotnosti např. spotřební elektroniky dnes nejčastěji přepravovaným zbožím v Evropě nejspíš budou potraviny, které se historicky vozily na daleko menší vzdálenosti: zásobování měst řešilo zemědělství v bezprostřední blízkosti, viz pásy polí okolo měst typu Praha nebo Paříž. Dnes to z mnoha důvodů není možné a jedním z důvodů je, že ty úspory z rozsahu při přepravě se prostě vymkly kontrole, přestaly nám sloužit a žijou si vlastním životem.

    No, konkrétně s těma vzducholoděma je obecně trochu problém, že vlastně to, v čem hypoteticky excelujou, vlastně není potřeba až tak často, aby to mělo ekonomické opodstatnění a hlavně vzducholoď je konstrukce se zdaleka nejmenší měrnou hustotou ze všech lidmi vytvořených konstrukcí, a tomu taky odpovídají šance na její přežití v různých extrémech počasí, apod.: obecně si myslím, že proti vzducholodím neexistuje žádné zásadní spiknutí, ale že je postupně vytlačila evoluce (a to spíš navzdory investovaným prostředkům, než kvůli jejich nedostatku). Ale zase - možná se to elektrické létání ukáže vhodné právě ještě v kombinaci se vzducholoděma, i když zatím o tom spíš pochybuju. Faktem je, že vzducholodi by byly součástí "světa bez infrastruktury", nebo "světa s menším množstvím infrastrukturky" - i když obloukem dospěješ k tomu, že hangáry pro vzducholodě jsou taky infrastruktura, a to ne zrovna malá nebo levná.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Paul Maidowski
    https://twitter.com/_ppmv/status/1344637770841673736?s=19


    We've been at climate for decades now. What have we learned, what are the major cognitive pitfalls that keep us running in circles to exhaustion, while industry merrily fuels away our future?

    My top 1: The false idea that if its "too late" for goal X (1.5/2C, 350 ppm, safe operating space for humanity (Rockström 2009), etc.), that this is good news for current vested interests. On the contrary

    A safe operating space for humanity
    https://www.nature.com/articles/461472a

    People seem to take the news with an internal sigh of relief ("uff then we can hold on for a few more years/decades," it´ll only hit after I´m gone, we´ve all heard this actually said out loud, which is kinda astonishing if you think about it!)

    But what saying "it is too late" really means is: it´s too late now for orderly, linear, equitable, managed transition. There´s a lot of Grand Transition literature out there, it makes us as academics feel good and useful. Very little of this lit has any connection to reality imo

    The truth is that the coming decades will see disorderly, uneven, shifts as populations become increasingly aware of what´s ahead and, yes, normalize it; but also may feel a little indignant at those who burned their future

    If I were in a position of power, aware of what's ahead, I'd seek to help & *substantively* mend things before social order unravels any more. Recall can't fool nature; and modern tech always cuts both ways. It's not going to be enough to do greenwashing & PR & private protection

    Where does this leave us, entering a couple of truly challening decades? Democracy, equity, human rights, solidarity; but not merely as facades—we need the real thing.

    There is no other way through the 21st century (which today's kids may well want to live to see the end of) that doesn't look rather unappetizing, and time is running out fast. We better cut any useless PR type things, and address substantive global governance challenges ahead.

    Good luck us all; we'll need it. Reminder: We are deep in ecological overshoot. Further growth, or even slow decline, simply are no option. We can try for a few more years, sure; but it's not going to work

    2019 Is Green Growth Possible?
    https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13563467.2019.1598964

    Banking on foreseeable failure only works as long as people remain gullible enough; and these narratives have started to wear thin.

    Hagens 2020 - Economics for the future – Beyond the superorganism
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0921800919310067

    kindly summarized by @gordonschuecker:

    https://twitter.com/gordonschuecker/status/1291125795289694209?s=19
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: oh, kez by jen neco takoveho bylo ve vyvoji, oh wait....

    also ... uplne vidim jak pujdou tyhle airshipy, co nepotrebuji moc infrastruktury krasne vyuzit ... treba na tezbu nerostneho bohatstvi ve spatne dostupnych mistech
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    YMLADRIS: nebavím se o létajících autech... příspěvek byl dlouhý, a tedy zůstal z velké části nepochopen. Byl to prostě příspěvek proti infrastruktuře. Elektrické létání nejsou striktně vzato "létající auta"... není to jednoduchá vize, protože spousta souvisejících materiálů, např. uhlíkové kompozity, jsou v současné podobě energeticky náročné a nejsou recyklovatelné ani opravitelné. Přesun k hi-tech bez infrastruktury by byl stejně zásadní, jako jiné skoky ve vývoji lidstva, byla by to post-industriální revoluce. Pokud přežijeme globální oteplování, stejně k tomu za pár set let podle mě dojde...

    Elon je chytrý, ale v některých věcech magor, viz řešení dopravních zácp těmi jeho tunely a tak. Je prostě fanoušek infrastruktury, i když se živí enviromentálně šetrnými technologiemi (vesměs). Nezapře, že je fanoušek megaprojektů a uvažuje klasicky z hlediska úspor z rozsahu. Ale ty jsou součástí problému - i když mu nebudu vyčítat zrovna zrušení hospodářského lesa u Berlína, tak decentralizovaná výroba elektromobilů mimo rámec megatovarnu jako vystřiženou ze stalinské budovatelské propagandy by daleko lépe vystihovala, o co v případě transformace průmyslu celkově jde.

    Problém je, že globální oteplování není jen o ježdění auty a létání proudovými letadly, ale je to i o tom, kolik nalijeme všude na světe betonu. Přeborníci v betonu jsou Číňané, ale ti jen kopírují civilizační schéma, které vymyslel Západ (často podle mě i bez toho, aniž by věděli, proč ho kopírují - to se musí prostě vidět...). Elon dělá úžasné věci, ostatně ono to sovětské budovatelské nadšení se snažilo imitovat ducha amerického stylu podnikání ve větší míře, než by to vypadalo na první pohled.. ale černá magie úspor z rozsahu je ve skutečnosti jednou z příčin problémů, do kterých jsme zabředli.

    Potřebujeme další eko-technologické revolucionáře, kteří vůči Elonu Muskovi budou asi tím, čím byl Linus Thorvalds vůči Billu Gatesovi nebo Stevu Jobsovi :-) (ehm, škoda, že už mám nejlepší léta za sebou - hned bych se přihlásil do konkursu :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    David Wallace-Wells: Neobyvatelná Země. Je to mnohem horší, než jsme si mysleli | Plus
    https://plus.rozhlas.cz/...llace-wells-neobyvatelna-zeme-je-mnohem-horsi-nez-jsme-si-mysleli-8367227

    14 dilu audiokniha jeste mesic k poslechu (prvni dily pouze uz tyden)

    BYLO BY ZASLUZNE, KDYBY TO NEKDO STAHL ZABALIL A ULOZIL NA ULOZ.TO, co? dobra karma zdarma
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    XCHAOS: musk na letajici auta nekomu odpovidal, ze to nedava smysl, jednak je to z principu hrozne hlucny a nejde s tim nic fyzikalne udelat, za druhe je to z principu hrozne nebezpecny (pada to, coz te zabije)

    a vzhledem k tomu, ze on si promýšlí věci inzenyrsky od tech first principles, dala jsem si to do supliku nepouzitelne
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TADEAS: tohle je právě mj. důvod, proč mi fascinuje myšlenka "zeleného létání": přes biopaliva asi cesta nepovede, protože obří letiště apod. by měla stejné negativní externality, jako dosud. Ale elektrické létání, pokud se technologie ještě aspoň nepatrně posouvá, otevírá netušené možnosti. Jednak mají elektrická letadla už dnes menší "VTOL penalty" než stroje turbínové, jako třeba vrtulníky, apod.: tedy cena, která se platí za možnost přistání mimo konvenční letiště, je u elektrického létání potenciálně daleko nižší, než u konvenčních strojů. Ale kromě toho je tam spousta dalších zajímavých důsledků té elektiřny: např. možnost přistání a dobíjení na místech bez existující zásobovací infrastruktury, protiže elektřina se dá vyrábět lokálně z OZE a nemusí se vozit žádné palivo. Krajním případem je solární létání, které je zatím částečnou chimérou, ale podle mě je to právě ta podoba, ke které elektrické létání konverguje a která právě dále osvobozuje létající stroje od infrastruktury.

    Hi-tech civilizace existující bez infrastruktury by byla právě takovou změnou pravidel hry, která by mohla přispět k zmírnění dopadů industriální civilizace. Pokud bychom dokázali více létat s minimální uhlíkovou stopou, obejdeme se s daleko menším množstvím dálnic a vysokorychlostních železnic, které spotřebovávají enormní množství železobetonu a mají obrovskou uhlíkovou stopu už během své výstavby. Vznikla by "technická civilizace 2.0", která by se mohla vyznačovat tím, že srovnatelného životního komfortu dosáhne v novém lokálním optimu, vyžadujícím daleko méně téžkého průmyslu a další civilizační infrastruktury (ať už veřejné, nebo korporátní)

    Většina humanitně vzdělaných intelektuálů, kteří se ke krizi civilizace vyjadřují, popravdě jen velmi okrajově dokázala předvídat fenomény jako internet či mobilní telefony a ještě méně vývoj směrem typu 3D tisk (ano, hodně futuristické sci-fi si zahrávaly s myšlenkou "duplikátorů", ale 3D tisk zatím zdaleka není o možnosti duplikovat cokoliv - jde hlavně o odlišné ekonomické paradigma, které by mohlo eliminovat některé úspory z rozsahu, které dnes vedou k tomu, že civilizace vyrábí kvůli ekonomickým úsporám vše ve velkém bez ohledu na enviromentální dopady). Každopádně prakticky celé je to o technologiích a jejich různých externalitách a moc nehraje rolik jak pěkné filosofické koncepty navíc na to někdo naroubuje.

    Koncept pasivního nebo alespoň nízkoenergetického domu je jeden ze směrů, kterým se civilizace může vydat. Je ale divné, že je to nutné vynucovat nějakými byrokratickými cestami, a že tak lidi neuvažují sami od sebe... když přitom jsou jinak ochotni peníze při pořizování nového domu utrácet za spoustu nepraktických nesmyslů.... každopádně ale o tomhle konceptu aspoň existuje povědomí.

    Poměrně malé povědomí ale existuje ohledně toho, že létání by mohlo být úplně jiné než dnes a že by mohlo být zelené. Je to takový "zeleně-libertariánský přístup". Svoboda, kterou by tento posun v myšlení přinesl, by byla opravdu nezanedbatelná. Zní to možná paradoxně, ale individuální letecká doprava by _mohla_ mít menší stopu, než individuální doprava automobilová - ale samozřejmě to vše závisí na tom, jaké zdroje energie by využívala. Nicméně jako jediná by mohla vést k ukončení devatace krajiny kvůli výstavbě veřejné infrastruktury... samozřejmě by to šlo ruku v ruce s omezením potřeby cestovat jako takové, např. omezení nutnosti každodenního dojíždění do práce apod. Je to prostě jedno myslitelné lokální optimum, které není zcela dystopické.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Koukám, že Joseph Dodds (který mimochodem vydal skvělou knížku Psychoanalysis and Ecology at the Edge of Chaos...)
    Psychoanalysis and Ecology at the Edge of Chaos: Complexity Theory, De
    https://www.routledge.com/...e-of-Chaos-Complexity-Theory-DeleuzeGuattari/Dodds/p/book/9780415666121
    napsal nějaké nové věci, tak checkněte https://psychotherapy.cz/bio/

    Our era is accompanied by fractures and systemic collapses, ruptures and disruptions: climate, biosphere, extreme weather, mass extinctions, and habitat disruption, including dangerously self-amplifying feedback loops. Whole regions of the planet are burning up in flames or sinking into the sea, coral reefs are dying off, and we experience a generalized psychosocial breakdown making it hard to think. Within this frame COVID-19 has descended, crashing on our heads out of a blue sky. With its emphasis on our ability to thoughtfully engage with the most difficult aspects of our lives, can psychoanalysis, as Wilfred Bion suggests, help us now to ‘think under fire’? How can we make sense of our place within what Félix Guattari calls the three ecologies of mind, nature, and society, with flows and feedbacks circulating and undulating between human and nonhuman, semiotic and material, individual and collective, organic and technological, living and non-living? How does a narcissistic or paranoid particle in Trump or Bolsonaro infect entire societies and ecosystems? How does a microscopic, undead virus, carried on mucus expelled in a sneeze in China, shut down the Venice Carnival? “We are not outside the ecology for which we plan,” writes Gregory Bateson in Steps Towards an Ecology of Mind, hence the “charm and the terror of ecology.”
    ELEMENTAL CATASTROPHE: ECOPSYCHOANALYSIS AND THE VIRAL UNCANNY OF COVID-19 - Stillpoint Magazine
    https://stillpointmag.org/...mental-catastrophe-ecopsychoanalysis-and-the-viral-uncanny-of-covid-19/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    TADEAS: tady z jineho zdroje
    US consumes more green energy than coal for first time since 1885 - Electrek
    https://electrek.co/2020/12/31/us-consumes-green-energy-coal-first-time-since-1885/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Public investment - How to get infrastructure right | Leaders | The Economist
    https://www.economist.com/leaders/2021/01/02/how-to-get-infrastructure-right

    Every country wants to build more bridges, roads and renewable-power grids. It won’t be easy

    ...

    First, governments should select projects systematically by creating a single list and picking those with the highest payback. This assessment should factor in externalities, including the impact on carbon emissions, and delays, which are a big source of cost overruns. And it should be carried out by bodies that are independent from those that build and run assets. Often the projects selected will not be the glittering new temples that politicians like their names on, but humble repairs and maintenance.

    The second lesson is to harness the private sector. Not only is it a source of capital—global infrastructure funds have over $200bn waiting to be deployed—but projects with private investors also tend to be managed better. That means developing standardised contracts and independent regulators that protect taxpayers but also give investors reasonable certainty of an adequate return.

    Both lessons might seem obvious. A few places, such as Chile and Norway, get infrastructure right. But over half of the countries surveyed by the imf do not maintain a national pipeline of projects. And in most the record is staggeringly erratic. America is splurging on 5g (see article) but has squalid airports and too little renewable energy. Europe has shiny airports and wind farms but is in the stone age on 5g. Infrastructure is one of the last local industries left where easy gains are still to be had by copying others around the world. If you benchmark public investment in over 100 countries, adopting best practice could make spending 33% more efficient. The prize is huge.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    U.S. Renewable Energy Consumption Surpasses Coal For 1st Time In Over 130 Years
    https://cleantechnica.com/...wable-energy-consumption-surpasses-coal-for-1st-time-in-over-130-years/
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    YMLADRIS: tak jako vzdy, snazime se, co nejvice palit drevo pro vyrobu tepla, ale letos jsme prioritizovali zmenu systemu vytapeni z elektriny na plyn pred dalsimi snahami ve zvysovani tepelneho odporu.
    Vzhledem k tomu, ze velkovyrobci elektriny nedokazi odchod od uhli urychlit a stale se jeste najde dost lidi, kteri si mysli, ze ani 2038 neni realny a ze pro nej ani neexistuje duvod. Tak jsem se priklonil k tomu, ze plyn sice neni nizkoemisnim zdrojem tepla, ale na prechodne obdobi 10-20 let snizi emise mnohem lepe a rychleji nez lidi pochopi, ze jim skutecne musi ridit prenos elektriny a produkci pocitace.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    UPDATE 5-Argentina suspends corn exports to ensure domestic food supplies | Reuters
    https://www.reuters.com/...tina-suspends-corn-exports-to-ensure-domestic-food-supplies-idINL1N2JA1MN

    Dec 30 (Reuters) - Argentina will suspend sales of corn for export until Feb. 28, the agriculture ministry said on Wednesday, announcing the surprise move as part of the government's effort to ensure ample domestic food supplies

    The move by the world's No. 3 corn supplier was a sign of tightening global food supplies during the COVID-19 pandemic.

    "This decision is based on the need to ensure the supply of grain for the sectors that use it as a raw material for the production of animal protein such as pork, chicken, eggs, milk and cattle, where corn represents a significant component of production costs," the statement said.

    Argentina's government is struggling to control food price inflation and help low-income families contending with an economy shrinking during the pandemic. Buyers can still book corn from Argentina, but only for a shipping date March 1 or later.

    Russia this month announced a grain export quota and wheat tax as President Vladimir Putin criticized rising food prices.

    And major agricultural exporter Brazil has imported staples, including soybeans. Chicago Board of Trade corn futures notched a 6-1/2-year high on Wednesday after Argentina's announcement.

    The South American grains powerhouse is also a big international soybean and wheat supplier, as well as the world's top exporter of soymeal livestock feed.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    bendell etc v. mann


    scholarswarning
    https://twitter.com/scholarswarning/status/1344472366525472769?s=19

    Prof #MichaelMann blocked us for a tweet on his critique of collapse anticipation. As 500 scientists & scholars invited calm dialogue on collapse risks & readiness, we hope for more openness from such #climatologists in future @ClimateHuman #NewClimateWar https://t.co/gjpeRHAwhK https://t.co/SVQrNRNDHf


    ...


    Michael E. Mann
    https://twitter.com/MichaelEMann/status/1343262808792846337?s=19

    The weaponization of misplaced defeatism & doomism reflected in the discourse of "deep adaptation" is a tactic in the ongoing war on climate action. Unsurprisingly, the movement has been nurtured by climate inactivists. Read about it at length in The #NewClimateWar: https://t.co/sFbCbMa0gA


    ...


    Initiative for Leadership and Sustainability: Facts on Deep Adaptation in response to a New York Times style article
    http://iflas.blogspot.com/2020/12/facts-on-deep-adaptation-in-response-to.html?m=1

    Some people may be ignoring evidence of how an anticipation of collapse has inspired climate activism and are instead projecting onto people how they might feel and act if they anticipated collapse themselves. That is not to deny that the psychological implications of anticipating collapse are huge and incredibly important for all of us who wish to slow climate change and prepare for further disruptions in the future. I will therefore continue working with psychologists to invite informed and open discussion of the implications and what we can all do to help, and intend to share more on that in the coming weeks. The seriousness with which the DA Forum takes these matters is illustrated by their safety and wellbeing policy, support for grief tending, and advice on seeking professional help when in distress. It is also why its approach to facilitating gatherings involves space for emotional expression and processing. That is contrary to some of the suggestions in the NYT article.


    ...


    Beyond Climate War: Writings on Deep Adaptation to societal collapse – Professor Jem Bendell
    https://jembendell.com/...1/beyond-climate-war-writings-on-deep-adaptation-to-societal-collapse/amp/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Initiative for Leadership and Sustainability: Facilitation for Deep Adaptation- IFLAS Occasional Paper 6
    http://iflas.blogspot.com/2020/11/facilitation-for-deep-adaptation-iflas.html?m=1

    In this paper some of the aspects of Deep Adaptation facilitation that have emerged from a community of practice of volunteer facilitators are summarised. These aspects include containment, with the intention of enabling co-responsibility for a safe-enough space for difficult conversations to occur with difficult emotions. Another key aspect is welcoming radical uncertainty in response to the anxieties people feel, as their sense of self, security and agency are challenged by the anticipation of collapse. A third aspect of this facilitation is making space for grief, which is welcomed as a natural and ongoing response to our predicament. A fourth aspect is a curiosity about processes of othering and separation. That arises due to our assessment that a seemingly innate process of imagining separation, and therefore ‘othering’ people and nature as less significant or meaningful, has been a habit in modern society that impedes responses to social and environmental crises.

    Three specific modalities are summarised. First, Deep Listening groups are small gatherings in which participants are invited to share honestly and openly about how they are feeling, and what they are experiencing, as they grapple with the implications of the unfolding climate tragedy. Crucially, they are not dialogic. Second, Deep Relating circles invite people into a relational meditation practice, or an approach to relating with others in a way that is grounded in a detailed awareness of present moment experience. Third, Death Cafes provide a safe and confidential setting for people to talk about death and dying, so with that awareness they might clarify what they want to do with their finite lives. Many other modalities are emerging in the Deep Adaptation field, which can be found from the links provided in the paper.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    TADEAS:

    Initiative for Leadership and Sustainability: Facts on Deep Adaptation in response to a New York Times style article
    http://iflas.blogspot.com/2020/12/facts-on-deep-adaptation-in-response-to.html?m=1

    The NYT article includes a comment from Dr Kate Marvel that is presented as a criticism of the science in the DA paper and yet does not relate to what is in my paper. I paste in a relevant section of the paper and the article below. I do not confuse albedo effect and tipping points. I cite experts on the albedo effect and a study on how much radiative forcing arises from ice loss. This criticism is used in the NYT article as the basis for implying that the field of collapse anticipation is based on faulty science. One could argue against the scientific basis for collapse anticipation in more informed and nuanced ways that might aid our understanding of our situation. However, the way the article treats the topic reflects an approach that over 500 scientists and scholars have recently criticised as unhelpful suppression of the discussion of collapse risk and readiness. It also suggests a conflict between scholars which might not actually exist, and simply be misunderstandings of what one or the other has written or said. It is unfortunate that people reading the NYT might think I dismiss Dr Marvel or any climatologist, when the quoted sentence was within my explanation about the importance of seeking granular expertise on specific matters. Therefore, in clarifying this, I would like to confirm that I do not disrespect or disregard the work of Dr Marvel, or any other climatologist, but still encourage journalists to look further than the most famous names in the broad field of climatology when engaging in contentious aspects of climate change. For instance, it is quite easy to contact the scientists I referenced in the paper on albedo and the Arctic.


    The NYT article talks about DA implying it is too late to ‘save the world’. Neither myself or anyone I work with uses that frame or phrasing. Such a phrase reflects a set of anthropocentric patriarchal assumptions about the world and the human relationship to it. Perhaps some people assume that current industrial consumer societies constitute the only “world” worth “saving”. Following the work of Sheldon Solomon, perhaps that reaction is because these societies are the ones that have been the source of our identity, and as we become more anxious, unless we support each other's equanimity, we become more attached to our existing stories of identity, belonging and purpose. That is why it is so important to listen to the insights of indigenous scholars and people who work with them, such as Professor Vanessa Andreotti, who is on the holding group (advisory board) of the DA Forum. It may also be a reason why the DA Forum itself recently questioned the ‘save the world’ framing in their most recent review of where the Forum is now at since I left it in September. It is also why loosening our attachment to stories which affirm our separation and superiority with the rest of creation are central to the ethos of DA activities, as we explain in detail in a recent paper.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam