• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: aktivuje si sentry mode a aktivistov si potom predvolaju na policajnu stanicu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PETER_PAN: ideálně tohle už někdy v 80tých letech stvárnil Kundera, v té postavě aktivistického profesora, co jel autem do města a cestou z flámu ventiloval svůj vztek prořezáváním pneumatik aut, aby když se pak chtěl vrátit svým autem domu, tak zjistil, že mu někdo vypustil gumy :-) (V tomto případě to budou paradoxy lidí, co odešli před zkaženou civilizací na nezkažený venkov, a tam zjistili, že ale jejich životní styl zkrátka zahrnuje zámek, sociální interakce a tedy i nějakou formu IAD? :-) v tomto případě já svůj případný odchod z města velice pečlivě plánuju tak, abych fakt zůstal v dosahu perspektivní železnice alespon právě při jízdě na elektrokole, a současně aby šlo o pozemek, kam třeba ani autem zajet nejde...)

    Já investuju do elektrokol, at' už do vývoje nebo do nákupu hotových a auto jsem nejdřív carsharoval s bráchou, který má dvě, a ted' mám svoje ojeté - získal jsem ho za cenu menší, než kolik dnes stojí plná nádrž :-) Na pořádný elektromobil zkrátka nemám, jako většina lidí v téhle zemi. Elektrokola podle mě můžou mít daleko větší klimatický impact, protože jejich spotřeba je zlomek spotřeby elektromobilu, nepotřebují extra infrastrukturu a já sám na elektrokole najezdím daleko víc km, než MHD nebo autem (protože neřeším psychologicky neřeším ani parkování a tak), tak samozřejmě i víc,než na normálním kole (protože kopce v Praze!!!).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PETER_PAN: no, spíš pár cm až desítek cm, než pár mm, ale samozřejmě souhlasím, že třeba na výšku by mi to mělo být úplně jedno. I ne-SUV osobáky jsou dnes často větší, než bývaly. Souhlasím, že jde o vcelku iracionální pocit.

    Paradoxně ten pocit nemám jen jako cyklista a chodec: nějak obecně tu averzi cítím i jako řidič, když mám instinktivní pocit, že "kvůli SUV" nemám svého kombíka kde zaparkovat :-)) (a jak správně říkáš - tam je rozdíl ve velikosti fakt zanedbatelný a rozdíl ve výšce mi může být jedno a já sám přiznávám, že dodávky vaděj víc a přitom je vnímám jinak)

    Viděl bych to jako spor město vs. venkov: na venkově lidé svoje auta milují, je to pro ně lifeline, max. je závidí sousedům, když je maj lepší - ale v jiném smyslu, než jaké emoce to vyvolává v lidech v přelidněných městech s ucpanými ulicemi. Venkovan si podle mě tuhle nuanci ve vztahu k autům zkrátka nevypěstuje. Klimaticky vzato, venkovan tak jako tak najede víc km, at' už v ojeté kraksně nebo v SUV (pokud má práci ve městě a má na to, nebo patří do třídy místních vztahů, apod.). Ve městě auta nemají extra velký globálně-klimatický dopad (i když ta spotřeba na krátké vzdálenosti s opakovaným startováním studeného motoru je tristní a hybridy nebo elektromobily dávají ve městě ten nejlepší smysl). Auta ve městě mají vliv na mikroklima, koncentrace emisí je větší než na venkově, vadí i hluk, překáží to po všech stránkách chodcům, děti si už nemůžou hrát na ulicích jako před sto lety. Odpor měst proti autům je spíš sociální, ale fakticky města mají díky nižším vzdálenostem a společnému bydlení daleko menší emisní stopu, než lidé na venkově (což je paradox, ale prostě to tak je).

    Fakticky lidi prostě napodobují styl elit a dělají to už stovky let - tak jako venkovské chalupy a městské domy svými štíty napodobovaly honosná barokní průčelí kostelů a zámků.Takže pokud se prosadí, že k životnímu stylu elity patří elektromobily, budou to masy chtít napodobit, i když vlastně nebudou vědět proč (i když toto křehké uspořádání společnosti se vzhlížením vzhůru patří IMHO spíš k Evropě, v Americe je AFAIK sociální mobilita mezi nejvyšší a nejnižší třídou vysoká a spíš si tam dědičná střední třída ustaví vlastní konvence, které budou často nezávislé na tom, co frčí mezi horním 1%, z čehož pak vznikají excesy jako Trumpova rezidence apod.)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    GLOBETROTTER: mne by nevadila ani tabulka, kde budou vsechna SUV oznacena cervena a doplnena lebkama :D

    Jinak ujo Google:

    Pokud se ridici dari vyhybat se hustemu provozu (napriklad tim, ze bydli ve vesnici a nakupuje pouze v lokalnich potravinach, resp. mimo spicku), je uplne jedno, v cem si vozi ritku, vzdy na tom bude lepe nez Prazak, protoze bude mit emise nizsi.
    Toto zjednodusene schema samozrejmne bori hybridy (moje milovane Toyoty), s malou&lehkou baterkou, resp. nabite Plug-Iny ci EV, ktere "Traffic conditions" dost stlaci.

    Takze rozdil mezi SUV a ne SUV (pokud jeste ke SUV alternativa vubec existuje) je +/- 7 %? U ekvivalentu maleho auta 0,5 l/100km, u ekvivalentu sedministnaku 1 l/100 km. ~ 2 az 4 kWh/100km

    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360128516300442

    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    SEJDA: Myslím, že n toto bude chytřejší pan Gůgl, než kdokoli z Nyx ID

    PETER_PAN: Nemusí být Japonečka, stačí, když je jí jen 13, pak z toho Suburbanu taky blbě vidí...
    MSN
    https://www.msn.com/en-us/autos/news/13-year-old-allegedly-causes-4-car-crash-involving-school-bus-after-taking-parents-car-out/ar-AA11cJvk?ocid=msedgntp&cvid=aeb73f33e41e4c2cbc7ed717c33aa677
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Kdyz uz jsme u toho, neni nejaka tabulka typu aut, ze ktere by se dal vycist pomer nakladovy prostor * pocet cestujich ~ spotreba ?
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    PETER_PAN: Je mi TADEASE líto, snad mu aktivisti neublíží. Hlavně ať nedopadne jako Slánský nebo Trockij. Kdo by to tu pak moderoval a mazal opoziční názory?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Mne by spise zajimalo jestli ti vandalove vedi, ze alternativou k SUV jsou dodavky .. no a dodavky maji jeste vetsi spotrebu, protoze jsou o dalsich 10-30 cm vyssi a celkove maji horsi aerodinamiku, nakonec je jejich spotreba o 20-40% vyssi.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    GLOBETROTTER: Jo, ted mu prijedou aktivisti vyfouknout pneumatiky a pak druzi aktivisti osvobodit trapena zviratka. Ekologie a Cruelty-free prece, za tohle jsme bojovali. :-) .. magořinec na kvadrat
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PETER_PAN: moje pointa nebyla o tom, jestli jsou run flat lepsi a jakou maji spotrebu, pointa byla, ze s runflat vandal napacha malo skod druhemu, dopusti se trestneho cinu a navic ty emise, za ktere on prebira zodpovednost. Bez run flatu k trestnemu cinu dojit nemusi, ale za to je ekologicka stopa takoveho cinu obrovska.
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    PETER_PAN: Počkej, TADEAS si objednal SUV? Ne, to nemyslíš vážně. Že ne, viď?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    XCHAOS: SUV a komplementarni non-SUV nezabiraji vic/min mista. Jsou to modely daneho segmentu kde rozvor/rozchod a celkove rozmery jsou cca stejne (+/- par milimetru). Nezabiraji ani vic mista na plochu, ani nepotrebuji vic mista na parkovani.
    V minulosti bylo SUV defakto vlastni segment. Dneska preziva par velkych SUV, zbytek jsou crossovery ktere se od normalnich aut daneho segmentu lisi vyssi svetlou vyskou a lepsim posezem a vyhledem (ten casto pouzivany argument ze z SUV je hur videt a jsou tak nebezpecnejsi plati fakt jen pro tech par prefouklych ego dinosauru do kterych si pak sedne mala japonecka - tohle je v ramci distribuce jevu okrajove a neni to systemovy problem ani nahodou)

    Jen pro uplnost. Ja sam SUV nemam a nechci. Kdybych mel dostatek penez bral bych elektricky crossover stredni velikosti protoze nic jineho se ani zatim nevyrabi (kromne mini auticek).

    Jen mimochodem. To co si ted objednal ID: TADEAS je Tesla Model Y a to je marketingove : Compact luxury 5-door crossover SUV
    A vsichni doufam chapeme ze je to auto na urovni Skoda Octavie s nekolika centimetry svetle vysky navic dane battery-packem v podlaze.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    SEJDA: Kdokoliv je trochu motorista, run-flat pneumatiky by nikdy nechtel. Jizdni vlastnosti jsou horsi a je to hodne marketing. A prodavaji se do non-SUV a SUV aut zhruba tak stejne. A spotrebu realne zvysuji jen pri poskozeni, normalne je valivy odpor dan dezenem a doporucenym tlakem v pneumatikach (pri danych rozmerech).

    Tohle je uplne okrajova zalezitost.
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    XCHAOS: SUV jsou velká akorát tak na výšku,co má s výškou společné to,co píšeš? Srovnej si délku třeba KIA Sportage nebo Hondy CRV s délkou Oktávky, abychom byli u aut se srovnatelnou užitnou hodnotou (kufr, třída,...).Šířka plus mínus stejná. Tak kde je to větší zabírání prostoru?
    GLOBETROTTER
    GLOBETROTTER --- ---
    Za sto let zmizelo v Česku 80 procent mokřadů. Přitom fungují jako obří vodní rezervoáry i klimatizace | Domov | Lidovky.cz
    https://www.lidovky.cz/domov/voda-mokrady-vodni-rezervoary-nadacni-fond-eden.A220828_181008_ln_domov_vag?zdroj=LN_top
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DNF: logicky vyvoj: Tesla Sentry mode.
    DNF
    DNF --- ---
    SEJDA: dalsi stupen je sroubovak a kladivko, jedno auto mas "hotovy" za 30 vterin. Pak molotov pod auto. Vyfukovani kol je zacatek, to delaj decka. Za par let se uvidi...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já to mám podobně jako
    OMNIHASH:
    ve skutečnosti, teprve když jsem před asi 23 lety na pracovně-rekreační návštěvě USA řídil na osmiproudých dálnicích, tak jsem si uvědomil, že tenhle směr u nás fakt nechci (bohužel jsme se k němu posunuli slušně...)

    PETER_PAN:
    nejde asi jen o spotřebu, i když o tu jde hodně. Větší auta zabírají víc místa v jízdních pruzích i při parkování. To třeba v Praze hodně odrazuje od jízdy po městě na kole a komplikuje jí.

    A obecně jde i o určitou aroganci v designu. Tou se projevovaly spíš limuzíny, ale byly vzácné. Velká auta minulosti, třeba teréní, působí většinou užitkovým dojmem, nejsou pompézní a nesnaží se vyvolat iluzi luxusu. Dá se říct, že designéři SUV tato auta záměrně navrhli tak, aby vyvolávala negativní emoce chodců... (přitom je pravda, že některé tvary karosérie jsou pro chodce spíš bezpečnější, než hranaté tvary starých teréních aut, aerodynamika zase snižuje spotřebuje... přesto všechno prostě desig SUV působí negativní emoce: ta auta jsou velká, zabírají hodně místa, nestydí se za to, tváří se, že na to mají nárok... diskutabilně dodávka může zabrat více místa, ale pořád dělá dojem užitkového vozidla pro všechny a člověk přijme to, že mu překáží v jízdě, s daleko méně negativníma emocema)

    Odpor proti SUV tedy není plně racionální, to připouštím. Přesto ve mě ta auta nahromadila dost negativních emocí, abych v nich rozhodně nikdy nechtěl sám ezdit...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PETER_PAN: boj proti SUVéčkám jsem nechápal do prvního pobytu ve Státech. Já naprosto chápu, že je to pohodlný a bezpečný a proč to lidi chtěj, ale když pak vidíš šestiproudovku napadnou těmahle monstrama, nepichybuješ, kde se ten odboj proti nim bere.
    JINDRICH
    JINDRICH --- ---
    Anyone in France who switches from a car to an e-bike can expect an increased government subsidy of up to €4,000. The authorities hope the scheme will increase the proportion of cyclists from 3% to 9%, improve the climate footprint and make cities more livable.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam