TUHO: jenze...
Odbornost: je problem sehnat odborniky i v korporacich, natoz vymenit ty neodborny. Drzet treba kontinuitu odbornosti v tymu je v dynamickejch dobach globalniho veku dost narocny, jen co se lidi nauci zvladat svuj obor, chtej jit za lepsim, nebavi je dlouho neco budovat a prekonavat prekazky. (u statni spravy to bude opacne - lide si zajedou koleje a zmenu nebudou chtit). Kdybys chtel odbirne zaridit statni spravu, musel bys mit stesti na desitky tisic nadsencu, vnitrne motivovanejch pro vykon svyho, ne vzdy zabavnyho povolani.
Atraktivita: platy se imho statnim urednikum za babise zvysovali nekolikrat, jinak moc nevidim, co ve statni sprave atraktivizovat, kdyz se musi striktne drzet zakonu a krom nejvyssich postu jde vpodstate jen o exekuci s minimem stupnu volnosti (coz je mozna i jeden z hlavnich problemu). K motivaci pak patri treba jistota zamestnani, uredni hodiny atd. Coz jsou z dlouhodobeho pohledu spis demotivacni faktory pro realny vykon.
Robustnost: tohle je spis problem, lidi je tam urcite dost "V roce 2021 pracovalo podle dat, která deníku Echo24 poskytla analytička NRR Dlouhá, v sektoru vládních institucí 942,7 tisíc fyzických osob. Ty byly z hlediska zaměstnání přepočítány na 879,3 tisíce plných úvazků. Na celkovém průměrném evidenčním počtu zaměstnanců v ekonomice se tedy vládní sektor v roce 2021 podílel cca 22,1 %. "
Spis by se mela resit efektivita jak aplikovanejch procesu (zacit u samotnejch zakonu), tak vykonu zamestnancu, nejaky meta-oddeleni cross vladnim sektorem pro optimalizaci a automatizaci. Odbornost kde to jde outsourcovat na 'nezavisle' subjekty (napr. studie deloitte - jsme schopni a llkdy prejit kompletne na renewables) a nechat nejakym zpusobem validovat snemovnu, predschvalenim od odborny komise - vcetne osazenstva lidi, kteri se tim denne zivi... pripadne referenda (u nas radeji ty odborny komise a snemovna).