• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / If the fracturing of our once stable climate doesn’t terrify you, then you don’t fully understand it
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Actors and academics criticise UK over climate ‘madness’ and limits on protest | Environmental activism | The Guardian
    https://www.theguardian.com/environment/2023/nov/24/actors-and-academics-criticise-uk-over-climate-madness-and-limits-on-protest

    Hard Art
    https://hardart.metalabel.com/
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    Copenhagen's weirdly tall benches are a warning about climate change
    https://youtu.be/ViFY9KB6090?si=RHz3Be8oWHAP1i6q
    TUHO
    TUHO --- ---
    Katja Doose (2021): A global problem in a divided world: climate
    change research during the late Cold War, 1972–1991, Cold War History, DOI:
    10.1080/14682745.2021.1885377

    This article argues that global environmental changes provided a
    fruitful ground for scientific collaboration during the Cold War.
    Taking the climate research cooperation of the 1972 US-USSR
    Agreement on Environmental Protection as a lens, this article shows
    how both superpowers, initially involved in weather warfare against
    each other, soon cooperated to tackle the rising problem of climate
    change. The study reveals that while the cooperation was foremost a
    scientific undertaking driven by the need for data it nevertheless
    constantly oscillated between scientific collaboration to advance
    one’s own research agenda and the political tensions of the Cold
    War rivalry.

    https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14682745.2021.1885377
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    YMLADRIS: od toho jsou školní psychologové už dnes, a byli i před 40 lety, aby rodičům vysvětlili, že to dítě je možná nadaný, ale plácá kraviny a nejlepší bude ho zaměstant v reklamce na nesplnitelný sny.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Náznakům, že mezi německými klimatickými extremisty panuje frustrace, protože skupina nedosáhla svých cílů, dává za pravdu nejnovější vývoj – klíčová členka vedení, přezdívaná „matka zakladatelka“, překvapivě odchází a další tři ji následují.„Poslední generace sdělila v interní chatovací skupině, že zakládající členka Lea Bonaserová v úterý ráno oznámila, že rezignuje a skupinu opouští,“ napsal list Bild. Na chatu se píše: „Důvody analyzuje vedení. Tato zpráva námi velmi otřásla.“

    (..) V roce 2021, před volbami do Spolkového sněmu, se spolu s Henningem Jeschkem (23) zúčastnila protestní hladovky, která vedla k založení Poslední generace. Vyzvali tři hlavní kandidáty na kancléře, aby veřejně diskutovali o opatřeních proti klimatické krizi. Akce skončila po čtyřech týdnech, když Olaf Scholz souhlasil s rozhovorem během následujícího měsíce.

    https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-vedeni-posledni-generace-se-droli-louci-se-matka-zakladatelka-40451748#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&source=hp&seq_no=8&utm_campaign=abtest198_novy_panel_sluzeb_varBB&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    https://www.bz-berlin.de/berlin/fuehrungsebene-der-klima-kriminellen-faellt-auseinander?dicbo=v4-6HSqDUg-1078425718&cid=kooperation.home.outbrain.desktop.SF_8.Bz

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TUHO: v principu to muze fungovat, kdyz tam budes mit dobry lidi. Samotna zmena organice / governmentu to nevyresi.

    Kdyz si treba vezmes zakon o statnich zakazkach, neskutecne brzdi a prodrazuje exekuci statnich projektu. Vsichni ale vime, jak to vypadalo bez nej. Napr. ve startupech nic takovyho nemas, sledujes uplne jiny KPIs, pac visy ze ty lidi sou motivovany necim jinym, nez si urvat zvanec na ukor dlouhodobejch cilu.

    I v businessu (CR) je nedostatek vsestranne sikovnejch/motivovanejch lidi s holistickym pohledem na deni ve firme, natoz, aby se jim chtelo do soucasny politiky.

    No a pak se muze clovek rozhlidnout co nam zbylo ve snemovne...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SHEFIK: tak svobodna volba povolani neni zadnej treti zakon termodynamiky. ve skolce ti v CIne zmeri IQ a uz jses jasnej (v budoucnu)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    YMLADRIS: nova forma governmentu, kde kdyz ti okrsek nefunguje, strana te da popravit :DD

    Pobavilo. Vdecny povolani. Ti nejchytrejsi/nejkompetentnejsi se budou tlacit do tehle funkcnich pozic...
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    TUHO: univerzita je něco jako české dráhy nebo AV, takovej skanzen duší, co recyklujou dokola tu stejnou věc.
    YMLADRIS: nechceš si na ty fantasmagorie o crowdfuundingu AIgovernmentu najít nějaký jiný doupě?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TUHO: napadaji me dva gamechangery. bud "valecna ekonomika", tj stav ve kterem si ani verejna sprava nemuze dovolit stagnovat a jet na autopilot, protoze vsichni jsou v nervu a boji se o sve bezpeci. Napriklad az jaderne mocnosti, tedy chci rict AI mocnosti vyvinou nove AI-based zbranove systemy a vypuknou zavody ve zbrojeni 2.0.

    nebo skoro to samy ale pozitivne ramovany. nynejsi LLM systemy dokazou resit problemy jen takovym tim Kahnemanovskym "rychlym" instinktivnim myslenim, tim jeho systemem 1. prohledat stanovy prostor a neco placnout, obcas se trefit obcas ne. Hence ten nekonecny proud vtipu jak AI neco nevi, vi blbe. Ale ted je na poradu dne ucit LLM systemy myslet tim druhym "system 2" zpusobem, do hloubky, drzet si cely odvozovaci strom, doopravdy "hluboce myslet". (rozdil - vybrat si dum na prvni dobrou z katalogu, versus hluboce promyslet a navrhnout dum). Pokud by to do par let klaplo, AI by mohla zacit navrhovat fakt dobre projekty i pro tu verejnou spravu / suplovat nedostatek kvalitnich lidi. bychom se na to treba skladali na crowdsourcing webu :)
    TUHO
    TUHO --- ---
    YMLADRIS: No tak, ze to nekde nefunguje, neznemna ze to nemuze fungovat v principu nikde. Nevidim tam proste zadnej principialni problem - spoustu praktickejch a obtizne prekonatelnejch, to ano). Ale mame pred sebou spoustu obtizne prekonatelnejch problemu, ktery prekonat musime.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TUHO: mám zkušenost jen z univerzity a tam je ten proces zlepšování kvality naprosto fake. Zvolí se nějaké "indikátory" a pak se píšou "reporty". Změna ale není ani kdyby se leadership stavěl na hlavu, protože sebrat lidem peníze nemůžou / senát je odvolá že dělají moc vlny.

    Ministerstvo bude IMHO total to samý
    TUHO
    TUHO --- ---
    YMLADRIS: Jasne, ze to jde menit, ale musis se na to zamerit. Ona ta zpetnovazebni smycka nespadla taky do byznysu z nebe, on ji z nejakyho duvodu zavedl (vlastnik chtel vetsi zisk: zavadi monitoring spokojenosti zakazniku, ti nevolaj z call centera, protoze se zrovna nekomu chce zjistovat, jak se mas .). Neexistuje duvod, proc by takovy zadani nemohl vytvorit ten, ktery ovlada jinou formu byrokraticky organizace (kazda korporace je v podstate byrokracie). Takze tu zpetnovazebni smycku muzes vytvorit. Mnohdy se to uz deje a uspesne (muzu porovnat tim jak ziju na Slovensku, tak rozdil mezi urovni statni srpavy je znacny).
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TUHO: odpověď nemám, ale souvisí to s tou "reward funkcí". Zasilkovna chce maximalizovat zisk, proto neustále inovuje aby dělala věci o které mají klienti zájem. Česká pošta má jiný úkol - plnit veřejnou zakázku (roznášet důchody, doporučené dopisy) a nemá "reward funkci", nemá se kolem čeho zlepšovat a je strašná.

    Stejně tak jakýkoliv odbor na ministerstvu. Ti lidi ani nemají jak vědět, podle čeho by se vyhodnotil progres jejich práce, není tam ta zpětnovazební smyčka / profit. Měnit to nejde , třeba že by fungovala tuna soukromých agentur, které lze vyhodit a najmout jinou, protože kapitalismus má hrozný bad rap (oprávněně).

    Ani v relativně jednoduchých věcech se ta kompetenční smyčka nedá zavést (např že by učitel nebo doktor byl hodnocen podle toho jak jsou spokojeni jeho klienti). Natožpak lidi co by měli zavádět janevim tu dekarbonizaci. Je to podobné jako v tom socialismu - hlavně nenaštval ty u moci (např uhelná lobby)

    Jsem zvědavá zda mají šanci nějaké ty nové formy governmentu / ankap / radikál co teď zrušil v Argentině centrální banku / nebo teda ti Číňani kde když ti okrsek nefunguje, strana tě dá popravit ...

    Nevidím žádné jednoduché řešení co s tim
    TUHO
    TUHO --- ---
    SHEFIK: Ok, tak to asi chapem jinak robustnost. Ja nemyslim robustnost ve smyslu, cim vetsi tim lepsi, vidim giganticky moznosti pro zestihleni (predevsim v digitalizaci, lepsi informacni infrastrukture, etc), ale stejne vidim, ze je v urcitejch oblastech zasadne posilit kapacity. Nektery know how proste nevytvoris za den, plus kdyz ho nemas, tak ani nemuzes zadavat podklady pro dalsi subjekty / outsorcovat veci, protoze NEVIS CO A PROC mas zadavat.
    Mozna proste je lepsi slovo "kompetentnejsi"...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TUHO: ja nerikam, ze nepotrebujem stat. Jen rikam, ze robustnejsi neznamena vykonnejsi, a naopak cim robustnejsi, tim pomaleji bude dochazet k vytyceni nejakych strategickych cilu i realizaci. Zaroven ani nerikam, ze ma byt rozhodovani na externich subjektech, naopak psal jsem v minulem prispevku presny opak.

    Ad tvuj clanek, nemam cas to cist, ale ja tu nechci obhajovat konzultanty, klidne, at to jsou profesori vysokych skol, kdo prijde se strategii, jen rikam, ze by to nemel byt robustni statni aparat, kdo si ty experty drzi dlouhodobe, protoze si je proste nema sanci udrzet bud fyzicky, nebo jejich odbornost bude v delsim horizontu degradovat. (Jsem si vedom, ze profesori jsou v cr take statni zamestnanci, ale snad sem pointu dostatecne vysvetlil)
    TUHO
    TUHO --- ---
    SHEFIK: Problem je, ze my ten kompetentni stat / verejnou sferu potrebujeme. Korporace proste urcity druhy problemu neresej / nejsou schopny resit (jinak bysme mohli stat ostatne zrusit uplne).
    Neverim v outsorcovani klicovejch strategickejch rozhodnuti. Je to prilis riskantni, nejakou expertizu si proste musis drzet "doma". Jako kdo si asi myslis, ze ovlada ty konzultantsky spolecnosti typu Deloitte?

    ABOUT THE BIG CON
    A vital and timely investigation into the opaque and powerful consulting industry—and what to do about it

    There is an entrenched relationship between the consulting industry and the way business and government are managed today that must change. Mariana Mazzucato and Rosie Collington show that our economies’ reliance on companies such as McKinsey & Company, Boston Consulting Group, Bain & Company, PwC, Deloitte, KPMG, and EY stunts innovation, obfuscates corporate and political accountability, and impedes our collective mission of halting climate breakdown.

    The “Big Con” describes the confidence trick the consulting industry performs in contracts with hollowed-out and risk-averse governments and shareholder value-maximizing firms. It grew from the 1980s and 1990s in the wake of reforms by the neoliberal right and Third Way progressives, and it thrives on the ills of modern capitalism, from financialization and privatization to the climate crisis. It is possible because of the unique power that big consultancies wield through extensive contracts and networks—as advisors, legitimators, and outsourcers—and the illusion that they are objective sources of expertise and capacity. In the end, the Big Con weakens our businesses, infantilizes our governments, and warps our economies.

    In The Big Con, Mazzucato and Collington throw back the curtain on the consulting industry. They dive deep into important case studies of consultants taking the reins with disastrous results, such as the debacle of the roll out of HealthCare.gov and the tragic failures of governments to respond adequately to the COVID-19 pandemic. The result is an important and exhilarating intellectual journey into the modern economy’s beating heart. With peerless scholarship, and a wealth of original research, Mazzucato and Collington argue brilliantly for building a new system in which public and private sectors work innovatively for the common good.


    The Big Con by Mariana Mazzucato, Rosie Collington: 9780593492673 | PenguinRandomHouse.com: Books
    https://www.penguinrandomhouse.com/books/710959/the-big-con-by-mariana-mazzucato-and-rosie-collington/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    TUHO: jenze...

    Odbornost: je problem sehnat odborniky i v korporacich, natoz vymenit ty neodborny. Drzet treba kontinuitu odbornosti v tymu je v dynamickejch dobach globalniho veku dost narocny, jen co se lidi nauci zvladat svuj obor, chtej jit za lepsim, nebavi je dlouho neco budovat a prekonavat prekazky. (u statni spravy to bude opacne - lide si zajedou koleje a zmenu nebudou chtit). Kdybys chtel odbirne zaridit statni spravu, musel bys mit stesti na desitky tisic nadsencu, vnitrne motivovanejch pro vykon svyho, ne vzdy zabavnyho povolani.

    Atraktivita: platy se imho statnim urednikum za babise zvysovali nekolikrat, jinak moc nevidim, co ve statni sprave atraktivizovat, kdyz se musi striktne drzet zakonu a krom nejvyssich postu jde vpodstate jen o exekuci s minimem stupnu volnosti (coz je mozna i jeden z hlavnich problemu). K motivaci pak patri treba jistota zamestnani, uredni hodiny atd. Coz jsou z dlouhodobeho pohledu spis demotivacni faktory pro realny vykon.

    Robustnost: tohle je spis problem, lidi je tam urcite dost "V roce 2021 pracovalo podle dat, která deníku Echo24 poskytla analytička NRR Dlouhá, v sektoru vládních institucí 942,7 tisíc fyzických osob. Ty byly z hlediska zaměstnání přepočítány na 879,3 tisíce plných úvazků. Na celkovém průměrném evidenčním počtu zaměstnanců v ekonomice se tedy vládní sektor v roce 2021 podílel cca 22,1 %. "

    Spis by se mela resit efektivita jak aplikovanejch procesu (zacit u samotnejch zakonu), tak vykonu zamestnancu, nejaky meta-oddeleni cross vladnim sektorem pro optimalizaci a automatizaci. Odbornost kde to jde outsourcovat na 'nezavisle' subjekty (napr. studie deloitte - jsme schopni a llkdy prejit kompletne na renewables) a nechat nejakym zpusobem validovat snemovnu, predschvalenim od odborny komise - vcetne osazenstva lidi, kteri se tim denne zivi... pripadne referenda (u nas radeji ty odborny komise a snemovna).
    TUHO
    TUHO --- ---
    SHEFIK: PETER_PAN: Ja teda zatim, co teda zjistil, tak mame strasnej problem s kvalitou statni spravy jako takovy, proste neni dostatecne robustni na ukoly, ktery pred ni stojej - nema dostatecne silnej aparat na tvorbu podkladu pro strategicky rozhodnuti, nevy co jsou jeji zajmy, kam se ma ubirat etc. Diky tomu jsou potom ty rozhodnuti strasne tvarovany tlakem ruznejch zajmovejch skupin (a v tom tlaku nevyhrava zrovna ten nejrozumnejsi a nejferovejsi), ktery se taky strasne menej na zaklade toho, kdo odkad tlaci.
    Bohuzel nevidim zadnej politickej subjekt, kterje by si vytycil tohle jako neco, co je treba zmenit. Zvysit odbornost, zvysit atraktivitu statni spravy, otevrit to at je flexibilnejsi a schopnejsi, at je schopna tvorit aktivnejs strategicky rozhodnuti a komunikovat je s verejnosti.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    PETER_PAN: ze mame dlouhodobe neschopne vlady focusovat se na priority rizeni statu?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam