• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Destroying the Future Is the Most Cost-Effective
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZAHRADKAR: kleroterion resp. citizens' assembly se kvuli klimatu snazilo prosadit XR, mimochodem
    Citizens' assembly - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Citizens%27_assembly

    LLM: vadi mi, ze LLM nerozumi tomu, nakolik je ono samo duveryhodne, tj ze "nevi" ze halucinuje (odhaduje veci na zaklade podobnosti) a "nevi" jak moc je "jiste" co tvrdi. Chapu ze dokud zadnou jinou rozhodovaci metodu nema, tak to asi nemuze byt jinak.

    Az se v ML dosahne toho skutecnejsiho reasoningu from first principles, snad to neco rekne k tomu, ktere otazky ma smysl resit halucinovanim a ktere ne. A treba to prevezmou lidi. Tj zacne byt normalni rikat "nevim zda 12 nebo 20 DPH a to je uplne v poradku ze to nevim. na to se ma udelat socioekonomicky model". A postupne zacne byt politicky prijatelne "nechat to na ML inzenyrech". Mineno ty otazky jak teda stabilizovat klima.
    ZAHRADKAR
    ZAHRADKAR --- ---
    YMLADRIS: jj, s LLM delam a obcas je i trenuju, takze celkem chapu, jak jsou nadratovane. Ta analogie je pekna v tom, ze vetsinu casu jedeme vsichni na automat, ktery v zasade aplikuje pravidla. Nemame cas resit, jestli plotna pali nebo ne, jestli mame hlad, nebo zavrit oko, kdyz do nej leti triska. A ani nemame kapacitu si poctive vyhodnotit, jakeho politika vlastne bude nejlepsi volit. Takze nastupuji zkratky a emoce. Mame sice vedomi a jakousi tenkou neokortex vrstvu pro racionalni uvazovani, ale jeji pouziti je pomale a casto vede k vice otazkam nez odpovedim. V neustale komplexnejsim svete je tak cim dal vetsi hlad po jednoduchych resenich a odpovedich. A to presne nam nabizi PR masinerie vsech politickych stran - volte dobro, protoze jinak fasismus/komunismus. Tohle jedou uplne vsichni bez rozdilu. Markyz de Condorcet uz behem osvicenstvi argumentoval, ze demokracie muze fungovat pouze pokud kazdy ucastnik kolektivniho rozhodovani vybere spravne reseni s pravdepodobnosti > 1/2. Pokud ne, tak je lepsi, pokud rozhoduje jedinec (https://en.wikipedia.org/wiki/Condorcet%27s_jury_theorem ). Casta interpretace je takova, ze potrebujeme skvele skolstvi, aby toho lidi byli schopni. Ja osobne si myslim, ze ani se skolstvim toho lide v prumeru schopni nejsou. (Tedy jsou: jsou schopni rozhodnout, jestli zasit zito nebo kukurici, protoze tomu je schopny porozumet skoro kazdy. Ale jestli ma byt DPH 12% nebo 20%, nebo jestli se ma uctovat elektrina po fazich nebo souctove, to vetsine populace ani nevysvetlis, protoze pro ne je elektrina takove male kouzlo.) Otazka je cim nahradit demokracii, aby se nezvrhla v tyranii. To nevim. Mozna by castecne reseni bylo aspon toto: https://en.wikipedia.org/wiki/Kleroterion - mohlo by to odstranit tu silenou korupci, propagandu a rozdelovani spolecnosti skrz emoce behem volebnich kampani (ktere probihaji vlastne porad). A kvuli kterym nejsme schopni se domluvit ani na tom, jak to klima uplne nevyridit.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Kanada slibovala klimatická opatření, místo toho investuje do ropovodu - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/kanada-ropa-ropovod-sliby-dohoda-dostavba-investice.A240726_125056_eko-zahranicni_jla

    Ačkoli Kanada se již několik let dušuje, že to s ochranou klimatu myslí vážně, realita je trošku odlišná. Země zůstává jediným členem skupiny G7, který do atmosféry vypouští mnohem více skleníkových plynů než v roce 1990. Potvrzuje to i nejnovější rozhodnutí tamní vlády, které se týká převzetí ropovodu Trans Mountain a jeho následného rozšíření.

    ...

    Ještě v roce 2015 ze přitom strany kanadské vlády zaznívala velkolepá prohlášení týkající se silných klimatických ambicí. „Kanada je zpět, přátelé,“ zaznělo ze strany Justina Trudeaua jako kanadského premiéra na klimatickém summitu v Paříži.

    ...

    Plánovaná dostavba ropovodu ale není jediným problémem. Kanada totiž stále platí miliardové dotace ropnému průmyslu. Současná vláda zároveň schválila celou řadu kontroverzních ropných i plynových megaprojektů. V roce 2016 šlo kupříkladu o projekt LNG v severní Britské Kolumbii za 36 miliard dolarů, uzavírá The Guardian.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    YMLADRIS: jenze ten prinos spolecnosti se da krasne vycislit. Co se tyka relaxu mas vzdycky alternativy, lide nepotrebuji jit do tezko pristupny oblasti alp a tam si dat pivo a welness, aby si odpocinuli, o tom se myslim hadat nemusime? Proste nektery veci jak rikas jsou obvious.

    Jasne, nic se neda vypocitat do perfektniho detailu, tak to funguje i u negativnich externalit. Ale ty kazdodenni rozhodnuti se daji resit selskym rozumem a aplikaci trocha zodpovednosti za to, co se kolem nas deje.

    ...

    Ad ten kdo tu rozdava minusy, plz argumenty, at se nekam posunem a neni to jen libi nelibi...
    MINER
    MINER --- ---
    OT_: Pokud má jedno město 2 mega turistů ročně, nezdá se mi, že by na to lidi neměli.

    Švýcar nejsem, a byl jsem tam už několikrát, protože tam jsou nádherný hory.

    Nic, co popisuješ, jsem tam ani jednou nezažil. Za tejden tam nějaký vrtulník potkáš, ale ani ne každej den.

    Nedává žádnej smysl vozit pytle cementu vrtulníkem, když můžeš využít EV náklaďák s větší kapacitou, který tam obsluhují vše, co je dostupné po silnici. Je to řádově levnější a snazší.

    Je možný, že tam zrovna někdo něco stavěl a těch 200 metrů měl jen překladiště. Jednou jsem tohle taky zažil: během ani ne hodiny to měl vyřešený, a další dny zas nic. S tim, jak je to zařízlý do údolí, tak to může být potřeba i na nízko položené chaty nebo soukromé baráky, kam to jinak dostat nemusí být jak.
    OT_
    OT_ --- ---
    MINER: Já tam právě nějaký čas strávil a to nebylo několik vrtulníků týdně, v podstatě tam od od rána do západu slunce bzučely vždy tak 4 vrtulníky za hodinu, celkem dost mě to tam v těch velebných horách štvalo. A ten příklad se stavebninami byl opravdu na stavbu kousek za začátkem obce, jinak bych to tu nepsal. Samozřejmě nevím, zda je to tam běžná praxe, nebo si jen nějaký boomerský vykuk liboval, jak vrtulníkem vyjebal se zákazem spalovacích aut (což si myslím, že bude asi pravděpodobnější). A btw. funkční region je to tak leda pro japonské turisty, i pro běžné Švýcary je Zermatt drahý.
    Howgh, tímto končím s off topicem.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SHEFIK: otazka, zda horske chaty obsluhovane vrtulnikem je vrcholny satanismus (pro tebe obvious). nebo zda ma smysl recyklovat petky, nebo sazet stromy, nebo zasnezovat sjezdovky, nebo letat na dovolenou atd atd. To minim tim LLM uvazovanim. Tobe pivo asociuje nejaky veci, takze mas nazor. Ale ve skutecnosti neni ekonomicko/sociologicko/earth system model, ktery by inzenyrsky rekl "ma to takove a takove dopady", vcetne zamestnanosti, well-being obyvatelstva atd. a dalo by se evidence-based rozhodnout jak moc je neco zlo nebo dobro. a to i minim tim, ze nemame data a modely. kazdy ma nazor, ze neco je zlo, obviously. bitcoin, AI, turismus, daně, miliardáři, ... ja treba nechapu kolektivni sporty. za usetrene biliony by se dal vycistit ocean prece
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: problem kterej zminujes

    "O několik řádů větší problém jsou miliony lidí jezdících autem do práce, místo aby používali šetrnější dopravu."

    Ma uplne stejnej root cause jako pivo vrtulnikem :)
    MINER
    MINER --- ---
    MATT: Na tom se tu asi shodneme (doufám všichni).
    Jen bych sem vrátil ty priority.
    O několik řádů větší problém jsou miliony lidí jezdících autem do práce, místo aby používali šetrnější dopravu.

    Ty socializovaný negativní externality jsou ale skutečně systémovej problém. A to dokonce nejen u emisí.
    Bohužel další příklady jsou highly-processed food => epidemie obezity. Sociální sítě => polarizace a eroze demokracie.

    Bohužel prostě jako lidi nikdy nepřemýšlíme víc než pár let dopředu a rozhodujeme se podle aktuálních emocí bez uvážení dopadů, které nevidíme hned.

    Přitom téměř každý jev nebo chování, má jiný dopad v masovém a dlouhodobém měřítku, než samotná jedna aktivita.

    Otázka je, jak to změnit.
    MATT
    MATT --- ---
    TUHO: MINER: imho jsme selhali na ocenovani (budoucich) externalit. casto je to pak spojeny, ze privatizujem zisky, ale nasledny naklady pak nese spolecnost.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: tleska a podporuje. jednak ti kdo s tak blbym napadem prisli, dale ti turisti davajici si tam pivo a take 49.000 lidi, kteri dali videu like. To je ten problem na kterej sem upozornoval a cela pointa myho prispevku.
    MATT
    MATT --- ---
    New study disputes Hunga Tonga volcano's role in 2023–24 global warm-up
    https://phys.org/news/2024-07-disputes-hunga-tonga-volcano-role.html
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Můj point jsou hlavně ty priority.
    Vrtulníkům nikdo netleská, a je to snadno řešitelný už současnejma EV cargo dronama. Vlastně bych se divil, kdyby na ně do dekády nepřešli, páč to bude i levnější.

    Myslim, že hlavní rozpor máme v tom, jestli se vůbec vyplatí tímhle pálit čas. Můj hlavní point byl, že focus potřebujeme jinde, ne že bych tleskal vrtulníkům.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BESH: nerikam. Rikam, ze tam je alespon ucel cesty s pridanou hodnotou. Nerad bych se dostal do diskuze, ze dokud nevyresime magistralu, nebudeme resit jine problemy, ktere klimatu pomohou.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: to je stale nepochopeni. Nejde o to, jeszli neco zmeni svet, jde o to, ze lide fandi, roztleskavaji a venuji pozornost vecem, ktere klimatu skodi, misto aby svuj cas a usili venovali vecem, ktere pomahaji.

    Mj. ten tweet spada do letecke dopravy 2,2% na tvem obrazku.

    A nez odpovis, vem prosim v uvahu, ze my nejen ze se pro zastaveni globalniho oteplovani musime dostat na net zero, ale my musime take dostat co2 z atmosfery (oceanu), ktery jsme si tam na dluh ulozili. Protoze i net zero znamena stale ohrivani planety.

    Jinak sme v souladu, ze problemy se musi resit podle priorit, tedy dle tveho grafu nejvetsi focus na prumysl. Je nas ale 8 miliard a jsme schopni pracovat na vice problemech soucasne.

    Pro me prioritou jedna ale neni co mas v grafu, ale mindset lidske spolecnosti. Protoze pokud vrtunik vozici pivo nevidim jako problem, pak jsem si jisty, ze v praci nebudu mit klimaticky osvicenejsi akce.
    BESH
    BESH --- ---
    SHEFIK: Vetsina aut veze jednoho cloveka a vetsina tech jizd by sla absolvovat hromadnou dopravou. Pokud tomuhle rikas "efektivni alokace resources" a pak poukazujes na zasobovani alpskych chat helikopterou, tak se asi stejne nepotkame.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Že má něco lajky, neznamená, že to změní svět.

    Nemá smysl řešit drobnosti, ale to, co má fakt dopad.
    V EU tohle, Švýcarsko nebude moc jiný:

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BESH: to byl nahodnej tweet na kterej sem narazil. Na magistrale stoji vetsina lidi, protoze jede do prace (ano, nekdo za zabavou, ale neni to vetsina). V te praci generujou nejakou hodnotu pro spolecnost (pokud netezi treba na serverove farme Dogecoiny), Kdezto bez piva ve 4k metrech se obejdes, muzes si ho dat kdekoliv jinde na svete s mensi emisni stopou, treba hned ten den vecer. Nevytvari to zadnou hodnotu, je to velmi dobrej priklad naprosto neefektivni alokace resources.

    MINER: fajn, ale muj odkaz vedl na dovazku piva helikopterou. O zasobivani ostatnim jsem nemluvil a mas pravdu ze lokalni situaci neznam.

    Ten problem ale neni v tehle jednotlive cinnosti. Ten problem je, ze takovyhle prikladu nesmyslneho luxusu s velkou emisni stopu dovolime tisice a jeste je v klimatickem auditku na nyxu lide obhajuji, ze je to vlastne ok, v nejlepsim nepodstatne :) ...muzes se podivat kolik ten tweet ma liku

    = problem je v mindsetu nasi (vetsinove) spolecnosti.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Zřejmě jsi nepřečetl, že jsem psal, že ty chaty nezásobují jen pivem, ale komplet. Bez toho se tam nenajíš a nepřespíš, a tady ani nepojedeš.
    Když to místo neznáš, tak je pro tebe asi těžký si to představit. Já to tam znám dost.
    Lanovky tam jsou, ale lanovka nevede na každou chatu. Přes ledovec ani lanovku nepostavíš, protože se hejbe.

    Opět chci upozornit na to, že jde o celkový dopad.
    Ano, vozit pivo vrtulníkem je neefektivní. Jak velký dopad má těch pár chat na emise regionu? A zejména z města, které zakázalo auta.

    Nelíbí se ti pár vrtulníků týdně. Já považuji za důležitější, že eliminovali auta víc než 2 milionů turistů ročně. Navíc inspirativní pro ostatní města.
    BESH
    BESH --- ---
    SHEFIK: No ja to asi pochopil, ale porad mi to prijde hloupy. Proc zrovna tenhle priklad a ne treba fotka prazske magistraly kazdy den? I v tech Alpach bych si zkratka vybral treba lyzarske resorty a ne zasobovani SAC chat helikopterou. Na vsech tech chatach maji kupr. propracovany waste management a lidi si na ne musi dojit z doliny po svych. Kdyby cele Alpy byly jen tohle, tak jsme uplne v klidu. Proste spatny priklad.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: no hele ne. Argumentujes na zaklade nerelevantnich predpokladu. Region by bez piva nefungoval? Postavit tam zasobovaci lanovku by neslo?
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Ty chaty jsou ± 20 km. To fakt neni 2h, ale ± 10 min.
    Heliport maj přímo na vlaku v Zermattu. Moc nedává smysl vozit to odjinad, když to násobně levněji dopravíš vlakem a zásobovat potřebují nejen chaty, ale všechny hotely a penziony, kam to jen dovezeš EV náklaďákem.

    Jestli to chceš zkusit spočítat, musíš si nejdřív zkalibrovat parametry. V této úvaze je máš řádově špatně.

    Přidaná hodnota není ožralej turista, ale perfektně fungující region.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BESH: ale chapes ze slo o priklad a jeho pointu?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    A vzhledem k tomu, ze poptavka po energii (vcetne projekci do budoucna) nestaci tempu budovani renewables, pak je na miste i setrit a ne se tu placat po ramenou, ze energy waste je vlastne uplne cajk, pac mame vetsi problemy
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: jenze overconsumption a neefektivni alokace resources je za soucasneho energetickeho mixu podstatnou soucasti problemu.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Na to je právě potřeba porovnat ten dopad.

    Ty chaty zásobují komplet, nejen pivem, ale všim. Jinak by tam nikdo nenavečeřel a tedy ani nechodil. Jsou tam od konce devatenáctýho století.
    Jasně, můžeme všechno zavřít a všichni zůstat doma a nic nedělat.
    V případě Zermattu by to mimo jiné zrušilo celé město a ekonomiku a zaměstnanost regionu, protože ty lidi tam jezdí kvůli tomu.
    To taky můžem vypnout počítače, protože taky žerou energii.

    Cokoliv člověk dělá, produkuje emise. Ani jídlo neumíme zajistit bez emisí.

    Chápu tvojí výhradu, že si myslíš, že je to waste, ale je právě potřeba posoudit ten vliv.
    Je tohle fakt tak emisně náročné? Pokud je to vostrej emisní zářez, asi to stojí za to řešit a zrušit celý region. Pokud ne, asi je lepší zaměřit se jinam.
    Ty chaty se zásobujou fakt ± tak jednou týdně. I když má vrtulník velké emise na km, děje se to málo často.

    Doomed jsme, pokud nejsme schopni vyřešit ty velké problémy.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Pro predstavu heli s nakladem v ridkem vzduchu (vysoke vysky) si vezme az 100l na hodinu. Se vletem a pristani a vzdalenosti heliportu to mame 2 hodiny na zasobovani na jednu chatu, pac se musi vratit zpet pro naklad. Sudu tam meli na 14 dnu, max mesic. To mas 200 litru paliva na chatu za mesic.

    3 plne nadrze auta na 800km per chata per rekneme 3 tydny.

    Pridana hodnota pro lidstvo? Ozralej turista.

    How to Calculate the Full Cost of Owning a Helicopter  - HeliTrader
    https://helitrader.com/how-to-calculate-the-full-cost-of-owning-a-helicopter/
    BESH
    BESH --- ---
    SHEFIK: Pivo na alpskych chatach nas fakt nikam nezene. To sis nasel hodne hloupej priklad.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: tady nebyla vubec pointa co se vyplati vic z pohledu emisi, i kdyz si myslim ze vic sezere porad ta helikoptera. Pointou bylo, ze si lide proste musi dat to toceny pivo i ve spatne pristupnych mistech. Co dal? Vezmem soudek do vesmiru?

    Je to nesmyslna, primo idiotska alokace resources, v relaci k nejakym prinosum lidstva (vcetne ohledu na efektivitu). Tohle je presne to, co nas zene do chrtanu klimaticke zmeny plnou parou

    Dokud si tohle lidi nezacnou uvedomovat, tak jsme porad na ceste k #doomed

    ...

    Uz vubec nebudu komentovat zakaz zasobovani autem (klidne elektromobilem) a povoleni vrtulnikem na mistech pristupnych.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: ještě jsem dál promýšlela to téma jestli je problém v tom, že lidi potřebují stále větší telku. Maslow ještě používá vrstvu "esteem", kterou jsem nezmiňovala. "Kreativita" což jsem napsala já působí tak mírumilovně a volitelně a neproblematicky.

    Ale "esteem" (něco jsem dokázal, lidi si myslí, že jsem něco dokázal, jsem hodnotný člověk, jsem k něčemu, ...) to mi teď aktuálně připadá, že je to klíčové co tzv nefunguje. Nejsou rozpracovaný mechanismy, jak by si lidi mohli naplňovat tuto potřebu tak aby to celkově bylo pro greater good. Hodně energie jde do boje mezi lidma a do získávání achievements, které jsou problematické. (Symbolické statusové chování a pod.)

    "Esteem" přitom působí zrovna jako něco, v čem by mohli být humans dobře programovatelní - najít narativy, ve kterých určité mise a cíle a struggle kolem nich jsou atraktivní a vysoko společensky rozpoznávaný. A přitom to stabilizuje ekosystém atd.

    Peníze jsou jen prostředek k naplnění potřeb.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam