• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day


    "Given the sheer enormity of climate change, it’s okay to be depressed, to grieve. But please, don’t stay there too long. Join me in pure, unadulterated, righteous anger."


    "I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. Once you start to act, the hope is everywhere."

    "Our best scientists tell us insistently that a calamity is unfolding, that the life-support systems of the Earth are being damaged in ways that threaten our survival. Yet in the face of these facts we carry on as usual."

    “We’ve got to stop burning fossil fuels. So many aspects of life depend on fossil fuels, except for music and love and education and happiness. These things, which hardly use fossil fuels, are what we must focus on.”

    A nejde o to, že na to nemáme dostatečné technologie, ty by na řešení použít šly, ale chybí nám vůle a představivost je využít. Zůstáváme při zemi, přemýšlíme až moc rezervovaně. Technologický pokrok to sám o sobě nevyřeší. Problém jsme my, ne technologické nástroje.

    Rostouci hladiny oceanu, zmena atmosferickeho proudeni, zmeny v distribuci srazek a sucha. Zmeny karbonoveho, fosforoveho a dusikoveho cyklu, okyselovani oceanu. Jake jsou bezpecnostni rizika a jake potencialni klady dramatickych zmen fungovani zemskeho systemu?
    Ale take jak funguji masove dezinformacni kampane ropneho prumyslu a boj o verejne mineni na prahu noveho klimatickeho rezimu post-holocenu.
    rozbalit záhlaví
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: problem kterej zminujes

    "O několik řádů větší problém jsou miliony lidí jezdících autem do práce, místo aby používali šetrnější dopravu."

    Ma uplne stejnej root cause jako pivo vrtulnikem :)
    MINER
    MINER --- ---
    MATT: Na tom se tu asi shodneme (doufám všichni).
    Jen bych sem vrátil ty priority.
    O několik řádů větší problém jsou miliony lidí jezdících autem do práce, místo aby používali šetrnější dopravu.

    Ty socializovaný negativní externality jsou ale skutečně systémovej problém. A to dokonce nejen u emisí.
    Bohužel další příklady jsou highly-processed food => epidemie obezity. Sociální sítě => polarizace a eroze demokracie.

    Bohužel prostě jako lidi nikdy nepřemýšlíme víc než pár let dopředu a rozhodujeme se podle aktuálních emocí bez uvážení dopadů, které nevidíme hned.

    Přitom téměř každý jev nebo chování, má jiný dopad v masovém a dlouhodobém měřítku, než samotná jedna aktivita.

    Otázka je, jak to změnit.
    MATT
    MATT --- ---
    TUHO: MINER: imho jsme selhali na ocenovani (budoucich) externalit. casto je to pak spojeny, ze privatizujem zisky, ale nasledny naklady pak nese spolecnost.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: tleska a podporuje. jednak ti kdo s tak blbym napadem prisli, dale ti turisti davajici si tam pivo a take 49.000 lidi, kteri dali videu like. To je ten problem na kterej sem upozornoval a cela pointa myho prispevku.
    MATT
    MATT --- ---
    New study disputes Hunga Tonga volcano's role in 2023–24 global warm-up
    https://phys.org/news/2024-07-disputes-hunga-tonga-volcano-role.html
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Můj point jsou hlavně ty priority.
    Vrtulníkům nikdo netleská, a je to snadno řešitelný už současnejma EV cargo dronama. Vlastně bych se divil, kdyby na ně do dekády nepřešli, páč to bude i levnější.

    Myslim, že hlavní rozpor máme v tom, jestli se vůbec vyplatí tímhle pálit čas. Můj hlavní point byl, že focus potřebujeme jinde, ne že bych tleskal vrtulníkům.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BESH: nerikam. Rikam, ze tam je alespon ucel cesty s pridanou hodnotou. Nerad bych se dostal do diskuze, ze dokud nevyresime magistralu, nebudeme resit jine problemy, ktere klimatu pomohou.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: to je stale nepochopeni. Nejde o to, jeszli neco zmeni svet, jde o to, ze lide fandi, roztleskavaji a venuji pozornost vecem, ktere klimatu skodi, misto aby svuj cas a usili venovali vecem, ktere pomahaji.

    Mj. ten tweet spada do letecke dopravy 2,2% na tvem obrazku.

    A nez odpovis, vem prosim v uvahu, ze my nejen ze se pro zastaveni globalniho oteplovani musime dostat na net zero, ale my musime take dostat co2 z atmosfery (oceanu), ktery jsme si tam na dluh ulozili. Protoze i net zero znamena stale ohrivani planety.

    Jinak sme v souladu, ze problemy se musi resit podle priorit, tedy dle tveho grafu nejvetsi focus na prumysl. Je nas ale 8 miliard a jsme schopni pracovat na vice problemech soucasne.

    Pro me prioritou jedna ale neni co mas v grafu, ale mindset lidske spolecnosti. Protoze pokud vrtunik vozici pivo nevidim jako problem, pak jsem si jisty, ze v praci nebudu mit klimaticky osvicenejsi akce.
    BESH
    BESH --- ---
    SHEFIK: Vetsina aut veze jednoho cloveka a vetsina tech jizd by sla absolvovat hromadnou dopravou. Pokud tomuhle rikas "efektivni alokace resources" a pak poukazujes na zasobovani alpskych chat helikopterou, tak se asi stejne nepotkame.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Že má něco lajky, neznamená, že to změní svět.

    Nemá smysl řešit drobnosti, ale to, co má fakt dopad.
    V EU tohle, Švýcarsko nebude moc jiný:

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BESH: to byl nahodnej tweet na kterej sem narazil. Na magistrale stoji vetsina lidi, protoze jede do prace (ano, nekdo za zabavou, ale neni to vetsina). V te praci generujou nejakou hodnotu pro spolecnost (pokud netezi treba na serverove farme Dogecoiny), Kdezto bez piva ve 4k metrech se obejdes, muzes si ho dat kdekoliv jinde na svete s mensi emisni stopou, treba hned ten den vecer. Nevytvari to zadnou hodnotu, je to velmi dobrej priklad naprosto neefektivni alokace resources.

    MINER: fajn, ale muj odkaz vedl na dovazku piva helikopterou. O zasobivani ostatnim jsem nemluvil a mas pravdu ze lokalni situaci neznam.

    Ten problem ale neni v tehle jednotlive cinnosti. Ten problem je, ze takovyhle prikladu nesmyslneho luxusu s velkou emisni stopu dovolime tisice a jeste je v klimatickem auditku na nyxu lide obhajuji, ze je to vlastne ok, v nejlepsim nepodstatne :) ...muzes se podivat kolik ten tweet ma liku

    = problem je v mindsetu nasi (vetsinove) spolecnosti.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Zřejmě jsi nepřečetl, že jsem psal, že ty chaty nezásobují jen pivem, ale komplet. Bez toho se tam nenajíš a nepřespíš, a tady ani nepojedeš.
    Když to místo neznáš, tak je pro tebe asi těžký si to představit. Já to tam znám dost.
    Lanovky tam jsou, ale lanovka nevede na každou chatu. Přes ledovec ani lanovku nepostavíš, protože se hejbe.

    Opět chci upozornit na to, že jde o celkový dopad.
    Ano, vozit pivo vrtulníkem je neefektivní. Jak velký dopad má těch pár chat na emise regionu? A zejména z města, které zakázalo auta.

    Nelíbí se ti pár vrtulníků týdně. Já považuji za důležitější, že eliminovali auta víc než 2 milionů turistů ročně. Navíc inspirativní pro ostatní města.
    BESH
    BESH --- ---
    SHEFIK: No ja to asi pochopil, ale porad mi to prijde hloupy. Proc zrovna tenhle priklad a ne treba fotka prazske magistraly kazdy den? I v tech Alpach bych si zkratka vybral treba lyzarske resorty a ne zasobovani SAC chat helikopterou. Na vsech tech chatach maji kupr. propracovany waste management a lidi si na ne musi dojit z doliny po svych. Kdyby cele Alpy byly jen tohle, tak jsme uplne v klidu. Proste spatny priklad.
    PULNOC
    PULNOC --- ---
    YMLADRIS: tybrdo Ymladris ty nekdy pises jak chlap. Pry Maslow.

    Tohle nepotrebujeme, tenhle bullshit nas dostal tam kde jsme. Musime min myslet hlavou a vic srdcem. Pak nebudeme resit zadny esteem a podobne picoviny. 99% lidi zije v totalni emocionalni deprivaci a reseni je nasnade, neni potreba to prekomplikovat. Jasne ze nicime planetu kdyz vsichni se tady nenavidi protoze ve svem zivote zazili lasky tak za 2 stamprle. My to tady chceme znicit, a dari se nam to. Jedine co to muze zastavit je, pokud si dame duvod mit nasi existenci tady radi.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: no hele ne. Argumentujes na zaklade nerelevantnich predpokladu. Region by bez piva nefungoval? Postavit tam zasobovaci lanovku by neslo?
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Ty chaty jsou ± 20 km. To fakt neni 2h, ale ± 10 min.
    Heliport maj přímo na vlaku v Zermattu. Moc nedává smysl vozit to odjinad, když to násobně levněji dopravíš vlakem a zásobovat potřebují nejen chaty, ale všechny hotely a penziony, kam to jen dovezeš EV náklaďákem.

    Jestli to chceš zkusit spočítat, musíš si nejdřív zkalibrovat parametry. V této úvaze je máš řádově špatně.

    Přidaná hodnota není ožralej turista, ale perfektně fungující region.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BESH: ale chapes ze slo o priklad a jeho pointu?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    A vzhledem k tomu, ze poptavka po energii (vcetne projekci do budoucna) nestaci tempu budovani renewables, pak je na miste i setrit a ne se tu placat po ramenou, ze energy waste je vlastne uplne cajk, pac mame vetsi problemy
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: jenze overconsumption a neefektivni alokace resources je za soucasneho energetickeho mixu podstatnou soucasti problemu.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Na to je právě potřeba porovnat ten dopad.

    Ty chaty zásobují komplet, nejen pivem, ale všim. Jinak by tam nikdo nenavečeřel a tedy ani nechodil. Jsou tam od konce devatenáctýho století.
    Jasně, můžeme všechno zavřít a všichni zůstat doma a nic nedělat.
    V případě Zermattu by to mimo jiné zrušilo celé město a ekonomiku a zaměstnanost regionu, protože ty lidi tam jezdí kvůli tomu.
    To taky můžem vypnout počítače, protože taky žerou energii.

    Cokoliv člověk dělá, produkuje emise. Ani jídlo neumíme zajistit bez emisí.

    Chápu tvojí výhradu, že si myslíš, že je to waste, ale je právě potřeba posoudit ten vliv.
    Je tohle fakt tak emisně náročné? Pokud je to vostrej emisní zářez, asi to stojí za to řešit a zrušit celý region. Pokud ne, asi je lepší zaměřit se jinam.
    Ty chaty se zásobujou fakt ± tak jednou týdně. I když má vrtulník velké emise na km, děje se to málo často.

    Doomed jsme, pokud nejsme schopni vyřešit ty velké problémy.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Pro predstavu heli s nakladem v ridkem vzduchu (vysoke vysky) si vezme az 100l na hodinu. Se vletem a pristani a vzdalenosti heliportu to mame 2 hodiny na zasobovani na jednu chatu, pac se musi vratit zpet pro naklad. Sudu tam meli na 14 dnu, max mesic. To mas 200 litru paliva na chatu za mesic.

    3 plne nadrze auta na 800km per chata per rekneme 3 tydny.

    Pridana hodnota pro lidstvo? Ozralej turista.

    How to Calculate the Full Cost of Owning a Helicopter  - HeliTrader
    https://helitrader.com/how-to-calculate-the-full-cost-of-owning-a-helicopter/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam