• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day


    "Given the sheer enormity of climate change, it’s okay to be depressed, to grieve. But please, don’t stay there too long. Join me in pure, unadulterated, righteous anger."


    "I don’t want your hope. I don’t want you to be hopeful. I want you to panic. I want you to feel the fear I feel every day. And then I want you to act. Once you start to act, the hope is everywhere."

    "Our best scientists tell us insistently that a calamity is unfolding, that the life-support systems of the Earth are being damaged in ways that threaten our survival. Yet in the face of these facts we carry on as usual."

    “We’ve got to stop burning fossil fuels. So many aspects of life depend on fossil fuels, except for music and love and education and happiness. These things, which hardly use fossil fuels, are what we must focus on.”

    A nejde o to, že na to nemáme dostatečné technologie, ty by na řešení použít šly, ale chybí nám vůle a představivost je využít. Zůstáváme při zemi, přemýšlíme až moc rezervovaně. Technologický pokrok to sám o sobě nevyřeší. Problém jsme my, ne technologické nástroje.

    Rostouci hladiny oceanu, zmena atmosferickeho proudeni, zmeny v distribuci srazek a sucha. Zmeny karbonoveho, fosforoveho a dusikoveho cyklu, okyselovani oceanu. Jake jsou bezpecnostni rizika a jake potencialni klady dramatickych zmen fungovani zemskeho systemu?
    Ale take jak funguji masove dezinformacni kampane ropneho prumyslu a boj o verejne mineni na prahu noveho klimatickeho rezimu post-holocenu.
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Můj point jsou hlavně ty priority.
    Vrtulníkům nikdo netleská, a je to snadno řešitelný už současnejma EV cargo dronama. Vlastně bych se divil, kdyby na ně do dekády nepřešli, páč to bude i levnější.

    Myslim, že hlavní rozpor máme v tom, jestli se vůbec vyplatí tímhle pálit čas. Můj hlavní point byl, že focus potřebujeme jinde, ne že bych tleskal vrtulníkům.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: to je stale nepochopeni. Nejde o to, jeszli neco zmeni svet, jde o to, ze lide fandi, roztleskavaji a venuji pozornost vecem, ktere klimatu skodi, misto aby svuj cas a usili venovali vecem, ktere pomahaji.

    Mj. ten tweet spada do letecke dopravy 2,2% na tvem obrazku.

    A nez odpovis, vem prosim v uvahu, ze my nejen ze se pro zastaveni globalniho oteplovani musime dostat na net zero, ale my musime take dostat co2 z atmosfery (oceanu), ktery jsme si tam na dluh ulozili. Protoze i net zero znamena stale ohrivani planety.

    Jinak sme v souladu, ze problemy se musi resit podle priorit, tedy dle tveho grafu nejvetsi focus na prumysl. Je nas ale 8 miliard a jsme schopni pracovat na vice problemech soucasne.

    Pro me prioritou jedna ale neni co mas v grafu, ale mindset lidske spolecnosti. Protoze pokud vrtunik vozici pivo nevidim jako problem, pak jsem si jisty, ze v praci nebudu mit klimaticky osvicenejsi akce.
    BESH
    BESH --- ---
    SHEFIK: Vetsina aut veze jednoho cloveka a vetsina tech jizd by sla absolvovat hromadnou dopravou. Pokud tomuhle rikas "efektivni alokace resources" a pak poukazujes na zasobovani alpskych chat helikopterou, tak se asi stejne nepotkame.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Že má něco lajky, neznamená, že to změní svět.

    Nemá smysl řešit drobnosti, ale to, co má fakt dopad.
    V EU tohle, Švýcarsko nebude moc jiný:

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BESH: to byl nahodnej tweet na kterej sem narazil. Na magistrale stoji vetsina lidi, protoze jede do prace (ano, nekdo za zabavou, ale neni to vetsina). V te praci generujou nejakou hodnotu pro spolecnost (pokud netezi treba na serverove farme Dogecoiny), Kdezto bez piva ve 4k metrech se obejdes, muzes si ho dat kdekoliv jinde na svete s mensi emisni stopou, treba hned ten den vecer. Nevytvari to zadnou hodnotu, je to velmi dobrej priklad naprosto neefektivni alokace resources.

    MINER: fajn, ale muj odkaz vedl na dovazku piva helikopterou. O zasobivani ostatnim jsem nemluvil a mas pravdu ze lokalni situaci neznam.

    Ten problem ale neni v tehle jednotlive cinnosti. Ten problem je, ze takovyhle prikladu nesmyslneho luxusu s velkou emisni stopu dovolime tisice a jeste je v klimatickem auditku na nyxu lide obhajuji, ze je to vlastne ok, v nejlepsim nepodstatne :) ...muzes se podivat kolik ten tweet ma liku

    = problem je v mindsetu nasi (vetsinove) spolecnosti.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Zřejmě jsi nepřečetl, že jsem psal, že ty chaty nezásobují jen pivem, ale komplet. Bez toho se tam nenajíš a nepřespíš, a tady ani nepojedeš.
    Když to místo neznáš, tak je pro tebe asi těžký si to představit. Já to tam znám dost.
    Lanovky tam jsou, ale lanovka nevede na každou chatu. Přes ledovec ani lanovku nepostavíš, protože se hejbe.

    Opět chci upozornit na to, že jde o celkový dopad.
    Ano, vozit pivo vrtulníkem je neefektivní. Jak velký dopad má těch pár chat na emise regionu? A zejména z města, které zakázalo auta.

    Nelíbí se ti pár vrtulníků týdně. Já považuji za důležitější, že eliminovali auta víc než 2 milionů turistů ročně. Navíc inspirativní pro ostatní města.
    BESH
    BESH --- ---
    SHEFIK: No ja to asi pochopil, ale porad mi to prijde hloupy. Proc zrovna tenhle priklad a ne treba fotka prazske magistraly kazdy den? I v tech Alpach bych si zkratka vybral treba lyzarske resorty a ne zasobovani SAC chat helikopterou. Na vsech tech chatach maji kupr. propracovany waste management a lidi si na ne musi dojit z doliny po svych. Kdyby cele Alpy byly jen tohle, tak jsme uplne v klidu. Proste spatny priklad.
    PULNOC
    PULNOC --- ---
    YMLADRIS: tybrdo Ymladris ty nekdy pises jak chlap. Pry Maslow.

    Tohle nepotrebujeme, tenhle bullshit nas dostal tam kde jsme. Musime min myslet hlavou a vic srdcem. Pak nebudeme resit zadny esteem a podobne picoviny. 99% lidi zije v totalni emocionalni deprivaci a reseni je nasnade, neni potreba to prekomplikovat. Jasne ze nicime planetu kdyz vsichni se tady nenavidi protoze ve svem zivote zazili lasky tak za 2 stamprle. My to tady chceme znicit, a dari se nam to. Jedine co to muze zastavit je, pokud si dame duvod mit nasi existenci tady radi.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: no hele ne. Argumentujes na zaklade nerelevantnich predpokladu. Region by bez piva nefungoval? Postavit tam zasobovaci lanovku by neslo?
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Ty chaty jsou ± 20 km. To fakt neni 2h, ale ± 10 min.
    Heliport maj přímo na vlaku v Zermattu. Moc nedává smysl vozit to odjinad, když to násobně levněji dopravíš vlakem a zásobovat potřebují nejen chaty, ale všechny hotely a penziony, kam to jen dovezeš EV náklaďákem.

    Jestli to chceš zkusit spočítat, musíš si nejdřív zkalibrovat parametry. V této úvaze je máš řádově špatně.

    Přidaná hodnota není ožralej turista, ale perfektně fungující region.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BESH: ale chapes ze slo o priklad a jeho pointu?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    A vzhledem k tomu, ze poptavka po energii (vcetne projekci do budoucna) nestaci tempu budovani renewables, pak je na miste i setrit a ne se tu placat po ramenou, ze energy waste je vlastne uplne cajk, pac mame vetsi problemy
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: jenze overconsumption a neefektivni alokace resources je za soucasneho energetickeho mixu podstatnou soucasti problemu.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Na to je právě potřeba porovnat ten dopad.

    Ty chaty zásobují komplet, nejen pivem, ale všim. Jinak by tam nikdo nenavečeřel a tedy ani nechodil. Jsou tam od konce devatenáctýho století.
    Jasně, můžeme všechno zavřít a všichni zůstat doma a nic nedělat.
    V případě Zermattu by to mimo jiné zrušilo celé město a ekonomiku a zaměstnanost regionu, protože ty lidi tam jezdí kvůli tomu.
    To taky můžem vypnout počítače, protože taky žerou energii.

    Cokoliv člověk dělá, produkuje emise. Ani jídlo neumíme zajistit bez emisí.

    Chápu tvojí výhradu, že si myslíš, že je to waste, ale je právě potřeba posoudit ten vliv.
    Je tohle fakt tak emisně náročné? Pokud je to vostrej emisní zářez, asi to stojí za to řešit a zrušit celý region. Pokud ne, asi je lepší zaměřit se jinam.
    Ty chaty se zásobujou fakt ± tak jednou týdně. I když má vrtulník velké emise na km, děje se to málo často.

    Doomed jsme, pokud nejsme schopni vyřešit ty velké problémy.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Pro predstavu heli s nakladem v ridkem vzduchu (vysoke vysky) si vezme az 100l na hodinu. Se vletem a pristani a vzdalenosti heliportu to mame 2 hodiny na zasobovani na jednu chatu, pac se musi vratit zpet pro naklad. Sudu tam meli na 14 dnu, max mesic. To mas 200 litru paliva na chatu za mesic.

    3 plne nadrze auta na 800km per chata per rekneme 3 tydny.

    Pridana hodnota pro lidstvo? Ozralej turista.

    How to Calculate the Full Cost of Owning a Helicopter  - HeliTrader
    https://helitrader.com/how-to-calculate-the-full-cost-of-owning-a-helicopter/
    BESH
    BESH --- ---
    SHEFIK: Pivo na alpskych chatach nas fakt nikam nezene. To sis nasel hodne hloupej priklad.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: tady nebyla vubec pointa co se vyplati vic z pohledu emisi, i kdyz si myslim ze vic sezere porad ta helikoptera. Pointou bylo, ze si lide proste musi dat to toceny pivo i ve spatne pristupnych mistech. Co dal? Vezmem soudek do vesmiru?

    Je to nesmyslna, primo idiotska alokace resources, v relaci k nejakym prinosum lidstva (vcetne ohledu na efektivitu). Tohle je presne to, co nas zene do chrtanu klimaticke zmeny plnou parou

    Dokud si tohle lidi nezacnou uvedomovat, tak jsme porad na ceste k #doomed

    ...

    Uz vubec nebudu komentovat zakaz zasobovani autem (klidne elektromobilem) a povoleni vrtulnikem na mistech pristupnych.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: ještě jsem dál promýšlela to téma jestli je problém v tom, že lidi potřebují stále větší telku. Maslow ještě používá vrstvu "esteem", kterou jsem nezmiňovala. "Kreativita" což jsem napsala já působí tak mírumilovně a volitelně a neproblematicky.

    Ale "esteem" (něco jsem dokázal, lidi si myslí, že jsem něco dokázal, jsem hodnotný člověk, jsem k něčemu, ...) to mi teď aktuálně připadá, že je to klíčové co tzv nefunguje. Nejsou rozpracovaný mechanismy, jak by si lidi mohli naplňovat tuto potřebu tak aby to celkově bylo pro greater good. Hodně energie jde do boje mezi lidma a do získávání achievements, které jsou problematické. (Symbolické statusové chování a pod.)

    "Esteem" přitom působí zrovna jako něco, v čem by mohli být humans dobře programovatelní - najít narativy, ve kterých určité mise a cíle a struggle kolem nich jsou atraktivní a vysoko společensky rozpoznávaný. A přitom to stabilizuje ekosystém atd.

    Peníze jsou jen prostředek k naplnění potřeb.
    MINER
    MINER --- ---
    OT_: Helikoptéra to netransportovala do obce, ale na horský chaty kolem. Jsou jich tam desítky, a některé jsou dostupné jen přes ledovec s rizikem pádu do trhliny. Včetně nejvýše položené budovy v Evropě vůbec, Margherita, 4554 m nad mořem. To je předpokládám případ i SHEFIK:

    Do Zermattu je zákaz vjezdu nejen ICE, ale všech soukromých aut.
    Dopravu do obce maj vyřešenou, maj i EV náklaďáky a jede tam i vlak.

    Můžete spočítat, kolik emisí udělá zásobování horských chat jednou týdně na pár kilometrů helikoptérou a porovnat to s tím, kolik emisí ušetří jedno z mála měst, které zakázalo vjezd autům. Každopádně vrtulníkem nezásobují město, ale nedostupné chaty kolem čtyřtisícovek.
    NIEKT0
    NIEKT0 --- ---
    YMLADRIS: Tam je spatna vazba, velky bussiness ti spatne ovplyvnuje zakonodarstvo/regulatoriku, prave preto ze ma kopu $$ (u nas napr. kretensky, CEZ, PRE, ...)
    OT_
    OT_ --- ---
    SHEFIK: Já jsem nejvíc zíral před pár lety v Zermattu. Do obce je zákaz vjezdu ICE vozidel, takže náklaďáky složily tvárnice, cement apod. u cedule začátek obce a posledních 200 metrů na staveniště ten materiál transportovala helikoptéra:)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam