• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TUHOKlimaticka zmena / Thank you so much for ruining my day
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    ZAHRADKAR: skvele formulovany

    A tohle: "Jinak se snazime dost o low-carbon-footprint, ale ne proto, abychom se tim nejak odlisovali, ale spis proto, ze to jde ruku v ruce se zdravejsim zivotem (zelenina ze zahrady, prace se drevem misto fitka, atp)..."

    Je imho to nejdulezitejsi. Najit si ty 'blizky' benefity v tech 'dalekejch' (casove, prostorove) problemech, protoze pak clovek zjisti, ze je pak v jeho osobnim zajmu zit s dlouhodobymi cili.

    Na prikladu volnyho casu/cestovani - sedim doma u tv, sedim v praci, sedim u piva, chci ve volnym case jeste sedet v aute a jezdit kazdej den na x vejletu? Spousta sousedu v kempu u more to tak delalo. Nez aby nasli zabavu v okoli, bylo pro ne jednodussi sedet a hledat na mobilu kam pojedou, aby mohli dalsi cas sedet v aute a buhvi jakpu sedaci atrakci si uzit. To pro telo ani ducha zdravy...

    Na prikladu prace - mam stejnou zkusenost. Rict, ze nechces letet pred par lety bylo sprosty slovo. Ano, jednou, dvakrat rocne videt tym z pulky sveta fajn (vuci tymovy efektivite/vztahum), ale proc vsechny hnat do letadel kazdej mesic? A presne jak rikas, lidi, co nemeli koc prace a chteli si uzit cestovani byli schopny obhajovat do krve, jak to nic nezmeni, jak je to marginalni problem...

    Ted se rok setrilo a najednou to jde, staci zapnout kameru obcas (ktera zere taky dost energie - v prepoctu na data cca 500MB-1GB za hodinovej meeting s kamerou). Tak ted uz je sposty jen rikat, ze bez kamery to jde taky (overeno nekolika lety s Indama na drate bez kamery).

    Proste i to budovani infrastruktur ma prostory pro optimalizaci/efektivitu. Ale nejde to zobecnit, to rozhodnuti zase musi udelat kazdej sam dle situace.

    Atd atd.
    ZAHRADKAR
    ZAHRADKAR --- ---
    TADEAS, YMLADRIS: Ty hodnoty jsou univerzalni, vsak to na konci sam pises - tj ne jen krestanske. Interpretace je ruzna, u nas bych nerekl, ze nejak zvlast krestanska. Naopak, ale to je na dele. Jen pro priklad: v nasi domacnosti se nejak nenosi zachranovat vsechno a vsechny, jsme casto konfrontovani se smrti v prirode (na zahrade, ve vcelach, v lese). To je na dele, ale jeden priklad za vsechny: zena je treba velkym obhajcem euthanazie ...

    My se vubec nepokousime o nejake univerzalni hodnoty, nerikam, ze to tak je obecne platne, ze se shodneme na tom, co je laska. V nic takoveho ani neverim. Ale mam takovou zkusenost, ze na pravde se s lidmi vetsinou shodnu, lidi ji jako kvalitu umi identifikovat (nedavno se objevil clanek, ktery nachazi konzistentni vektorove zobrazeni uvnitr LLM, ktere odpovidaji "pravdivosti", takze je mozne, ze je to nejaka vlasnost primo mysleni/mozku). S laskou a krasou uz je to slozitejsi, jsou jeste relativnejsi. Dulezite je, aby to davalo smysl nam, protoze my to pak musime obhajit tem detem. Jestli jim dame dobry obraz sveta nebo ne, to nevim. Ale tak lide jsou v zasade schopni uvazovat racionalne, kdyz se snazi, tj vyhodnotit, zda je jejich chovani v souladu s jejich cily.

    Jestlize je hlavni cil prezit, ale pak byt v bezpeci, mit rodinu, atd, dle Maslowa, tak je to vsechno treba nejak vyvazit. Potrebujeme na dovolenou do Indie/USA? Neporebujeme. Potrebujeme do Stredozemi? No, uplne ne, ale pak je to horsi se zdravim na podzim/v zime. Jinak se snazime dost o low-carbon-footprint, ale ne proto, abychom se tim nejak odlisovali, ale spis proto, ze to jde ruku v ruce se zdravejsim zivotem (zelenina ze zahrady, prace se drevem misto fitka, atp)...
    TADEAS: jj, ja jsem se naletal po celem svete az dost, takze ja nikoho nesoudim. Jednou jsem si ale uvedomil, ze vetsina tech cest je zbytecnych, ze se to da resit po netu, pak nastesti prisel Covid a uvedomilo si to vice lidi, ja zmenil praci, abych uz cestovat nemusel a jsem za to rad. Chapu, ze pro byznys je treba nekdy osobniho setkani, to asi eliminovat uplne nejde. Nicmene kolik % tvori opravdu nezbytne cesty? IMHO mensinu.

    U toho letani je zajimava jedna vec: kdyz jsem pred lety nekde zminil mezi kamarady, ze jsme se rozhodli si to "zakazat", tak na nas dost hledeli a byli taci, kteri nam zacali vysvetlovat, ze je to blbost, ze tim nic nezmenime, ze prece nemuzeme zit jako asketi, atp. Ta reakce byla podobna, jako kdyz jsem opet pret lety oznamil, ze si nedam alkohol. Byli taci, kteri to vzali, ale i taci, kteri meli potrebu me nejak premlouvat. Interpertuju to tak, ze sami vedi, ze by nemeli (letat/pit), ale proste chteji, tak je pochopitelne irituje, kdyz nekdo prestane. Ja ale nikomu nerikam, co ma delat, to je prece kazdeho vec.

    Ad hrat hru infrastruktur: ja si porad kladu (nezodpovezenou) otazku: delam to opravdu pro dobro budouci generace, nebo pro sve ego?
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ZAHRADKAR: abych jeste ilustroval ty dve temata letani a ten mezigeneracni pohled

    letani:
    souvisi se socioekonomickym statusem. z pohledu prace - pokud chces nejak zasadneji hrat tu hru infrastruktur, tak cim vetsi v ni mas podil, risk, sazku, tim vic typicky potrebujes vyuzivat dopravni system. abys zorganizoval cokoliv vetsiho, prakticky to bez toho nelze. samozrejme, je to babylon, atd .) takze lze to smahem odsoudit, ale zaroven se tomu nejak strukturne moc nelze vyhnout. z pohledu volneho casu - musel by se obhajit turismus, tam je to asi obtizne. pak je tu dalsi pohled a tim je kontakt s ruznymi ekosystemy planety, coz velmi rozviji tu roli cloveka-hyperpredatora, kultivuje rekneme siri zakotveni v tech ekosystemech. to typicky obnasi nejakou miru vyuzivani toho dopravniho systemu.

    mezigeneracni pohled:
    kvalita zivota v te bohatsi casti sveta stoji na infrastrukturach, ktere nasi predci budovali poslednich 200 let, cili je to docela zasadni projekt, kde se muzeme divat na to, jaka byla ta vize, ktera mobilizovala k tomu budovani, jakou roli tam hraly budouci generace, "deti", atd. protoze v nejakem smyslu je to motiv ("delame to pro deti / dalsi generace"), kterym lze vysvetlovat skoro cokoliv. nenese to sebou nutne podle me zadny konkretni zpusob rozhodovani nebo stanovovani limitu.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    ZAHRADKAR: mezigeneracni pohled je fajn check vuci dulezitym rozhodnutim, jako aspirace. participace na lasce pravde, krase, to podporuju, ale to je soucasti rekneme nejake krestanske antropologie, tj. je to soucasti nejakych vykladovych systemu, kde se clovek nevyrovnaval s roli hyperpredatora (regulacni pozici vuci ekosystemum planety) a roli (hyper)civlizatora, cili svou moci budovat civilizacni infrastruktury. tj. jde o predplanetarni nahled .) ... soucasti soucasneho procesu je prechod na tu systemovou uroven (planety) a revize nasich roli, metod kolektivniho rozhodovani, vytvareni modelu, ... od toho se muze odvijet specificka antropologie a revidovat ty pojmy lasky, krasy, pravdy, atp. dle konkretni kultury.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZAHRADKAR: shefik to asi bere tak, že kdo provozuje a užívá vrtulníky na zásobování chat přece zjevně nemůže být v subjektivním stavu kdy by mu to vycházelo jako net Positive pro krásu a pravdu. Že to lidi dělají nutně mindless, kdyby se trochu uvědomili tak přestanou. (Jo?) A to je to co já nevím zda tak je

    Že sis to převedl na co ti řeknou děti. První roky po probuzení jsem to tak měla hodně (syn jednou totálně nepochopí jak jsem mohla vědět a přitom nedávat veškerou energii do konání proti rozpadu klimatu). Dělala jsem na tom hodně. Ale nejsem dost dobrý chlap na to usilovat se v Sisyfos style boji, nevím co můžu dělat aby to mělo impakt. Nakonec ale nevíme co bude potřeba a možná jakákoliv aktivita potencialne zlepšující svět
    může mít smysl, takže něco pro svět dělám

    Zajímalo by mě jak to v tobě funguje, takže ty mas v sobě intuice že jánevim létat bys dětem nezodpověděl, nemít ostrovní systém na energii taky, nevybrat jim dobrou VŠ taky, atd takže je jasný že máš tyto věci dělat, ukazuje se ti co máš dělat tím že to nějak vyhodnotis vůči tomu co na to děti?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TADEAS: mozno plakal, ze je o 15 rokov starsi, ja tiez niekedy nostalgicky spominam ako som rano vstal a nemal stuhnuty chrbat, to boli casy :,)
    ZAHRADKAR
    ZAHRADKAR --- ---
    TADEAS: nás nebude soudit peklo, ale naše děti (a z vlastní zkušenosti vím, že aspoň já dovedu být jako dítě pěkně nekompromisní:))
    YMLADRIS: My se taky cestování/auta nevzdali. Vzdali jsme se ale naprosto letani. Ty emise jsou neporovnatelné. Když už někam jedem (typicky po Evropě), tak plným autem. Jestli je nebo není to zbytečné: tak v limitě je zbytečný náš život, je tady dalších X miliard takových (kteří se většinou těmito problémy ani nezabývají). Takto nejde úplně přemýšlet. Spíš se snažit teda ten život nějak naplnit, aby to nebyl jen konzum ... Moje žena se rádá ptá: rozvíjí/participuje to na kráse, lásce, nebo pravdě? Pak to má smysl ...

    Ja si spis casto kladu otazku: budu si to umet obhajit pred detmi?
    RADIQAL
    RADIQAL --- ---
    Who’s Taking America’s Water? | Climate Town
    https://youtu.be/XusyNT_k-1c?si=mhmN22aXMOdL6SNX
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    the average kind of unprecedented

    Unprecedented number of heat records broken around world this year | Extreme heat | The Guardian
    https://www.theguardian.com/environment/article/2024/aug/14/unprecedented-number-of-heat-records-broken-around-world-this-year
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    pre-apo nostalgic

    FB-IMG-1723663930594
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    MATT: při spontánním plynutí klimatický změny samozřejmě socioekonomický vztahy neutrpí :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    YMLADRIS: ale jo, clovek nemuze zit jak asketa. Taky jezdime k mori, kvuli alergiim. Ale jedem 4 v aute, zustanem co nejdyl na 1 fleku a uz tam nejdu na motokary, vodniho skutra apod. a :)

    Co se snazim rict je, ze je potreba tohle vedomy rozhodovani co jo a ne zaclenit do kazdodenniho zivota, protoze ten problem neni tam kdesi, ale tyka se nas vsech, at uz v pracovnim, nebo osobnim zivote. Cim vic lidi takhle zacne premyslet, tim mame vetsi sanci na rychlejsi 'uspech' v boji proti oteplovani (at uz nazveme uspechem cokoliv).

    Kriteria prisnosti si pak muze kazdy aplikovat sam...

    MATT: to hrouceni tech socioekonomickejch vztahu by nastalo jen pri rychly zmene, to by se opravdu muselo zacit regulovat zakonem/diktatem. Pokud se bavime o transformaci 2030-2100, tak se urcite spolecnost nezhrouti. Lide si muzou vpohode najit sustainable work i entertainment.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SHEFIK: rozumím. Tak třeba je to o mým denialu. Na horu kam nevyjede auto nedokážu vylezt, takže to nemusím řešit. Ale jinak mám velký emise z cestování, který jsou úplně zbytečný, když mám přece kras za barákem.

    Proč to dělám. Kontakt s cizim ekosystémem mě divně přivádí samu k sobě. Stojí to za to? Netuším
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    YMLADRIS: ja nic nezakazuju. Celou dobu mluvim o zodpovednosti jednotlivce za rozhodovani.
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    doznávám, že dnes jsem na horské chatě kam to vozí vrtulníkem zkonzumoval 2x špeci a 1x horkou čokoládu. spolu s vámi kdo jste tam nebyli shořím v klimatickém pekle
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    počasí / v létě teplo, v zimě zima, v ČR je to vždycky príma

    Takhle horké srpny nebývaly — ČT24 — Česká televize
    https://ct24.ceskatelevize.cz/clanek/veda/takhle-horke-srpny-nebyvaly-352057

    Česká republika zažívá tento týden vůbec nejteplejší týden roku, právě středa by mohla přinést ta úplně největší horka. Ve většině nižších a středních poloh bude nad 31 stupňů, na střední a jihovýchodní Moravě ale překročí odpolední teploty i 34 stupňů. Pro řadu lidí je to „prostě léto a horko k létu patří“. Jenže pohled na historická meteorologická data jasně ukazuje, že takováto vedra byla pro naše předky nevídaná.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MATT: jsou to nějaký horský chaty kam nejezdí auto

    Shefik, mi je líto že tě trigruju ale já to fakt nevím. Chtěla bych vidět psycho-bio-socioekonomický model dopadu když to povolis a zakazes. Třeba to má titěrný dopad. Zatímco jánevim vnitro kontinentální lety co jsou naprosto normální
    MATT
    MATT --- ---
    SHEFIK: ano i ne. Me to jasny je, ale urcite se neshodnu se vsema, co vsechno a jak moc. Ano muzes to oriznout, ze lidi potrebuji neco jist, pit, trochu tepla a s tim prezijou. Ale ve chvili, kdy budes srovnavat pomerac s nejakym televiznim poradem? (a vymysli si dalsich nekonecno kombinaci produktu a cinnosti co lidi v soucasnosti vytvari) Co prestanes produkovat/dovazet driv? Spouta veci je zbytnejch, ale treba zivi nejaky dalsi lidi a zacnou se hroutit socioekonomicky vztahy. Ono je hrozne jednoduchy vykrikovat ruzny moudra (treba kamosovo "musis se naucit rozlisovat podstatny veci od nepodstatnejch"), ale pokud to nevykostis nebo neprezenes do extremu, tak ti to vlastne vubec nepomaha.
    jinak zacatek diskuze jsem nechyt, ale predpokladam, ze pivo vrtulnikem nekdo vymyslel jako extremni priklad zbytecnosti.
    TUHO
    TUHO --- ---
    Ekonom Lukáš Kovanda odpálil na LinkedIn a několika zpravodajských serverech přebírajících jeho texty doslova bombu. „Český Green Deal je tu, vláda ho chce schválit bez pozornosti médií nyní v čase dovolených. Jen pohonné hmoty kvůli němu mají zdražit o 10 Kč/l.“

    Pozornost médií si tak tento ekonom nepochybně získal, protože nic nepotěší čtenáře tolik jako pikle ze strany vlády, která nám opět zdraží život. Problém je, že každé slovo té věty je špatně. Že se Lukáš Kovanda snaží urvat mediální pozornost často způsoby za hranou etiky, si většina jeho sledujících v posledním roce určitě všimla.

    Je pak velkým selháním novinářů, pokud šokující informace bez dalšího kontextu převezmou k vytváření vlastních šokujících titulků. I když u Blesku asi nikdo nečeká seriózní informace.

    Podstatné je, že vláda žádný český Green Deal neschvaluje. Vláda na svém zasedání měla rozhodnout o vítězi tendru na Dukovany a probrat tři strategické dokumenty: Státní energetickou koncepci, Vnitrostátní plán v oblasti energetiky a klimatu a Politiku ochrany klimatu.

    Všechny tři dokumenty procházejí již několik měsíců veřejným připomínkovým řízením, nejedná se tedy o nic utajovaného. Schválením těchto dokumentů nevzniká žádná nová legislativa. A už vůbec jimi nezdražují pohonné hmoty.

    Původcem zatížení pohonných hmot emisními povolenkami je směrnice EU schválená během českého předsednictví, která je ovšem jen logickým pokračovatelem dříve schválených závazků. Systém obchodování s emisními povolenkami ETS 2 je plně oddělený a nezávislý od stávajícího systému ETS 1.

    Nařizuje nákup povolenek dodavatelům energií a pohonných hmot s tím, že systém obchodování obsahuje mechanismy proti růstu cen povolenky nad hranici 45 EUR. Při této maximální ceně povolenky a ceně benzínu 40 Kč/litr by to znamenalo zdražení o 2,7 Kč na litr.

    Benzín dražší o 2 Kč je přijatelná cena za klima i bezpečnost - Médium.cz
    https://medium.seznam.cz/clanek/martin-prochazka-benzin-drazsi-o-2-kc-je-prijatelna-cena-za-klima-i-bezpecnost-75465
    TUHO
    TUHO --- ---
    Factsheet: ETS2 a Sociální klimatický fond v Česku: dopady a opatření - Asociace pro mezinárodní otázky
    https://www.amo.cz/cs/klimatym/factsheet-ets2-a-socialni-klimaticky-fond-v-cesku-dopady-a-opatreni/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam