TADEAS: no, ano.... ale současně ne. Jako klimatickou krizi pokládám za vážný problém, ale ne sociální. Sociální problém tu máš taky, ale ten je daný ve vyspělých zemích tím, že velká část populace nepracuje v primárním a sekundárním sektoru, ale ve službách, po kterých je poptávka velmi elastická. Zvýšit životní úroveň těch, kdo jsou zaměstnaní ve službách, by ale v drtivé většině tu uhlíkovou stopu stejně zvýšilo.
Jako tohle je je komplikovaná otázka, protože ultrabohatí (kterých je ale procentuálně čím dál méně) a vyšší střední třída, zejména mimo Evropu, jasně dali najevo že to řešit nehodlají a že je to nezajímá. Samozřejmě taky lze argumentovat, že nějaký druh regulace, aby se stavělo více sociálních bytů a méně luxusních apartmá a rezidencí, by třeba krátkodobě situaci řady lidí zlepšil, ale v konečném důsledku se ti hladina nájemného odvíjí i od toho, kolik majitelů středních rodinných domů je motivováno pronajímat třeba část domu jako byty k bydlení a vlastně čím víc ekonomickou situaci lidí zlepší, tím méně jsou motivováni k nějakému sdílení z ekonomických důvodů... takže spousta věcí ohledně životní úrovně vs. třeba uhlíkové stopy, růstu, apod. je vlastně neintuitivních.
Dá se souhlasit, že určitý sektor, zaměřený na čistě statusové soupeření, vlastně neuspokojuje žádné "reálné" potřeby a byla by to pravda, ale kde je hranice mezi lifestylem a soutěžením o sociální status, je nejasné. Hodně to stojí na nějaké očekávání, co budou poptávat všichni ostatní, případně všichni ostatní za nějakou dobu. Dá se souhlasit, že spousta je toho špatně, ale snaha prezentovat environmentální problémy s klimatickou krizí v čele jako problémy sociální je podle mě jednak chybná, jednak
Dnes jsem třeba už zase viděl úplně prázdný dieselový autobus PID. A takhle to je se vším: prostě teoreticky třeba MHD nabídne úspory v rozsahu, ale v praxi je tendence k jejímu využívání mimo hlavní páteřní tahy tak malá, že vlastně nevyřeší nic. Ano, můžeme tam dát elektrobus, který bude 8 měsíců z 12ti fungovat na přebytky z OZE, ale jde o ten princip: ekonomika není jednoduchá a produkci nejde nějak jednoduše rozdělit mezi víc lidí, protože ty lidi jsou hodně zasekaní ve svých hrách když se pokusíš zvednout jim životní úroveň, většina z nich akorát nejspíš najezdí ještě o něco více kilometrů osobními auty, protože budou mít za co.
Prostě nevím, jak to vysvětlit. Pravicoví populisté mi stejně nebudou brát vážně a levicoví populisté už ani nejsou populisté, protože prostě veřejnost poptává to, co jim nabízejí ti populisté (z definice slova populismus: část těch narativů může být uměle vyvolaná propagandou, ale část mezi lidmi rezonuje a populisté se na tom jen nestydí vézt...)