• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    Auditko by mělo pomoci akademikům při výzkumu i výuce, především sdílením rad a doporučení na užitečné postupy, aplikace či literaturu - jak si usnadnit práci, jak a co psát, jak se orientovat ve zdrojích a obecně možnostech moderního akademického světa. Dále by mělo zahrnovat i obdobné postupy pro přežití v akademickém prostředí – jak spolupracovat s kolegy, jak přistupovat ke studentům, jak učit. Všichni jsou vítáni, auditko není vyhraněně humanitní, naopak, z mé zkušenosti kombinace humanitních a přírodovědných přístupů zajistí vždy lepší výsledek.
    rozbalit záhlaví
    JINX
    JINX --- ---
    HARDY: netvrdim ze je to nechci ucit, myslim si ze vhodne by bylo kdyby dostali nalivarnu hned na zacatku studia a chteli po nich nejake standardy uplne vsichni. Kdyz ty standardy budu chtit ja a ostatni vyucujici ne - hned budu mit problem.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    HARDY: kdyz mne prijde, ze kdyz maji ted v prvaku v prvnim semestru nejaky uvod do studia, tak je mi taky trochu lito zabit cas urceny memu predmetu suplovanim zakladu akademickeho psani a pak si jeste rvat vlasy pri cteni jejich vyplodu. Ja to jeste pochopim kdysi v dobe sveho studia na prf, kde vsechny zkousky byly ustni a diplomka byla formalita. Psat jsem se naucila az na filde, kde jsme ale presne takovy predmet meli (a ucili ho doktorandi :D)

    HARDY: To zni jako ta rozumna varianta, jak dat doktorandum pedagogicky zaklad.
    HARDY
    HARDY --- ---
    DOBYTEK: já maličko nechápu přístup některých kolegů, kteří odmítají učit jak prezentovat nebo jak se má psát seminárka, protože "to mají přece už umět, prezentovat dokonce už ze střední" a přesto se strašně diví, že ta úroveň je tristní, přesně jak píšeš. Rozumím, proč se jim to nechce dělat, ale nerozumím, proč se potom tak hrozně diví.

    DOBYTEK: u nás mají doktorandi výuku povinnou, tzn. musí odučit alespoň jeden semestr. Obvykle to probíhá v tandemu pedagog - doktorand, kde pedagog má přednášky a zkouší a doktorand odvede semináře...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: bezne mi magistri odevzdaji semestralku, ktera spis vypada jako blogpost, bez jedine citace uplne v klidu, a to tady se s nimi zachazi jako s doktorandy (a pak se hrozne divi, kdyz jim to vratim prepsat). Onehda jsem dokonce byla na konzultaci pred odevzdanim diplomky (tady se to dela formalne pred komisi) a jedna z nich byla opet komplet bez citaci, jen se seznamem pouzite literatury (5ks) a nikomu v komisi to nevadilo, takze neni divu...
    JINX
    JINX --- ---
    DOBYTEK: souhlas je chyba ze jsem to s nima neprosel na prvnim cviku. Mylne jsem se domnival ze kdyz nejsou v prvnim semestru tak to budou znat. Porad ale premyslim nad tim jak to maji v jinych predmetech.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: s tim bojuju taky, uz jsem se odnaucila od studentu v tomhle ohledu cokoliv cekat, takze v kazdem semestru obetuji jednu celou hodinu vysvetleni, jak psat akademicky text (se zvlastni casti venovanou tomu, jak funguje spellcheck) , kde najdou zdroje a jak citovat, mam to i s prezentaci. A tady se pisou midterm testy, tak je misto toho necham odevzdat prvni draft semestralni prace a na konci uz dostanu neco, z ceho nemam chut si ustrelit hlavu.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    JINX: On každý vyučující dřív nebo později dojde k sebezáchovnému zjištění, že ani v rámci vlastní odbornosti všechny studenty zachránit nemůže. Jen jisté části pedagogů tohle zjištění bohužel sebere elán úplně.
    JINX
    JINX --- ---
    DOBYTEK: Nene, takhle to neni. Ja tu spatnou vyuku zazlivam ostatnim. Sam se staram mit vse v poradku.

    Co mi treba hodne vadi je zpusob jak se pisou semestralky. Ti studenti ve 2 a 4tem semestru nemaji zakladni predstavy o tom jak se pise odborny text. Na mne to pusobi tak ze v ostatnich predmetech je to vsem jedno. Jakmile takovy student dojde k psani diplomky/bakalarky tak ji nejak napise, vytiskne a odevzda. Tam mu to vytistene poskrtaji a teprve tam se dovi co je spatne. Rekl bych ze ty semestralky behem studia dostavaji proto aby se to naucili psat spravne. Ne aby to psali nekolik semestru spatne a pri psani bakalarky to najednou sami od sebe zacali psat spravne. Tohle by se ale melo vyzadovat od zacatku studia, tzn. chtit po nich aby to psali spravne a to vsichni vyucujici by to meli vyzadovat. A taky by jim asi mel nekdo vysvetlit jak ten text psat. Ja minuly semestr investoval dost casu do toho abych jim tyhle veci vysvetlil, nicmene jsem dostal v tomto semestru uplne jine studenty a tam jsem opet na zacatku.

    Asi bych to proberu v nekym na katedre at mi sdeli jake jsou vlastne jejich predstavy. Chapu ze treba polovina studentu nezvladne spravne ocitovat zdroje (rozumej vlozit zdroj do MS Wordu a pak vozit citaci) jenze tohle nezvlada 100% lidi.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: ja nevim, ja trpim zastaralou predstavou, ze doktorandi maji psat disertaci, ne ucit (pokud tedy neplanuji akademickou drahu a sami nechteji).

    Je moznost si promluvit se skolitelem, pokud lze, poptat se na senatu, atd. Kolegove s tim problem nemaji? U nas se lidi o vyuku prali, slo o prestiz a vyuka byla protoze dobre placena, ale v humanitach je to asi trochu jine. Co jsem tak slysela, tak na nekterych skolach maji obory, co na doktorandske vyuce stoji komplet (nekde uci i magistersti studenti), ale dostanou to zaplaceno/na vseobecnych grantech.
    Neosvedcit se je dvousecne, ja odflaknutou vyuku nekterym dost zazlivam doted, a CR je maly rybnik, nekompetentnost se muze vymstit.
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    JINX: Nejspolehlivější metodou vyhnutí se čemukoliv je neosvědčit se :-) Ale vážně, vlastně sis odpověděl sám - pokud po tobě šéf něco chce a ty mu nechceš říct ne, tak jedinou možností je to prostě udělat. Oficiálně po tobě nikdo nemůže chtít výuku, pokud nemáš pedagogický úvazek. Jenže oficiálně ti taky můžou sebrat všechno kromě stipendia, případně pokud nebudeš užitečný vůbec, nedoporučit další studium. Musíš si vyhodnotit sám, v jakých poměrech pracuješ a co ti hrozí.
    JINX
    JINX --- ---
    To je zajimava informace. Kdybych to vytahnul tak asi dostanu pres hubu :-)

    Ja jsem osobne zacal ucit tak, ze jsem se nejakym zpusobem sam od sebe objevil v rozvrhu. No a vzhledem k tomu ze pomer vynalozeneho usili a casu vs. toho co mi to prinasi je hodne nevyvazeny rad bych se toho vzdal. Jako nic proti studentum - taky jsem obcas nechodil na cvika. To bylo ale proto, ze jsem dane ucivo z drivejska jiz sam umel a pred cvicicim jsem si to obhajil. Kdyz porovnam to jak jsem na stredni v labaku pri mereni ve fyzice a elektru psal vstupni testy (kdo ho nenapsal tak nemeril a mel neomluvenou hodinu), jak jsme museli protokol udelat podle zadani do dalsiho tydne (a beda tomu kdo ho nemel) atd... vs. to co vidim ve skole dneska na VS tak to je fakt humus. Na druhou stranu mi je tech studentu docela lito, protoze vetsina tech lidi co tam uci NIKDY nebyla v praxi (jo delam IT a myslim si ze je ta praxe opravdu potreba pokud ti lidi maji neco umet).
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: Mela jsem za to, ze oficialne doktorandi ucit nesmi, pokud nemaji extra smlouvu a nedostanou zaplaceno, alespon za me to tak na UK bylo.
    JINX
    JINX --- ---
    Jak se mohu nejlepe jako interni doktorand vysekat z vyuky? (bohuzel u nas nepanuji prilis pratelske pomery, jinak bych se zeptal primo na katedre).
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Kolem mě teď pár lidí používá Zoom pro výuku, tak přikládám návod od někoho z Redditu, jak předejít nepříjemnostem při streamování.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ARCHIMEDES: ano, žena říkala, že teď někdy, a dnes to taky vyzkouší.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    GAARQ: Mně už teď funguje to nahrávání správně, že by ten bug opravili? :)
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ARCHIMEDES: vyzkoušel jsem založit v ms teams nikoliv "třídu", ale to "jiné - kluby, studijní skupiny..." a nahrávání hodiny tak funguje i teams, jde to M$ stream. chybí tam sice serepetičky jako "pozn. blok, zadání, známky", ale to nepotřebuju, na rozdíl od nahrávání. co mě na ms teams nemile překvapilo, že distanční kontaktní výuka pro víc jak 4 lidi je omezena tím, že člověk vidí max 4 ksichtíky, žel včetně svého vlastního. když chci vidět toho, kdo mluví, můžu si ho "připnout", ale třeba pro změnu mluvčího musíme mít otevřený chat a tam indikovat, že chce někdo mluvit. zatím jsem pro větší počet lidí dělal "klasickou" frontální, takže lidi měli vypnutý mikrofon i kamery (snižuje to náročnost na přenos).
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    ARCHIMEDES: bude uplne stacit kdyz to prevedes treba pomoci ffmpeg do avi. Kdyz budes nekam tahat gigovej soubor, zbytecne tim pretizis server, protoze bude muset tu konverzi udelat za tebe.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    SLL_QUY: Je to h.264 zabalené v .mkv, do čeho to zkonvertovat, aby to bylo menší? Čtvrthodinové video (300MB) to uložit zvládlo a jde přehrát přímo v Teams. Možná by stačilo to jen rozsekat na menší díly ex post nebo rovnou (při nahrávání v OBS stačí jen zastavit nahrávání/pustit nahrávání).
    SLL_QUY
    SLL_QUY --- ---
    ARCHIMEDES: nastaveni OBS, exportuj do mp4 h.264, hodinovy video co ma giga bych nikam nenahraval ale konvertoval, tohle je za trest pro vsechny.
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    GAARQ: Dnes se mi povedlo rozjet zároveň dálkovou přednášku v MS Teams se sdílenou obrazovkou a záznam téže obrazovky a audia v OBS Studio ( https://obsproject.com/cs ).
    Jediný problém, který teď řeším, je, že hodina videa v kvalitě 576px má 1,25GB a už mi upload do Teams dvakrát zhavaroval :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam