• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    Auditko by mělo pomoci akademikům při výzkumu i výuce, především sdílením rad a doporučení na užitečné postupy, aplikace či literaturu - jak si usnadnit práci, jak a co psát, jak se orientovat ve zdrojích a obecně možnostech moderního akademického světa. Dále by mělo zahrnovat i obdobné postupy pro přežití v akademickém prostředí – jak spolupracovat s kolegy, jak přistupovat ke studentům, jak učit. Všichni jsou vítáni, auditko není vyhraněně humanitní, naopak, z mé zkušenosti kombinace humanitních a přírodovědných přístupů zajistí vždy lepší výsledek.
    rozbalit záhlaví
    JINX
    JINX --- ---
    DOBYTEK: Clovek by cekal ze za plagiat vyleti ze skoly...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Jako velké mínus mi přišel přímý kontakt přes komunikátory, normálně bych studentům telefon/QQ v životě nedala, ale teď to jinak nešlo, byť se to příští semestr pokusím řešit nějak jinak. Den po odevzdání závěrečného referátu mi jeden z nejhorších studentů napsal, že doufá, že dostane dobrou známku, a že nemá na studium čas, protože sportuje. Referát je samozřejmě čistý plagiát a pánovi nějak utekla polovina průběžných testů, takže vyletí od zkoušky a bude mi spamovat messanger ještě půl roku...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Jak hodnotíte online výuku teď po semestru? Já jsem docela překvapená, že výsledek závěrečné zkoušky je velmi slušný na to, jaké jsem měla obavy. Dost to přisuzuji dostupnosti materiálů, kde studenti měli všechno pod nosem na každou hodinu na jedné konkrétní stránce na webu, a pak těm průběžným testům, byť ty mě tedy připravily o nemálo času. Obecně to pro mě bylo tak trojnásobně časově náročnější, než by byla klasická f2f výuka, ale zase se to snad bude dát zúročit v příštích semestrech při výuce stejného předmětu. Jediné, co mi fakt chybělo, byla možnost bezprostředně reagovat na třídu v situaci, kdy zjevně nerozumí, kdy bych jinak rovnou přizpůsobila výklad / něco vykládala déle.
    SMOOKE
    SMOOKE --- ---
    VENDULKA: zakladem je, vubec nejaky clanek sepsat :)
    A jelikoz jsem v oboru technickych ved, tak to vetsinou pri kraceni resim presunem experimentalni casti do supporting info
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    VENDULKA: je lepsi se drzet spis spodniho limitu, ono uprimne, chces, aby tvuj clanek mel pak i nejake citace a moc dlouhy clanek dost casto odradi od toho, aby ho pak nekdo cetl
    KATIA
    KATIA --- ---
    VENDULKA: držím se limitu, po recenzích to obvykle už moc neřeší a kousnou delší článek. i když se nám taky stalo, že editorka si pak vyžádala krácení.
    VENDULKA
    VENDULKA --- ---
    Mám dotaz na zdejší akademickou komunitu. Představte si, že píšete článek a vyberete si nějaký časopis, který
    požaduje články v rozsahu např. 8.000-10.000 slov. Jak dlouhý text obvykle posíláte? Počítáte dopředu s tím, že po vás recenzenti budou chtít nějaké úpravy a proto se raději držíte u toho dolního limitu? Nebo posíláte články o délce 9999 slov? (A co děláte, když po vás chtějí recenzenti přidat nějaké úpravy - např. přidat nějaké vysvětlující poznámky pod čarou apod.?)
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Jsem se tu onehdá rozčilovala nad studentskými emaily, abych si později všimla, že se tak rozčiluji každý semestr a začínám se opakovat a podobat se svým vysmívaným pedagogům :) Nejsem ale jediná, na redditu si teď všichni taky barvitě stěžují, tak kdybyste někdo chtěli studenty poučit, tady je skvělý návod, jak napsat civilizovaný email.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    GAARQ: Problém u studentů s dialektikou v závěrečných pracích je ten, že je to dialektika velice eklektická :)
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    GAARQ: njn, a taky hodiny pravopisu, zakladu prace s IT a socialni komunikace, clovek by skoro rekl, ze by to treba mohli stihnout uz na stredni...
    CHIMERA: kdyz ono je to taky temi pozadavky zkousejicich, na me studenti koukaji jako na blazna, kdyz jim reknu, ze referat ok, ale bez citaci dostanou za ctyri (nebo jako ted, kdyz mi ted jeden mlady kolega predlozil paper kompletne sestaveny z copypastu clanku z cinskeho internetu prohnany translatorem a nechape, proc se rozciluji), on to po nich zjevne nikdo jiny totiz nechce.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    CHIMERA: to je smutné. nějak by mi nevadilo, kdyby se vrátilo do vzdělávání trivium, aspoň rétorika a dialektika, gramatiky si asi užijí vrchovatě.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    GAARQ: Chápu. My jsme právníci. Seminární práce studenti píší a referáty obhajují/prezentují v různých předmětech a z různých oborů během celého studia. Stejně ten výsledek je fakt smutný, často se diví i tomu, že žádám u překladu uvádět překladatele (chudáci překladatelé). Verbální projev mají naši studenti na velmi dobré úrovni, s psaným je to celkově slabé, a tím nemyslím jen vědeckost textu. Rozšířená je taková nějaká představa, že ono na tom stejně nesejde... no.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    CHIMERA: bez průběžného cvičení to zapomenou a pokud si nejsou bytostně vědomi nutnosti a nedělají to sami pro sebe, tím hůř. kolik dalších akademických textů musí ti vaši napsat před psaním závěrečné prace? mám zkušenosti jak z přírodovědy, tak i z fildy, a jednou z výhod fildy jsou pravidelné semestrální práce. přírodovědci neumí ani mluvit, natož psát. při všech těch testech a absenci ústního se nedivím. šéf na mě tlačí, abych od ústního upustil, že je to časově neefektivní a zanedbávám tím vědecké povinnosti (prakticky to zabije 3/4 ledna), ale já jsem primárně vysokoškolský pedagog a bez ústního zkoušení by zpustli úplně. na státnicích pak nejsou schopni dát dohromady tři smysluplné věty za sebou. na našich oborových seminářích místo obligátních (a nudných) referátů z literatury musí po dva roky, každý semestr, mít alespoň dvě prezentace, cvičíme je výkladu, a za ty dva roky napíšou dva delší akademické texty (jeden česky a druhý anglicky). alespoň jsou zvyklí, i když úroveň je kolísavá.
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    DOBYTEK: V podstatě je všechna snaha k ničemu. Naši studenti mají na začátku studia dva povinné semestry těchto akademických psaní, učí to extra přísný docent a nepustí opravdu nikoho, kdo nedodá kvalitně zpracovaný text obsahem i formou. Přesto když na konci čtvrťáku dostanu diplomanta, neví z toho absolutně nic, necituje, nehledá literaturu, šmejdí po wikipedii a všecko ho krok za krokem učím znova. Co se učil v prváku, už dávno neví. Lidi asi strašně zapomínají.
    JINX
    JINX --- ---
    HARDY: netvrdim ze je to nechci ucit, myslim si ze vhodne by bylo kdyby dostali nalivarnu hned na zacatku studia a chteli po nich nejake standardy uplne vsichni. Kdyz ty standardy budu chtit ja a ostatni vyucujici ne - hned budu mit problem.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    HARDY: kdyz mne prijde, ze kdyz maji ted v prvaku v prvnim semestru nejaky uvod do studia, tak je mi taky trochu lito zabit cas urceny memu predmetu suplovanim zakladu akademickeho psani a pak si jeste rvat vlasy pri cteni jejich vyplodu. Ja to jeste pochopim kdysi v dobe sveho studia na prf, kde vsechny zkousky byly ustni a diplomka byla formalita. Psat jsem se naucila az na filde, kde jsme ale presne takovy predmet meli (a ucili ho doktorandi :D)

    HARDY: To zni jako ta rozumna varianta, jak dat doktorandum pedagogicky zaklad.
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    JINX: Pokud jde o problém se psaním, tak dle mého názoru je nejlepší motivovat studenty ke zpětné vazbě garantům oboru. Studenti si musí sami uvědomit, že 1. ty po nich chceš normální věci a 2. nároky zanedbali jiní vyučující. Pokud to tak skutečně je, studenti to dle mé zkušenosti moc dobře vědí. Na druhou stranu občas člověk zjistí, že se jim toho vzdělání dostalo, i když studenti tvrdí, že ne, jenom zkrátka nezanechalo stopy. Proto je velmi ošemetné vytvářet si vlastní soudy o práci kolegů a řešit je po vlastní ose.
    HARDY
    HARDY --- ---
    DOBYTEK: já maličko nechápu přístup některých kolegů, kteří odmítají učit jak prezentovat nebo jak se má psát seminárka, protože "to mají přece už umět, prezentovat dokonce už ze střední" a přesto se strašně diví, že ta úroveň je tristní, přesně jak píšeš. Rozumím, proč se jim to nechce dělat, ale nerozumím, proč se potom tak hrozně diví.

    DOBYTEK: u nás mají doktorandi výuku povinnou, tzn. musí odučit alespoň jeden semestr. Obvykle to probíhá v tandemu pedagog - doktorand, kde pedagog má přednášky a zkouší a doktorand odvede semináře...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: bezne mi magistri odevzdaji semestralku, ktera spis vypada jako blogpost, bez jedine citace uplne v klidu, a to tady se s nimi zachazi jako s doktorandy (a pak se hrozne divi, kdyz jim to vratim prepsat). Onehda jsem dokonce byla na konzultaci pred odevzdanim diplomky (tady se to dela formalne pred komisi) a jedna z nich byla opet komplet bez citaci, jen se seznamem pouzite literatury (5ks) a nikomu v komisi to nevadilo, takze neni divu...
    JINX
    JINX --- ---
    DOBYTEK: souhlas je chyba ze jsem to s nima neprosel na prvnim cviku. Mylne jsem se domnival ze kdyz nejsou v prvnim semestru tak to budou znat. Porad ale premyslim nad tim jak to maji v jinych predmetech.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: s tim bojuju taky, uz jsem se odnaucila od studentu v tomhle ohledu cokoliv cekat, takze v kazdem semestru obetuji jednu celou hodinu vysvetleni, jak psat akademicky text (se zvlastni casti venovanou tomu, jak funguje spellcheck) , kde najdou zdroje a jak citovat, mam to i s prezentaci. A tady se pisou midterm testy, tak je misto toho necham odevzdat prvni draft semestralni prace a na konci uz dostanu neco, z ceho nemam chut si ustrelit hlavu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam