• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    Auditko by mělo pomoci akademikům při výzkumu i výuce, především sdílením rad a doporučení na užitečné postupy, aplikace či literaturu - jak si usnadnit práci, jak a co psát, jak se orientovat ve zdrojích a obecně možnostech moderního akademického světa. Dále by mělo zahrnovat i obdobné postupy pro přežití v akademickém prostředí – jak spolupracovat s kolegy, jak přistupovat ke studentům, jak učit. Všichni jsou vítáni, auditko není vyhraněně humanitní, naopak, z mé zkušenosti kombinace humanitních a přírodovědných přístupů zajistí vždy lepší výsledek.
    rozbalit záhlaví
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    SMOOKE: kdyby něco, dělám semináře z etiky vědecké práce pro CEITEC VUT v brně, můžeš si napsat o reference, rád pomůžu. když tak do zprávy.
    KATIA
    KATIA --- ---
    SMOOKE: hledala bych job jinde ;-)
    SMOOKE
    SMOOKE --- ---
    RUZOVYKOLOUSEK: problem je ze celej nas ustav je timto jednanim prorostly od shora, etika (nejen ta publikacni) tady nikomu nic nerika.
    RUZOVYKOLOUSEK
    RUZOVYKOLOUSEK --- ---
    SMOOKE: spojit se s ostatními, kdo mají tento problém, iniciovat semináře k tomuhle na pracovišti, pozvat odborníky odjinud, ideálně někoho, kdo řeší etiku, ať se to téma otevře, by u vás nešlo?
    Zní to naprosto hrozně.
    SMOOKE
    SMOOKE --- ---
    RAGUPKI: dik za tip, odvory by mohli fungovat
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    SMOOKE: No však, hrdinské rady :-) Pokud se nenajde kolektiv ochotný to řešit nebo pokud nemáš víru ve "standardní mechanismy" vašeho ústavu, jsi odkázán navždy předstírat, že tě vede velmi výkonný vědec :-) Ideálně vstoupit do odborů, pokud u vás fungují standardně, ty by se měly postarat o to, aby z toho nebyl platový postih.
    SMOOKE
    SMOOKE --- ---
    RAGUPKI: to me bude nejspise stat nadstandardní slozku platu😂
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    SMOOKE: Máš můj soucit, ale nevím, jak ti pomoct. U nás pracujeme v menších týmech a autoři se určují organicky a konsenzuálně. U spoluprací to bylo tak, že jsme to prostě navrhli a dohodli se všemi stranami.
    K tomu, co jsi napsal o autorství, bych měl jen jednu připomínku. I když šéf poskytuje finance, není to postačující podmínka autorství. U časopisů se čím dál více setkávám s přesně vypsanými podmínkami autorství a toto se tam někdy dokonce explicitně zakazuje. U nás neexistuje, že bychom na článek připsali například hlavního řešitele GAČRu, i když za sebe projektu děkujeme, pokud onen řešitel k článku nepřispěl.
    Samozřejmě vím, že realita je na mnoha pracovištích jiná, a hrdinské rady se udělují dobře, ale já bych toho tvého šéfa prubnul, článek se dá poslat bez jeho vědomí a ať si pak klidně stěžuje u editora :-)
    SMOOKE
    SMOOKE --- ---
    GAARQ: a k prispevkum se bestidi napsat supervising i kdyz ten clanek ani necte
    SMOOKE
    SMOOKE --- ---
    GAARQ: me jde o to ze si to vynucuje vyslovene řevem, popr i vyhrožováním. bohuzel ma i dost vyznamnou vedouci pozici, zastupce reditele, takze moc dovolani neni (na počátcích kariery fakt nejsem ani on ne)
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    SMOOKE: v počátcích své kariéry jsem měl takového šéfa, připsal jsem ho vždy, měl jsem strach, ale nikdy nebyl hlavní ani korespondující. dnes by to mohlo řešit rozdělení příspěvků k publikaci (contributions), které od jisté doby k publikacím dávám. je to obecně užitečné, nejen k sebereflexi černých pasažérů ;-)
    SMOOKE
    SMOOKE --- ---
    zdravim, jak se u vas resi slozeni autorskeho tymu u publikaci? Mam dlouhodobejsi problem s sefem, ktery ma pocit, ze ze sve pozice musi byt na kazdem clanku (coz si nemyslim). Nerekl bych popel, kdyby to platil, nebo na tom neco delal, ale to se nedeje. Navic toto se deje jen selektivne na nektere cleny oddeleni. Nemate nekdo nejakou radu, co s tim? dik
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    DOBYTEK: musim rict, ze to celemletos dopadlo u me pomerne dobre, uspesnost podobna jako v beznych letech, seminarni prace byly obslehly jen u cca 25% studentu, stejne jako kazdy rok. Druhou davku mam v sobe teprve tyden, takze vsechno pres online.
    ACHERON
    ACHERON --- ---
    GAARQ: ja zkousim osobne a je to masakr, studenty ne(po)znavam, ty co online se jevili oukej leti, zatim 50 % vyhazuju (na blby obecny sociologii - mediky a právníky by z toho jeblo, normalne asi 20-30 %) ale casto z toho mam pocit ze za to muze onlajn tajze celkove nic moc... online bych zkousel jen pres mrtvolu...
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    GAARQ: jsou drzejsi a drzejsi :)
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    DOBYTEK: hustý :) i když, taky jsem teď dostal jednu semestrální práci s dovětkem, že autor si je vědom nedostatků a přinejhorším bude už mít text, na kterém za roku může pokračovat v práci při opakování předmětu ;)

    jinak zkouším pořád onlajn (rozhodnutí přišlo ještě před rozvolňováním), jen písemky píšu prezenčně.

    so far, žádná jiná překvapení ani veselé historky.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    Přátelé, jak vám jde zkouškové? Já už obdržela referát psaný v Comic Sansu, referát o celkem 200 slovech (požadované minimum je 1200), a konečně dnes i omluvu, že je referát komplet okopčený, prohnaný translátorem, a ještě plný překlepů, s tím, že dotyčné autorce umírá na venkově dědeček a už nic dál opravovat nebude. Zkouškové je moje nejméně oblíbená část roku :D
    MARKOVKA
    MARKOVKA --- ---
    RAGUPKI: Děkuji za odpověď. Ano, každý to má jinak, i když přes stejnou službu (RightsLink).

    Našla jsem teď odpověď na svou otázku. Vydavatelé jsou non-profit. Naprostá většina publikací je ve vydavatelstvích "STM signatory" a jak si procházím jejich seznam, píšou o sobě, že jsou non-profit.

    Zkoumám různé vydavatele a zde je drobné shrnutí "kým vším můžete být" (vynechávám samozřejmost jako "autor tohoto článku"):
    - Publisher STM - toto jsem častokrát volila, neboť "please use ... if you are ... an author publishing with an STM Signatory Publisher"
    - University/Academic - tohle se hodí pokud chceme použít obrázek ve výukovém materiálu
    - Public research institute
    - Publisher (Other/Non-STM Signatory) - viz první možnost, pokud časopis, kde chceme publikovat, nepatří do seznamu STM
    - Non-commercial/Not-for-profit organization - protože veřejná VŠ je nezisková

    Zjistila jsem, že i for-profit může mít použití obrázku zdarma, takže lze "zůstat na bezpečné straně" :-)

    Mé jediné školení v životě na toto téma bylo: naklikejte tam cokoli, ať vyjde nula dolarů. Doba se změnila. Teď bych volila: naklikejte tam cokoli, za co vás nemohou obvinit, že kradete.

    Obecně mám nejraději, když vydavatel preferuje, ať mu autor pošle e-mail a v něm co, kdy, kde, jak použít.
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    MARKOVKA: To je dobrá otázka, ale ke copyrightu každý časopis přistupuje jinak, proto bych raději zůstal na bezpečné straně a požádal je o svolení přes nabízený formulář. Z mé zkušenosti se časopis zajímá o práva k obrázkům ve chvíli, kdy článek přijme k publikaci. Čistě teoreticky to lze brát tak, že zatím sepisuješ nekomerční vědecký text. CC-BY-NC-ND to formuluje tak, že primárním cílem nesmí být zisk. Jakmile na textu bude chtít nějaké vydavatelství vydělat, mělo by si to ohlídat :-) Pokud ale například text vydáš jako Open Access, tak se obrázek vlastně nikdy nestane předmětem zisku, protože vydavatelství od tebe inkasuje peníze za poskytnutí služby, zatímco čtenáři neplatí nic. To je ale jen můj laický názor. Obecně platí, že když jsi na pochybách, zůstaň na bezpečné straně.
    MARKOVKA
    MARKOVKA --- ---
    Pokud chci přejmout obrázek z publikace z časopisu nakladatelství Elsevier, přesměruje mě to po kliknutí na Get rights and content (v záhlaví článku) na stránku CCC RightsLink. Píšou, že článek s CC-BY-NC-ND licencí má převzetí pro non-commercial use zadara (za dodržení určitých podmínek) a pro komerční je potřeba vyplnit RightsLink formulář. Začíná ve mně hlodat, když tedy použiju obrázek v review a publikuju ho v časopise, jde o komerční nebo nekomerční použití? Pokud jsem vědec, řekla bych nekomerční. Ale časopis, kde mohu publikovat, přece přístup k článkům prodává. Tak to zas vypadá na komerční. Jsem zmatena. Poradíte, prosím?
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: jak říká GAARQ, plus to vychází z principů vědecké práce jako takové, když člověk něco tvrdí, musí to věrohodně dokázat, a věrohodnost toho důkazu musí taky nějak doložit. Referáty a kvalifikační práce nejsou diskuse na Novinkách (nevím jak v Evropě, ale v Číně si studenti kolikrát fakt myslí, že protože je to jejich názor, tak je to fakt), každé tvrzení se musí doložit, prostřednictvím primárního zdroje, nejlépe podpořený sekundárním zdrojem s autoritou v oboru, nebo u bakalářek a nižších ročníků alespoň sekundárním zdrojem, který má též dostatečnou autoritu (alespoň u nás na fakultě se kompilační práce tolerovaly i na magistra). K posouzení věrohodnosti zdrojů a jejich kvalit dostávají ode mě studenti návod na začátku každého kurzu, protože úvod do studia zjevně nemají, můžu ti to klidně poslat, ale internet je toho plný. Tady https://writingcenter.unc.edu/tips-and-tools/ třeba mají hromadu užitečných tipů a triků pro psaní akademických prací.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    JINX: obecně třeba tady https://www.lib.berkeley.edu/level-up/resources/weeding-out-bs

    v přírodních vědách, tj. můj majoritní obor, se klade důraz na odbornou recenzi vědeckých publikací (i když všichni vědí, že je při své nedokonalosti jen to první skrutinium a badatelská praxe teprve to druhé, finální), takže zdroje, které neprošly recenzí jsou brány s velkou rezervou (a často neakceptované). v humanitních oborech může recenzi nahradit autorita autora :) a opět se ptát, jak je relevantní (a o tom učenci rádi diskutují ;) při psaní nějaké seminárky na afroasijské jazyky (lingvistika je můj sekundární obor) jsem použil recenzí prošlou studii k podpoře své argumentace a přesto dostal od profesora kartáč, že jde o práci irelevantní, protože on s ní nesouhlasí ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam