• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DOBYTEKAkademický svět - tipy a triky
    Auditko by mělo pomoci akademikům při výzkumu i výuce, především sdílením rad a doporučení na užitečné postupy, aplikace či literaturu - jak si usnadnit práci, jak a co psát, jak se orientovat ve zdrojích a obecně možnostech moderního akademického světa. Dále by mělo zahrnovat i obdobné postupy pro přežití v akademickém prostředí – jak spolupracovat s kolegy, jak přistupovat ke studentům, jak učit. Všichni jsou vítáni, auditko není vyhraněně humanitní, naopak, z mé zkušenosti kombinace humanitních a přírodovědných přístupů zajistí vždy lepší výsledek.
    rozbalit záhlaví
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    MARKOVKA: To je dobrá otázka, ale ke copyrightu každý časopis přistupuje jinak, proto bych raději zůstal na bezpečné straně a požádal je o svolení přes nabízený formulář. Z mé zkušenosti se časopis zajímá o práva k obrázkům ve chvíli, kdy článek přijme k publikaci. Čistě teoreticky to lze brát tak, že zatím sepisuješ nekomerční vědecký text. CC-BY-NC-ND to formuluje tak, že primárním cílem nesmí být zisk. Jakmile na textu bude chtít nějaké vydavatelství vydělat, mělo by si to ohlídat :-) Pokud ale například text vydáš jako Open Access, tak se obrázek vlastně nikdy nestane předmětem zisku, protože vydavatelství od tebe inkasuje peníze za poskytnutí služby, zatímco čtenáři neplatí nic. To je ale jen můj laický názor. Obecně platí, že když jsi na pochybách, zůstaň na bezpečné straně.
    MARKOVKA
    MARKOVKA --- ---
    Pokud chci přejmout obrázek z publikace z časopisu nakladatelství Elsevier, přesměruje mě to po kliknutí na Get rights and content (v záhlaví článku) na stránku CCC RightsLink. Píšou, že článek s CC-BY-NC-ND licencí má převzetí pro non-commercial use zadara (za dodržení určitých podmínek) a pro komerční je potřeba vyplnit RightsLink formulář. Začíná ve mně hlodat, když tedy použiju obrázek v review a publikuju ho v časopise, jde o komerční nebo nekomerční použití? Pokud jsem vědec, řekla bych nekomerční. Ale časopis, kde mohu publikovat, přece přístup k článkům prodává. Tak to zas vypadá na komerční. Jsem zmatena. Poradíte, prosím?
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: jak říká GAARQ, plus to vychází z principů vědecké práce jako takové, když člověk něco tvrdí, musí to věrohodně dokázat, a věrohodnost toho důkazu musí taky nějak doložit. Referáty a kvalifikační práce nejsou diskuse na Novinkách (nevím jak v Evropě, ale v Číně si studenti kolikrát fakt myslí, že protože je to jejich názor, tak je to fakt), každé tvrzení se musí doložit, prostřednictvím primárního zdroje, nejlépe podpořený sekundárním zdrojem s autoritou v oboru, nebo u bakalářek a nižších ročníků alespoň sekundárním zdrojem, který má též dostatečnou autoritu (alespoň u nás na fakultě se kompilační práce tolerovaly i na magistra). K posouzení věrohodnosti zdrojů a jejich kvalit dostávají ode mě studenti návod na začátku každého kurzu, protože úvod do studia zjevně nemají, můžu ti to klidně poslat, ale internet je toho plný. Tady https://writingcenter.unc.edu/tips-and-tools/ třeba mají hromadu užitečných tipů a triků pro psaní akademických prací.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    JINX: obecně třeba tady https://www.lib.berkeley.edu/level-up/resources/weeding-out-bs

    v přírodních vědách, tj. můj majoritní obor, se klade důraz na odbornou recenzi vědeckých publikací (i když všichni vědí, že je při své nedokonalosti jen to první skrutinium a badatelská praxe teprve to druhé, finální), takže zdroje, které neprošly recenzí jsou brány s velkou rezervou (a často neakceptované). v humanitních oborech může recenzi nahradit autorita autora :) a opět se ptát, jak je relevantní (a o tom učenci rádi diskutují ;) při psaní nějaké seminárky na afroasijské jazyky (lingvistika je můj sekundární obor) jsem použil recenzí prošlou studii k podpoře své argumentace a přesto dostal od profesora kartáč, že jde o práci irelevantní, protože on s ní nesouhlasí ;)
    JINX
    JINX --- ---
    DOBYTEK: GAARQ: Moc dekuju. Jsem vas velky dluznik. Vzpominam si, ze kdyz jsem psal bakalarku muj vedouci me na podobne veci upozornoval. Muzete me prosim jen pro uplnost odkazat na zdroj, kde je toto uvedeno? Prosel jsem toho uz docela hodne a zrovna toto nemuzu nikde najit :-(
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    JINX: jak říká DOBYTEK, u nestandardních zdrojů (tedy těch, co neprošli nějakou recenzí) musí být zdůvodněno, čím jsou tak ojedinělé, že nelze použít jiný zdroj.
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: proc ten divny zdroj cituje? Muzes mu rict, at to v textu prace vysvetli, jako oponent bych mu to vytkla, zvlast jestli tim zdrojuje nejake zasadni prohlaseni.
    JINX
    JINX --- ---
    Jaky mate nazor na citovani blogu jako TowardsDataScience.com v BP? Zrovna jsem si googlil jednoho autora blogu co mi student v BP cituje a ten snad nenapsal jedinou publikaci a to ze pracuje jako SW architekt neni podle meho nazoru duvod citovat ho v praci o Reinforcement Learningu nebo ano?
    RAGUPKI
    RAGUPKI --- ---
    MIGUEL: To je normální zákon sudého počtu chyb.
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    ty blaho, clovek udela chybu v kodu, kdy koncentracni tok pocita misto q*c jako q*c*c a uplne zazrakem to zacalo naprosto uzasne pasovat na casovy prubeh merenych dat, vcetne pocatecnich a koncovych gradientum, vcetne jednoznacne nalezenych parametru, akorat me moc nenapada jak to zduvodnit fyzikalne :/

    kdyz jsem kod opravil, tak se proste najednou na takhle dobrou shodu nedostanu :/, nesedi konce dat, zda se to nejednoznacny...chjo
    JINX
    JINX --- ---
    ARCHIMEDES: ja jsem se byl naockovat v sobotu, kod mi prisel asi o tyden drive (Ostrava).
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    GAARQ: tak včera večer došly emajly, dnes registrace a první džoganec v pátek :-)
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    ARCHIMEDES: dostal jsem kod vcera kolem poledne a hned jsem se zaregistroval, mam termin jdu 18.5.:)
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    ARCHIMEDES: MU nada :-/
    ARCHIMEDES
    ARCHIMEDES --- ---
    Pro zajímavost - jak chodí na akademické instituce registrační kódy pro akademické pracovníky?
    Z matfyzu UK přišel kód teď po jedenácté večer, zatímco ze strojárny ČVUT přišlo v půl dvanácté, že ČVUT ještě kód nedostalo (leda - spekulace - se zasekl na rektorátu).
    MIGUEL
    MIGUEL --- ---
    DOBYTEK: jak zablokoval film?
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    JINX: práce ve skupinách je skvělý nápad! Shodou okolností to řeší můj další problém, protože někdo z mých drahých studentů nechal zablokovat film, co mají předepsaný v rámci přednášky (zatím jeden, ale hádám se to příští týden bude opakovat), takže tak jako tak jim budu muset zajistit alternativní zábavu na 90 minut, což report na dané téma zpracovaný ve skupině na základě předepsaných článků asi řeší.
    JINX
    JINX --- ---
    DOBYTEK: podle mych zkusenosti je problem v tom ze studenti maji rict neco pred ostatnimi a stydi se, nebo se boji ze reknou nejakou blbost.
    Resim to dvemi zpusoby:
    1) vstupni test na kazdem cviceni cca 3 otazky nejdulezitejsich veci ktere byly v predchozi prednasce
    2) zoom i ms teams maji moznost rozdelit studenty do mistnosti po dvojicich-trojicich takze jim zadam na kazdem cviceni samosattnou praci a mezi sebou se vubec nestydi komunikovat, obcas do kazde mistnosti nakouknu a kontroluju je nebo jim poradim, ale jinak vsechno zvladaji sami
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    DOBYTEK: na prezenčních přednáškách před kovidem se mi dařilo aktivovat alespoň nějaké odvážné a sebevědomé studenty jednoduchými logickými dotazy, jejichž odpovědi vlastně posouvaly výklad, teď je ticho po pěšině. co jsem zavedl také jsou průběžné testíky. převedl jsem sylabus de facto na otázky, asi pět na hodinu, a po každé přednášce si je studenti mají vypracovat. zkoušel jsem dobrovolné i povinné vypracování. povinné mělo paradoxně větší pozitivní odezvu, ale oprava zabírala docela dost času. ale prý i to dobrovolné vypracovávání u aktivních studentů mělo dobrý vliv na kvalitu studia, popravdě jsem zaznamenal minulý semestr výrazné zlepšení výsledků zkoušení (i s přihlédnutím k možnému podvádění onlajn).
    DOBYTEK
    DOBYTEK --- ---
    GAARQ: hm, tos mě nepotěšil.
    Jsme jim nahodila anketu, jestli to chtějí zkusit za podmínek 1x komentář k danému tématu, 2x reagovat na komentář, tváří se, že jo, tak přemýšlím to zkusit na nějaké úvodní téma a la jak se měli o prázdninách a uvidím. Já jak s nimi vlastně nemám kontakt jinak než v textu na messangeru, tak mi to už leze na nervy, protože takhle bychom tu výuku klidně mohli plně automatizovat a já se nemusím namáhat. No možná bych pak něco i napsala...

    Na klasických přednáškách to taky nepraktikuji, ono je to pro ně těžké v cizím jazyce, nadto holky na veřejnosti ze zásady nemluví vůbec, pro všechny zúčastněné je to pak utrpení, takže i místo vyvolávání píšeme desetiminutovky. Ale takhle v textu se koneckonců nemají čeho bát, můžou si to připravit, tak uvidíme.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    DOBYTEK: těžko :-/ i při přednášení v reálném čase.

    uvažoval jsem o zařazení aktivní účasti do hodnocení předmětu, ale pro přednášku je to prakticky nepoužitelné, na semináři to ale také moc nefunguje, končí to nakonec vždy jak na základce vyvoláváním. na rozdíl od minulého semestru výrazně poklesla ochota studentů si zapínat kamery, reagovat (i třeba jen pozdrav) a televýuky se účastnit (máme povinné nahrávání, ale i ty nahrávky sleduje jen 1/3 zapsaných). už jsme asi všichni dost unaveni (a otráveni).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam