KYO: rozdělila bych to na několik částí:
1) sluch - klíčové vyšetření, jestli slyší (vůbec, zhoršeně?)
2) aktivní řeč - tam je čas na první slova do tří let (za předpokladu, že sluch je OK a funguje verbální porozumění - názor dětské neuroložky, s níž jsme to řešili)
3) ochota udělat to, co rodič chce (je jedno, že ti rozumí, ale jemu se nechce dělat to, co po něm chceš...)
4) smích v reakci na kárání/průšvih - naprosto normální reakce malých dětí, protože mají vyzkoušené (děti z normálního prostředí teda), že když se budou smát, maminka se bude smát zpátky - takže když se maminka zlobí, tak já se budu smát a ona se zlobit přestane
Takže... v tuto chvíli, může to být problém, ale taky nemusí. Sleduj ten sluch, sleduj verbální porozumění v případech, kdy je pro něj výhodné (aka, pokud rozumí tiché instrukci "vezmi si čokoládu ze stolu", zatímco hlasité "ukliď hračky do krabice" mu přelítne přes hlavu, tak taky víš, na čem jsi :-)
Stáhni si pravidla komunikace s ADHD/PAS dětmi, bývá to přehledně shrnuté - krom těchhle poruch se to velmi využije při problémech jako snížená sluchová diferenciace. Je extrémně klíčové mluvit s dítětem tak, aby vědělo, že mluvíš na něj, používat jasné a zřetelné věty, ideálně pozitivní a krátké příkazy - to všechno jsou pravidla, která prospějí úplně každému, nejen dětem s komunikační bariérou.
Jo a na tu neurologii se objednej hned, v Praze jsou šílené čekačky, zavoláš hned a vezmou vás v listopadu :-(