• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ANNIKAVývojová dysfázie a obtíže jí podobné
    Máme děti které nemluví, nerozumí, často se chovají dost autisticky, ale autisti to nejsou, mají přidružené různé motorické, senzorické a jiné obtíže... A skoro nikdo vlastně neví, co s nimi. Do většiny kolonek nezapadají a odborníci rodiče často přeposílají od čerta k ďáblu, konce to nebere, čas letí a zoufalství stoupá. Pojďme sdílet zkušenosti, rady, tipy, triky, kontakty a v neposlední řadě podporu, protože ta je v našem případě sakra potřeba. Všichni totiž přece víme, že kdybychom na ty děti pořádně mluvili a četli jim, tak jsou úplně v pořádku! A když to náhodou nevíme, tak okolí to ví úplně přesně. A naštěstí neváhá se o tyto i jiné fundované rady ochotně a často podělit...
    rozbalit záhlaví
    MARI
    MARI --- ---
    MARKYSHA: I to je samozřejmě možné, ale říká, že je to těžké, když jsem se ptala, proč nechce (teda tím svým způsobem - "áuva", což znamená těžké, velké, moc, náročné, hodně...).
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MARI: a není možné, že se mu spíš nechce?
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    MARI: Soukromá být nemusí, my bychom ji taky neutahli. Ale jsou třeba logopedicke, různě zaměřené menší... A ženské si dost pochvalují i obyčejné vesnické malotridky, že jsou často super. Prostě podle bydliště a možnosti. Pocuravani by neměla být žádná tragédie, musí se to trochu utrepat...


    GILLIATT: Gumové medvídky! Tedy rybičky, dělá je tuším Max. Dóza smrdí příšerně, takže jim je nikdy nedávám z dozy, jen z ruky a chvilku vycichnute :-) Trochu pachuť mají, ale ne moc a moje děti je jedi obě. Uff.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    GILLIATT: nepomohl by ten olej třeba do zálivky na salát nebo zamíchat do pomazánky?
    GILLIATT
    GILLIATT --- ---
    MARI: Ahoj, ty vyměšovací nehody bych neřešila:), v tomhle věku je to normální. Syn chodil do normální školky a v prvním roce jsme dostávali "smradlavé pytlíčky" skoro všichni - někdo občas, někdo pravidelně, učitelky s tím byly v pohodě. Děti se stydí říct, nebo to neumí, nechávají to na poslední chvíli nebo se jim to stane v hlubokém spánku. Plus ty školkové záchody můžou být pro někoho nezvyk a není jim příjemné tam chodit.
    U nás bylo "jen" podezření na dysfázii (hypotonické miminko, vojtovka, rehabilitace, neurologie..). A logopedie - do tří let nemluvil vůbec, jen znakoval, pak jsme nastoupili do logopedii a 4! roky jsme trénovali písmenko K (už mi z toho hrabalo, museli jsme vyměnit logopedku, koukala na mě furt, že s dítětem doma netrénuju a můžu za to já a vyvrcholilo to tím, když mu špachtlí skoro vyvolala dávící reflex, syn se rozbrečel a už jsem tam nikdy nešla). Ted ve skoro 9 neumí R a Ř a stále docházíme. No, a občas se v noci počurával snad do 6, 7 let.
    Ad. rybí tuk - máte nějaké tipy, jak to do dětí dostat? Máme taky Mollers, zkoušela jsem ty kapsle, ale to je prej ještě odpornější, to nepozřeli vůbec.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MARI: Školky to mají různě. Moje holky prošly přes školku, co má takovou speciální třídu (velmi zkušené pracovnice, málo dětí a prostě zvládají kde co - ofiko jsou myslím logopedická třída). Takže se vyplatí hledat. SPC mívají přehled. Ale hlavně je fajn, že mají testovací metody pro danou skupinu a zkušenosti s danou oblastí...

    Opakovaně jsem slyšela dobré reference na toto SPC, tak třeba tě osloví.... :-)
    O nás | mssslunicko.cz
    https://www.mssslunicko.cz/o-nas

    A držte se (taky bychom si soukromou školku nebo tak nemohli dovolit...takže mocně soucítím... )
    MARI
    MARI --- ---
    ANNIKA: Soukromou školku si bohužel dovolit nemůžeme. Máme tu jednu téměř přes ulici, chodí tam tchánova nejmladší dcera (taky VD smíšená) a za tři dopoledne v týdnu platí 3tis., to je na nás moc. :/ Ale už jsem o tom taky uvažovala, že by mu to asi sedlo víc, akorát jak jsem to téma nadhodila, tak bylo hned zamítnuto, že to přece zvládá. Jakoby jo, zvládá to tam, ale ty procházky nic moc a začal se tam počůrávat, protože učitelky ne vždycky hned na něj reagují nebo si neřekne (nevím proč, po prázdninách z něj vypadlo, že tam bylo moc dětí, tak se asi bál říct) a sám tam jít asi nechce nebo nevím. Doma taky kolikrát tvá na společnosti, i když to trénujeme, aby to zvládal sám (dřív zvládal a vyžadoval jít sám, teď říká, že je tam "bubu" a někoho tam chce. Říkám si, že ho to musí dost stresovat, ale zároveň se tam těší, když se ho ptám. A plakal jen na těch procházkách (volal "máma" a odmítala jít dál), jinak vůbec. Teď jsme teda zas doma (karanténa téměř na celou třídu), tak se bojím, že jak se tam zase vrátí, tak první den bude zase mazec v podobě nehody a zásek někde cestou na procházku (teď zvládl dojít s třídou na blízké hřiště). Na druhou stranu mě trochu uklidnilo, že tam jednu procházku za ním šla tchýně a vyprávěla, že za učitelkou přišla jedna holčička se slovy "paní učitelko, já jsem se asi pokakala" a učitelka že byla úplně v pohodě, vzala ji dovnitř bez nějakého vyčítání apod. (byli na zahradě), že tyhle nehody asi nejsou jen u nás. Když nebudu marod (což je teď trochu kapitola sama pro sebe, během měsíce podruhé viróza), tak bych tam mohla chodit na procházky občas s ním (na střídačku s tchýní), než si zvykne, že se někam chodí a je to ok.
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    MARI: Školku jsme volili malickou speciální, syn ani moc nerozuměl. Ale vybrala bych aspon nějakou malou, kde mají učitelky čas a chuť se dětem víc věnovat a akceptovat třeba i obrázky nebo jinou metodu na usnadnění komunikace. Do začátku by mu to mohlo pomoct

    Vyšetření v SPC to rozhodně chce, někde to mají přímo u školky, což je pak výhoda, když tam dítě jde, že ho trochu víc znají. Nevýhoda ale může být, že může pak radit zaujate a tak, jak se škole/školce zrovna hodí do krámu - třeba s odkladem.

    Regres v kresbě u nás nastal, v řeči taky, plus jedeme periodicky nahoru a dolů. PAS spíš nemá, ale u receptivnich dysfatiku se to hodně blbě určuje. Celkově ty regresy jsou docela vykřičník, že něco není ok.

    Jinak to určitě řeš, každý měsíc je znát. A každá pomoc a posun v komunikaci usnadní život nejen tobě, ale hodně se.ulevi i mrnousovi.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MARI: Promiň.
    PPP = pedagogicko psychologická poradna (vybírá se většinou podle školy)
    SPC = speciálně pedagogické centrum (volí se podle obtíží - nevidomí a slabozrací / neslyšící a poruchy sluchu apod.)
    Myslím, že pro poruchy řeči jsou v Praze 4 a Nové Město.... Ale jistá si nejsem...
    MARI
    MARI --- ---
    A ještě bych se zeptala, máte tu někdo zkušenost s regresí kresby? Syn jednak občas zapomene nějaké slovo (naštěstí víc nových se naučí nebo po čase teď jedno zapomenuté upgradoval z "ííí" na "mňau" (kočka)), ale už uměl nakreslit bagr vč. různých detailů, hlavonožce i s rukama a teď sotva nakreslí obličej, tečky jako oči a čárka jako pusa, ostatní musím připomenout, končetiny taky jen na vyzvání a bagr hodně zjednodušeně a po několika týdnech, kdy říkal, že je to těžké, že to nejde (přitom na konci léta kreslil bagry jako divý, kompletní obličej i s rukama a nohama, občas i uši a vlasy). Jinak kreslí a tvoří rád, ale abstraktně čmárá, stříhá jen tak papír, lepí ty odstřižky apod. Jedna logopedka na FB mi psala, že to bývá u PAS, ale naše logo říkala, že zrovna tohle u VD nebývá, ale na PAS se jí náš syn nezdá. A strýček Google o tomhle spíš mlčí, tak mě to dost znejišťuje. K psycholožce jdeme až za půl roku, zkouším teď ještě jedno centrum, jestli se mi ozvou s dřívějším termínem (Karlín), jedno neuro v dubnu, druhé v březnu (tam jdeme ohledně kiss syndromu u mladšího a rovnou jsem objednala i staršího, jestli u něj taky nějaká blokáda nebude, psychomoto. vývoj nebyl úplně ok, co se týče symetrie - to jste tu někdo řešili kiss/kidd syndrom?).

    Pardon, že to tu spamuju, já si o tom asi nemám s kým popovídat, muž mě odbývá, že to moc řeším, ten by to prostě neřešil vůbec a nechal doma samorosty...
    MARI
    MARI --- ---
    NIENNA: Co jsou ty zkratky, prosím tě?
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    MARI: jak píše TRISSIE.... další možnost je SPC a soukromá PPP....
    MARI
    MARI --- ---
    Máte někdo zkušenosti s Neuro treskou?
    NEURO treska - olej z tresčích jater a tuňáka s 500 mg CBD 240 ml - Rybitukylysi.cz
    https://www.rybitukylysi.cz/neuro-treska-olej-z-trescich-jater-a-tunaka-s-500-mg-cbd-240-ml/

    Teď jsem na to narazila na fb ve skupině o VD. Zatím dáváme Möllers olej, ale dochází, takže bych mu zkusila koupit tohle, jestli by to mělo lepší efekt...
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    MARI: papír potřebujete z poradny, ideálně spádové - "běžný psycholog" vám to razítko dát nemůže :-(
    MARI
    MARI --- ---
    TRISSIE: K psycholožce jsme objednaní, ale volný termín až konec května. :/ Víš o někom, kdo by vzal dřív nebo kam konkrétně se objednat?
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    MARI: na VD byste měli dostat asistenta i do školky, takže doporučuju (čekačky jsou dlouhé všude), pokud jsi tak zatím neučinila, tak zažádat o vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Docela to pomáhá proti tomu zahlcení, když má dítě jednoho člověka jen pro sebe... plus je tam právě ten jeden člověk, co může řešit to, že "jeho" dítě zrovna není v stavu dělat a jít tam, co ostatní.

    jinak naše v té době receptivní dysfatička (ale já to jako chápu, že tu nálepku dostala, ona se tak fakt projevovala, i když problém je jinde) velmi dobře prosperovala v malé soukromé školce. Vůbec si nedovedu představit, že by v těch třech byla měla nastoupit mezi pětadvacet dětí, to by nedala ani s asistentkou. Teď ve čtyřech to ale bylo v pohodě, mimo jiné právě i kvůli tomu nácviku ze soukromé školky (takže vlastně bylo dobře, že se nedostala :-)
    MARI
    MARI --- ---
    Tak se přidávám do skupiny s dítětem s vývojovou dysfazii (expresivní, ale s porozuměním to občas taky není úplně ideální, nebo mi to tak aspoň přijde). Syn měl v listopadu 3 roky, na logopedii jsme se zatím dostali jen 2x kvůli nemocen (od prosince je ve školce), na ostatní vyšetření teprve čekáme. Moc nemluví, teď přidal pár nových slov, ale nejsou moc srozumitelné. Na druhou stranu nějaké zapomněl. Má i svůj vlastní slovník, což trochu stěžuje komunikaci. My mu rozumíme, ale okolí už moc ne. Všichni mi radí, ať mu zkouším nerozumnět (,pediatr, tchýně, muž taky je občas s nervama v koncích a říká mu "já nevím, co je dededido", i když syn jasně ukazuje, co chce). Jednu dobu jsem to zkoušela, ale přišlo mi, že to akorát přidalo frustraci na jeho stranu. Takže se mu spíš snažím rozumnět i v tom jeho dialektu a pomalu a zřetelně pak zopakuju, co chce.

    Chci se ale zeptat na vaše zkušenosti se školkou s dítětem s VD. Byl tam všehovšudy 5x, z toho 2x se tam pokakal (první den a teď po novém roce opět první den) a dnes počůral, když se vraceli z procházky, na které krátce po odchodu plakal a volal "máma máma", tak se museli vracet. Na velkou si doma normálně umí říct, ale po svém (to jsme učitelkám říkali a po druhé nehodě i znovu zopakovali), čůrat chodí sám. Bohužel nevím, jestli si řekl nebo se bál. Doma mi jednou řekl, že si říkal, podruhé, že ne (jsem teď nemocná, tak vodí syna muž), po třetí, že se bojí. Jsem z toho dost rozhozená teď, přemýšlím, jestli ho nemám ze školky stáhnout nebo ještě vytrvat? Nechci ho zbytečně stresovat, ale doma mi přijde, že už se dost nudí. Ve školce se nechce moc zapojovat a na procházky nechce chodit, ale nejsem schopná z něj dostat, proč nechce. Když se ho zeptám, jestli se mu ve školce líbí, říká, že ano. Jednou se mu učitelka líbí, podruhé řekne, že ne. Komunikace na otázky ano/ne je občas prostě taky mimo, i když se ptám myslím srozumitelně. Ani tedy nevím, jestli nerozumí nebo si nepamatuje nebo jen nahodile odpovídá.
    Jak byste řešily ty procházky? Bohužel nejde dítě nechat ve třídě, musí jít všichni pohromadě a je to smíšená třída.

    Jinak je tam jen do oběda, po obědě ho vyzvedáváme. Učitelky si zatím nikak nestěžovaly, jen po tom prvním dni bxla zedna zaskočená, že za celou dobu vůbec nepromluvil a na všechny jen vrčel a vyplazoval jazyk. Ehm, no, nějak se ředitelka zapomněla zmínit, že má vývojovou dysfazii, přitom jsem s ní o tom mluvila a byla ten první den i ve třídě. Nicméně je chytrý, má děti rád, chce si hrát, rád si doma kreslí, vyrábí, cvičí, teď ho chytlo tančení a hry typu kolo kolo mlýnský, zlatá brána... ale asi ho děsí i hodně dětí najednou (teď jich tam je něco přes 10).
    KYO
    KYO --- ---
    ESELVIRA: pardon, ale tenhle prispevek me docela zvednul ze zidle.
    To jako vazne?
    SOPFA
    SOPFA --- ---
    ANNIKA: jj, o fb skupině vím.
    Ad. "specializovaná péče dělá docela divy" - právě to předpokládám a myslím, že už je nejvyšší čas začít pracovat na tom, co dceři nejde, trochu víc systematicky. Protože to doma nezvládám, logopedii máme 1 za 6 týdnů, volila bych na rok logo MŠ.
    Jen mám k této školce zprostředkované info z Rané péče, že je to školka zaměřená na výkon a úkoly jsou dětem dávány i přes prázdniny. U pohovoru během zápisu nám to taky potvrdili.
    Tak mně zajímá, jak si na takový režim jde/nejde zvyknout.
    Když si v tom dceru představím, plus nový kolektiv (většina kluci), učitelky, místo, dojíždění a ranní vstávání, vychází mi z toho velký špatný a já jako hrozná matka, co jí do toho dostala.
    Hrozný dilema.
    ANNIKA
    ANNIKA --- ---
    SOPFA: Na fb v dysfaticke skupině se o ní určitě mluvilo, znám "od slyšení". Zkus mrknout tam, určitě budou vědět.

    Osobně bych dala do logopedicke, přece jenom ta specializovaná péče dělá docela divy. Ale jen ty znáš všechny okolnosti :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam