Tak se přidávám do skupiny s dítětem s vývojovou dysfazii (expresivní, ale s porozuměním to občas taky není úplně ideální, nebo mi to tak aspoň přijde). Syn měl v listopadu 3 roky, na logopedii jsme se zatím dostali jen 2x kvůli nemocen (od prosince je ve školce), na ostatní vyšetření teprve čekáme. Moc nemluví, teď přidal pár nových slov, ale nejsou moc srozumitelné. Na druhou stranu nějaké zapomněl. Má i svůj vlastní slovník, což trochu stěžuje komunikaci. My mu rozumíme, ale okolí už moc ne. Všichni mi radí, ať mu zkouším nerozumnět (,pediatr, tchýně, muž taky je občas s nervama v koncích a říká mu "já nevím, co je dededido", i když syn jasně ukazuje, co chce). Jednu dobu jsem to zkoušela, ale přišlo mi, že to akorát přidalo frustraci na jeho stranu. Takže se mu spíš snažím rozumnět i v tom jeho dialektu a pomalu a zřetelně pak zopakuju, co chce.
Chci se ale zeptat na vaše zkušenosti se školkou s dítětem s VD. Byl tam všehovšudy 5x, z toho 2x se tam pokakal (první den a teď po novém roce opět první den) a dnes počůral, když se vraceli z procházky, na které krátce po odchodu plakal a volal "máma máma", tak se museli vracet. Na velkou si doma normálně umí říct, ale po svém (to jsme učitelkám říkali a po druhé nehodě i znovu zopakovali), čůrat chodí sám. Bohužel nevím, jestli si řekl nebo se bál. Doma mi jednou řekl, že si říkal, podruhé, že ne (jsem teď nemocná, tak vodí syna muž), po třetí, že se bojí. Jsem z toho dost rozhozená teď, přemýšlím, jestli ho nemám ze školky stáhnout nebo ještě vytrvat? Nechci ho zbytečně stresovat, ale doma mi přijde, že už se dost nudí. Ve školce se nechce moc zapojovat a na procházky nechce chodit, ale nejsem schopná z něj dostat, proč nechce. Když se ho zeptám, jestli se mu ve školce líbí, říká, že ano. Jednou se mu učitelka líbí, podruhé řekne, že ne. Komunikace na otázky ano/ne je občas prostě taky mimo, i když se ptám myslím srozumitelně. Ani tedy nevím, jestli nerozumí nebo si nepamatuje nebo jen nahodile odpovídá.
Jak byste řešily ty procházky? Bohužel nejde dítě nechat ve třídě, musí jít všichni pohromadě a je to smíšená třída.
Jinak je tam jen do oběda, po obědě ho vyzvedáváme. Učitelky si zatím nikak nestěžovaly, jen po tom prvním dni bxla zedna zaskočená, že za celou dobu vůbec nepromluvil a na všechny jen vrčel a vyplazoval jazyk. Ehm, no, nějak se ředitelka zapomněla zmínit, že má vývojovou dysfazii, přitom jsem s ní o tom mluvila a byla ten první den i ve třídě. Nicméně je chytrý, má děti rád, chce si hrát, rád si doma kreslí, vyrábí, cvičí, teď ho chytlo tančení a hry typu kolo kolo mlýnský, zlatá brána... ale asi ho děsí i hodně dětí najednou (teď jich tam je něco přes 10).