• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LWEEKSONY Alpha - digitální fotoaparáty
    SAMGARR
    SAMGARR --- ---
    MINER
    MINER --- ---
    MENTOL_: Jj, o podexpozici vim. S tim se dá pracovat.
    Je to ale složitější než světla/stíny na sever – ty fotku ošklivě zplacatěj, ale to DRO nedělá. Naopak kontrast u danamickejch fotek je příjemnej a jemný fotky to naopak nechá bezezměn. (Settings Auto)

    Tady jsem zkoušel reverse-engineerovat jednu fotku do DRO podoby v Edge.

    Nikde jsem o tom nenašel víc než pár obrázků. Asi teda zkusim u pár dalších fotek a vysledovat, jak se to chová…
    Jsem zvědavej, jaká je tam variace a jestli najdu způsob, jak to zahrnout do prediktabilního procesu…

    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: DRO je dobry hlavne v JPG pouzitelnym rovnou z fotaku, prave proto, ze to udela uz trochu stiny/svetla postproces. Taky se to hodi k nahledu, clovek prave vidi uz trochu upraveno - proto mam i trochu kontrast, saturaci a doostreni pridano.
    Ale je tam zadrhel, ono aby to zachranovalo svetla vic, tak podle urovne (1-5 tusim) to i vice ci mene podexponovava focenou scenu, prestoze ma clovek i manual, a pak to zase zesvetluje a tim zhorsuje sum. Proto to pak v LR ztmavne a spousta lidi se divi, proc jim fotky sumi vic nez by se cekalo.
    Nicmene neni treba prenaset DRO do LR, staci si udelat vychozi preset co tak stahne svetla prida stiny, saturaci atd, a ten aplikovat na importu.
    Muj zaver po letech je, ze to je vhodny pouze na odevzdavani/posilani/publikaci JPG nekde specificky, jinak se spis vyhnout nebo jen na nizky level.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: + ještě k něčemu je to DRO dobrý: vizualizuje, jestli půjdou recoverovat světla/stíny u velkýho dynamickýho rozsahu nebo je to podpálený/přepálený. To mi vlastně přijde ještě důležitější, proč by mi dávalo smysl nechat to zapnutý… Doteď jsem to nepoužíval, ale na A7 mi přijde, že to funguje fakt dobře… Jen kdyby to šlo nějak jednoduše dostat do LR…
    MINER
    MINER --- ---
    LWEEK: Nepřepisuje. Je to jen na JPEGy, ale foťák ukazuje aplikovaný DRO, i když fotíš do rawů = dokud to nevyleze z foťáku, tak se to všude ukazuje s DRO, a až při downloadu do kompu se to zplacatí (většinou ztmavne) a to včetně náhledů.

    Přijde mi, že ten DRO funguje dobře a je adaptivní na scénu, a mohlo by to ušetřit čas post-processingu, a přemýšlím, jak to využít.

    Představuji si, že kdyby někdo vykoumal, kdy se to chová jak, tak by se to dalo replikovat i v kompu. Předpokládám, že to neni rocket-science, ale pár typů křivek, který se podle scény aplikujou v nějakém rozsahu 0-100 %.
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    MINER: DRO se propisuje do RAWu? Já myslel, že to je čistě pro JPEGy.
    MINER
    MINER --- ---
    Nevíte někdo jak přesně funguje D-Range Optimizer?

    Zkoušim, jak se to chová, a DRO (Auto) mi dost často udělá dobrou fotku rovnou z foťáku, aniž bych musel hadovat. A vyhadovat něco lepšího trvá dlouho.
    Je mi jasný, že je to dynamický, ale neni někde popsaný, jaký operace (např. typy Tone Curve atd.) to aplikuje?

    V Imaging Edge jde DRO zapnout, ale radši bych měl všechno v Lightroomu, DRO jako starting-point, u kterýho stačí jen lehce polechtat hady pro doladění nálady…
    MINER
    MINER --- ---
    KURE: Nastav nejdřív ostřící bod, zoomuje to na něj.
    + lupičkou (AF-ON) můžeš odzoomovat zpátky a přenastavit

    Já MF používám tak u ‱ fotek, když se fakt AF nemá čeho chytit, takže s tím nemám tolik zkušeností, ale snad pomůže.
    KURE
    KURE --- ---
    potřeboval bych poradit s manuálním ostření.

    Teď mám foťák nastaven tak, že když přepnu na MF a pootočím ostřícím prstencem na objektivu, zvětší se mi část obrazu a červeně zabarví ty hrany, které jsou ostré.
    S tím mám ten problém, že zvětšená oblast je hrozně malá, takže jednak nevím na co se vlastně dívám a kompletně ztratím přehled toho co je vlastně v záběru. Takže vlastně zaostřím jen tak zhruba vypnu to zvětšení a pak pohybuju foťákem dokud neni ostrý to co potřebuju.
    Na focení věcí na stole je to ok, ale jinak naprd.

    - jde nastavit abych viděl ty červené hrany úplně bez zvětšení?
    - jde nastavit aby to zvětšení nebylo tak brutální? (v menu vidím volbu 1x a 5,6x ale i 1x je moc)

    Fotíte někdo na MF? jak to děláte?
    SAMGARR
    SAMGARR --- ---
    Mam na prodej SEL50F18 OSS, druhy majitel, perfektni stav. Nyx cena 4000 Kc, nejlepe osobni predani v Praze.
    MINER
    MINER --- ---
    Můj poslední příspěvek k širokáčům, zkusil jsem si ještě Tamron F2.8 a sony F4 vedle sebe a jsou překvapivě podobný – ten AF je jenom malinko pomalejší, ale na A7rV to neni takovej rozdíl, jako na A7III, takže to není kritérium.
    Překvapilo mě, jak se to obří zkreslení Sony zkoriguje v post, že to neni vůbec poznat. A ostrostí jsou skoro stejný.

    Takže rozhodnutí se zjednodušuje:
    – Tamron F2.8 = víc světla pro interiéry a noční oblohy (i 2.8 je ostrý) a hezčí sluníčkový hvězdičky
    – Sony F4 = extra mm do šířky (+ 35 mm) a o malinko menší flare (ale překvapivě jen o malinko)

    Jestli se počítám mezi masochisty, co počkaj, co ze Sony vyleze za 16-35 GM II, ještě nevim:)

    Ten Tamron mě fakt překvapil. Takovej sleeper, za skvělou cenu, u kterýho člověk pozná, že je dobrej, až když ho zkusí.

    Tímto to považuji za vyřešené, a ozvu se zase za dalších 15 let, až budu měnit foťák, a do tý doby jdu už zas jen fotit:) Ahoj:)
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    DRAGON: Samyang 50/1.4 verze II ma nejlehcich 420g, s tim jsem taky dost spokojen.
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: Ja uz pak spis resim, ze nepusobi tezce (cemuz paradoxne trochu vetsi rozmer mentalne pomuze) a jeste o MC-11 cely mensi/lehci. Ale zas na cestovani mozna staci nejaky manualni? Mozna 2.8? Jinak ja ted taham hlavne 85/1.4II a davam si do cropu kdyz je potreba, ale zalezi co clovek foti.
    KURE
    KURE --- ---
    DRAGON: slyšel jsem chválu na 55mm f1.8
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MINER: jako omlouvam se za OT, to ja jen kvuli tomu kam odplula na chvili diskuze, pojdme zpet k tematu klubu :)

    jakou byste doporucili padinu na sony? nejakou 1,4 nebo aspon 1.8. lehka 1,4 jako u canonu asi neexistuje, co? :( koukam ze FE vazi 780 gramu :(
    MINER
    MINER --- ---
    MENTOL_: Jo, ten je dobrej, ale ta šířka už je peklo. Je to jenom o kousek než GM, ale už je mi to fakt nepříjemný a na cestování moc. Ale dobrej je, slyšel jsem.
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    MINER: tak to cumim, ja mel 5D, pak 6D a ted 6D2 a nikdy sem nemel problem s BF/FF, tak nevim jeslti mam stesti nebo spatny oci :) ale nikdo si nikdy nestezoval ze bych dodaval neostry veci.. Ale o to vic se tesim az zkusim Sony :)
    MINER
    MINER --- ---
    DRAGON: A nechceš ukázat nějaký ty publikace?
    Já se vlastně radši bavim o fotkách než o foťácích.
    Jednou za 15 let si vyberu foťák, celkem tomu věnuju energii, ale pak na to zapomenu, a fotit s tim, co mám.
    Proto mi i ten Canon vydržel tak dlouho, byť mě vždycky sral..
    MENTOL_
    MENTOL_ --- ---
    MINER: Na Sony je Samyang 135/1.8 - jo je o 20g tezsi a 1cm vic sirsi a delsi, ale opticky na urovni GM a AF dost povedeny, bez nutnosti redukce a vahy navic. Tj neni to jednoznacne mensi nebo stejny, ale zase 1.8 vs 2 a "nativni". A kolem 22k.
    MINER
    MINER --- ---
    DRAGON: Nespolehlivý ostření. Front-back focus. Na každým konci zoomu i vzdálenosti jinym směrem.

    Ani ta fixní 135 F2 se mi nikdy nepodařila vyladit tak, abych si byl jistej že zaostřim. A na F2 je to fakt vidět. I u tohohle fixu se to při microadjustments dalo zkorigovat jenom aby to ostřilo spolehlivě jen v určitý vzádlenosti.
    Smířil jsem se s tim, fotil s Canonama 20 let a neřešil to, ale strašně mě to vždycky sralo!
    Ten samej objektiv přes adapter MC-11 na Sony všechno ostrý vždy za všech okolností všude.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam