Panzer Dragoon SagaHra, kvuli ktere jsem si pred deseti lety porizoval Segu Saturn - titul natolik opevovany, ze jsem se rozhodl si ho zahrat na originalnim hardwaru (pricemz uz tehdy byly ceny na eBay tak premrstene, ze jsem se smiril s neoriginalnim softwarem - dneska bych se uz tuplem nedoplatil).
Status legendy a kultu si tahle hra v mych ocich obhajila. Cca 20 hodin bylo o unikatni atmosfere sveta draku a letajicich vzducholodi pohanenych parnimi stroji - kazdej pixel ma v sobe "SEGA DNA", je to jednoznacny arcade design naroubovany na zdanlive nekompatibilni zanr JRPG. Bez akce, bez velkoustych prohlaseni - proste jen poctivy pribeh s krasne aktualizovanym atb soubojovym systemem, o kterem se mi zdaji sny. Design nepratel jak z jineho sveta, jen mirne pritrouble postavy, poctiva eskalace konfliktu az k paradnimu finishi. Je jen malo JRPG, ktere nejsou kopirkou Squeenix formule - no tohle je jednoznacne JRPG a pritom to nema s zadnou jinou hrou tohoto zanru nic moc spolecneho. Jenom za tohle palec nahoru, hra vhodna i pro nemilovniky subzanru.
Nejvic na cele hre je "samozrejme" onen drak, jeho podoba a vztah k nemu se pomalu meni a pretvari behem hry a ten pocit, ze letame vysoko nad hlavami beznych normiku je proste fascinujici. Ve vetsine her je drak viden jako primarne agresivni stvoreni, ktere pozira haldy lidi - tady ten svet je jiny a draci jsou zde vnimani uplne jinou optikou, nez v jinych fantasy. Jeho vzacnost a ucta k nemu je natolik velka, ze by si na nej nikdo nedovolil zautocit - presto se objevi Imperator, ktery si mysli, ze s dostatecne velkou armadou by nas mohl prece jen porazit...
Velice jednoduchy RPG system je rovnez fascinujici - to co na zacatku hry nedavalo moc smysl se po cca 5 hodinach odemkne do plne krasy cloveku se najednou chce hybat s jedinym (dvourozmernym) nastavenim celeho draka a ovlivnit tim silu, zdravicko, loot a nove kouzla najednou! Clovek si jeste muze hrat s nastavovanim zbrani, ale to je skoro az podradne, drak proste ruluje!
No a samozrejme technicke zpracovani - ostatne jako kazda hra na Saturna - tohle je nadherna ukazka toho, ze hry jsou kus softwaru psany pro kus hardwaru - zadna jina hra uz nikdy nebude vypadat zrovna takto - a nikdy drive ani nemohla. Framerate je diskutabilni, lokace jsou male a prazdne, animace jsou trochu omezene, jiste. Ale vysledek je opet - unikatni. Nepripomina to zadnou jinou hru jak designem, tak technologii. Pro tohle jsem skutecne rad, ze jsem investoval tolik penez do konzole, hardwarove emulace CD mechaniky a scandoubleru pro hrani na LCD televizi.
Suma sumarum - tohle neni hra hodna doporuceni, ale je to kultovka, o ktere byste meli vedet alespon z techto nekolika radku.