Fire Emblem: Shadows of Valentia / 3DS / 38h / #dohranoO teto hre se obtizne vypravi. Vyzaduje hodne historickeho kontextu, znalost serie a urcite pochopeni pro japonske takticke RPG.
3DS dostalo celkem 5 her ze serie Fire Emblem. Awakening byl prvni a totalne mne vyzul z ponozek, co vsechno jde vymackat z male konzole za epicky zazitek. Ma tolik originalnich napadu a takovou atmosferu, ze si to proste clovek chce prozit na vlastni kuzi. Pak je tady trojice her Conquest, Birtright a Revelations, ktere jsem jeste nehral, protoze jde vlastne o trojhru, velice uzce propojene tituly, na ktere se teprve chystam. A pak je tady Shadows of Valentia. REMAKE druheho Fire Emblemu z NESu, vydaneho puvodne v roce 1990.
Ja sam jsem dohral Awakening nekolikrat i na ty nejvyssi obtiznosti a je to naprosta lahudka. Kdyz jsem pak Valentii dostal do pracek, byl jsem jeste prilis saturovan Awakeningem a nedostal jsem tu spravnou chut hrat "novou hru o tom samem". Chtelo to nejaky odstup... a ten prisel zhruba pred mesicem, kdy jsem opet vlozil hru do 3DS a 3DS do nabijecky.
Duvod, proc jsem ze hry naprosto uneseny je vlastne ten, ze puvodni titul z osmibitove platformy jsem neznal a nikdy nehral. Zatim co prvni Fire Emblem je vice mene Advance Wars s mecema a lukama, druhy Fire Emblem byl koncipovany jako nelinearne vypravene japonske RPG s brutalne slozitymi souboji, obri porci dialogu, zkoumanim dungeonu, ladenim armad a solidnim pribehem. Na rok 1990 je to naprosto nevidane s takovouto hloubkou propracovanosti. A uz vubec ne na osmibitech.
Remake nabizi samozrejme novou grafiku, rozsirene moznosti a aktualni hratelnost (na rok 2017, kdy hra na 3DS vysla) prevzatou z Awakeningu. Okamzite jsem ji propadl a dotahl ji po vecerech do vitezneho konce. Ta story je velice dulezita, protoze se samozrejme da predvidat - dve deti Alm a Celica si ctou pohadku o valce mezi dvema bohy a vzajemne si obe decka slibi, ze nikdy nedopusti, aby se neco takoveho stalo komukoli z nich. Obe deti jsou nasledne rozdeleny a dvacet let se nevidi. Z Alma se stane sedlak a Celica je odvlecena do klastera. Okolnosti jejich setkani po mnoha letech nastartuji udalosti, ktere nam predstavi cely kontinent, jeho historii, vznik nabozenstvi a politickych trenic mezi dvema kralovstvimi, ktere vedou k nejvetsi valce v pameti lidstva... a cele je to samozrejme zakonceno destrukci bohu s plnou paradou.
Behem hry mate dve oddelene armady, ktere chodi po mape s trochou te svobody (neni nutne vycistit celou mapu k dohrani hry, naopak splnenim ci naopak nesplnenim nekterych ukolu ovlivnujeme tok samotne hry). Obe armady si mezi sebou skrz obchodniky mohou posilat zbrane, ale jinak jsou uplne oddelene. Teziste hry je pak v najimani postav do svych vojsk a rozvijeni vztahu mezi jednotlivymi panacky. Na rozdil od Awakeningu, kde bylo mozne docilit vztahu "vsichni se vsemi", Valentia to ma omezenejsi - o to jsou ale propracovanejsi dialogy, ktere postavy mezi sebou maji napsane a cetl jsem to vsechno jednim dechem, jako nejakou vizualni novelu. Pokud napr. znate Jagged Alliance, tak tady to nejsou jen "hlasky" mezi postavami, ale vyslovene kusy historie s unikatnim uhlem pohledu onech hrdinu, ktere jsou smysluplne a zajimave. Az v uplne na konci se armady spoji ve finalni bitce a je to skutecne srdceryvne setkani.
Kazdy panacek ma svoje vlastnosti, ktere se upgraduji NAHODNE pri prechodu na vyssi level - coz zni sice divne, ale dava to hre lepsi dynamiku a clovek se jinak rozhoduje pri rozdelovani zbrani a ostatni vybavy. Opet pri srovnani s Awakeningem - je zde vice mene linearni prubeh rozvoje povolani nasich vojacku - hlavni hrdina Alm bude vzdy fighter, pak leader a pak hero. Clovek si to nemuze vybrat - je to dopredu dane pro vsechny charaktery. Ale nevadilo mi to popravde, ono to dava pribehove mnohem vetsi smysl, jak jsou ty postavy svazanejsi.
Grafika je fantasticka a nezestarla ani o pixel, samozrejme ve 3D, je naprosto dechberouci - chybel mi vlastne jen first person rezim, ktery netusim, proc odebrali. No a hudba jakbysmet - epicke hudebni projevy orchestralni kvality - cele to ma produkcni hodnotu, ktery z te male sexy konzolky dela naprostou megalomanskou bestii. Ze se to hraje navic pohodlne a ze jde o idealni hru do kapsy, to zminovat nemusim. Hodne titulu z 3DS se dockalo remaku na vyssi konzole, ale tyto hry nejak unikly pozornosti (misto toho jsme dostali prece jen trochu pritroubly Three Houses na Switch). K technikaliim jeste dodam, ze ke hre jsou DLC a online obsah, ktery uz dneska nijak neokostuju. Coz je ale svym zpusobem dalsi dukaz toho, jak je hra skvele odladena - v Awakeningu totiz nebyla moznost grindovat, na to bylo specialni DLC totiz - ve Valentii se na mape casem objevuji novi nepratele, o dungeonech nemluve, takze o grind v pripade potreby neni nouze.
Pokud serii neznate a chteli byste ji objevit, urcite doporucuji sahnout po libovolnem dilu na 3DS, idealne zacit Awakeningem. Fire Emblem je primo prosluly systemem perma-death, ale v novodobych titulech je dovoleno hrat na nizkou obtiznost, ktera nam po konci bitvy mrtve vojaky zase ozivi. Je to vlastne skoro podfuk, jelikoz hra ne to neni stavena. I tak to ale doporucim rozjet na tuto nizkou obtiznost (a ja tak nyni ucinil rovnez), protoze ono je fakt dobre si hru osahat, co vsechno nas vlastne ceka a jake jsou moznosti hry jako takove. Az se za rok trochu vydycham, dam si ji znova s plnou paradou. I kdyz byla hra vlastne docela dost lehka, az teprve na konci jsem se dostal k tezkym bitkam, kde jsem zneuzival prave faktoru no-perma-death. Proste jsem predstrcil nejslabsi jednotku dopredu, abych vylakal zaporaky, kteri mi ji zabili... no a zbytek armady se pak sesypal na finalniho bosse, ktery pak nemel sanci. Pri hrani na normalni obtiznost bych si to samozrejme nedovolil.
Valentia ale v mych ocich Awakening prece jenom trochu prekonava prave onou nelinearitou a taky teda tim, ze jde remake hry z osmibitu, ktery disponuje stejnymi kvalitami - jen je puvodni hra mene pristupna. Takze sezenete-li si 3DS, jdete do toho! A ja se zatim pustim do trojice Conquest, Birtright a Revelations.
Hrajte to!