Empire of the Ants / 31 hodin (z toho jsem se 15 hodin kochal) / PS5 / #dohranoNa Empire of the Ants jsem se od prvního traileru vážně těšil. Audiovizuálně tahle herní adaptace knižní trilogie Bernarda Werbera vypadala na Unreal 5 enginu naprosto skvěle. Těšil jsem se na strhující exkurzi do světa mravenců, kteří na planetě zemi vytvářejí celé civilizace, které vedou války mezi konkurenčními druhy mravenců, stejně jako ty občanské. Jak to celé dopadlo? Tak trochu polovičatě.
Vizuál je naprosto strhující a čistě podle mě tenhle titul postavený na Unrealu 5 patří mezi současnou desítku nejlíp vypadajících her. Míra detailu je extrémní. Prostředí vypadá fantasticky a když putujete různými biomy mezi spřátelenými mraveništi, tak jen nevěřícně zíráte, jak krásně je všechno vymodelované, kdy nemáte pocit, že se pohybujete po texturách, ale po objektech, kdy i to zatracené jehličí nepůsobí jako textura, ale jako tisíce na sebe mravenci naskládaných objektů. Stejně tak je skvělé i audio, kdy i průlet čmeláka vůči vaší velikosti působí, jako kdyby nad vámi proletěl Boeing B-52 Stratofortress. Audiovizuál: 10/10
Jak je to s hratelností a principem celé hry? Vy sami jste v roli mravenčí dělnice číslo 103,683, která dostává od matky královny mise, které se dělí na průzkumné, sběratelské, taktické a strategické. To znamená, že jste věrnou, poslušnou a naprosto loajální součástí celku, která naprosto bez výhrad plní rozkazy pro dobro kolonie. Jednou vás pošle třeba na noční misi, kdy musíte zmapovat nepřátelské území termitů, podruhé zase najít feromony maskované infiltrátory, anebo třeba jen zavraždit několik světlušek, které potom dělnice odtáhnou do hnízda coby potravu. Potom přichází na řadu taktika a strategie.
Ta je tak trochu založena na principu RTS her typu Total War což znamená, že se ocitnete na lokaci v roli dělnice velitelky, která má k dispozici centrální hnízdo a několik okolních, ve kterých můžete po obsazení zdrojů typu popadaného ovoce, anebo šišek vyrábět řadu bojových jednotek a to od dělníků přes vojáky s obřími kusadly, kteří trhají termity až po jednotky "plivající" kyselinu až po extrémní jednotky typu nosorožíků, šneků, zlatohlávků a další havěti, se kterou pomocí feromonů vytváříte alianci. Co jednotka, to cca několik desítek mravenců, takže na poli můžete ovládat bojové svazy, které vylepšujete tak, jak si to žádá konkrétní mise. Ze začátku jste hozeni rovnýma nohama do akce, kdy na vás hnízdech vyskočí kruhové menu a vy si připadáte mezi všemi těmi feromony, upgrady obrany hnízd a mravenčími kartografy trochu ztraceni, ale po pár hodinách systém prokouknete a stane se z vás ničitel kolonií termitů a agresivních černých mravenců.
Tyhle bitvy generují skvělé momenty, ale často také hlavní kámen úrazu celé hry - obrovskou frustraci. Autoři se rozhodli pro na jednu stranu logický, ale na druhou stranu často extrémně frustrující prvek. Ve strategických misích nejsou waypointy, anebo možnost uložení. To znamená, že se dostanete do bitvy o nadvládu nad územím, která trvá klidně 30-50 minut a nesmíte to posrat. Když uděláte malou chybu, proklouzne k vám nějaká agresivní jednotka na kterou nemáte zrovna obranu, tak v misi končíte. Stejně tak když zvolíte například u čistě obranných misí, kde na vás útočí vlny nepřátel ze startu špatnou taktiku, tak končíte a to klidně po půl hodině upgradů, přesunů a adrenalinových bitev. Opakovat to je ubíjející. Takových misí není moc, ale pokazit vám to dojem dokáže a nemáte daleko k rage quitu. Abyste našli ideální strategii, tak musíte podobně zakletou misi zopakovat klidně 10x a systémem pokusů a omylů najít správné řešení. Tohle autoři těžce nezvládli a i když chápu jejich záměr vytvořit napínavou strategii, kde nebudete ukládat a nahrávat pozice po každém správném kroku jako šílení, tak tohle mohli vybalancovat. Výsledek je v tomhle ohledu poměrně dost schizofrenní. Strategická část: 6/10
Včera jsem si na tenhle nešťastnej aspekt postěžoval vedle v Playstation auditku a jak tak koukám na reddit a youtube, nejsem sám. Z toho důvodu jsem hru nedoporučoval, ale když jsem se přes tyhle problematické mise dneska po vychladnutí dostal, tak Empire of the Ants opatrně doporučím s tím, že originalita prostředí a "vcítění" se do mikrosvěta převažuje nad zápory. Pokud by tihle mravenci zůstali ve studiu ještě o rok/dva déle, přidala by se encyklopedie s 3D modely, podrobnější informace o hmyzu, propracovala by se kampaň, tak to mohla být naprosto fantastická záležitost. Takhle je to jenom úžasná platforma, která zůstává z poloviny nevyužitá.
6.5/10