Hotel Dusk Room 215 / 18 hodin / DS / #dohanoFirma CING je zodpovedna za nekolik interaktivnich romanu pro Nintendo DS, ktere ve sve dobe spravne vyuzivalo hardware dane konzole. Z hlediska nejake hratelnosti nejde o nic zajimaveho - chodite, sbirate predmety, povidate si s postavami a sem tam vyresite nejaky puzzle. Vsechny hry maji obvykle slusnou grafiku i zvuk, no technicky jsou zajimave prave tim, ze maji ovladani pomoci stylusu, nenasilne implementuji mikrofon a dalsi featury nejvic sexy prenosne konzole vsech dob. A navic mivaji dobre vypraveny pribeh, ktery dokaze na tech par hodin prenaseni zaujmout. Pro mne jde o urcity symbol urcite doby pro onu platformu - nezavisly vyvojar fungoval mezi lety 1999 a 2010, ktery uzavreli vydanim posledni hry - k te ale az pozdeji.
Hotel Dusk Room 215 je detektivni story na prelomu sedmdesatych a osmdesatych let, ktery vypravi pribeh byvaleho detektiva jmenem Kyle Hyde, ktery se v roli podomniho prodejce hleda veci, ktere nejsou urceny k nalezeni. Vse zacina prijezdem do zminovaneho hotelu, kde se hnedle objevi nekolik postav s vlastnimi minipribehy a mezi nimi je i nema divka, ktera nema v ruce nic jineho, nez-li letak hotelu Dusk.
Hru jsem hral v dobe vydani a cert vi, proc jsem ji nedotahl do konce uz tehdy. Teda - cert vi - hra ma strasne pomaly start a unyle tempo. Pokud vas - stejne jako mne - pri souctu pojmu "hotel" a "adventura" vychazi "nutnost klepat na vsechny dvere hotelu, aby clovek nasel cestu dal", tak se uprimne moc nepletete. Hra se tak da hrat, ale je to opruz, jen namatkou zkouset vsechny dvere a doufat, ze to povede k posunu v pribehu.
Asi tak od pate kapitoly se ale hra preklapi do sve lepsi poloviny a akce zacinaji davat lepsi smysl. Zasazeni do roku 1979 je pomerne neotrele tematicky, hlavni hrdina je brucoun (ale urcite ne hajzl), ostatni postavy by se rovnez dobre uzivily v televiznim serialu osmdesatych let. Hra zacne propojovat jednotlive dejove linie a hrac uz citi, ze ho uz vypraveni zaujalo natolik, ze proste chce vedet, jak to cele dopadne. A tento pocit pozitivne ovlivnuje pocit z hrani - jak jsem se do hry trochu vice investoval, zacal spravneji a bez prodlev nachazet cestu hrou a cele se to uhladilo. Na rozdil od vetsiny beznych adventur je zde ale cela rada drobnosti, ktere nejsou povinne, prehlednutelne a ovlinuji vyzneni pribehu. Za to palec nahoru.
A nyni par slov k vychytavkam na strane hardwaru. Tak hra se treba hraje "na vysku", cili drzi se, jako knizka. A protoze jde vlastne o textovy roman, hre to neskutecne slusi. Obe obrazovky zobrazuji dialogy dvou postav, behem chuze pak vidime na jedne strane mapu hotelu a na druhe aktualni 3D first person pohled v realnem case. Je to sice technicky velice strohe, ale vysoce funkcni reseni, ktere je "proste spravne". A postavy samotne jsou vyvedene v mirne animovanem 2D stylu kresby tuzkou, ktera pro svou cernobilost dokonale pasuje do barevne vyhoreleho prostredi (vsechno je bezove).
Pochybuji, ze si tuhle hru nekdy zahrajete, takze nasleduji SPOILERy!
Hra nekolikrat pouziva oblibeny trik pro puzzly, kdy je potreba konzoli zavrit a zase otevrit, coz je pro dany okamzik vzdy velice tematicke, logicke a intuitivni zaroven. Dale obsahuje moznosti si kreslit poznamky, coz v mnoha ohledech hru zkratke zjednodusuje. Vyuzivani styluju pro mini puzzly je dobre, nijak fenomenalni - chuzi po hotelu lze delat i pomoci d-padu, tazke si neni na co stezovat. Timto se hra nijak moc nelisi predchoziho tituly CINGu (Another Code).
Tato hra ma ale jeden - finalni - puzzle, ktery je natolik unikatni, ze ho musim zdokumentovat pro ucely zachovani vedomosti pro pristi generace. Jde o naprosty extrem v dejinach gamedesignu. Totiz: na konci hry narazite na sifru psanou tajnym inkoustem na kusu papiru. Pokud jste behem hry sehnali UV svetlo, tak neni problem sifru ihned odhalit pouzitim predmetu z inventare. Avsak tato UV lampa se da behem hry snadno prehlednout a totalne ji minout. Autori hry si toho byli samozrejme vedomi a tak ma puzzle sekundarni reseni: naklonenim cele konzole, pohledem na display pod specifickym uhlem je mozne na jinak celkove bilem virtualnim papire mozne vysledovat velice decentni pattern, ktery pri spravnem lomu externiho zdroje svetla v naklonenem LCD display "vrha trochu jiny stin" (nedokazu to lepe vysvetlit) a tak pozornejsi oko po chvili precte potrebnou sifru.
Co dela tento efekt dokonale unikatni je fakt, ze tento efekt je mozne zreplikovat pouze na specifickem LCD displayi Nintenda DS. Ja hral tuto hru na 3DS, kde je jine rozliseni a nejaky typ skalovani grafiky, takze tento efekt totalne chybi a hra se tak stava nedohratelnou. Myslim si taky, ze stejny problem se stane v libovolne emulaci (umim si predstavit leda nejakou specifickou analyzu obrazu a jeji naslednou emulaci) na jakekoliv platforme. (Pokud vim, tak to tento efekt zadna jiina hra nikdy nepouzila, ale mohu se mylit).
[ Rad se necham opravit, pokud sem vysel napsal blabol, jde prevazne o dojmologii ]
Co je je na tom ale porad dobre je to, ze puzzle se bruteforcovat (v nejhorsim pripade 29 opakovani - otravne, ale urcite ne nemozne), ale po chvili premysleni i odhalit (sifra neni nic jineho, nez bezna M-N substituce, jde jenom o urceni spravne delky vzdalenosti dvou znaku, na coz jsem pouzil
https://planetcalc.com/1434/ ). Vynikajici!
Konec SPOILERu!
Na zaver jeste napisu, ze hra ma prime pokracovani o rok pozdeji v zivotnim pribehu naseho hrdinu s nazvem Last Window: The Secret of Cape West, ktery jsem dneska rozehral a vypada jen o trochu vylestenejsi, ale jinak identicka hra s novym pribehem.
Doporucuji se mrknout na nejakou ukazku na Youtube, hrat jen v pripade, ze mate radi beckove detektivky.
