• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KULHYUI design, design systémy, interakční design, ♥ Figma
    HAVANA
    HAVANA --- ---
    Tak sem si taky začal hrát s figmou...sice má lepší "grafický" možností, ale oproti axure jsou interaktivní věci buď zbytečně složitý nebo nejdou vůbec (nebo sem zatím nepřišel jak na to).

    Má někdo tip, jak udělat responzivni slider, kterej bude mít počítadlo hodnoty a minimálně 100 stepu?
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: jako že by na tom vyšívali 6 let do 1. release?
    To je i na Adobe moc. I půl by bylo moc.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Není to nezbytně nutná podmínka, ale hodně věcí to může usnadnit. Samozřejmě pak je možné, že jsi jediný na světě, komu to řešení vyhovuje anebo, že to děláš pro 5 lidí. Ale jinak bez toho potřebuješ hodně dobrý user research a komunikaci s uživately a to není snadné. U mě je takový projekt: https://github.com/jardicc/alchemist používám ho k práci hodně a myslím, že to hodně přidává na kvalitě. Občas mi někdo daruje pár tisíc na vývoj.

    U ostatních pluginů co nedělám pro sebe... já jsem teď full time programátor, takže ten kontakt s realitou grafika je pryč. Dřív tam byl, ale dneska prostě nevím... někdo mi to musí říct... nebo se musím sakra dobře rozpomenout.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JARDABEREZA: To skoro vypadá, že klíč k úspěchu je dělat si ty nástroje sám pro sebe :)

    MINER: Já dokonce myslel, že i později, ale vyvíjet a navrhovat se podle mě začalo někdy v 98–99.

    KULHY: Vzpomínám si, že to video mě tenkrát hodně nadchlo. Rozhodoval jsem se asi v roce 2017, na čem náš tým sjednotíme, a vybíral mezi Sketchem (v té době standard, ale znamenalo by to, že bych musel přejít na Mac a to se mi nechtělo :D), Xd (tenkrát možná ještě v Betě), Studiem (používali jsme InVision u některých projektů, ale byla venku jenom beta a ještě jen pro Mac) a Figmou. Kvůli multiplayeru, intuitivní práci s komponentami a nezávislosti na platformách jsem vybral Figmu. Ta byla sice hrozně basic, ale zároveň good enough a říkal si, že později třeba ještě switchneme na Studio. Každopádně, brzká adopce Figmy se hrozně rychle vyplatila a na Studio jsem si pak už ani nevzpomněl. Nicméně, teď bych si to ze zvědavosti docela zkusil :)
    KULHY
    KULHY --- ---
    DAN_F: No jistě, strašně to promovali přes takový ty pře-animovaný weby. Snažili se upéct soft, kterej bude umět všechno hned v první verzi, ale ve výsledku to vyl takový zvláštní gulašek bez receptu. Ja jsem si nikdy na nic od InVisionu nezvykl (InVision, DSM, Studio). Nezavírají už krám?
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: vydali to 2006
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Jenže MS si ten VSCode dělá sám pro sebe. Teams nejspíš taky. Tzn. ti vývojáři v rámci firmy moc dobře poznají co jim komplikuji práci a život a zároveň si to můžou spravit.

    Ale jinak MS není úspěšný ve všem. Namátkou: Silverlight, Nokia, Zune, Windows mobile, Skype, Bing je s otazníkem, IE/Edge je taky s otazníkem... a že se hodně snažili :-D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Jinak, pamatujete si někdo na Invision Studio?
    Introducing InVision Studio—the world’s most powerful screen design tool
    https://vimeo.com/238515862
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JARDABEREZA: No jasně, to chápu. Ale právě třeba MS je taky korporátní monstrum a když se jim zachce nějakou část trhu obsadit, tak jsou v tom celkem úspěšní, viz právě VS Code, Teams, OneDrive, teď jdou čerstvě po Notion s Loops…

    Figma je soukromá a určitě je to v mnoha ohledech výhoda. Každopádně, právě třeba to, že už od hodně raných fází vývoje navrhují samotné UI ve Figmě, nejspíš pomáhá ten produkt dělat líp. Nebo to, že se jim podařilo cíleně vybudovat tak silnou komunitu a dokáží efektivně pracovat s její odezvou, proměnit ji ve features a odfiltrovat šum, to je taky obrovská hodnota a záležitost nějaké prioritizace a vedení. Adobe tyhle věci sice nějak dělá taky a na základě obsahu feedback formů z Adobe aplikací se mi už dokonce kdysi ozvali napřímo a zapojili do studie na nějaký UI refresh a teď si vzpomínám, že jsem v něm tenkrát dokonce navrhoval užití těch kontextuálních panelů, ale takhle jsem si ten výsledek úplně nepředstavoval :D

    MINER: Jojo, ale vývoj začal tuším právě ještě koncem 90. let :)
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Lightroom je úspěšnej a dost válcuje trh.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Tak je to veřejně obchodovatelná společnost na burze. Máš akcionáře, výroční zprávy a ve výročních zprávách potřebuješ hezký čísla u ekonomických ukazatelů. Pak tam máš hodně zaměstnanců a oni dělají ten software, ale nedělají skrze něj. Takže ty tragické věci je neiritují. Dostávají spoustu zpětné vazby a spoustu podnětů na nové featury od zákazníků i vedení. Jenže část si jich protiřečí, část lidí s tím retardovaným workflow po 10 letech práce sžila a opravení UX na něco normálního se pak pro ně stává často překážkou. A oni ty věci postupně vylepšují... jenom to většinou trvá 3-6 let. Viz např. zakulacené rohy v Photoshopu. Nebo rozbalení smart object do vrstev. Nejdřív vyjmenovávali spoustu důvodů, proč by to byl problém, ale když jsem pro to napsal skript, tak to pak do Photoshopu dali taky :-D

    Nebo když ti v PC chybí fonty je to třeba přemapovat... ten jejich dialog to umí napůl... ani na druhý pokus to nezvládli. Můj skript to zvládá bez problémů.

    A styly odstavců tam nikdy pořádně nefungovaly tak jak měly. Tím myslím, že upravíš definici stylu odstavce a změní se to v celém dokumentu ve více vrstvách samo. Je to ta věc co nikdo nepoužívá.

    Funkce na mazání prázdných vrstev byla tak pomalá, že jsem to celý přepsal a daroval jim ten skript. Můžeš si to najít ve složce Photoshopu, je tam moje jméno :-D

    A když jsem sledoval vývoj nového DOM v Photoshopu pro UXP pluginy (API co ty pluginy volají)... tak jsem se u nich nechal zaměstnat jako kontraktor, abych si to mohl napsat sám. :-D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JARDABEREZA: Právě, všechno to selhalo. A já si myslím, že navzdory tomu, že by to v Adobe vyvinout mohli, tak by ve skutečnosti nemohli. Vyvinout věci chce čas, ale nemyslím si, že jsou schopní udělat něco, co je perfektní. Výsledek je u nich vždycky takový, že udělají něco, co je v něčem O. K., v něčem super, ale ve spoustě věcí to je tragédie a myslím, že by to tak bylo i kdyby najali kompletní tým z Figmy, což podle mě bude mít nějakou spojitost s managementem a strukturou té firmy. Přemýšlím, jestli vůbec mají nějaký úspěšný produkt, u kterého by vývoj začal později, než v 90. letech :)
    KULHY
    KULHY --- ---
    JARDABEREZA: No vidis, to uz ani nevim, jen si pamatuji ten breakpoint ruller nad platnem.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    KULHY: No Muse a Reflow byli spíš jako wysiwyg editor. Jenže tohle se podle mě přesunulo na internet. Wix, Shopify, Wordpress, dokonce i Webnode... Dneska máš připravené komponenty a UI si naklikáš sám v kdejakém systému. Ale s tím rozdílem, že už ti to rovnou funguje, tak proč to dělat někde jinde?

    VSCode je super, že pro něj hodně dobře dělají rozšíření... cokoliv tě napadne... najdeš na to spoustu pluginů a měl v sobě integrovaný git. Já si např. napsal CSS a JSON validátor s vlastními pravidly. Dreamweaver na pluginy moc nebyl.
    MINER
    MINER --- ---
    JARDABEREZA: Dreamweaver byl geniální! Roky neměl konkurenci. Adobe to koupilo s Macromedií, a nevim přesně proč zabili to, ale myslím, že to nepřežilo přechod na responsive a že předělat to bylo těžší než udělat znova. O to víc mě fascinuje ten jejich neúspěch s XD. On dokonce nebyl jediný. Mezi XD a DW měli ještě jeden experiment, z něhož ale nikdy neudělali hotový produkt.
    KULHY
    KULHY --- ---
    JARDABEREZA: Nevim jestli si to pamatuji dobre, ale mam pocit ze Reflow a Muse se moc soustredili na tehdejsi trend responsivity, coz nebyl skutecnej problem toolingu designeru. Ten imho spocival, v prilis velkem odtrzeni od developmentu.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Tak když začínali s XD, tak chtěli konkurovat Sketchi řekl bych. Oni by to vyvinout mohli, jenže na to potřebuješ čas. Nejméně pár let. Jenže za pár let bude Figma někde jinde, UI průmysl taky bude někde jinde, takže v roce 2027 udělají něco, co bylo perfektní v roce 2023, ale v 2027 už to nikdo nepotřebuje, protože se to dělá jinak.

    V jednu dobu byl strašně populární Dreamweaver na kodování webů. Pak se ale něco změnilo a teď je to VSCode od Microsoft. Adobe s tím zkoušelo bojovat... udělali Brackets (kopie VS Code), udělali Reflow, Flash změnili na Animate, kde se dali dělat HTML5 bannnery a taky udělali Muse. Všechno to selhalo.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KULHY:

    JARDABEREZA: Photoshop po pravdě nevím, jestli už ten panel má, při úpravách fotek používám z těch pravých palet asi jen vrstvy, historii a akce, ale v Illustratoru, InDesignu nebo teď už i v After Effects se s tím dá setkat.

    KULHY: No jasně. Jen mi přijde vlastně vtipný, že Adobe by teoreticky mohlo vyvinout plnohodnoutnou konkurenci Figmy, prostředky na to má, ale narozdíl třeba od MS, který je pořád schopný okopírovat produkt a udělat ho "good enough", čímž díky svému postavení získá většinu trhu (Slack vs. Teams), tak u Adobe je to hrozný problém.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam