• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KULHYUI design, design systémy, interakční design, ♥ Figma
    KULHY
    KULHY --- ---
    DAN_F: No jistě, strašně to promovali přes takový ty pře-animovaný weby. Snažili se upéct soft, kterej bude umět všechno hned v první verzi, ale ve výsledku to vyl takový zvláštní gulašek bez receptu. Ja jsem si nikdy na nic od InVisionu nezvykl (InVision, DSM, Studio). Nezavírají už krám?
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: vydali to 2006
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Jenže MS si ten VSCode dělá sám pro sebe. Teams nejspíš taky. Tzn. ti vývojáři v rámci firmy moc dobře poznají co jim komplikuji práci a život a zároveň si to můžou spravit.

    Ale jinak MS není úspěšný ve všem. Namátkou: Silverlight, Nokia, Zune, Windows mobile, Skype, Bing je s otazníkem, IE/Edge je taky s otazníkem... a že se hodně snažili :-D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Jinak, pamatujete si někdo na Invision Studio?
    Introducing InVision Studio—the world’s most powerful screen design tool
    https://vimeo.com/238515862
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JARDABEREZA: No jasně, to chápu. Ale právě třeba MS je taky korporátní monstrum a když se jim zachce nějakou část trhu obsadit, tak jsou v tom celkem úspěšní, viz právě VS Code, Teams, OneDrive, teď jdou čerstvě po Notion s Loops…

    Figma je soukromá a určitě je to v mnoha ohledech výhoda. Každopádně, právě třeba to, že už od hodně raných fází vývoje navrhují samotné UI ve Figmě, nejspíš pomáhá ten produkt dělat líp. Nebo to, že se jim podařilo cíleně vybudovat tak silnou komunitu a dokáží efektivně pracovat s její odezvou, proměnit ji ve features a odfiltrovat šum, to je taky obrovská hodnota a záležitost nějaké prioritizace a vedení. Adobe tyhle věci sice nějak dělá taky a na základě obsahu feedback formů z Adobe aplikací se mi už dokonce kdysi ozvali napřímo a zapojili do studie na nějaký UI refresh a teď si vzpomínám, že jsem v něm tenkrát dokonce navrhoval užití těch kontextuálních panelů, ale takhle jsem si ten výsledek úplně nepředstavoval :D

    MINER: Jojo, ale vývoj začal tuším právě ještě koncem 90. let :)
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Lightroom je úspěšnej a dost válcuje trh.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Tak je to veřejně obchodovatelná společnost na burze. Máš akcionáře, výroční zprávy a ve výročních zprávách potřebuješ hezký čísla u ekonomických ukazatelů. Pak tam máš hodně zaměstnanců a oni dělají ten software, ale nedělají skrze něj. Takže ty tragické věci je neiritují. Dostávají spoustu zpětné vazby a spoustu podnětů na nové featury od zákazníků i vedení. Jenže část si jich protiřečí, část lidí s tím retardovaným workflow po 10 letech práce sžila a opravení UX na něco normálního se pak pro ně stává často překážkou. A oni ty věci postupně vylepšují... jenom to většinou trvá 3-6 let. Viz např. zakulacené rohy v Photoshopu. Nebo rozbalení smart object do vrstev. Nejdřív vyjmenovávali spoustu důvodů, proč by to byl problém, ale když jsem pro to napsal skript, tak to pak do Photoshopu dali taky :-D

    Nebo když ti v PC chybí fonty je to třeba přemapovat... ten jejich dialog to umí napůl... ani na druhý pokus to nezvládli. Můj skript to zvládá bez problémů.

    A styly odstavců tam nikdy pořádně nefungovaly tak jak měly. Tím myslím, že upravíš definici stylu odstavce a změní se to v celém dokumentu ve více vrstvách samo. Je to ta věc co nikdo nepoužívá.

    Funkce na mazání prázdných vrstev byla tak pomalá, že jsem to celý přepsal a daroval jim ten skript. Můžeš si to najít ve složce Photoshopu, je tam moje jméno :-D

    A když jsem sledoval vývoj nového DOM v Photoshopu pro UXP pluginy (API co ty pluginy volají)... tak jsem se u nich nechal zaměstnat jako kontraktor, abych si to mohl napsat sám. :-D
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    JARDABEREZA: Právě, všechno to selhalo. A já si myslím, že navzdory tomu, že by to v Adobe vyvinout mohli, tak by ve skutečnosti nemohli. Vyvinout věci chce čas, ale nemyslím si, že jsou schopní udělat něco, co je perfektní. Výsledek je u nich vždycky takový, že udělají něco, co je v něčem O. K., v něčem super, ale ve spoustě věcí to je tragédie a myslím, že by to tak bylo i kdyby najali kompletní tým z Figmy, což podle mě bude mít nějakou spojitost s managementem a strukturou té firmy. Přemýšlím, jestli vůbec mají nějaký úspěšný produkt, u kterého by vývoj začal později, než v 90. letech :)
    KULHY
    KULHY --- ---
    JARDABEREZA: No vidis, to uz ani nevim, jen si pamatuji ten breakpoint ruller nad platnem.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    KULHY: No Muse a Reflow byli spíš jako wysiwyg editor. Jenže tohle se podle mě přesunulo na internet. Wix, Shopify, Wordpress, dokonce i Webnode... Dneska máš připravené komponenty a UI si naklikáš sám v kdejakém systému. Ale s tím rozdílem, že už ti to rovnou funguje, tak proč to dělat někde jinde?

    VSCode je super, že pro něj hodně dobře dělají rozšíření... cokoliv tě napadne... najdeš na to spoustu pluginů a měl v sobě integrovaný git. Já si např. napsal CSS a JSON validátor s vlastními pravidly. Dreamweaver na pluginy moc nebyl.
    MINER
    MINER --- ---
    JARDABEREZA: Dreamweaver byl geniální! Roky neměl konkurenci. Adobe to koupilo s Macromedií, a nevim přesně proč zabili to, ale myslím, že to nepřežilo přechod na responsive a že předělat to bylo těžší než udělat znova. O to víc mě fascinuje ten jejich neúspěch s XD. On dokonce nebyl jediný. Mezi XD a DW měli ještě jeden experiment, z něhož ale nikdy neudělali hotový produkt.
    KULHY
    KULHY --- ---
    JARDABEREZA: Nevim jestli si to pamatuji dobre, ale mam pocit ze Reflow a Muse se moc soustredili na tehdejsi trend responsivity, coz nebyl skutecnej problem toolingu designeru. Ten imho spocival, v prilis velkem odtrzeni od developmentu.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: Tak když začínali s XD, tak chtěli konkurovat Sketchi řekl bych. Oni by to vyvinout mohli, jenže na to potřebuješ čas. Nejméně pár let. Jenže za pár let bude Figma někde jinde, UI průmysl taky bude někde jinde, takže v roce 2027 udělají něco, co bylo perfektní v roce 2023, ale v 2027 už to nikdo nepotřebuje, protože se to dělá jinak.

    V jednu dobu byl strašně populární Dreamweaver na kodování webů. Pak se ale něco změnilo a teď je to VSCode od Microsoft. Adobe s tím zkoušelo bojovat... udělali Brackets (kopie VS Code), udělali Reflow, Flash změnili na Animate, kde se dali dělat HTML5 bannnery a taky udělali Muse. Všechno to selhalo.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KULHY:

    JARDABEREZA: Photoshop po pravdě nevím, jestli už ten panel má, při úpravách fotek používám z těch pravých palet asi jen vrstvy, historii a akce, ale v Illustratoru, InDesignu nebo teď už i v After Effects se s tím dá setkat.

    KULHY: No jasně. Jen mi přijde vlastně vtipný, že Adobe by teoreticky mohlo vyvinout plnohodnoutnou konkurenci Figmy, prostředky na to má, ale narozdíl třeba od MS, který je pořád schopný okopírovat produkt a udělat ho "good enough", čímž díky svému postavení získá většinu trhu (Slack vs. Teams), tak u Adobe je to hrozný problém.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    DAN_F: S těmi panely zmiňuješ Photoshop?
    KULHY
    KULHY --- ---
    DAN_F: On je to spis takovy humor s pripomenutim, ze mohli trochu nahlednout do te kuchyne. Naprosto souhlasim ze firemni kultura postavena na design thinking je ta propast mezi nimi.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KULHY: Já myslím, že tam žádný mapování ničemu nepomůže :) Přijde mi, že přístup Figmy a Adobe k vývoji jejich nástrojů je extrémně odlišný a definovaný celkovou firemní kulturou a misí. Figma je vynikající v prioritizaci a důrazu na detail, díky kterému relativně pomalu přidává spíš méně novinek, jsou zpravidla super dotažených, kvalitních a žádaných. Adobe, minimálně od přechodu na subscription model, chrlí hromadu (často třeba dobrých) nápadů, které vypadají užitečně v demu, ale v praxi jsou nedotažené a jejich používání je mnohdy extrémně frustrující a v důsledku to vede akorát k tomu, že ty programy jsou obrovské, pomalé a nestabilní. Stačí se podívat na ten nový kontextuální panel "vlastnosti" v Adobe, což je snaha o vytvoření něčeho, jako je kontextuální panel ve Figmě. Nicméně, u Adobe se mi stává, že když označím objekt, který chci upravovat, často mi kontextuální panel nenabídne volby, které bych zrovna potřeboval, takže musím do klasických statických panelů. Zároveň jsou některé akce s tím panelem nesmyslně pomalé, třeba když chci nastavit nějaké podrobnější vlastnosti u písma a potřebuju rozbalit pokročilou paletku z panelu vlastností, je tam asi vteřinové zpoždění, zatímco když tu samou věc rozbaluju přímo z panelu písma, děje se to okamžitě. Výsledek je, že ten panel "vlastnosti" nepoužívám a jedu přes statické panely jak ve středověku :)

    MINER: Nejspíš protože to nikdo nepoužíval. Navzdory tomu, že ho měl každý zadarmo v rámci CC. Navíc, zajímavá část tohohle trhu je v kolaborativních nástrojích a to u té desktopové aplikace bude vždycky přinášet různé komplikace.
    JARDABEREZA
    JARDABEREZA --- ---
    MINER: Ono "dobrý" nemusí stačit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam