DELVIT: samozřejmě by se člověk neměl ani přiblížit k něčemu, čemu nerozumí a kde může napáchat škody. Tzn. pokud máš přístup na produkční databázi a jsi schopen tam poslat zlej update, pak bys sám měl mít svoje metody práce, které škodě předejdou; ale nechci poučovat, to je asi všechno jasné.
Když už se to ale stane a je to opravdu obří průser; obří znamená, že škoda odpovídá např. vysokýmu procentu ročních tržeb firmy, tak i s případným pojištěním v zádech je nutné jednat s předběžnou sebe-opatrností (je potřeba to brát tak, jako bych už dostal padáka). Moje zkušenost je taková, že největší průser, jehož jsem byl svědkem, byl oceněn na 3 mil. CZK a skutečně ta škoda byla přesně taková a jasně prokazatelná. Tato částka firmě nestála za to, něco řešit. Byl z toho hezkej zápis do fail logu.
Co dělat:
- asap sehnat právníka,
- nic nepřiznávat, nepodepisovat,
- aby někdo po Tobě mohl požadovat náhradu škody, musí být prokázáno, že skutečně došlo ke škodě a škoda musí být vyčíslena tak, aby to obstálo u soudu (což se nerovná tomu, že majitel firmy vezme denní tržby a vynásobí je dvěma a přičte k tomu recovery costs, například.)
- nade vší pochybnost musí být prokázáno, že jediná odpovědná osoba za škodu jsi Ty a firma nebo kdokoliv další nemůže za nic (špatné nastavení pravidel bezpečnosti je odpovědnost firmy atd.).
- to, že je někde v nějakém elektronickém logu vidět Tvoje identita nemusí znamenat z právního hlediska nic moc.
- atd. atd. Je tam mnoho možností jak vést právní obranu.
Výše uvedené ale platí hlavně OSVČ. Zaměstnanci mají škody limitované na myslím max čtyřnásobek průměrné hrubé mzdy.
A úplně nejlepší metoda je z tohoto hlediska nebýt OSVČ ale s.r.o. kde je "ručení omezené", ale i toto probrat s právníkem. Nejlepší obrana je totiž předběžná. Skončit v osobním bankrotu nikdo nechceme.