• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BLOWUPHobby truhlari, tesari a vubec woodworkeri vseho druhu
    Misto, kde je mozna odborna i laicka diskuse o praci se drevem. O nastrojich i strojich, rucnich i elektrickych. O technikach zpracovani, starych i novych. O zpusobech spojovani, povrchovych upravach, o udelatkach i zkusenostech s nimi. O inspiraci pomoci fotografii a videi svych vlastnorucnich vytvoru, i tech cizich. A v neposledni rade i o designu objektu ze dreva.
    rozbalit záhlaví
    WEWERKA
    WEWERKA --- ---
    MAJA: Cim vetsi freza, tim pomalejsi otacky. Frezka se musi pohybovat pomerne dost rychle. Staci se seknout nekde v rohu a hned je to pripaleny. Povrch frezy je treba mit cisty a ostry. Dalsi tip je udelat praci na vickrat a ten posledni pass udelat s co nejmensim uberem.
    Pak zalezi co delas, jestli hrany nebo treba dlaby, kde chces spiralovou upcut frezu. Na posun frezky je pravidlo pravy ruky, kde si natahnes pravou ruku a tam kde mas palec, tak je drevo. Po smeru prstu pak jedes.
    GHOSTDOGG
    GHOSTDOGG --- ---
    MAJA: Ostrá fréza je základ. Smrk by pálit určitě neměla. Ty levné tvrdé dřevo téměř hned nedávají. Taky malý úběr pomůže. Frézu čistit, když je různě zaprasená, napálená atd. CMT jsou třeba dobré.
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    MAJA: Ostrá fréza, dostatečně rychlý posuv, odvod třísek (třeba na to foukat vzduchem z kompresoru). Pokud to je CNC, tak jde optimalizovat i trajektorii tak, aby se minimalizovalo drážkování, kde je tady ten problém největší.
    MAJA
    MAJA --- ---
    Jak zabránit pálení dřeva při frézování ?

    Zkoušel jsem měnit otáčky, pomalejší i rychlejší posun, ale stále to pálí. U tvrdého dřeva vždycky, u smrku občas. Jediné, co jsem nezkoušel je nějaká super fréza.
    MAJA
    MAJA --- ---
    Tak lepidlo dorazilo nějak rychle, tak jsem dneska slepil nějaké zbytky/proužky javoru/třešně/meranti ... držet to počítám bude (tyhle lepené spoje jsou pevnější než samotné dřevo) ... je to řidší a má to inteligentní zavírání, líp se s tím pracuje, ale nevím jestli to stojí za trojnásobek ceny.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MAJA: lepit to urcite bude, rozdil imho nepoznas.
    MAJA
    MAJA --- ---
    Zkusil jsem objednat ten Titebond, tak uvidíme, jestli je o tolik lepší než Den Braven, Soudal apod. co jsem vždycky někde přihodil k objednávce ...

    Ještě řeším vlhkoměr na dřevo - mám nějaký činský hrotový a je to spíš generátor náhodných čísel než něco spolehlivého. Mám dřevo z různých zdrojů, v různém stavu vysušení (nebo naopak zase asi nazpět nabírá vlhkost), na půdě s průvanem i v dílně a dělá mi to neplechu. Nějaký tip ... ideálně bezkontaktní co nebude stát raketu :-)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    MAJA: ja beru nejaky z bauhausu :)
    FRANTAVOKURKA
    FRANTAVOKURKA --- ---
    MAJA: ponal super 3
    INOX
    INOX --- ---
    MAJA: Osobně nemám zkušenost s ničím jiným než s titebondem. (na youtube snad nic jiného neexistuje:-D ) V tom objemu co lepím mám problém spotřebovat tu střední pixlu aby mi nezhoustlo, či neztvrdlo. Převážně jsem používal tedy zelenej model D4, ale i párkrát modrý D3.

    Jinak Matias udělal měření pevnosti..
    Which glue is strongest? Testing with my computerized tester.
    https://youtu.be/xUCB4dhvVlc
    MAJA
    MAJA --- ---
    Dochází mi D3 lepidlo a uvažuju, že zkusím zase jiné. Primárně na prkýnka - tvrdé dřevo, D3 kvůli vlhkosti a styk s potravinami.

    Je třeba TiteBond skutečně tak dobrý/lepší ... cena v ČR je cca 2-3x vyšší než ostatní lepidla. Nebo nějaký jiný tip ?
    AUTOLOKATOR
    AUTOLOKATOR --- ---
    Před časem jsem se tu ptal na barvu na plot, který si dělám svépomocí. Nabízim výsledek k pokoukání. Zatím hotový první segment. Jde to pomalu. Jsem amatér, takže prosím o shovívavost. Je to určitě malý krok pro průměrného tesaře, ale velký krok pro mě.

    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    KOUDY: to je dobrý argument, nakonec to vytmelim a nalakuju, to bude stacit
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    epoxid ma tendenci meknout kdyz je v teple/na slunicku. Na to bacha. Vecer se pak zase vrati do pevneho stavu, ale kdyz je slunicko/teplo, tak gumovati. Proto nedoporucuju delat epoxidove stoly ven, davat je k topeni, ke krbu apod.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Terasa je kryta polykarbonátem, který propouští světlo ale ne teplo, myslím si že snad ani UV, ale to musím zjistit
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    ANDY_WARHOL: S epoxidem nemam absolutne zadny zkusenosti, na tvym miste bych se zeptal Koudyho, nebo se podival na par videi na youtube - dokonce i nekdo koho to vubec nezajima jako jsem treba ja o ne neustale zakopava i kdyz nechce :-)

    Muj osobni nazor kterej je samozrejme nedulezitej je, ze drevo utopeny v plastiku je zhruba ekvivalent nejakyho umakartu s obrazkem dreva, ale vim ze existujou i jiny nazory :-)

    Na terasu kde bude ten stul stat na primym slunci bude asi potreba nejaka pryskyrice odolna na UV zareni, jak ten plastik bude venku starnout bude jiste zajimavy sledovat.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    Udělal sem si stůl na terasu ze zbytků dřeva a deska stolu je z modřínových palubek, bohužel už ne moc rovných, je to zbytek po obkládání domu u souseda. Taky jsou tam spáry a blbě se to bude čistit. Ale líbí se mi kresba dřeva a chci ji zachovat. Tak mě napadlo, že bych na tu desku vylil epoxid do plochy.
    Ale nikdy jsem to nedělal.
    Pokud s tím máte někdo zkušenosti, mam pár dotazů.
    jak spočítám objem epoxidu, potažmo váhu, prostě abych toho koupil tak akorát. Deska je dejme tomu 1800mm x 900mm a výška bude max 8mm. Někde 5mm. Kolik epoxidu budu tedy potřebovat?
    Predpokladam také, že se to ještě nějak smrští.
    Ten spodek je nerovný, ale z nejvyššího místa bych chtěl aby síla byla cca 5mm, ale netuším jestli to není málo? Je nějaká technologická mez, když už by se to nedalo vylít, že je vrstva moc slabá?
    Z čeho udělat "bednění", prostě okraj aby epoxid netekl mimo desku.
    Jak upravit hrany? Můžu třeba frézkou srazit hrany, nebo se to dělá nějak jinak?
    AUTOLOKATOR
    AUTOLOKATOR --- ---
    Díky všem za reakce! Líbí se mi toto řešení https://www.drevobarvy.cz/2-5-l-PNZ-Olejova-lazura-Plus-modrin-d568_1047988219.htm

    Jen doplním, že plot má plochu k nátěru cca 100 m2 a bude plně vystaven všem počasovým vlivům Vysočiny.
    8Z4S
    8Z4S --- ---
    MAJA: olej je super,ale je to prostě třeba každý rok přetírat...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    GECKO: To bych takhle pausalne asi nerekl, napriklad vstupni dvere byvaji podobne osetreny, ale vetsinou je snaha aby byly konstrukcne chraneny (aby na ne pokud mozno primo neprselo, aby pokud voda prijde mohla odejit a aby to mohlo vyschnout). Stejne tak existuje zahradni nabytek urcenej pro exteriery chraneny proti desti, prave z tohohle duvodu.
    GECKO
    GECKO --- ---
    BLOWUP: Tak já na to koukám tak, že s těma co vytváří vrstvu se do exteriéru nemá moc smysl zabývat....
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    GECKO: problem tech tmavejch nateru je, ze mnohem vic trpej sluncem - alespon ty co vytvareji vrstvu.
    GECKO
    GECKO --- ---
    MAJA: Samotný olej jako UV nefunguje vůbec. Buď musí být pigmentovaný dotmava a nebo v něm musí být nějaký částice stříbra nebo něčeho podobnýho...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam