• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALESHDoprava v Praze
    Nikdy nekončící diskuze o (ne)regulaci dopravy v Praze.
    rozbalit záhlaví
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Nepredstavil, jeste jednou ti sdeluji, ze jsem pouze poznamenal, ze nedoslo na naplneni politicke deklarace sdrazeni parkovneho pro rezidenty po volbach. Nijak jsem se nevyjadril jestli je to dobre nebo spatne ani jsem k tomu vic nenapsal, tak si prosim nech ty kecy od cesty. Dale jsem zminil ze je mozne vymenit regulaci “osoba” za “byt” tedy opet zadna komplexni predstava jak parkovani resit.

    Diskuze s tebou je nemozna.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: ale predstavil, jenom ty ses maly decko a chtel bys vysledky hned... takove reseni ale neexistuje. Rad bych mel treba i to metro na urovni Kodane (ci treba Parize, Osla, Berlina, Amsterdamu, nebo Barcelony)... proste MHD, ktera na to skutecne ma kapacitu byt kvalitni nahradou a ktera poskytuje rychle spojeni - a to i po tangentach. Tva reseni skrze regulace/ zakazy ja za reseni nepovazuji. Pokud zbudujes adekvatni alternativu, kyzeny efekt se dostavi sam. Ta alternativa dnes neni, bavime-li se o cestach po tangentach, kapacitne jsme navic i na hrane moznosti z nekterych radialnich smeru. Soucasne musis mit adekvatni odstavne kapacity na periferii nebo jinak kapacitne vyresit dopravu v sirsi aglomeraci - a ne, nemuzes se u toho tvarit, ze to neni problem Prahy a delat z toho problem nekoho jineho. Praha je hlavni mesto a z principu bude mistem, kam ti dojizdi spousta lidi ze sirokeho okoli, tuhle roli musis take logicky obslouzit.... byt hlavnim mestem neni jen o benefitech, ale i o nejakem zavazku vuci tem, co ve meste primo neziji, ale jeho sluzby take potrebuji.
    DIVA
    DIVA --- ---
    ONDRAT: at teda aspon dam nake konkretni odpovedi.

    Kazdy parkuje na ukor toho kdo jede za nim a chce taky zaparkovat, nejde soucasne misto zabrat a misto nechat k dispozici, tahle otazka za me nedava smysl.

    Navrhuju aby do mesta veslo tolik aut, kolik do nej vejde zit lidi. Ten strop uz existuje sam o sobe. A ja myslim ze ho i nak tak uz pozorujem .)

    Pocet fer aut na obcana mi prijde u domu jedno. Vice prdeli nema a tou jednou si dojede kam potrebuje, treba vymenit auta .)

    Cena mi prijde ok, pokud tim stanim nevznikaji mestu nake naklady ktere prehlizim
    DIVA
    DIVA --- ---
    ONDRAT: nechci aby mi nekdo to stani garantoval. Chapu ze mist je omezene a ze s urcitou pravdepodobnosti zaparkuju, s ruznou na ruznych mistech mesta. Volim si kde budu doma a tohle kriterium muzu zohlednit s durazem podle vlastniho vkusu.

    Nejak tu tvoji perspektivu rizeni shora neumim prevzit .) prijde mi ze zasahovat lidem do bydleni nemusim. Ze kdyz cloveku “dovolim” nekde zit, ve svobodnem miste, proc mu branit treba pohodlne nakupovat. Nebo dojizdet za praci. Nebo to zakazat nekterym clenum domacnosti jako prespocetnim, coz by byl kazdy kdo nezije sam. Potrebuju duvod a neumim ho najit.
    BESH
    BESH --- ---
    Occamova břitva velí sáhnout po nejprostším vysvětlení: místní politici léta hájili jen své úzce osobní zájmy nebo se omezovali pouze na nutnou údržbu a rozšiřování parkovacích ploch. Z nedostatku znalostí se totiž domnívali, že právě to je klíčem ke zdravému a spokojenému městu.

    Blýská se tedy alespoň nyní na lepší časy? Nikoliv. Dále musíme vést absurdní dojmologické debaty, že prý úbytek obyvatel centra je zapříčiněn nedostatkem parkování — navzdory datům, navzdory historické skutečnosti — a o každé jedno parkovací místo se svádí lítý boj. Není snadné dostat se z klece „motonormativity“, která otupuje náš úsudek ve prospěch individuální automobilové dopravy, takže potom nevnímáme její negativní dopady v plné vážnosti. Je to jako se zbavit těžké závislosti na návykové látce. Donekonečna politikům odpuštět s vysvětlením, že oni nevědí, co činí, nejde.

    V řadě evropských metropolí už dávno pochopili, že má smysl centra chránit a zušlechťovat a tím je zachraňovat pro běžný život. Kdy se i u nás dají věci do pohybu, je zatím stále ve hvězdách. Jakmile ale získá zájem lidí o zdravější a férovější město dostatečnou podporu, bude třeba veškeré zpoždění dohánět mílovými kroky.


    Závislost na autech je jako droga. Aktivní pohyb po městě prospívá všem
    https://denikreferendum.cz/clanek/237228-zavislost-na-autech-je-jako-droga-aktivni-pohyb-po-meste-prospiva-vsem
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    Urbanista parkování v Praze spočítal a popsal.

    Původní text (už jen ta public část než se dostanete k té placené je hodně dlouhá, ale přišla mi velice užitečná)
    Milion plus - by Peter Bednár - Smíchov Review of Cities
    https://smichovreviewofcities.substack.com/p/milion-plus

    Prezentace vybraných částí (zaměření jen na Prahu bez těch dalších kontextů)
    https://zpravy.aktualne.cz/datavize/parkovaci-mista-v-praze/

    Za mě velice zajímavé. Upozorňuje třeba na to, že žádané (drahé) jsou čtvrti ve kterých je méně parkovacích míst a kvalitnější prostor. A na to, že jakákoliv větší plocha sloužící k parkování za symbolickou cenu je z pohledu kvality využití místa ve městě krajně neproduktivní.
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Je to slusny vysledek. Nejsem si vedom, ze bych zde predstavil jakoukoliv svou vlastni vizi (pokud mas na mysli auto na byt, tak to je pouze jina uvaha nad omezenim mnozstvi, tedy bud osoba-rezident/podnikatel nebo byt/provozovna - tak to je vazne jenom korekce jinym smerem), pouze jsem na zacatku zminil, ze s tim zdrazenim prisli po volbach politici a doted se tak nestalo, prosim cti alespon co se zde pise, jinak nema diskuze s tebou zadnou hodnotu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: 35,3% fakt neni slusny vysledek, kdyz mas pres 63% proti... problem neni samotne zdrazeni, problem je absence akceptovatelnych alternativ... ci jinych protihodnot. Ano, tvoje predstavy typu, ze jen zdrazis a nic za to nenabidnes... jsou tak trosku detinske :)
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Tak alespon neco zkusil, ne? Cekal snad nekdo, ze si lide dobrovolne schvali navyseni ceny? Spis to byl pruzkum, nicmene lidi ochotnych platit vic je nakonec docela slusny mnozstvi. Vic bych v tom nehledal.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    ONDRAT: no vidis... a jeho "uspechy" v teto otazce prokazuje mj. to hlasovani obcanu v otazce zvysovani te platby. Jiste, mohl byt tim nezlomne presvedcenym, ale sam si spocital... ze by to nejspis vedlo k jeho konci :D A riskovat holt nechtel...
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DIVA: Tak to je vase volba, ja ji nerozporuji, ale co kdyz takovou volbu ucini vic lidi a ti budou chtit parkovat na ukor jinych, protoze oni musi nebo na to maji, zatimco ostatni se maji uskromnit nebo auto nemit? Nekonecne aut se do mesta nevejde, jakou tedy navrhujes regulaci nebo strop? Kolik aut na byt nebo rodinu je tedy fer? Dve,tri, ctyri? Nebo je to jedno a kazdy at si ma aut kolik chce za dotovanou cenu a parkuje za 1200,- rocne?
    ONDRAT
    ONDRAT --- ---
    DANYSEK: Navrhoval to radni P7 Zelenka, ale zminoval take zakonne limity.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KAKIHARA: ale ono argumenty byvaji podobne... nechces tu MHD zdrazovat proto, abys lidi nenasral... :) Stejne tak se nezdrazuje ani to parkovani pro usedliky. Jsou to propojeny nadoby. Letenky jsou po Praze ponekud... offtopic... jasne, asi by se dalo litat z Tocny do Letnan nebo na Ruzyn... ale rekneme ze mnozstvi ploch pouzitelnych pro letani je precijen dosti omezene - navic pulka Prahy je formalne vzato dost omezena zona.... heliport si na Zizkove nepostavis :D Samozrejme bys mohl zvazovat primestskou leteckou dopravu z Kladna, Kolina, Pribrami nebo Roudnice, ale obavam se, ze by to v praxi narazilo na hromadu limitu :D Takze ano, ceny letenek fakt resit fakt nebudu. Penize z parkovani jsou prijem obce, zatimco dotace na MHD vydaj. Ano, muzeme vest dlouhe polemiky o tom, ze vystavba parkovacich kapacit jsou take vydaj, ale do toho si rovnou muzeme zakomponovat efektivitu co se vydaju tyce v ramci celeho verejneho sektoru.... a s tim spojene korupce, ktera v realu dela veci drazsi, nez by musely byt, zeano? :D Ale v tomhle marastu budem resit jen to, ze za auta na ulici se plati malo... :-)
    KAKIHARA
    KAKIHARA --- ---
    DANYSEK: nic si nevypíchávám, bavime se o tom od začátku nebo chceš probrat taky ceny letenek?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KAKIHARA: Cenova politika parkovani je stejne tristni jako cenova politika MHD. Cemu nerozumis? ;-) Proc si ucelove vypichujes jen jeden druh dopravy?
    KAKIHARA
    KAKIHARA --- ---
    DANYSEK: tvl, tak já už nevim, to je jak kdybych se bavil s hopíkem...já se tady nebavim o ceně za mhd nebo za kaktus v květináči, já tady jen tvrdim, že cenová politika parkování je tristní a zvýšit ceny má smysl nejen regulační. A sere mě, že Praha vypadá jak balkánskej autobazar.
    Ty do toho buhví proč meleš něco o mhd. a znova opakuju: píšu kurva někde, že má bejt něco zadarmo?
    DIVA
    DIVA --- ---
    ONDRAT: s pritelem jsem byvalou adresu volili kompromisni, presne v pulce vzdalenosti k nasim vydelecnym aktivitam. Denne rano kazdy 22 km svym smerem. Ted premyslim kde jsme v uvaze pochybili, ze nam prislo neco podobneho jako vsedni projev zivota .) podle tebe by na neco takoveho mel mit narok presne jeden clen domacnosti, druhy a dalsi uz ma delat na home office nebo pobliz stanoviste?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    KAKIHARA: no ano, tvaris se, ze se parkuje zadarmo... ale realne se jezdi i tou tramvaji defacto zadarmo. Prijem z jizdneho tvori jen male procento celkovych nakladu, drtivou vetsinu pokryvaji dotace. Realnej vydaj, kterej kdyz skrtnes... tak ti ten system proste zkolabuje, ne nejaky virtualni vyjadrovani penez skrze "cenovku" za m2 na ulici, kterej kdyz nemas... tak jen je nemas jak prerozdelit jinam. A nerikam, ze MHD se dotovat nema.... rikam jen to, ze by bylo fajn pouzivat fer argumenty, kdyz se tvaris ze neco je "zadarmo". A bohuzel kolem MHD mas ruzne pandoriny skrinky, kde muzeme na ferovku hovorit o plytvani omezenymi zdroji... aneb mj. mame vlakovou linku, kde se plati 283 Kc za ujety kilometr. Tolik snad nestoji ani jizda v tanku :D
    KAKIHARA
    KAKIHARA --- ---
    DIVA: no, ne...ale i kdyby se počítalo to blbý 100 měsíčně, tak je to furt trapnej bakšiš. Čím se vracíme na začátek.
    DIVA
    DIVA --- ---
    ONDRAT: asi bych v takovem pripade nechala hlasovat. Neco jako linkovana akce na P7 .) ovsem porad jen teoretizuju, sama parkuju doma na P8 na pana a bez velkych gest

    KAKIHARA: vsak my normalne platime, prisne vzato .)
    KAKIHARA
    KAKIHARA --- ---
    DANYSEK: píšu snad někde že má bejt něco zadarmo?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam