ONDRAT: mno, divis se ze nadavam na
architekty, ale zrovna tohle mj. souvis s "jejich"
navrhem na "Nove spojeni II" - ktere mimo jine, tim ze zachovava dalkovou dopravu primarne na povrchu komplikuje vznik podobnych mistnich zastavek - ty zastavky a primestska doprava tu (
hustuou) dalkovou dopravu logicky budou brzdit. Ostatne ve smeru od Kolina je to v podstate denni chleba - drobne zpozdenicka v dalkove doprave se mj. propisuji do primestskych vlaku... protoze holt ten "pantak" ceka, az kolem projede lehce zpozdeny Jancuruv rychlik. Jasne, koleji je malo, ctvrtou by to tam urcite sneslo... ale to je stejna pisnicka o NIMBYsmu, jako si muzeme pustit k chybejicimu presmyku u Libne :-) Odpoved architektu, proc se v dlouhodobych planech neinspiruji Berlinem a proc se po jejich vzoru nezahrabe do tunelu pod zem naopak dalkova doprava a na povrchu si nechame ten "Sbahn" jaksi nemame. To je proste high-level vec... nejaka koncepce, jak tohle veci resit. Je teda zajimavy, ze kdyz jinde rovnez architekti broji proti podchodum a nadchodum... tak najednou farani na Sbahn desitky metru pod zem problem neni. Samozrejme tohle reseni s peti podzemnima zastavkama a stim spojenyma vystupama na povrch v centru bude krom jineho i drazsi... ale "penize nejsou".
ONDRAT: ty ruzne nazory stran mostu u Vytone ignoruji dopravni funkci mostu a proste nekteri jen hledaji krecovite zpusoby, jak udrzet most na svem miste za kazdou cenu. Trosku se u toho zamlcuje, ze ten "dnes zachranovany" most vlastne neni originalem, ze tam puvodne byl most jiny... a ze jeho vymena fakticky budila podobne vasne. Po sto dvaceti letech se situace jen opakuje... ale zive mesto prece nemuze byt skanzen.
Proc maji nekteri problem s presunem mostu nekam, kde muze dalsich sto let slouzit jinemu ucelu? Praha urcite netrpi prebytkem mostu, takze presun mostu je win-win situace - u Vytone vyresis problem, nekde dal (treba) proti proudu bude most v zasade klidne jen pro rekreacni uziti a novy most se architektonicky pokusis vyresit tak, aby co nejmene narusil to dnesni panorama. Zdaleka to neni prvni presunuty most - viz treba most u Stadlece... a nebo lavky ze Smichova, co jeste dobre poslouzi jako mosty pres Jizeru. Technicky pamatky to maj jednodussi, kdyz maji i "provozni" vyuziti.
Libensky most... myslim, ze nasi dedove dokazali lepe vnimat to, ze most ma predevsim dopravni ulohu, ze to neni ozdoba na vanocnim stromecku. Vsak na svou dobu byl postaven vcelku velkoryse, troufam si rict, ze na dobu sveho vzniku primo megalomansky. Nadcasove, s nejakou vizi. Jinde se v tech casech stavely mnohem uzsi mosty... potazmo vsecko tak nejak uzsi :-) Odrazovym bodem tady je si uvedomit, ze mame nejaky uzemni plan... ktery mj. resi druhy komunikaci - od celomestsky vyznamnych sbernych komunikaci, pres komunikace mestskeho vyznamu a dalsi vyznamne komunikace... po obycejne/dopravne nevyznamne ulice. Ano, muzeme vest polemiku o tom, kudy je vest... ale nekudy je vest musis. Nelze se tvarit, ze nejsou potreba... a fakt to neni jen o tom okruhu (
kterej muzeme Berlinu a nebo treba i Vidni zavidet). Viden... ma neco, cemu se tady pejorativne rika "dalnice" (
i kdyz to dalnice neni) nejakych 800m od centra. Je to proste sberna komunikace, co resi tu mistni obsluhu. A ve vetsi vzdalenosti mas dalsi.
RANO: Zadna dalnice pred muzeem neni. Vic jizdnich pruhu jeste z komunikace dalnici nedela. Ale nabizi se otazka, kudy bys tedy tu sbernou komunikaci (
ala treba Viden) trasoval? Konstruktivne. Nebo centrum snad nepotrebuje dopravni obsluhu? Ono i kolem Hlavaku se intenznivne stavi, ted se zboura provozni budova u Seifertovy, ve kterym sedeli vypravci a vznikne dalsi z mnoha novostaveb Penty... ktera tak nejak "celkove" v te oblasti stavi spoustu noveho. Opravdu se budeme tvarit, ze vsem tam bude stacit obsluha na kole ci ze tam vsichni prijedou tramvaji? :-) Zkusenost s kuryry rika... ze v momente, kdy venku zaprsi se ti na ten "cistejsi" zpusob distribuce 3/4 kuryru z vysoka vys...e :-) A proste naskacou do aut, do svych plechovych destniku. Protoze ten zakaznik cekat nechce, naopak je nasrany kdyz se jeho gablik opozdi. A lidi si tak nejak zvykli na "just-in-time" logistiku az pod nos. Proc chodit do hospody, kdyz mi muze gablik dovezt kuryr az pod nos :-) I to je jista zmena v chovani, kterou mozna nechces videt. Tak zkus tem lidem rict, ze s kuryry se maji rozloucit a at na ten obed mazou hezky zas do te hospody :-) Tedy pokud uz nejaka ta "mistni" nezkrachovala... opet, spis k videni dal od centra.